Måste man kunna engelska för att köra bil i Sverige?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Måste man kunna engelska för att köra bil i Sverige?
Att "STOPP" stavas "STOP" på stoppskyltar har vi vant os vid sedan länge.
Men måste en svens bilist förstå texten "Follow me"?
Men måste en svens bilist förstå texten "Follow me"?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Måste man kunna engelska för att köra bil i Sverige?
Nu var det ju en långtradare som körde norrut från Helsingborg. Sannolikheten att den som satt vid ratten inte kunde svenska var rätt stor. Att polisen har en stoppspade med engelsk text är väl inte så konstigt. Hur ska de annars få stopp på dem som de verkligen behöver få stopp på?
Men bilen var svenskskyltad?Harald skrev:Nu var det ju en långtradare som körde norrut från Helsingborg. Sannolikheten att den som satt vid ratten inte kunde svenska var rätt stor. Att polisen har en stoppspade med engelsk text är väl inte så konstigt. Hur ska de annars få stopp på dem som de verkligen behöver få stopp på?
Borde man inte ha två (eller flera) språk på skylten?
Dessutom var frågan "Måste man kunna engelska för att köra bil i Sverige?"
Men det är klart, föraren kan ju vara enspråkig. Polsk eller Italienska, eller något annat.
Polisen har säkert en stoppspade med svensk text också, men kanske råkade ta fel. F.ö. så vet vi väl inte precis vad det var för lastbil. Var det en dragbil med påhängsvagn? Var påhängsvagnen också svenskregistrerad i så fall? Det är trams att uppröras över det här. Både när det gäller språk och lastbilstrafiken på våra vägar finns det sånt som är mycket mer upprörande än att polisen råkar ta fel spade när de ska stoppa en lastbil.
Kör man lastbil i internationell trafik så bör man kunna något mer än sitt modersmål. Det är väl lämpligt att man kan lite engelska, så pass att man förstår enkla uppmaningar i alla fall.
Kör man lastbil i internationell trafik så bör man kunna något mer än sitt modersmål. Det är väl lämpligt att man kan lite engelska, så pass att man förstår enkla uppmaningar i alla fall.
Polisen är en statlig myndighet och statliga myndigheter ska använda svenska mot allmänheten enligt språklagen.
Sen är det ju bra att de även ar en engelsk spade, men den bör väl bara användas i andra hand.
Sen är det ju bra att de även ar en engelsk spade, men den bör väl bara användas i andra hand.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Fel. Det står bara att språket i myndigheterna är svenska. Naturligtvis måste myndigheterna kunna kommunicera även med dem som inte kan svenska och då använda något annat språk. I vissa fall är de t.o.m. skyldiga att göra det. Den här gången råkade det bli så att de valde fel språk vid den första kontakten. Man får vara rätt mycket rättshaverist för att finna det upprörande.bruse skrev:Polisen är en statlig myndighet och statliga myndigheter ska använda svenska mot allmänheten enligt språklagen.
Det är ju samma sak som jag skrev.Det står bara att språket i myndigheterna är svenska
Ändå intressant att de ändå har en spade på engelska. Det ser jag som framsynt. Även om det denna gång ble lite roligt och dråpligt.
Att språket i myndigheterna är svenska betyder inte att det är förbjudet för myndigheterna att ta kontakt med folk på andra språk. Däremot ska de förstås gå över till svenska om det visar sig att den de tar kontakt med är svensktalande, och det gjorde de väl i det här fallet. Inget lagbrott alltså.
Jag tolkade dig som att du skrev att de var skyldiga att kommunicera utåt på svenska. Det är inte samma sak som att språket i myndigheten är svenska. Språket i myndigheten är en intern angelägenhet. Hur myndigheten kommunicerar utåt omfattas alltså inte av den lagen. Som Harald skriver, i vissa fall har den kontaktade rätt att bli kommunicerad med på sitt hemspråk.bruse skrev:Det är ju samma sak som jag skrev.Det står bara att språket i myndigheterna är svenska
Du jobbar väl så vitt jag vet själv på ett statligt verk och torde därför ävenledes du omfattas av sagda lag. Om du tar kontakt med en utrikisk firma, vilket språk plägar du då använda?
//T
Med reservation för tyckfel.
Det är inte vad jag kan läsa mig till i lagen, samt vad som gått ut till myndigheter.2763 skrev:Hur myndigheten kommunicerar utåt omfattas alltså inte av den lagen. Som Harald skriver, i vissa fall har den kontaktade rätt att bli kommunicerad med på sitt hemspråk.
//T
Jag tycker mest att det är uppseendeväckande att man använder sig av tecken som inte finns i vägmärkesförordningen, är man verkligen skyldig att lyda dem i så fall? 

I kommentarerna i det ursprungliga citerade inlägget
http://sprakforsvaret.bloggagratis.se/2 ... -ur-livet/
säger signaturen Gunnar Lund
Jag ringde polisen nyss för att höra hur det förhåller sig med deras stoppspadar. Dem enda text som finns på spadarna är ordet Polis. Berättelsen är en skröna.
Jag ringde polisen nyss för att höra hur det förhåller sig med deras stoppspadar. Dem enda text som finns på spadarna är ordet Polis. Berättelsen är en skröna.
-
Låter trovärdigt. Någon spade med annan text än "Polis" har jag varken sett i vägmärkesförordningen eller förteckningen över polismans tecken.vetendel skrev:I kommentarerna i det ursprungliga citerade inlägget
Har väl hänt att det dykt upp falska poliser längs vägarna också...
Tydligen kan man inte rätta sina egna äldre inlägg längre. (Tror mig veta varför.)
Kan bara konstatera att jag raljerade om utebliven dubbelstavning på stopp-skyltarna, och sedan tryckte jag en gång för lite på s-tangenten när jag skulle skriva "oss".
Kan bara konstatera att jag raljerade om utebliven dubbelstavning på stopp-skyltarna, och sedan tryckte jag en gång för lite på s-tangenten när jag skulle skriva "oss".

Just stop-skylten är intressant? Varför har man engelsk stavning på just denna skylt? Anser denna skylt mer viktig än tex väjningspliktskylten?
-
Den nuvarande stoppskylten har väl ett ursprung i USA om jag inte minns fel, och infördes av någon anledning i hela Europa senare. Numera finns den även i Arabvärlden, men med arabisk text. Kan man gissa på att någon "FN-resolution" för enhetlighet låg bakom? Likt de FN-regler som ledde till att många länder (inkl Sverige) fick lov att anpassa sina trafikljus på 1990-talet. Vi fick ju ersätta vårt gröngula sken med enbart gult:BSB101 skrev:Just stop-skylten är intressant? Varför har man engelsk stavning på just denna skylt? Anser denna skylt mer viktig än tex väjningspliktskylten?
http://www.kbrhorse.net/sigpics/ch_m_4way_3stack.jpg
Men det gröngula var vi väl ganska ensamma om vårt hörn av världen i alla fall? I Holland har man varken gröngult eller rödgult, utan ljusväxlingen är röd-grön-gul-röd o.s.v.
Otur dock att det är svårt att lära en gammal hund att sitta, så att säga. De som bodde i dåvarande östblocket och var äldre än säg 20-årsåldern då järnridån föll har nog inte särskilt lätt att lära sig ens enklare fraser om de inte lägger ner rätt mycket energi på det och/eller har turen att ha talang för språkinlärning vid äldre år. Frågan är om engelska är det språk som får störst genomslag, och om (den uppenbart falska) frasen "follow me" är bäst vald? Jag anar att "stop" borde hjälpa bättre...Harald skrev:Kör man lastbil i internationell trafik så bör man kunna något mer än sitt modersmål. Det är väl lämpligt att man kan lite engelska, så pass att man förstår enkla uppmaningar i alla fall.
Dessutom är det väl inte alls självklart att det är internationell trafik bara för att det körs norrut från Helsingborg?
Rekommenderad läsning: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 44#p295156M_M skrev:Otur dock att det är svårt att lära en gammal hund att sitta, så att säga. De som bodde i dåvarande östblocket och var äldre än säg 20-årsåldern då järnridån föll har nog inte särskilt lätt att lära sig ens enklare fraser om de inte lägger ner rätt mycket energi på det och/eller har turen att ha talang för språkinlärning vid äldre år. Frågan är om engelska är det språk som får störst genomslag, och om (den uppenbart falska) frasen "follow me" är bäst vald? Jag anar att "stop" borde hjälpa bättre...Harald skrev:Kör man lastbil i internationell trafik så bör man kunna något mer än sitt modersmål. Det är väl lämpligt att man kan lite engelska, så pass att man förstår enkla uppmaningar i alla fall.
Dessutom är det väl inte alls självklart att det är internationell trafik bara för att det körs norrut från Helsingborg?