Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag är ny på detta forum, så jag hoppas att jag skriver i rätt
Är det någon som vet om SL någongång stannar med ett tunnelbane-tåg i Kymlinge, så att man kan få utforska stationen?
/G3
Det har hänt någon gång att spårvägssällskapet haft ett chartrat tåg som stannat vid Kymlinge och resenärerna kunde också gå av en liten stund. Men ett sådant besök kan ju inte bli så långvarigt eftersom det måste passas in mellan ordinarie tåg.
så du kanske ska bli medlem och vänta på att det kommer någon intressant utflyktsresa ?
I och för sig ser man det mesta av stationen från utsidan eller från passerande tåg det är väl inte så mycket att utforska i och för sig men det kanske kan vara kul att ha satt sin fot på stationen.
En fråga: Varför har man satt upp skyltar för var tågen kan stanna om man inte använder stationen? Dessa är ju väldigt nya eftersom det står två siffror, en för Cx-vagnarna och en för vagn 2000. Planerar man att öppna denna när bebyggelsen i Ursvik är klar?
SouthernCross88au skrev:En fråga: Varför har man satt upp skyltar för var tågen kan stanna om man inte använder stationen? Dessa är ju väldigt nya eftersom det står två siffror, en för Cx-vagnarna och en för vagn 2000. Planerar man att öppna denna när bebyggelsen i Ursvik är klar?
De har satts upp för att användas i samband med enkelspårstrafik norr om Kymlinge. När ett tåg stannar för att invänta erforderliga order från trafikledningen, för att enkelspårsvakten ska kunna byta tåg m m, så visar hållmärket var man skall stanna, så att hela tåget är inne vid "plattformen" för säkerhets skull.
[En fråga: Varför har man satt upp skyltar för var tågen kan stanna om man inte använder stationen? Dessa är ju väldigt nya eftersom det står två siffror, en för Cx-vagnarna och en för vagn 2000. Planerar man att öppna denna när bebyggelsen i Ursvik är klar?
Det är inte planerat att öppna stationen utan den lär förbli som den är.
Stora Ursvik får klara sig med busstrafik.
Den sociala ingenjörskonsten tog en timeout, området blev inte bebyggt men man utförde i alla fall viktigare delar av stationen.
Andy skrev:Er det mulig å bruke stasjonen for å evakuere et t-bane tog, eller er det ikke mulig å komme seg vekk fra stasjonen da?
Jodå, ut kommer man, och det är klart att om man råkar stanna just här så är det ju en rätt bra plats att evakuera på. Men man får se efter var man sätter fötterna, plattformen är inte helt färdigställd.
daniel_s skrev:Den sociala ingenjörskonsten tog en timeout, området blev inte bebyggt men man utförde i alla fall viktigare delar av stationen.
Konstigt sätt att beskriva det. Tanken var att flytta ut en hel del kontor (framför allt statliga myndigheter) från Stockholms innerstad. Sedan bestämdes det att flytta vissa myndigheter och verk ut från Stockholm till andra städer som Norrköping (SMHI; Kriminalvårdstyrelsen, Sjöfartsverket), Borlänge (Vägverket) etc. Eftersom planeringen av stationen kommit rätt långt beslöt man att ändå bygga råkonstruktionen för den händelse man senare ändå skulle bebygga området. Området ligger inom Sundbybergs kommun. Denna är Sveriges ytmässigt minsta och tillika tätast befolkade kommun. Därför värnar många om obebyggda grönområden.
Er det mulig å bruke stasjonen for å evakuere et t-bane tog, eller er det ikke mulig å komme seg vekk fra stasjonen da?
/Andreas
Det var planerat att Kymlinge skulle bli en förvaltningsstad dit statliga förvaltningar skulle flyttas.
Men någon gång under resans gång så började man i stället att flytta ut förvaltningar till övroga landet av sysselsättningsskäl.
Området ansågs i stället lämpligt att bevaras som grönområde-rekreationsområde och det är nu viktigt eftersom det är en del av en biologisk korridor som sträcker sig ner till Djurgården.
Man tycks dock ha varit osäker på framtiden vid T-banebygget så Kymlinge kom att utföras som ett slags embryo till station där det nödvändigaste som en plattform fanns. För att kunna användas i "skarp drift" så är det dock mycket inredning som saknas, belysning,trappor,hissar,rulltrappor,biljetthall med spärrar,biljettkiosk och automater med mera.
Er det mulig å bruke stasjonen for å evakuere et t-bane tog, eller er det ikke mulig å komme seg vekk fra stasjonen da?
/Andreas
Det var planerat att Kymlinge skulle bli en förvaltningsstad dit statliga förvaltningar skulle flyttas.
Men någon gång under resans gång så började man i stället att flytta ut förvaltningar till övroga landet av sysselsättningsskäl.
Området ansågs i stället lämpligt att bevaras som grönområde-rekreationsområde och det är nu viktigt eftersom det är en del av en biologisk korridor som sträcker sig ner till Djurgården.
Man tycks dock ha varit osäker på framtiden vid T-banebygget så Kymlinge kom att utföras som ett slags embryo till station där det nödvändigaste som en plattform fanns. För att kunna användas i "skarp drift" så är det dock mycket inredning som saknas, belysning,trappor,hissar,rulltrappor,biljetthall med spärrar,biljettkiosk och automater med mera.
Och jag som har för mig att det var en sällsynt fisk som satte käppar i hjulet...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Javisst, självklart var det fisken, och ingenting annat. Det var ju ingen som såg något problem med en jätteexpansion i Stockholm, och pengar fanns det naturligtvis fortfarande obegränsat av.
roggek skrev:Och jag som har för mig att det var en sällsynt fisk som satte käppar i hjulet...
Nej, fisken kom senare (1980-talet) som argument. Därefter kom de gröna kilarna (1990-talet) som skäl till att inte bebygga området. De som föreslår bebyggelse - eller att omvandla till exempel Järvafältet till ett Central Park har inte förtått, alternativt lägger inte lika stor vikt på behovet av gröna kilar som de som är förespråkare för att behålla de gröna kilarna.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1 skrev:Har för mig att det förekommit ett "politiskt tokförslag" om att stationen skulle öppnas för friluftslivets skull? Har ett minne av det.
Det har nämnts sådana förslag i debatten men det får väl avfärdas som orealistiskt.
Inte ens om det funits en färdig station skulle det väl vara något underlag för trafik: typ 50 glada entusiaster en solig söndageftermiddag och noll en regnig tisdag i November. Själv har jag lite erfarenheter av att cykla genom området så jag tror mig om att ha lite hum om besöksfrekvensen , dock inte på dom regniga tisdagarna men det lär inte vara fler ute då
LÅ1 skrev:Har för mig att det förekommit ett "politiskt tokförslag" om att stationen skulle öppnas för friluftslivets skull? Har ett minne av det.
Det har nämnts sådana förslag i debatten men det får väl avfärdas som orealistiskt.
Inte ens om det funits en färdig station skulle det väl vara något underlag för trafik: typ 50 glada entusiaster en solig söndageftermiddag och noll en regnig tisdag i November. Själv har jag lite erfarenheter av att cykla genom området så jag tror mig om att ha lite hum om besöksfrekvensen , dock inte på dom regniga tisdagarna men det lär inte vara fler ute då
Inte för jag är någon påhejade av ett öppnande men om grönområdet skulle bli mer lättillgängligt skulle nog besöksfrekvensen öka. Sedan ska man inte underskatta besöksfrekvensen i Stockholmsområdets grönområdet. Exempelvis har Sollentunadelen av Järvareservatet ungefär 500 000 besökare om året.
Man skulle ju kunna ha en station som vore öppen bara lördag-söndag och alla dagar på sommaren t.ex. Men det stämmer nog att det är för få stockholmare som är intresserade av att komma ut och röra sig i naturen för att det ska vara någon mening. Annat är det i Tyskland. En söndagsmorgon på München Hbf är det gott om folk med ryggsäck och vandringskängor som ska ta tåget ut i naturen.
Självklart bör Kymlinge bebyggas, men inte som en 70-talsförort utan som riktig stad som kan smälta samman med Kista (även om nya E18 blir en barriär). Det torde finnas få platser i Stockholm som är så lätta att försörja med kollektivtrafik, stationen finns ju redan. Tre stationer längre ut får längre restid, men det får man leva med. Delar av stadsdelen får gångavstånd till Tvärbanans station vid Ärvinge. Det är också ganska nära till Helenelund som framtiden kanske kan bli en regional tågstation?
Grönkilen är mycket bredare här än på andra håll, så man kan utan problem bygga en stor stadsdel utan att beröra Igelbäcken och grönkilen.
Ett litet varningens ord om Kymlinge bara .... Alla vet att allt inte står rätt till där. Det finns berätelser om hur Silverpilen stannat där...folk har gått av och sedan alldrig hörts av. Jag vill inte säga att detspökar där direkt men håll med om att det är en spöklik känsla. Silverpilentåget är förvisso borta SKROTAT osv men det finns vagnar som inte dör....och en finns kvar ....Så möter ni den så vet ni att den återkommit till sthlm efter sin til i Önsköldsvik/mannaminne eller var den befinner sig.
C 20 är silverfärgade bortsett från det blåa. Tänk om ni möter en helt silverfärgad C20 med destination Kymlinge. Ta då inte det tåget......
Å för den som inte vart på Spv M och sett och gått in i skökkuren och kikat på filmen om silverpilen......gör det om ni törs.........Å glöm inte att vi närmar oss värsta spökhelgen.......
HUA HUA så det kan bli....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lite beroende av hur gångvägar läggs så kan en liten del av dagens bebyggelse i Kista få kortare gångväg till T-bananan i Kymlinge än i Kista.
Stefan Widén skrev:Ett litet varningens ord om Kymlinge bara .... Alla vet att allt inte står rätt till där. Det finns berätelser om hur Silverpilen stannat där...folk har gått av och sedan alldrig hörts av. Jag vill inte säga att detspökar där direkt men håll med om att det är en spöklik känsla. Silverpilentåget är förvisso borta SKROTAT osv men det finns vagnar som inte dör....och en finns kvar ....Så möter ni den så vet ni att den återkommit till sthlm efter sin til i Önsköldsvik/mannaminne eller var den befinner sig.
C 20 är silverfärgade bortsett från det blåa. Tänk om ni möter en helt silverfärgad C20 med destination Kymlinge. Ta då inte det tåget......
Å för den som inte vart på Spv M och sett och gått in i skökkuren och kikat på filmen om silverpilen......gör det om ni törs.........Å glöm inte att vi närmar oss värsta spökhelgen.......
HUA HUA så det kan bli....
Stefan
En C20 bröt sig ju upp genom jorden på Norrmalmstorg för en hel del år sedan. Kom kanske från det som var tänkt som sista vilan! Så var inte för säker på de övriga heller!