Göteborgarna bäst på att inte ha bil

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Göteborgarna bäst på att inte ha bil

Inlägg av Harald »

I pappersgöteborgsmetro idag finns en artikel om bilinnehav i de tre "storstadskommunerna". Jag hittar den inte i nätversionen. I Göteborg finns 343 bilar per 1.000 innevånare, i Stockholm 362 och i Malmö 354. Det spekuleras lite kring orsakerna i artikeln. En teori är att avstånden är små i Göteborg så man klarar sig utan bil. Det ligger nog en del i det. Göteborg är ju ingen storstad i ett internationellt perspektiv. Å andra sidan är Göteborgs kommun stor till ytan och har till skillnad från Stockholm stora lantliga områden där bilinnehavet troligen är stort. Men det är väl så få som bor där att det inte påverkar genomsnittet så mycket. Några av de som uttalar sig artikeln anger bra kollektivtrafik som skäl, men bra kollektivtrafik har väl Stockholm också. Dessutom har väl Stockholm högre andel av resorna som görs med kollektivtrafik, så det skulle vara intressant med en undersökning av vad stockholmarna använder sina fler bilar till. Fritidsresor? För min del undrar jag om inte en stor del av förklaringen till skillnaden ligger i talen 301.107 och 252.783. Det är medelinkomsten i Stockholm och Göteborg år 2010. Den förklaringen håller dock inte för skillnaden mot Malmö. Där är medelinkomsten lägre än i Göteborg, 220.925. Där undrar jag om inte sämre kollektivtrafik är en del av förklaringen. Malmö har ju bara bussar och de är rätt långsamma.
hgsldf

Re: Göteborgarna bäst på att inte ha bil

Inlägg av hgsldf »

Jag dristar mig till att säga att anledningen är spårväg. När jag som stockholmare skall besöka Göteborg, åker jag tåg dit och spårväg där. I Stockholm och Malmö är det bilen som gäller.
/Göran
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Jämnar det inte ut sig i ett snitt var ägaren av fordonen finns?
Veolia eller Keolis som kör i Göteborg eller annan ort har väl sina fordon registerade t.ex. på huvudkontoret i Stockholm?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det relevanta vore väl att på något sätt mäta var förarna av bilar bor och jobbar, men det är klart mer komplicerat än att bara titta på regnumret och se var ägaren bor.

Jag skulle säga att det här beror på att kollektivtrafiken är riktigt bra inom kommunen. De som åker bil verkar bo i kranskommuner och ute i "skogen" på Hisingen, något förenklat.

Att Göteborg ändå har riktig biltrafik beror alltså inte helt oväntat troligen på att kollektivtrafiken är sämre i kranskommunerna, och med sämre avser jag både sämre turtäthet och högre priser.

Sidospår: Det är väl rätt obegripligt hur det trots planerad trängselskatt behövs HÖGRE priser för att fler ska kunna resa - även för de närkranskommuner som skulle kunna ha riktigt bra trafik med buss?
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Jag antar att bilinnehavet är räknat på de tre kommunerna och inte på hela stadsbygden med kranskommuner. Det är "allmänt känt" att Stockholms innerstadsbor inte har så många bilar. Vill man vara säker kan man troligen dela upp kommunerna i delar och finna att bilinnehavet varierar, med lägst i innerstaden och högst i villaförorterna. Det är troligen på samma sätt i Göteborg och Malmö.

Sen är då frågan om det bara är räknat med personbilar, hur har man bokfört leasing- och företagsbilar som ovan nämnt. Då kanske det blir justeringar i värdena.

Angående "allmänt känt". Det märks i till exempel i föreningslivet när man behöver en bil till att transportera medlemmar eller saker. På frågan om någon kan ställa upp med bil så blir svaret ofta från de som bor i innerstaden att de inte har bil. Oftast får någon ytterstadsbo ställa upp med bil.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

hgsldf skrev:Jag dristar mig till att säga att anledningen är spårväg. När jag som stockholmare skall besöka Göteborg, åker jag tåg dit och spårväg där. I Stockholm och Malmö är det bilen som gäller.
/Göran
Men du åker ju sällan (eller aldrig) buss vill jag minnas från ett tidigare inlägg. Jag kan minnas fel dock.
Jag åker tåg både till och i Malmö. Och där inte tåget går, där går jag. Eller - i undantagsfall - åker buss. Fast jag rör mig mest i city. I Stockholm åker jag tunnelbana, pendeltåg, spårvagn och buss (i ungefärlig ordning från ofta till sällan). Jag har bil och kan köra i Stockholm utan större skador på bilen, men tycker att det är lite stressigt. Mycket lugnare att slippa ta egna beslut.
Göteborg är väl den staden av dessa tre som jag oftast kör bil i. Fast även där åker jag hellre spårbundet.

Fast nu gällde inte denna undersökning kantorer som åker från samhällen <1000 inv och besöker Sveriges tre största städer.
Professionell tyckare
Låst