Dagens cykeldiskussion

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Dagens cykeldiskussion

Inlägg av daniel_s »

miikos skrev:Måste man gå på cykelbanan så ska man hålla så långt till vänster som möjligt. Ska man korsa banan, ska man ge företräde till cyklister.
Nja, det där sista stämmer inte riktigt, regeln är att man (utanför ett övergångsställe) får korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken (TrF 7:4).

Det första stämmer inte heller - regeln om att om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen gäller bara gående som använder vägrenen eller körbanan (TrF 7:1), däremot finns ingen motsvarande regel för gående på cykelbana. (Det är dock minst lika felaktigt att påstå att man bör gå till höger!)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Det första stämmer inte heller - regeln om att om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen gäller bara gående som använder vägrenen eller körbanan (TrF 7:1), däremot finns ingen motsvarande regel för gående på cykelbana.
Om vi för ett ögonblick lämnar paragrafrytteriet och överväger skälet för regeln att man ska gå till vänster på körbanan, så finner vi att det skälet gäller även på cykelbanan. Skälet är att man ska möta och därmed se den fordonstrafik man har närmast sig. Det skälet är förstås inte mindre giltigt när fordonen är cyklar, snarare mer eftersom man ofta inte hör cyklar.

Orsaken till att det inte finns något regel är nog densamma som orsaken till att det har "råkat" bli så att enligt reglerna är alla cykelbanor dubbelriktade och det krävs lokal trafikföreskrift för att en cykelbana ska vara enkelriktad. De som utarbetar författningstexterna på trafikområdet funderar inte så mycket över cyklar och cykling för där de bor och verkar förflyttar man sig med bil eller snöskoter.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:Det första stämmer inte heller - regeln om att om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen gäller bara gående som använder vägrenen eller körbanan (TrF 7:1), däremot finns ingen motsvarande regel för gående på cykelbana.
Om vi för ett ögonblick lämnar paragrafrytteriet och överväger skälet för regeln att man ska gå till vänster på körbanan, så finner vi att det skälet gäller även på cykelbanan. Skälet är att man ska möta och därmed se den fordonstrafik man har närmast sig. Det skälet är förstås inte mindre giltigt när fordonen är cyklar, snarare mer eftersom man ofta inte hör cyklar.
Ja, naturligtvis. Själv går jag alltid till vänster på cykelbanor, men man brukar få rycka över promenadsällskapet till samma sida i sista sekunden för att inte själv bli överkörd när det kommer en cykel från endera hållet. Mindre luttrade trafikanter brukar vara mer rädda för trafikanter de möter än för sådana som de har bakom sig...
Harald skrev:Orsaken till att det inte finns något regel är nog densamma som orsaken till att det har "råkat" bli så att enligt reglerna är alla cykelbanor dubbelriktade och det krävs lokal trafikföreskrift för att en cykelbana ska vara enkelriktad. De som utarbetar författningstexterna på trafikområdet funderar inte så mycket över cyklar och cykling för där de bor och verkar förflyttar man sig med bil eller snöskoter.
Ja, så kan det mycket väl vara. Men man kan också möjligen påstå att i de låga hastigheter som det bör vara fråga om här, så behövs det inte så mycket trafikregler.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Det enda som gäller är skilda gång- och cykelbanor som är tydligt märkta och tillräckligt bredda. Där antalet cyklister så motiverar skall cykelbanan vara enkelriktad och tillåta minst tre cyklister i bredd.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Det enda som gäller är skilda gång- och cykelbanor som är tydligt märkta och tillräckligt bredda. Där antalet cyklister så motiverar skall cykelbanan vara enkelriktad och tillåta minst tre cyklister i bredd.
Först trodde jag att du uttalade dig om en regel, men efter en stund förstår jag nu att du uttalar dig om din åsikt. Och det står ju var och en fritt! :D
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

(Det här kanske hade passat bättre i en buss-tråd, men ändå...)

För den nyfikne och intresserade: Här är en cykelfilm från ombyggnationen av Övre Husargatan till en stadsgata med bussfiler.
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/octobe ... filer.html
Det var första gången jag cyklade åt det hållet på den gatan sedan de började bygga om, därför hade jag lite svårt att hitta rätt med cykeln.
@gbgcyklaren
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

daniel_s skrev:
miikos skrev:Måste man gå på cykelbanan så ska man hålla så långt till vänster som möjligt. Ska man korsa banan, ska man ge företräde till cyklister.
Nja, det där sista stämmer inte riktigt, regeln är att man (utanför ett övergångsställe) får korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken (TrF 7:4).

Det första stämmer inte heller - regeln om att om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen gäller bara gående som använder vägrenen eller körbanan (TrF 7:1), däremot finns ingen motsvarande regel för gående på cykelbana. (Det är dock minst lika felaktigt att påstå att man bör gå till höger!)
Ah, ser det nu. Det är bara korsande motortrafik som ska lämna företräde på cykelbanor.

Att gå till vänster på cykelbanan och höger på gångbanan verkar vara mer oskriven regel. Men av någon anledning så tycker allmänheten att det är värre att bryta mot dem än lagar/förordningar. Jag har blivit utskälld för att jag har lagt mig till vänster på cykelbanan när jag skulle svänga. Kom i vägen för en annan cyklist som cyklade mot rött, enligt henne är det inget problem att cykla mot rött, men fri väg mot de som gör det måste man ge.
Senast redigerad av miikos den måndag 08 oktober 2012 23:03, redigerad totalt 1 gånger.
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Gbgcyklaren skrev:(Det här kanske hade passat bättre i en buss-tråd, men ändå...)

För den nyfikne och intresserade: Här är en cykelfilm från ombyggnationen av Övre Husargatan till en stadsgata med bussfiler.
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/octobe ... filer.html
Det var första gången jag cyklade åt det hållet på den gatan sedan de började bygga om, därför hade jag lite svårt att hitta rätt med cykeln.
Jag cyklar där med några veckors mellanrum, och det är olika anvisningar varje gång. Ungefär som en resa på E45 mot Trollhättan. Alltid lika spännande. :)

Mer eller mindre skift över alla körbanorna. Men faktiskt ofta bra skyltning i tid.

Jag hade dock problem att ta mig ifrån Seminariegatan till cykelbanan (Östra sidan). Man fick cykla mot trafiken för att komma runt barriärer.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Miikos: Jag tror jag cyklat på Övre Husargatan två gånger sedan de började bygga om, en gång i varje riktning. Det kommer nog att bli en riktigt trevlig gata när det är klart.

Jag la ut en ny film på min blogg:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/octobe ... -mera.html

Jag hittade ett blogginlägg skrivet av Sveriges största biltidning Vi Bilägare. Blogginlägget handlade om cyklister utan belysning och om cyklister som cyklar mot rött. Jag håller med om att belysning är viktigt och att rödljuskörning innebär risk för påkörning. Men vad bör bilister tänka på i trafiken? Filmen tar upp några exempel.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Film från broöppning (eller snarare stängning) på Marieholmsbron i Göteborg:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/octobe ... sbron.html
Uppspeedad så det går lite snabbare.
@gbgcyklaren
Låst