Det såg väl i stort sett bra ut. Någon gång kunde du kanske lämnat lite mer luft bakom fotgängarna och på ett ställe var du kanske lite nära framför, men det är svårt att bedöma från en sådan här film. Och som du själv säger så är det ett samspel på obevakade övergångsställen.Micki skrev:Cyklistbloggen och bloggen Trafikistan skrev för ett par dagar sedan om "zebralagen", alltså att vi cyklister måste låta de gående som är på väg ut på eller befinner sig på ett övergångsställe passera.
Trafikistan mätte antalet cyklister som stannade och inte stannade för gående vid övergångsstället där Östra Hamngatan korsas av Kungsgatan i Göteborg. Mätningen visade att 42 % av cyklisterna lät de gående passera, medan 58 % bröt mot "zebralagen". Jag brukar korsa det övergångsstället och bestämde mig helt enkelt för att samla ihop ett antal klipp därifrån från min ActionCam på styret. Jag ville helt enkelt själv se hur jag skötte mig.
Se filmen i mitt blogginlägg (läs gärna hela texten där, som till viss del är samma som ovan):
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... allet.html
Det jag upplever som värst är när cyklister, svängande såväl som rödljuskörande, kör alldeles framför fötterna på en när man går mot grön gubbe. Eller när man upplever det som om de kör 5 cm bakom hälarna på en. Eller när de kryssar fram så man inte har en aning om vart de tänker ta vägen vid nästa gir.
"Klassiska skyltarna" ? Den skyltningen, "för din säkerhet led cykeln", har jag bara sett en enda gång, vad jag kan påminna mig. Och det är nyligen, men om det var här i Stockholm eller någonstans söder över, det kommer jag inte ihåg.M_M skrev:Jag håller med. De klassiska skyltarna vid tillfälliga arbeten, "för din säkerhet led cykeln" finner jag direkt stötande. Jag tolkar ofta en sådan skylt bokstavligt talat på så vis att jag inte behöver leda cykeln för andras säkerhet, och ifall jag skulle krocka med någon så ansvarar jag bara för mina egna skador utöver det ansvar jag hade haft om vägen haft normal framkomlighet. Hittils har det inte skett några krockar. (Nej, jag kör inte direkt några kamikazehastigheter men åtminstone styrfart).Harald skrev:Nej, det är inte OK därför att då blir den bekväma lösningen för trafikplanerarna att varje gång de stöter på ett problem så ska cyklisterna ta det lugnt på den platsen. Det finns det otaliga exempel på i Göteborg. Det vore OK för min del om man gjorde som för bilisterna, d.v.s. skapade säkra och snabba genomfartsleder utan farthinder som man kan göra huvuddelen av resan på.
Men varför skulle den skyltningen var stötande? Det händer ju att man sätter ner hastigheten till 15 för bilar, en hastighet som är svårt att köra i.