Politisk oenighet om spårväg i Malmö
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Politisk oenighet om spårväg i Malmö
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Politisk oenighet om spårväg i Malmö
Finns det några studier, idéer eller något annat på hur en eventuell tunnelbana skulle se ut? På spårvagn med förresten?
Var det inte tal om att dra Köpenhamns metro till Malmö..?
Var det inte tal om att dra Köpenhamns metro till Malmö..?
Re: Politisk oenighet om spårväg i Malmö
Tunnelbanan är väl idag att bara betrakta som FUD i jämförelse med spårväg. En ytterligare spårtrafikförbindelse över sundet till Köpenhamn vore en klart bra idé, men det är riktigt långt dit, tillräckligt långt för att dagens FP-politiker inte behöver ta något som helst ansvar för sin tunnelbaneåsikt.
Det som verkligen är värt att diskutera är statens de-facto-åsikt att det är Stockholm och Göteborg som är berättigad till statliga medel till någon annan spårtrafik än Trafikverkets järnväg. Alla andra städer får typ skylla sig själva att de inte är en av de två största städerna, ungefär.
Här finns två delspår som kan köras var för sig eller parallellt.
Det ena är att komma fram till att det lönar sig att bygga även utan statliga pengar. Den slutsatsen drog Norrköping på något sätt, även om jag tyckte resonemanget påminde en del om när "det vetenskapliga magasinet molekylen" förklarar varför det är så svårt att slå ihjäl en fluga.
Det andra är att sätta nån slags fart på riksdagspolitikerna.
Jag tycker att Malmö som kompromiss borde bygga spårväg men till en början köpa för få spårvagnar om pengarna inte räcker. Då kan de köra ett upplägg där halva tidtabellen täcks av spårvagnar och andra halvan av bussar. Säg alltså att det vid en given hållplats körs 5-min-trafik med sårvagnar i en halvtimma och sedan 2½min-trafik med bussar i en halvtimma, växelvis (om omloppstiden är jämnt delbar med en timma). Då har man automagiskt skapat opinion till att faktiskt skaffa resten av vagnarna, som man givetvis ser till att ha en option på.
Ja, en annan variant vore väl att bygga den första snutten som behövs mellan Gustav Adolfs torg och centralen, och en avstickare till museispårvägen, som en slags "Spårväg Malmöcity"...
Det som verkligen är värt att diskutera är statens de-facto-åsikt att det är Stockholm och Göteborg som är berättigad till statliga medel till någon annan spårtrafik än Trafikverkets järnväg. Alla andra städer får typ skylla sig själva att de inte är en av de två största städerna, ungefär.
Här finns två delspår som kan köras var för sig eller parallellt.
Det ena är att komma fram till att det lönar sig att bygga även utan statliga pengar. Den slutsatsen drog Norrköping på något sätt, även om jag tyckte resonemanget påminde en del om när "det vetenskapliga magasinet molekylen" förklarar varför det är så svårt att slå ihjäl en fluga.

Det andra är att sätta nån slags fart på riksdagspolitikerna.
Jag tycker att Malmö som kompromiss borde bygga spårväg men till en början köpa för få spårvagnar om pengarna inte räcker. Då kan de köra ett upplägg där halva tidtabellen täcks av spårvagnar och andra halvan av bussar. Säg alltså att det vid en given hållplats körs 5-min-trafik med sårvagnar i en halvtimma och sedan 2½min-trafik med bussar i en halvtimma, växelvis (om omloppstiden är jämnt delbar med en timma). Då har man automagiskt skapat opinion till att faktiskt skaffa resten av vagnarna, som man givetvis ser till att ha en option på.
Ja, en annan variant vore väl att bygga den första snutten som behövs mellan Gustav Adolfs torg och centralen, och en avstickare till museispårvägen, som en slags "Spårväg Malmöcity"...
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: söndag 12 juli 2009 9:42
Re: Politisk oenighet om spårväg i Malmö
FUD?
Faktum utan definition?
/Christer
Faktum utan definition?
/Christer
Re: Politisk oenighet om spårväg i Malmö
Enligt många Malmöbor har Malmö redan tunnelbana...
Professionell tyckare
Re: Politisk oenighet om spårväg i Malmö
http://sv.wikipedia.org/wiki/FUDChrister Göransson skrev:FUD?
Faktum utan definition?
/Christer
Re: Politisk oenighet om spårväg i Malmö
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.