Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 818
- Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
- Ort: Göteborg
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
På tal om tidtabeller så kan jag inte låta bli att visa denna, tågtidtabellen för linje 4 tåg 11 som var en riktig utmaning. Förkortningen SN betyder Saltholmen dit kom man som linje 4 kl. 19.10 och skulle avgå därifrån som linje 10 kl. 19.15. Man hade fem minuter på sig att skylta om ett trevagnarstår. En massa vevande på skyltar, alla biljettmaskiner skulle skrivas av och nya blanketter för linje 10 skulle göras. Med andra or det var omöjligt, hade man varit med ett tag fixade man det mesta i Mölndal. I övrigt kan Ni få som gissningslek att lista ut vad övriga förkortningar betyder.
Ett trevagnarståg på linje 10 vid Valand får avsluta denna kväll
Anders F
Ett trevagnarståg på linje 10 vid Valand får avsluta denna kväll
Anders F
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
- Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
KN= Kungssten, ST=Stigbergstorget
,BP=Brunnsparken, VP=Vasaplatsen (linje 10), KV=Korsvägen, BO=Broplatsen.

Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Och NT = nattåg, M = Majorna och C = Centralstationen?
KR går jag dock bet på, är det Krokslätts torg?
KR går jag dock bet på, är det Krokslätts torg?
-
- Inlägg: 818
- Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
- Ort: Göteborg
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Ser man på Ni lyckas ju rätt bra, jo KR är Krokslätt men kanske mer hållplats Lana för där var texegränsen.
Anders
Anders
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Som jag tolkar bokstäverna under "Färdriktningsmarkering" så ska det vara B2 från Broplatsen till Krokslätt och B0 efter Lana, i motsatt riktning A0 fram till Varbergsgatan (eller vad nu VB kan stå för) och sedan A2. Om jag förstår saken rätt, så gick alltså taxegränsen genom hållplatsen Lana d v s oavsett riktning fick man åka på två kuponger så länge man inte åkte förbi Lana? (Det kanske rentav är så fortfarande?)Anders Forsberg skrev:Ser man på Ni lyckas ju rätt bra, jo KR är Krokslätt men kanske mer hållplats Lana för där var texegränsen.
Anders
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
KR är väl Krokslättstorg eller hette den då Krokslättsgatan. Det var väl där man ändrade taxegränsen, eller?
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
daniel_s skrev:Som jag tolkar bokstäverna under "Färdriktningsmarkering" så ska det vara B2 från Broplatsen till Krokslätt och B0 efter Lana, i motsatt riktning A0 fram till Varbergsgatan (eller vad nu VB kan stå för) och sedan A2. Om jag förstår saken rätt, så gick alltså taxegränsen genom hållplatsen Lana d v s oavsett riktning fick man åka på två kuponger så länge man inte åkte förbi Lana? (Det kanske rentav är så fortfarande?)Anders Forsberg skrev:Ser man på Ni lyckas ju rätt bra, jo KR är Krokslätt men kanske mer hållplats Lana för där var texegränsen.
Anders
Lana ligger precis på kommungränsen mellan mellan Mölndal och Göteborg. Numer så finns det en omlottzon till Krokslättsfabriker så Göteborgstaxan fortsätter att gälla framtill dit. Men från Lana gäller även Mölndalstaxan om man skall vidare efter Södra Krokslätt.
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
BO hette väl Broslättsgatan på den tiden..?
Sista förkortningen (VB) är alltså Varbergsgatan. Det gällde ju att ställa om bm innan någon steg på på Lana så att rätt taxezon stämplades på kupongerna.
Sista förkortningen (VB) är alltså Varbergsgatan. Det gällde ju att ställa om bm innan någon steg på på Lana så att rätt taxezon stämplades på kupongerna.
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Jag bjuder över med ytterligare 5 århej skrev:http://trafikhistoria.se/goteborg/Spv_vinter8283.pdf är den tidtabell som jag utgått ifrån och jag saknar minne av att hållplatsen hetat Härlanda Fängelse under mina 39 solvarv. Dock låg fängelset bredvid hållplatsen.

Härlanda har hetat Härlanda under hela min livstid, och fängelset låg mellan Härlanda och Stockholmsgatan.
Sorry, du får nog acceptera att ditt minne spelar dig ett spratt.olasand skrev:Och jag ser också i den tidigare bifogade tidtabellen från 92/93 att hållplatsen kort och gott heter "Härlanda" i den också. Så antingen har min stackas hjärna hittat på allt själv eller så har hållplatsen en kort tid i mitten på nitiotalet hetat Härlanda Fängelse. Min minnesbild är att man på det första automatiska utropet kunde höra att man tagit bort både "Sjukhuset" från Ekmanska, och "Fängelse" från Härlanda. Betoningen blev fel.
-
- Inlägg: 818
- Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
- Ort: Göteborg
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Helt klart KR är Krokslätts torg och det var därefter som man ställde om biljetteringsmaskinerna. VB = Varbergsgatan och efter denna hållplats ställda man om dem när man var på väg mot Mölndal.
Jo då den hette Krokslättsgatan då och BO var Broslättsgatan.
Tyvärr så är sanningen den att Härlanda alltid har burit namnet Härlanda, en kik i ett häfte om linje 3 och på omslagets baksida finns en bra karta gjord av Göran Zettermark. Hållplatsen Härlanda kom den 17 november 1925 men var då vid platsen för linje 3:s ändhållplats, ungefär där Härlanda kyrka ligger. Nuvarande plats för vändslingan Härlanda kom 1949.
God natt,
Anders F
Jo då den hette Krokslättsgatan då och BO var Broslättsgatan.
Tyvärr så är sanningen den att Härlanda alltid har burit namnet Härlanda, en kik i ett häfte om linje 3 och på omslagets baksida finns en bra karta gjord av Göran Zettermark. Hållplatsen Härlanda kom den 17 november 1925 men var då vid platsen för linje 3:s ändhållplats, ungefär där Härlanda kyrka ligger. Nuvarande plats för vändslingan Härlanda kom 1949.
God natt,
Anders F
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Jag har en spårvägskarta från 1947. Själva kartan är för stor för en A4-skanner och i lite dåligt skick, men det finns en textdel med linjesträckningar, körtider, tider för första och sista vagnar m.m. och den har jag skannat nu. Varsågoda: http://trafikhistoria.se/goteborg/Spvkarta1947.pdf