I dag har det återigen varit stora köer på Essingeleden med spridningseffekter ända bort mot Värmdövägen.
Hur mycket bättre skulle trafikläget varit om förbifarten funnits i dag? I det närmaste oförändrat skulle jag tro.
Med en österled då? Förmodligen skulle en sådan led ha underlättat något. En del trafik skulle tagit högervarvet runt stan.
Men nya leder har ju en tendens att fyllas med bilar, så att den underlättande verkan som de planerades att ha, i det närmaste uteblir. Och på vissa platser medför det ännu större trängsel. I alla fall om man får tro "ena sidan" av debattörerna och experterna.
Ett tankeexperiment: Tänk om Essingeleden inte målats om till fyra filer, utan fortfarande haft tre. Hur hade situationen då varit i dag? (Jag menar en vanlig dag i nutid, inte en dag med stora problem som just i dag.) Någon mil längre kö, eller skulle fler av dagens bilister helt enkelt anpassat sig på något sätt så att de inte skulle sitta i köerna?
Men jag tror att en österled skulle förbättra situationen på Essingeleden och kanske i innerstaden mer än vad förbifarten kommer att göra.
Vid stopp på Essingeleden, vad är bästa alternativet?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Vid stopp på Essingeleden, vad är bästa alternativet?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vid stopp på Essingeleden, vad är bästa alternativet?
Vid stopp på Essingeleden är såklart det bästa alternativet, att lämna bilen hemma... 
Nä, man skulle breddat riksväg 55 mellan Strängnäs-Enköping-Uppsala till 2+1 alt. motorvägsstandard för mycket länge sedan, och tvingat all tung trafik som INTE skall till Stockholm den vägen. Hade man lagt pengar på ombyggnad av Rv 55 istället för att lappa och laga Essingeleden, så hade vi inte behövt vare sig Västerled eller Österled. Mycket av den tunga trafiken i och runt Stockholm, har ingenting där att göra...
Alternativet vore och flytta Frihamnen till Nynäshamn (dit numera en utbyggd motorväg finns!), ombyggd och breddad Haningeled ut till E4.
Detta med en ny regionalflygplats i Tungelsta-Ösmo området skulle göra susen tillsammans med Tvärbana Syd.
Anyone like my avatar???...

Nä, man skulle breddat riksväg 55 mellan Strängnäs-Enköping-Uppsala till 2+1 alt. motorvägsstandard för mycket länge sedan, och tvingat all tung trafik som INTE skall till Stockholm den vägen. Hade man lagt pengar på ombyggnad av Rv 55 istället för att lappa och laga Essingeleden, så hade vi inte behövt vare sig Västerled eller Österled. Mycket av den tunga trafiken i och runt Stockholm, har ingenting där att göra...
Alternativet vore och flytta Frihamnen till Nynäshamn (dit numera en utbyggd motorväg finns!), ombyggd och breddad Haningeled ut till E4.
Detta med en ny regionalflygplats i Tungelsta-Ösmo området skulle göra susen tillsammans med Tvärbana Syd.
Anyone like my avatar???...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Håller helt med om att rv55 borde vara E4, dvs vägen mellan södra och norra Sverige.roggek skrev:Nä, man skulle breddat riksväg 55 mellan Strängnäs-Enköping-Uppsala till 2+1 alt. motorvägsstandard för mycket länge sedan, och tvingat all tung trafik som INTE skall till Stockholm den vägen. Hade man lagt pengar på ombyggnad av Rv 55 istället för att lappa och laga Essingeleden, så hade vi inte behövt vare sig Västerled eller Österled. Mycket av den tunga trafiken i och runt Stockholm, har ingenting där att göra...
I ett sådant här läge blir väl bussfilen bara ett litet extra förvaringsmagasin för köande bilar. En bil mer i bredd. Kan inga detaljer, men blev busstrafiken lidande av att bussfilen inte var fri denna tid på dan och med tanke på situationen i övrigt? Går det bussar i norrgående riktning på eftermiddagen? Men det är klart, de skall väl in till stan för att lasta och köra ut förortsbor.Inge skrev:Brukar inte drabbas då jag relativt sällan kör Essingeleden, men idag gjorde jag det då jag skulle från Skärholmen till Spånga. Mitt alternativ blev Skärholmsleden upp på E4 och här var jag så pass lydig att jag körde in i kön istället för stt bara ligga kvar i bussfilen, vilket många gjorde. Av vid Västberga och sedan mot Liljeholmen. En miss då köerna här var långa. Rätt hade varit att rotera upp på nästa påfart till Essingeleden då trafiken just där flöt hyggligt på Essingeleden. Hursom, sedan av mot Liljeholmen, genom Gröndal och upp i 5te filen till Stora Essingen. Fram till DN skrapan under lätt köbildning och sedan ut mot Tranebergsbron. Vid nedfarten från Essingeleden blev det stopp igen så klart. Av vid Traneberg och sedan ut i högerfil vid Ulvsundaplan och upp Ulvsundaleden. Här tog kön slut.
Då jag åkte relativt sent var det uppenbart att den tunga trafiken drabbats värst och den lättare filtrerats ut på alternativ. Lastbilarna var klart överrepresenterade i de kvarvarande köerna.
Att köra från Liljeholmen genom Gröndal ut på Essingeleden är väl egentligen inte tillåtet, om jag kommer ihåg rätt. Finns det inte en skylt om fordonstrafik förbjuden och med tilläggstavla som säger att den gäller genomfart till Essingeleden, eller något liknande?
Säker på att det gäller generellt? Mycket av trafik från områdena nära ringen skulle ju ta österleden om kösituationen såg bättre ut där. Att från t.ex. Värmdöleden leta sig ner till Skärholmen för att ta förbifarten och sedan hamna långt norr om stan långt från målpunkten skulle nog ändå få många att chansa på att köerna blir bästa alternativet. Det är förstås bara en gissning.Inge skrev: För mig hade uppenbarligen Västerleden just idag hjälpt mer än Ringen och sett enbart till frågan om alternativväg för Essingeleden gäller det nog generellt.
Först måste man svara på hur många som är ute och åker i rusningstrafik fast man inte behöver? Själv tror jag det är rätt få. Tex som att det är få som åker kollektivt i rusningstrafik om man inte behöver.
Ordet "behöver" kan ju definieras på olika sätt. Det kan ha olika grader skulle man kunna säga. Exempel: Om en person slutar arbetet kl 16. Behöver han åka hem genast då?BSB101 skrev:Först måste man svara på hur många som är ute och åker i rusningstrafik fast man inte behöver? Själv tror jag det är rätt få. Tex som att det är få som åker kollektivt i rusningstrafik om man inte behöver.
En person med stor flexibilitet när det gäller arbetstid, behöver han åka i rusningstrafiken i normalfallet, i stället för före eller efter?
Jag tror att trafiktopparna sprids ut allt mer i tid. Det är rätt fullt på tunneltågen även mitt på dagen. Vi har ju rätt lite industrijobb i Stockholm.
Men desto mer WT/shopaholics...LÅ1 skrev:Det är rätt fullt på tunneltågen även mitt på dagen. Vi har ju rätt lite industrijobb i Stockholm.
Och så har tunnelbanan blivit hela länets härbärgen/fritidsgård, d v s kommundelarna lastar över hemlösa och ungdomsproblemen på SL och dess entreprenörer. Om Staden tog sitt ansvar så skulle tunnelbanan vara ganska så tom dagtid...Fast nu är vi väldigt långt ifrån Essingeleden...

"...men det är ju mörkt ute?..."
Det gäller att ändra attityder i samhället. Idag "ska" alla arbeta mellan 8/9 och 16/17 om man arbetar på kontor/skola.LÅ1 skrev:Ordet "behöver" kan ju definieras på olika sätt. Det kan ha olika grader skulle man kunna säga. Exempel: Om en person slutar arbetet kl 16. Behöver han åka hem genast då?BSB101 skrev:Först måste man svara på hur många som är ute och åker i rusningstrafik fast man inte behöver? Själv tror jag det är rätt få. Tex som att det är få som åker kollektivt i rusningstrafik om man inte behöver.
En person med stor flexibilitet när det gäller arbetstid, behöver han åka i rusningstrafiken i normalfallet, i stället för före eller efter?
Visst sprids resandet ut allt mer men vi har fortfarande en topp på morgon och en på eftermiddagen som vi måste göra något åt. Sedan finns det fortfarande stora grupper som är styrda arbetstider utan att arbeta inom industrin.Jag tror att trafiktopparna sprids ut allt mer i tid. Det är rätt fullt på tunneltågen även mitt på dagen. Vi har ju rätt lite industrijobb i Stockholm.
Ansvar då? Förbjud folk att handla? Åka på dagstid? Visst brister många kommuner när det gäller arbetet med hemlösa men dessa personer utgör ingen större resegrupp av det totala resandet.roggek skrev:Men desto mer WT/shopaholics...LÅ1 skrev:Det är rätt fullt på tunneltågen även mitt på dagen. Vi har ju rätt lite industrijobb i Stockholm.
Och så har tunnelbanan blivit hela länets härbärgen/fritidsgård, d v s kommundelarna lastar över hemlösa och ungdomsproblemen på SL och dess entreprenörer. Om Staden tog sitt ansvar så skulle tunnelbanan vara ganska så tom dagtid...
- Christer J
Ha, vilket skämt.roggek skrev:Men desto mer WT/shopaholics...LÅ1 skrev:Det är rätt fullt på tunneltågen även mitt på dagen. Vi har ju rätt lite industrijobb i Stockholm.
Och så har tunnelbanan blivit hela länets härbärgen/fritidsgård, d v s kommundelarna lastar över hemlösa och ungdomsproblemen på SL och dess entreprenörer. Om Staden tog sitt ansvar så skulle tunnelbanan vara ganska så tom dagtid...Fast nu är vi väldigt långt ifrån Essingeleden...
Trots vad många tror så skolkas det inte nämnvärt i skolorna, ej heller i gymnasiet. De hemlösa ägnar sig inte åt att åka runt, de samlas på lämpliga ställen och umgås, oftast utomhus.
Om vi inte har industrijobb så har vi många som jobbar på kontor, sjukvård, omsorg eller i servicenäringarna.
Nej, efter morgonrusningen är det lugnt ett par timmar innan lunchrusningen börjar. Då åker man några stationer för att handla och käka på en annan restaurang än vanligt på lunchen. Därefter har vi alla som jobbar skift och deltid, de börjar resa redan vid lunch och sedan hela eftermiddagen och långt in på kvällen då de avlöses av de som skall på bio, barer och andra nöjen.
Men vi kan ju återinföra de gamla lagarna om öppethållandetider och att allt skall vara stängt på långfredagen mm.

/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.