Sevärdheter i Berlin?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sevärdheter i Berlin?
Undertecknad skall ned till Innotransmässan i Berlin i september.
Finns det något annat (främst järnvägsrelaterat) som man inte bör missa medan man är där?
Tacksam för tips,
Anders
Finns det något annat (främst järnvägsrelaterat) som man inte bör missa medan man är där?
Tacksam för tips,
Anders
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Sevärdheter i Berlin?
S-bahn-systemet är ett måste.
Spårvägen i östra Berlin är också ett vitalt intresse.
Spårvägen i östra Berlin är också ett vitalt intresse.
Ju förr dess bättre.
Re: Sevärdheter i Berlin?
Kan definitivt rekomendera linje 87, Woltersdorfer Strassenbahn. Enkelspår i gatan och gamla vagnar. Pittoreskt delux!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Sevärdheter i Berlin?
Åh, berlin, ett specialintresse gott som något!
Det finns ett U-bahn-museum vid U-olympiastadion och ett S-bahnmuseum vid nån av S-bahnstationerna strax före Potsdam Hbf. Jag har besökt båda och tyckte att de var "sådär", en samling gammalt jox ungefär. Sörsta behållningen var den fina fotoplatsen som jag fick tillgång till på balkongen vid U-bahnmuseet och bokköpet (Bahnknoten Berlin, andra utgåvan, slut på förlaget numera) jag gjorde på S-bahnmuseet
Det finns rätt mycket av allt och lite till i Berlin kan man säga. Det är svårt att säga att något specifikt är ett måste.
Rätt trevlig utsikt får man på de tunnelbanesträckor som går på högbana (från Warschauer Straße och västerut (till ungefär Gleisdreieck om jag inte minns fel, och norra delen av U2 kring t.ex. Eberswalder Straße).
Lite betongturism kan fås genom att åka nån av spårvagnslinjerna kring t.ex. Allé der kosmonauten eller liknande.
S-bahn på Stadtbahnsträckan (Ostbahnhof-Charlottenburg) kan ge trevlig utsikt. I västgående riktning åker du närmast norra kanten och borde åtminstone i teorin får lite bättre utsikt än i östgående riktning där du har spår på båda sidor om tåget.
Ett icke-spårmuppigt men kollektivtrafikrelaterat sightseeingtips är att åka bussline 100 och kanske även 200. De körs med tvåvåningsbussar, tipset är givetvis att sitta längst fram på övervåningen.
Ett praktiskt tips är att samma biljetter gäller inte bara på bussar, spårvagnar, tunnelbana och S-bahn utan även på regioanltågen (RB) och regionalexpresstågen (RE).
Förutom spårvägsnätet i östra Berlin (med ett par snuttar in i f.d. västberlin) så finns det flera separata mindre spårvägslinjer/nät. En enkel linje mellan punkt A och B har redan nämnts, 87, dessutom finns 88 (som jag inte provat) och 89 i Strausberg. Linjen i Strausberg kan vara trevlig att ta en tur på, invid norra ändhållplatsen finns europas (eller världens?) enda färja som körs med kontaktledning och spårvagnskontroller, nog enda vattengående farkosten jag kännt mig riktigt intresserad av
Potsdam har ett helt eget spårvägsnät med flera linjer. Deras kollektivtrafik heter ViP (Verkehr im Potsdam). Potsdam, Strausberg och de andra två "enkla" spårvägslinjerna ingår i Berlin zon C. Potsdamfärjan kräver däremot egen biljett, den är dock inte särskilt dyr.
Kolla in på http://www.bvg.de och http://www.vbb-online.de för linjekartor, biljettinfo, info om ändringar å sånt.
Om du gillar övergivna platser med järnvägskoppling så kan kanske Potsdam Pirscheide vara intressant. Den stationen hette Potsdam Hbf under tiden berlinmuren fanns och hade då ett helt gäng plattformsspår. Sedan lades trafiken om och nu används bara ett enda plattformspår, resten är igenbommat. Nås både med regionaltåg och spårvagn. Jag har inte varit där själv, bara läst om den.
Om f.d. DDR är det minsta intressant så gå på DDR-museet som ligger riktigt centralt.

Det finns ett U-bahn-museum vid U-olympiastadion och ett S-bahnmuseum vid nån av S-bahnstationerna strax före Potsdam Hbf. Jag har besökt båda och tyckte att de var "sådär", en samling gammalt jox ungefär. Sörsta behållningen var den fina fotoplatsen som jag fick tillgång till på balkongen vid U-bahnmuseet och bokköpet (Bahnknoten Berlin, andra utgåvan, slut på förlaget numera) jag gjorde på S-bahnmuseet

Det finns rätt mycket av allt och lite till i Berlin kan man säga. Det är svårt att säga att något specifikt är ett måste.
Rätt trevlig utsikt får man på de tunnelbanesträckor som går på högbana (från Warschauer Straße och västerut (till ungefär Gleisdreieck om jag inte minns fel, och norra delen av U2 kring t.ex. Eberswalder Straße).
Lite betongturism kan fås genom att åka nån av spårvagnslinjerna kring t.ex. Allé der kosmonauten eller liknande.
S-bahn på Stadtbahnsträckan (Ostbahnhof-Charlottenburg) kan ge trevlig utsikt. I västgående riktning åker du närmast norra kanten och borde åtminstone i teorin får lite bättre utsikt än i östgående riktning där du har spår på båda sidor om tåget.
Ett icke-spårmuppigt men kollektivtrafikrelaterat sightseeingtips är att åka bussline 100 och kanske även 200. De körs med tvåvåningsbussar, tipset är givetvis att sitta längst fram på övervåningen.
Ett praktiskt tips är att samma biljetter gäller inte bara på bussar, spårvagnar, tunnelbana och S-bahn utan även på regioanltågen (RB) och regionalexpresstågen (RE).
Förutom spårvägsnätet i östra Berlin (med ett par snuttar in i f.d. västberlin) så finns det flera separata mindre spårvägslinjer/nät. En enkel linje mellan punkt A och B har redan nämnts, 87, dessutom finns 88 (som jag inte provat) och 89 i Strausberg. Linjen i Strausberg kan vara trevlig att ta en tur på, invid norra ändhållplatsen finns europas (eller världens?) enda färja som körs med kontaktledning och spårvagnskontroller, nog enda vattengående farkosten jag kännt mig riktigt intresserad av

Potsdam har ett helt eget spårvägsnät med flera linjer. Deras kollektivtrafik heter ViP (Verkehr im Potsdam). Potsdam, Strausberg och de andra två "enkla" spårvägslinjerna ingår i Berlin zon C. Potsdamfärjan kräver däremot egen biljett, den är dock inte särskilt dyr.
Kolla in på http://www.bvg.de och http://www.vbb-online.de för linjekartor, biljettinfo, info om ändringar å sånt.
Om du gillar övergivna platser med järnvägskoppling så kan kanske Potsdam Pirscheide vara intressant. Den stationen hette Potsdam Hbf under tiden berlinmuren fanns och hade då ett helt gäng plattformsspår. Sedan lades trafiken om och nu används bara ett enda plattformspår, resten är igenbommat. Nås både med regionaltåg och spårvagn. Jag har inte varit där själv, bara läst om den.
Om f.d. DDR är det minsta intressant så gå på DDR-museet som ligger riktigt centralt.
Re: Sevärdheter i Berlin?
För lite koll på läget går de bra att kolla in lite bilder ja har på "Webplats tramtrain.be min bildpakering på nätet".
Där finns bilder från Berlin, Schöneiche-Rüdersdorf linje 88, Strausberg linje 89 och Woltersdorf linje 87
Beträffande elfärjan i Straussberg, så vet ja att det finns flera liknande i bl.a. Basel...

Elektriska färjan vid Straussberg, 2008-06-24. Foto Leif D.

Kontaktrulle, elfärjan Straussberg , 2008-06-24. Foto Leif D.


Elektriska färjor i Basel, 2006-08-18. Foto Leif D.

Kontaktrulle, elfärja Basel , 2006-08-18. Foto Leif D.
Om färjorna är likvärdiga känner ja dock inte till, men de tycks som de finns sånt här lite här o där i världen faktiskt...
För spårnätskartor rekommenderar jag denna sida Gleisplanweb.de
Där finns bilder från Berlin, Schöneiche-Rüdersdorf linje 88, Strausberg linje 89 och Woltersdorf linje 87
Beträffande elfärjan i Straussberg, så vet ja att det finns flera liknande i bl.a. Basel...
Elektriska färjan vid Straussberg, 2008-06-24. Foto Leif D.
Kontaktrulle, elfärjan Straussberg , 2008-06-24. Foto Leif D.


Elektriska färjor i Basel, 2006-08-18. Foto Leif D.

Kontaktrulle, elfärja Basel , 2006-08-18. Foto Leif D.
Om färjorna är likvärdiga känner ja dock inte till, men de tycks som de finns sånt här lite här o där i världen faktiskt...
För spårnätskartor rekommenderar jag denna sida Gleisplanweb.de
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Sevärdheter i Berlin?
Får jag rekommendera Technikmuseum Berlin: http://www.sdtb.de/ som man ser på höger sida när man åker U1 österut mot Waschauer Strasse. Har själv tyvärr själv lyckats att undvika ett besök där. Ser nu när jag tittar på en flygbild över området att dom har 2 vändskivor med tillhörande lokstallar, gör en sökning på Google Maps för Technische Museum Berlin.
Vad det gäller gamla Potsdam HBF ger det en anskrämlig anblick nu (har bland annat varit en lokal för villiga Frauen där ett tag), kommer ihåg när man åkte i gamla grüne Dostos dit dragen av en DR 118 på slutet av DDR-tiden.
Vad det gäller gamla Potsdam HBF ger det en anskrämlig anblick nu (har bland annat varit en lokal för villiga Frauen där ett tag), kommer ihåg när man åkte i gamla grüne Dostos dit dragen av en DR 118 på slutet av DDR-tiden.
Re: Sevärdheter i Berlin?
Hej! Vill bara påpeka att åtminstone Baselfärjorna inte alls är "elektriska" med strömavtagare mot linan. De är nämligen drivna av en annan ström, nämligen vattenströmmen! Sådana Girfärjor finns fortfarande på en del håll på kontinenten. Man ställer rodret så att farkosten driver med strömmen ut i floden, sedan håller sig färjan på rätt kurs med hjälp av linan och rullen till man är framma på andra sidan. En mycket gammal teknik, verkar ha funnits i Frankrike på Rhône från 1200-talet och över Rhen i Tyskland från 1600-talet, det var då stora färjor kallade "Fliegende Brücke" som dock inte hade lina spänd över floden utan en lina förankrad vid en pollare i mitten av densamma, färjan "pendlade" sedan fram och åter hängande i den linan. Har inte provåkt färjan i Straussberg, så där kan du ju ha rätt om eldrift. Men borde inte det kräva två ledningar i så fall, som för trådbussar?
Hälsningar
Stefan B
Hälsningar
Stefan B
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Sevärdheter i Berlin?
Straussberger fähre är definitivt eldriven från tråden. Det framgår av Straussbergere Eisenbahns egen hemsida där man också säger att den är "unik för Europa" så någonstans utanför Europa kanske det finns fler.Stefan B skrev:Hej! Vill bara påpeka att åtminstone Baselfärjorna inte alls är "elektriska" med strömavtagare mot linan. De är nämligen drivna av en annan ström, nämligen vattenströmmen! Sådana Girfärjor finns fortfarande på en del håll på kontinenten. Man ställer rodret så att farkosten driver med strömmen ut i floden, sedan håller sig färjan på rätt kurs med hjälp av linan och rullen till man är framma på andra sidan. En mycket gammal teknik, verkar ha funnits i Frankrike på Rhône från 1200-talet och över Rhen i Tyskland från 1600-talet, det var då stora färjor kallade "Fliegende Brücke" som dock inte hade lina spänd över floden utan en lina förankrad vid en pollare i mitten av densamma, färjan "pendlade" sedan fram och åter hängande i den linan. Har inte provåkt färjan i Straussberg, så där kan du ju ha rätt om eldrift. Men borde inte det kräva två ledningar i så fall, som för trådbussar?
Hälsningar
Stefan B
Returledning för strömmen torde väl vara i vattnet ungefär som i rälerna på järnväg och spårväg.
Re: Sevärdheter i Berlin?
Det finns två delar av Berlin . I Öst berlin finns spårvagn kvar . Där är det bäst att åka .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Sevärdheter i Berlin?
Sjön vid Strausberg heter Strausee där man även kan hyra kanoter samt "trampbåtar" för en stilla tur på sjön vilket jag rekommenderar (om vädret tillåter).
Det är mera inofficiellt, däremot säger man västra respektive östra Berlin.Johan A skrev:Det finns två delar av Berlin . I Öst berlin finns spårvagn kvar . Där är det bäst att åka .
Re: Sevärdheter i Berlin?
Returledningen er den samme stålkabelen som drar ferjen. Altså, strømmen går i en luftledning tvers over sundet, tas ned til ferjen via en kabel og rulle på luftledningen, til en kontroller som styrer en elektrisk vinsj, og så tilbake via stålkabelen. Et must hvis man først drar til Strausberg. Men sporvognen i Woltersdorf bør prioriteres om man har dårlig tid.Lennart Petersen skrev:Straussberger fähre är definitivt eldriven från tråden. Det framgår av Straussbergere Eisenbahns egen hemsida där man också säger att den är "unik för Europa" så någonstans utanför Europa kanske det finns fler.
Returledning för strömmen torde väl vara i vattnet ungefär som i rälerna på järnväg och spårväg.
Med god tid kan sporvognslinje 62 til S-Bahn Mahlsdorf anbefales, de siste kilometrene er enkeltsporet i gate og med tildels landlige omgivelser. Linje 68 til Alt-Schmöckwitz ville jeg også ha anbefalt, men den tror jeg ennå er stengt for rekonstruksjon.
Roy B.
Re: Sevärdheter i Berlin?
Lite sen på bollen här men tack för alla tips. Ska definitivt prova Woltersdorfer Strassenbahn.
Nån som har fräsha tips sedan 31 aug, 2012?
Nån som har fräsha tips sedan 31 aug, 2012?

Re: Sevärdheter i Berlin?
Det är nästan svårt att åka kollektivt i Berlin utan att komma i kontakt med Ostkreuz som (tillsammans med grannstationen Warschauer Straße) sen några år håller på att byggas om.
Om du tar en titt där och tar några bilder så får du vyer/bilder som åtminstone är unika för just det år eller kanske till och med den månad du var där.
Huruvida det är en sevärdhet att tala om eller inte låter jag vara osagt.
Om du tar en titt där och tar några bilder så får du vyer/bilder som åtminstone är unika för just det år eller kanske till och med den månad du var där.
Huruvida det är en sevärdhet att tala om eller inte låter jag vara osagt.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Sevärdheter i Berlin?
68 Til Alt-Schmöckwitz er gjenåpnet unntatt siste holdeplassen hvor det er vannverksarbeider, slik at den vender i en provisorisk trekant noen hundre meter før. Jeg synes enkeltsporet til Altes Wasserverk Friedrichshagen er kul. Den andre linjen, som ender nær Woltersdorfer Strassenbahn er blitt nedleggelsestruet.