Ovälkommen hjulklapp!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Carl-Erik Olsson

Ovälkommen hjulklapp!

Inlägg av Carl-Erik Olsson »

Under natten till julafton 2003 har beklagligtvis i mitt namn ett stort antal e-postmeddelanden innehållande virus, tydligen t ex "Badtrans" eller Trojan.IframeExec, sänts ut. Vissa av mottagarna har jag själv haft (i allmänhet rätt sporadisk) kontakt med, medan andra har jag aldrig själv haft kontakt med, däremot känns deras namn oftast igen från detta Forum.
Somliga av dessa mottagare har haft vänligheten att upplysa mig om det inträffade, som troligen har skett när min pc med tillhörande modem för en gångs skull inte har varit påslagen, och även tipsat om lämpliga förebyggande åtgärder, som jag då förstås är tacksam för.
Troligen har då min avsändradress bara använts av någon illvillig person som kan ha hittat den i t ex detta Forum eller möjligen i "Postvagnen".

Det vore intressant att få reda på om fler av Forums skribenter har råkat ut för "mina" illvilliga utskick, och även vilken sorts mer eller mindre otrevlig bilaga som kan ha medföljt.

Hör i så fall gärna av er, antingen till min hemadress ceols@ofelia.kom, med adressen rättad på sedvanligt vis, alltså med operatörsnamn osv inte någon f d Dragør-färja utan istället vårt f d Televerk med dess sedvanliga domänsuffix (eller vad det nu kallas) "com"; eller kanske säkrare till mitt jobb carl-erik.olsson@fmv.se, där rimligtvis mer aktuellt virusskydd bör finnas.

Kommentar i detta Forum kan givetvis också vara av intresse för även andra läsare/skribenter.

/En bättre fortsättning på detta nya år önskar CEO, nyligen återkommen från internetfri vistelse på avlägsen inrikes ort, således er alla!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Sorgligt när det blir sådär.

Jag rekomenderar dig att skaffa ett antivirusprogram, som även stoppar virus på utvägen. Ett antivirusprogram och en brandvägg är lika stora måsten som ett lås på lägenhetsdörren!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Mottog i nyårshelgen ett mail med vidhängande virusinfekterat attachment. Lyckligtvis sade mitt virusprogram stopp men det låg som en kräftsvulst och förökade sig i min mailbox. Detta skapade en del problem för mig stackars dataamatör innan jag räknade ut hur jag skulle klara av att utrota eländet.

Vet inte varifrån den kom men misstänker att den skyldige har hittat min e-mailadress från PV, SSS el närliggande. Detta framför allt beroende på mailets namn, som skulle kunna verka intressant på en järnvägsintresserad.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Jag har för ca ett halvår sedan fått några virusmail som utgav sig från att vara skickade från den här på forumet inte helt okände Bj. Björn var dock oskyldig, viruset hade fått tag på båda våra mailadresser, och valde den ena som avsändare och den andre som mottagare.

Jag kör numera med AVG efter tips från både kompisar och Expressen (som i sin tur blev tipsade av någon datatidning).
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Låst