Göteborgs policy för cykelnätet

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Göteborgs policy för cykelnätet

Inlägg av Erik Sandblom »

Här är några länkar och urklipp om hur Göteborg bygger cykelbanenätet

Principer för utformning av det övergripande GC-nätet i Göteborg
5.5 Ytskikt
Cykelbanorna skall ha minst lika hög standard som de parallella bilgatorna vad avser beläggningar m m. Annars väljer cyklisterna att cykla i gatunätet. Ojämnheter i vägbanan är mycket obehagligt för cyklisterna.

Det var intressant för jag tycker cykelbanorna i Göteborg konsekvent har sämre beläggning än "bilvägen" brevid. Jag förstår inte hur de kan ha missat detta, det är som att ha träbänkar på spårvagnar och pendeltåg. Komforten är viktig. Det är inget man ska behöva tala om för de som bestämmer "jo, förstår du, det är inte okej med träbänkar i spårvagnarna osv".

Cykeln i staden – Handbok för utformning av cykelstråk i Göteborgs stad (PDF)
Kul dokument med en del kängor mot hur verkligheten ser ut. "Gångbanan slutar dessutom i en buske" osv.

Trafik i stan
En trevlig blogg skriven av en privatperson. Konstruktiv kritik av cykelbanorna i Göteborg med intressanta förslag på konkreta ändringar.
miikos
Kontakt:

Re: Göteborgs policy för cykelnätet

Inlägg av miikos »

"Enkelriktade cykelbanor
Bör normalt vara 2,0 m (min 1,2) breda"

Haha, nu har jag inte mätt, men nog har jag sett dubbelriktade GCM-vägar som är smalare än så. :)

Här finns Stamnätet (som ska ha prioriterat underhåll, samt prioritet för cyklar i korsningar.
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p ... cykelnatat
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Det är väl därför man skrivit bör, då behöver man inte leva upp till sina egna mål. Något som är vanligt förekommande även i andra kommuner.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Oavsett om man skriver "skall" eller "bör", så kommer ju inte den fysiska infrastrukturen att magiskt anpassa sig till föreskrifterna. Att verkligen sätta igång och ändra i verkligheten så att den stämmer med policyn är ju en resursfråga, och jag skulle nog vilja påstå att en normal kommun som regel ligger hopplöst efter i de allra flesta frågor där det alls finns en policy som är det minsta kostnadsdrivande. Policies som handlar om att spara pengar är det kanske annorlunda med... :wink:
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

När det gäller cykelbanor tvivlar jag på att det är pengar som är problemet. En bra cykelbana är inte mycket billigare än en dålig, om det skiljer alls. Till exempel cykelbanan på Linnégatan som är omsorgsfullt lagd med rött tegel, men smal och skumpig att cykla på.

Bild
Cykelstaden Göteborg
Cykelstaden Göteborg fick flera mindre goda omdömen, bland annat om snäva svängradier, höga kantstenar och ett allmänt undermåligt cykelnät.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

För att anknyta till ämnet. I december 2011 grävdes ett hål på en cykelbana i Göteborg. Jag började filma hålet varje gång jag cyklade förbi det till dess att det blev lagat. Nu har jag till slut klippt ihop filmen som kan ses på blogginlägget på länken här nedan. Frågan är alltså: Hur lång tid tog det för Göteborg innan de lagade hålet på cykelbanan?

http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... er-ut.html
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Micki skrev:För att anknyta till ämnet. I december 2011 grävdes ett hål på en cykelbana i Göteborg. Jag började filma hålet varje gång jag cyklade förbi det till dess att det blev lagat. Nu har jag till slut klippt ihop filmen som kan ses på blogginlägget på länken här nedan. Frågan är alltså: Hur lång tid tog det för Göteborg innan de lagade hålet på cykelbanan?

http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... er-ut.html
Hur många gånger ringde du trafikkontorets felanmälan för att få felet avhjälpt? 031 150017.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

2763 skrev:Hur många gånger ringde du trafikkontorets felanmälan för att få felet avhjälpt? 031 150017.

/T
Ingen gång. Läste du inte blogginlägget?

Jag har kontaktat 150017 många gånger. Den här gången valde jag att avvakta för att se vad som hände.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Nej, jag läste inte blogginlägget.

Jag har en åsikt, nämligen att om du inte felanmäler så har du ett medborgerligt medansvar till olycka och kan därför inte klandra någon för att inget händer.
Entreprenören har inte möjlighet att ha tillräckligt god koll och trafikkontoret har svårt att följa upp hela sin anläggning utan att allmänheten anmäler.

Om du, och alla andra, gör den anmälan som behövs så går det av naturliga skäl fortare att få en säkrare trafikmiljö och förmodligen går det även åt mindre skattepengar.

Dvs - du har inget juridiskt bindande ansvar, men moraliskt har du alltså förslösat trafiksäkerhet och skattepengar.

//T
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

2763 skrev:Hur många gånger ringde du trafikkontorets felanmälan för att få felet avhjälpt? 031 150017.
Det där var ett rejält underbetyg åt Göteborgs Trafikkontor. Det ska väl inte behövas felanmälan från allmänheten för att man ska göra ett vägarbete färdigt. Det ska de interna rutinerna säkra.
2763 skrev:Entreprenören har inte möjlighet att ha tillräckligt god koll och trafikkontoret har svårt att följa upp hela sin anläggning utan att allmänheten anmäler.
En sådan entreprenör ska inte ha några uppdrag och Trafikkontoret har tydligen gapat över för mycket. Man kunde ha avstått från några rätt onödiga cykelbanebyggen och använt resurserna till att hålla ordning på det man hade i stället.
Senast redigerad av Harald den onsdag 29 augusti 2012 9:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

2763 skrev:Jag har en åsikt, nämligen att om du inte felanmäler så har du ett medborgerligt medansvar till olycka och kan därför inte klandra någon för att inget händer.
Då är det nog många medborgare som har medansvar till att inte anmäla fel, och jag kan med gott samvete cykla vidare tack vare alla andra fel jag rapporterat in (och ibland fått åtgärdat, och ibland inte).
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Vadå felanmäla? Det är lättare att gnälla på forum, Facebook eller Twitter, än att ta sitt ansvar som medborgare. Det är ju alltid nån annan som ska felanmäla.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Jag har anmält till 150017 många gånger, men det skulle vara ett heltidsjobb att anmäla varenda fel man hittar.
Det här hålet nådde gott och väl upp till anmälningsnivå, men jag valde att för en gångs skulle att inte göra det för att istället se hur lång tid Göteborg skulle ta på sig att laga hålet (de borde ha registrerat någonstans att gatuarbetet utförts). I flera andra fall grävs både bilväg och cykelbana upp. Bilvägen asfalteras direkt medan cyklister får vänta i veckor. I andra fall får bilister nyasfalterade temporära vägar, medan cyklister (och gående) hänvisas till en grusväg. Debatten borde istället handla om hur Göteborg väljer att prioritera sina cykelbanor.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Micki skrev:Jag har anmält till 150017 många gånger, men det skulle vara ett heltidsjobb att anmäla varenda fel man hittar.
Är det samma personal som i Stockholm? Ringer jag om en felparkerad bil i en rondell, är den borta på 2 timmar. Om snö, hål eller andra hinder på cykelbanan, kan det ta 3-4 månader... då hinner snön smälta.

Detta tar jag som att kommunen inte vill att vi ska cykla, utan ta bilen, med sådana prioriteringar. Så allt om cykelsatsning är bara skitsnack, tills man fixat dagens förhållanden.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Micki skrev:
2763 skrev:Jag har en åsikt, nämligen att om du inte felanmäler så har du ett medborgerligt medansvar till olycka och kan därför inte klandra någon för att inget händer.
Då är det nog många medborgare som har medansvar till att inte anmäla fel, och jag kan med gott samvete cykla vidare tack vare alla andra fel jag rapporterat in (och ibland fått åtgärdat, och ibland inte).
Det har du helt rätt i! Det är många som inte tar det ansvaret och därför ser det också ut som det gör - det hänger liksom ihop. Finns det ingen felanmälan är nämligen risken att inget lagas.

Som du skriver så finns det en hake med att om man anmäler allt man ser så kan man lätt bli utmålad eller till slut till och med igenkänd hos dem som tar emot felanmälan - och det är inget positivt i det fallet, nu tror jag inte att det är så just på 150017 för därifrån har jag bara positiva erfarenheter.

Och visst, det är inte rimligt att lägga hela ansvaret på en person - vi är ju fler än så som rör oss.

//T, ringer också till 150017 ibland.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Jag kan även påpeka att jag använder cykelkameran för att illustrera problem i Göteborg, och skickar sedan in filmerna via mail till 150017. Senast för ett par dagar sedan publicerade jag ett svar från kommunen i min blogg. Det gällde en korsning där många cyklister cyklar mot rött, eftersom de gående får grönt en stund tidigare. Jag ville höra vilken åsikt kommunen hade om den korsningen. (Den gången gällde det alltså inte någon skada på cykelbanan, utan hur en korsning var utformad.)

Filmen jag skickade in till kommunen:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... gatan.html

Svaret från kommunen:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... eborg.html
@gbgcyklaren
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Men herregud! Felanmälan är väl till för sådant som har uppstått utan att väghållaren vet om det. Inte ska väl allmänheten behöva övervaka att väghållaren sköter sitt jobb. Om jag lossar en bromsvajer på cykeln för att få loss ett hjul och sedan sätter tillbaka hjulet men inte bromsvajern och följaktligen kör åt helvete, kan jag väl inte skylla på att jag inte har fått någon felanmälan på bromsvajern.

Det finns något som heter väghållaransvar och det medför att man måste ha rutiner för att se till att jobb blir riktigt utförda. Blanda inte ihop det med fel som uppstår p.g.a. förslitning eller naturliga processer. Sådana kan man naturligtvis inte alltid upptäcka omedelbart utan en orimlig övervakningsinsats, men arbeten som man själv har initierat eller givit tillstånd till ska man göra färdiga.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Visst har du rätt i att väghållaren, exempelvis TK, har ett ansvar för att se över sin anläggning. Om man skall upptäcka alla fel så behöver man besiktiga anläggningen relativt ofta - en kostnad som går på skatten.

Eftersom man då har en möjlighet att de som använder anläggningen rapporterar upptäckta fel kan man spara skattekronor på ett relativt förnuftigt sätt, tycker jag. Det är inte ansvarsbefriande, men gör att man kan rikta insatserna av begränsade medel på ett ganska bra sätt. Våra skattepengar har vi väl alla vårt eget moraliska ansvar för att förvalta rätt.

Det juridiska ansvaret på väghållaren (det kan ju för en cykelbana vara både TK, PoNF eller för all del någon annan fastighetsägare) kan man inte ändra på - men det är väl inte fel att ta del i samhällets gemensamma moraliska ansvar?

//T
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Du undviker huvudfrågan. Jag har inte skrivit att man ska upptäcka alla fel. Det kan man naturligtvis inte, men i det här fallet var det ett arbete som inte hade gjorts klart. Det behöver man inte "upptäcka" för det måste finnas information om det i organisationen. Det är väghållarens sak att se till att man har sådana rutiner att man inte tappar bort information som finns i organisationen. Blanda inte ihop det med att det är bra att få allmänhetens hjälp med att få in information fel som har uppstått genom extern påverkan.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Du undviker huvudfrågan. Jag har inte skrivit att man ska upptäcka alla fel. Det kan man naturligtvis inte, men i det här fallet var det ett arbete som inte hade gjorts klart. Det behöver man inte "upptäcka" för det måste finnas information om det i organisationen. Det är väghållarens sak att se till att man har sådana rutiner att man inte tappar bort information som finns i organisationen. Blanda inte ihop det med att det är bra att få allmänhetens hjälp med att få in information fel som har uppstått genom extern påverkan.
Du vet lika väl som jag hur en entreprenad fungerar. Dvs man har en Beställare, en Entreprenör, en Byggledare och ett antal besiktningsmän. Var och en av dessa kan (men bör naturligtvis inte) göra misstag. Och om ett sådant misstag inte uppdagas inom organisationen är det väl bara bra om Beställaren får kännedom om detta från allmänheten. Världen är inte så svart och vit som man ibland behöver låtsas att den är för att få juridiken att fungera.

/T
Låst