Inte kvalificerat, Leif, bara skitsnack! Elegantens påstående är fel i sak. Spårvägens andel av resenärerna i Norrköping uppgår, efter utbyggnaden till Ringdansen, till åtminstone 60 %. Jag har inte de dagsaktuella siffrorna får jag tillstå, men att det handlar om en bra bit över hälften är alldeles säkert. Detta även om man inte räknar med dem som plankar på spårvagnen. Antalet resenärer per tur varierar givetvis, och det är förvisso sant att det förekommer turer där passagerarna inte är fler än att de skulle rymmas i en ledbuss. Men under rusningen är det fullt på båda linjerna. Vi talar om runt 100 resenärer i en vagn var tionde minut. Visserligen går det nog att klämma in så många i en ledbuss, men vilken kvalitet får den resan? Snarare är det så att det borde gå tätare turer på både tvåan och trean. Fast i och med att det är just spårvagn så blir resan ändå hyggligt acceptabel för de resenärer som tvingas stå.leifd skrev:Tyvärr kvalificerat skitsnack !! Och de vet du med innerst inne.Eleganten skrev:Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skälMemius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
Det som är helt obegripligt är att man ersätter stora spårvagnar med kapacitet på uppemot 150 personer med små bussar som på sin höjd rymmer 90 personer, och den siffran är bara möjlig i teorin, eller kanske med inpackare som i Tokyos tunnelbana. När man nu gör ett så långt planerat avbrott i trafiken som i Norrköping är det inget annat än oförklarligt att man inte gör ett seriöst försök att hitta en vettig ersättning.
Man hade lätt kunnat halvera behovet av bussar genom att köra spårvagn i den södra delen av nätet, d.v.s. till Kvarnberget och Klockaretorpet. Det är ju här de flesta resenärerna finns. Dessutom har ju kommunen själv framhållit, inte minst när man högg ner ett antal träd utanför Kristinaskolan för att bygga en kraftigt överdimensionerad bussterminal, att det är till Söder tull "alla" ska. Det ligger en del i det, trots allt. Runt 70 % av resenärerna söderifrån kliver av eller byter vid Söder tull. (Dessutom skulle ytterligare ett antal procentenheter kunna stiga av där och sedan promenera den sista sträckan till sin målpunkt.)
Med bakgrund av resonemanget ovan vill jag påstå att den motivering man har till att ställa in trafiken i hela nätet, nämligen att man vill hålla nere bytestider för resenärerna och samtidigt erbjuda dem en bekväm resa utan onödigt byte, är rena tramset. Det verkliga skälet är givetvis att man vill hålla nere kostnaden och det enda renhåriga vore förstås att utan omsvep tillstå detta. Det bästa för resenärerna vore tvivelsutan att bedriva spårvägstrafik på den södra delen av nätet till Söder tull och Östra station och att sätta in bussar på den norra delen, inte minst för att det är där som spårarbetet utförs.
Jag är dock inte helt säker på att dessa tokigheter är enbart Östgötatrafikens påhitt. Kommunen har nog inte suttit helt främmande inför tanken att slippa punga upp med ytterligare några slantar. Annars skulle man rimligen ha sett till att genomdriva sina idéer. Östgötatrafiken är ju trots allt bara utförare. Det är politikerna som bestämmer.
/Niklas