Norrköping spårvagnslöst

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Niklas Karlsson

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av Niklas Karlsson »

leifd skrev:
Eleganten skrev:
Memius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skäl :wink:
Tyvärr kvalificerat skitsnack !! Och de vet du med innerst inne.
Inte kvalificerat, Leif, bara skitsnack! Elegantens påstående är fel i sak. Spårvägens andel av resenärerna i Norrköping uppgår, efter utbyggnaden till Ringdansen, till åtminstone 60 %. Jag har inte de dagsaktuella siffrorna får jag tillstå, men att det handlar om en bra bit över hälften är alldeles säkert. Detta även om man inte räknar med dem som plankar på spårvagnen. Antalet resenärer per tur varierar givetvis, och det är förvisso sant att det förekommer turer där passagerarna inte är fler än att de skulle rymmas i en ledbuss. Men under rusningen är det fullt på båda linjerna. Vi talar om runt 100 resenärer i en vagn var tionde minut. Visserligen går det nog att klämma in så många i en ledbuss, men vilken kvalitet får den resan? Snarare är det så att det borde gå tätare turer på både tvåan och trean. Fast i och med att det är just spårvagn så blir resan ändå hyggligt acceptabel för de resenärer som tvingas stå.

Det som är helt obegripligt är att man ersätter stora spårvagnar med kapacitet på uppemot 150 personer med små bussar som på sin höjd rymmer 90 personer, och den siffran är bara möjlig i teorin, eller kanske med inpackare som i Tokyos tunnelbana. När man nu gör ett så långt planerat avbrott i trafiken som i Norrköping är det inget annat än oförklarligt att man inte gör ett seriöst försök att hitta en vettig ersättning.

Man hade lätt kunnat halvera behovet av bussar genom att köra spårvagn i den södra delen av nätet, d.v.s. till Kvarnberget och Klockaretorpet. Det är ju här de flesta resenärerna finns. Dessutom har ju kommunen själv framhållit, inte minst när man högg ner ett antal träd utanför Kristinaskolan för att bygga en kraftigt överdimensionerad bussterminal, att det är till Söder tull "alla" ska. Det ligger en del i det, trots allt. Runt 70 % av resenärerna söderifrån kliver av eller byter vid Söder tull. (Dessutom skulle ytterligare ett antal procentenheter kunna stiga av där och sedan promenera den sista sträckan till sin målpunkt.)

Med bakgrund av resonemanget ovan vill jag påstå att den motivering man har till att ställa in trafiken i hela nätet, nämligen att man vill hålla nere bytestider för resenärerna och samtidigt erbjuda dem en bekväm resa utan onödigt byte, är rena tramset. Det verkliga skälet är givetvis att man vill hålla nere kostnaden och det enda renhåriga vore förstås att utan omsvep tillstå detta. Det bästa för resenärerna vore tvivelsutan att bedriva spårvägstrafik på den södra delen av nätet till Söder tull och Östra station och att sätta in bussar på den norra delen, inte minst för att det är där som spårarbetet utförs.

Jag är dock inte helt säker på att dessa tokigheter är enbart Östgötatrafikens påhitt. Kommunen har nog inte suttit helt främmande inför tanken att slippa punga upp med ytterligare några slantar. Annars skulle man rimligen ha sett till att genomdriva sina idéer. Östgötatrafiken är ju trots allt bara utförare. Det är politikerna som bestämmer.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Memius

Inlägg av Memius »

Man sparar alltså pengar på bussersättningen för att den drar ner passagerarkapaciteten? Hade man behållit kapaciteten (med att t.ex. köra femminuterstrafik) hade resultatet blivit något annat?

Spontant känns det ju inte bra när nya fina spårvagnar står oanvända. Och det drar ner spårvagnens "image" med återkommande avbrott i trafiken.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Memius skrev:Man sparar alltså pengar på bussersättningen för att den drar ner passagerarkapaciteten? Hade man behållit kapaciteten (med att t.ex. köra femminuterstrafik) hade resultatet blivit något annat?

Spontant känns det ju inte bra när nya fina spårvagnar står oanvända. Och det drar ner spårvagnens "image" med återkommande avbrott i trafiken.
Sparar lite gör man ju, tror nog att kapaciteten räcker i de flesta fall, de är ju inte full vinter ännu lixom. Men den kostnad man sparar in, är de extra fordon som all ersättande trafik kräver. Eftersom en enda ersatt linje, i praktiken blir två linjer, så skapar det terminaltider vid bytespunkten, vilket i sin tur skapar flera fordonsomlopp. Ja vill nog påsta att omloppstiden (alltå inte restiden) ökar med minst 15 min för en sån ersättning. Detta ger då troligen behov av 2-3 omlopp mer per linje. I detta fallet var två ersatta linjer aktuellt, så de hade kanske 5-6 extra omlopp. Detta tickar ju på i kostnad, med 3-4 förare per dag och omlopp i 6 veckor, de blir en slant de. Vet inte storleksordning, men tippar på kanske någon miljon ??
Sen gäller de ju ha personal att sätta på dessa jobb också, men de kanske man har ..?

Spårvagnarna, ska man passa på o göra en del på, som man inte hinner med så lätt då trafiken går, gäller ju lixom att utnyttja tiden här.
Bl.a. ska 34:an komma tillbaka och återställas i ursprungsskick (på CitySpårvägens bekostnad).
Men visst, bättre utnyttjande hade väl vart trevligt kanske.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

leifd skrev: Bl.a. ska 34:an komma tillbaka och återställas i ursprungsskick (på CitySpårvägens bekostnad).
Det trodde jag att de har gjort på samtliga inlånade vagnar.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:
leifd skrev: Bl.a. ska 34:an komma tillbaka och återställas i ursprungsskick (på CitySpårvägens bekostnad).
Det trodde jag att de har gjort på samtliga inlånade vagnar.
Självklart...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det här har väl diskuterats förut, jag tror jag dragit upp det själv, men hur är signalleringen mellan centralen och Norr Tull? Går det att köra motspårkörning hela den sträckan på båda spåren? Går det att köra motspårkörning signalreglerat i slingan vid Norr Tull?

Det här har jag också pratat om förut:
I så fall skulle man kunna köra norra delen av L2 och L3 så att de säckvänder vid centralen, en linje per spår. Då skulle ena linjen backvända i slingan vid Norr Tull påväg österut och andra linjen backvända påväg västerut. För att få lite fart på hanteringen kanske man skulle behöva nån slags förarbyten vid Norr Tull, för att inte resenärerna ska behöva vänta på tiden det tar att göra riktningsbyte.

Det här förutsätter förstås att det åtminstone tidig morgon och sen kväll är möjligt att ta sig fram mellan norra delen av nätet och vagnhallen.

==============

Med tanke på de siffror som presenterats i tråden så verkar det än mer märkligt att man inte kör en variant med BÅDE spårvagn och bussersättning på södra delen av nätet! De resenärer som inte ska norr om avstängningen lär väl i första hand åka med just vagnarna...
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

M_M skrev:Det här har väl diskuterats förut, jag tror jag dragit upp det själv, men hur är signalleringen mellan centralen och Norr Tull? Går det att köra motspårkörning hela den sträckan på båda spåren? Går det att köra motspårkörning signalreglerat i slingan vid Norr Tull?

Det här har jag också pratat om förut:
I så fall skulle man kunna köra norra delen av L2 och L3 så att de säckvänder vid centralen, en linje per spår. Då skulle ena linjen backvända i slingan vid Norr Tull påväg österut och andra linjen backvända påväg västerut. För att få lite fart på hanteringen kanske man skulle behöva nån slags förarbyten vid Norr Tull, för att inte resenärerna ska behöva vänta på tiden det tar att göra riktningsbyte.

Det här förutsätter förstås att det åtminstone tidig morgon och sen kväll är möjligt att ta sig fram mellan norra delen av nätet och vagnhallen.

==============

Med tanke på de siffror som presenterats i tråden så verkar det än mer märkligt att man inte kör en variant med BÅDE spårvagn och bussersättning på södra delen av nätet! De resenärer som inte ska norr om avstängningen lär väl i första hand åka med just vagnarna...
Tror du kan sluta fundera M_M...
Vid Lindövägen är gatan uppgävd, betongdäck ska repareras och fjärrvärme under ska också repareras.
Vid Rådhuset ska växelsystemet bytas ut, rivning pågår.
Vid Saltängsbron ska broskarvarna (rörliga rälsskarvar) repareras, uppgävt.
Vid Riksvägen (mellan Hagaskolan och Himmelstalundsvägen) ska en gångtunnel repareras eller tas bort samt spår arbete göras. En del kontakledningsarbeten kommer också att ske, på olika platser, främst utbyte av dåliga stolpar.

Så ja tror inte de är realistiskt att ens tänka sej trafik med spårvagn norr om Hantverkaregatan
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Hur är statusen för arbetena i Norrköping, kan man köra spårvagn som vanligt på måndag?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Martin skrev:Hur är statusen för arbetena i Norrköping, kan man köra spårvagn som vanligt på måndag?
Svar ja...
Intensiva beläggningsarbeten har skett bl.a. i dag på flera platser.
Skriv svar