Norrköping spårvagnslöst
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Norrköping spårvagnslöst
Från måndag 27 augusti fram till ca 7 oktober så förekommer ingen planenlig spårvagnstrafik i Norrköping.
Se länk till ÖstgötaTrafikens hemsida...
Bussar ersätter spårvagnar mellan den 27 augusti och 7 oktober
Se länk till ÖstgötaTrafikens hemsida...
Bussar ersätter spårvagnar mellan den 27 augusti och 7 oktober
Re: Norrköping spårvagnslöst
Vilka spårarbeten ska utföras?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Norrköping spårvagnslöst
Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
Re: Norrköping spårvagnslöst
ÖstgötaTrafiken tycker de är viktigare att resenärerna slipper byta fordon, än att man kör t.ex. Kvarnberget - SöderTull - Vikboplan - SöderTull - Klockaretorpet med spårvagn.Memius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
kommunen ville köra så, med två linjer, som kopplats med varandra omloppsmässigt vid Vikboplan. Samt två busslinjer på övriga delen av spårvägsnätet.
Arbeten ska utföras vid Östra promenaden - Lindövägen, Rådhuset, Saltängsbron och Riksvägen.
Dessutom går det nu att använda det ordinarie tjänstepaketet för förarna, ett speciellt skulle ha krävts om man kört med både spårvagn och buss. Men kommunen hade nog gärna betalat för detta ändå.
Re: Norrköping spårvagnslöst
En fundering, hur löser de arbetsuppgifter till spårvagnsförarna under avsängningen?
Eller är de ålagda att ta semester under perioden? Eller tjänstledighet/permittering? För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Eller är de ålagda att ta semester under perioden? Eller tjänstledighet/permittering? För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Norrköping spårvagnslöst
Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare.darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?

Re: Norrköping spårvagnslöst
Oj, här i Göteborg räcker det med B körkort för att få köra spårvagn. Ja, och så en spårvagnsförarutbildningVerspieder skrev:Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare.darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?

Re: Norrköping spårvagnslöst
Om du laddar ner denna pdf-fil:Martin skrev:Vilka spårarbeten ska utföras?
http://www.ostgotatrafiken.se/Documents ... 120821.pdf
så ser du var spårarbetena kommer att utföras...
Ja, så har man "Vasaplastolyckor" och kollisioner bakifrån också...darthjpp skrev:Oj, här i Göteborg räcker det med B körkort för att få köra spårvagn. Ja, och så en spårvagnsförarutbildningVerspieder skrev:Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare.darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Norrköping spårvagnslöst
Såja, det där sista (om Vasaplatsolyckan) var väl ganska smaklöst och dessutom felaktigt, med hänsyn till inblandningen av personal som faktiskt hade busskompetens.
Det nationella kravet (enligt förordningen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg) är B-körkort, men i Norrköping har man huvudsakligen bara anställt förare med D-behörighet.
Det nationella kravet (enligt förordningen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg) är B-körkort, men i Norrköping har man huvudsakligen bara anställt förare med D-behörighet.
Re: Norrköping spårvagnslöst
Vad jag fattat så har väl de i Norrköping kört buss innan några år och sen gått över till spårvagn?
Sen har vi faktiskt något fler spårvagnar i Göteborg än Norrköping... olyckor händer också rätt sällan. Vi har en bra och skärpt förarkår i Göteborg!
Sen har vi faktiskt något fler spårvagnar i Göteborg än Norrköping... olyckor händer också rätt sällan. Vi har en bra och skärpt förarkår i Göteborg!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
- Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas
Re: Norrköping spårvagnslöst
Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skälMemius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.

Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Re: Norrköping spårvagnslöst
Det är inte ett krav att ha körkort D för att köra spårvagn i Norrköping, o har aldrig varit.darthjpp skrev:Oj, här i Göteborg räcker det med B körkort för att få köra spårvagn. Ja, och så en spårvagnsförarutbildningVerspieder skrev:Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare.darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Däremot anställer Veolia ingen som inte har har D-kort, eftersom de måste kunna köra buss också.
Klart och tydligt nu ?? Alltså ett krav som arbetsgivare satt, inte tillståndsmyndigheten.
Re: Norrköping spårvagnslöst
Tyvärr kvalificerat skitsnack !! Och de vet du med innerst inne.Eleganten skrev:Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skälMemius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
Re: Norrköping spårvagnslöst
Nja, de finns nog de som börjat med att köra spårvagn också...alex87 skrev:Vad jag fattat så har väl de i Norrköping kört buss innan några år och sen gått över till spårvagn?
Sen har vi faktiskt något fler spårvagnar i Göteborg än Norrköping... olyckor händer också rätt sällan. Vi har en bra och skärpt förarkår i Göteborg!
Klart att antalet olyckor blir större med större trafik, men Gbg har inget problem, de funkar bra.
Wasaplatsen har inget med detta att göra, de var ett systemfel i organisationen som orsakade det...
Tyvärr så finns de många okunniga som tycker saker de inget vet om här, de får vi nog tyvärr leva med.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Norrköping spårvagnslöst
Vilket ju var exakt det jag menade, men jag skulle väl ha varit ännu mer detaljerad och övertydlig och skrivit "D-körkort krav för att kunna få anställning på Veolia Transport som spårvagnsförare". Någon tillståndsmyndighet har jag inte nämnt.leifd skrev:Det är inte ett krav att ha körkort D för att köra spårvagn i Norrköping, o har aldrig varit.
Däremot anställer Veolia ingen som inte har har D-kort, eftersom de måste kunna köra buss också.
Klart och tydligt nu ?? Alltså ett krav som arbetsgivare satt, inte tillståndsmyndigheten.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Norrköping spårvagnslöst
Du menar att det bara åker max 55 st resenärer i Norrköpings spårvagnar åt gången? Ty 55 st är ju antalet stolar i en 18,75 meter lång ledbuss idag. Utöver stolarna finns plats för ett mindre antal stående samt någon enstaka barnvagn eller rullstol.Eleganten skrev:Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skäl
Re: Norrköping spårvagnslöst
Verspieder skrev:Vilket ju var exakt det jag menade, men jag skulle väl ha varit ännu mer detaljerad och övertydlig och skrivit "D-körkort krav för att kunna få anställning på Veolia Transport som spårvagnsförare". Någon tillståndsmyndighet har jag inte nämnt.leifd skrev:Det är inte ett krav att ha körkort D för att köra spårvagn i Norrköping, o har aldrig varit.
Däremot anställer Veolia ingen som inte har har D-kort, eftersom de måste kunna köra buss också.
Klart och tydligt nu ?? Alltså ett krav som arbetsgivare satt, inte tillståndsmyndigheten.


Re: Norrköping spårvagnslöst
Jag skrev Vasaplastolycka, inte Vasaplatsolycka...Två helt skilda saker...daniel_s skrev:Såja, det där sista (om Vasaplatsolyckan) var väl ganska smaklöst och dessutom felaktigt, med hänsyn till inblandningen av personal som faktiskt hade busskompetens.
Det nationella kravet (enligt förordningen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg) är B-körkort, men i Norrköping har man huvudsakligen bara anställt förare med D-behörighet.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Norrköping spårvagnslöst
Jag hoppas inte jag lät grinig i mitt förra inlägg! Norrköping och Östergötland är (som jag ju skrivit på andra håll) ett föredöme på många sätt vad gäller kollektivtrafik.leifd skrev:![]()
Re: Norrköping spårvagnslöst
Ääää... va gör de ! Alla är vi ju människor... Nästa gång äre ja som är sån.Verspieder skrev:Jag hoppas inte jag lät grinig i mitt förra inlägg! Norrköping och Östergötland är (som jag ju skrivit på andra håll) ett föredöme på många sätt vad gäller kollektivtrafik.leifd skrev:![]()
Bara ta de med en klackspark
