Norrköping spårvagnslöst

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av leifd »

Från måndag 27 augusti fram till ca 7 oktober så förekommer ingen planenlig spårvagnstrafik i Norrköping.

Se länk till ÖstgötaTrafikens hemsida...
Bussar ersätter spårvagnar mellan den 27 augusti och 7 oktober
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av Martin »

Vilka spårarbeten ska utföras?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av Memius »

Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av leifd »

Memius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
ÖstgötaTrafiken tycker de är viktigare att resenärerna slipper byta fordon, än att man kör t.ex. Kvarnberget - SöderTull - Vikboplan - SöderTull - Klockaretorpet med spårvagn.
kommunen ville köra så, med två linjer, som kopplats med varandra omloppsmässigt vid Vikboplan. Samt två busslinjer på övriga delen av spårvägsnätet.
Arbeten ska utföras vid Östra promenaden - Lindövägen, Rådhuset, Saltängsbron och Riksvägen.

Dessutom går det nu att använda det ordinarie tjänstepaketet för förarna, ett speciellt skulle ha krävts om man kört med både spårvagn och buss. Men kommunen hade nog gärna betalat för detta ändå.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av darthjpp »

En fundering, hur löser de arbetsuppgifter till spårvagnsförarna under avsängningen?
Eller är de ålagda att ta semester under perioden? Eller tjänstledighet/permittering? För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av Verspieder »

darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare. :)
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av darthjpp »

Verspieder skrev:
darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare. :)
Oj, här i Göteborg räcker det med B körkort för att få köra spårvagn. Ja, och så en spårvagnsförarutbildning :-)
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av roggek »

Martin skrev:Vilka spårarbeten ska utföras?
Om du laddar ner denna pdf-fil:
http://www.ostgotatrafiken.se/Documents ... 120821.pdf

så ser du var spårarbetena kommer att utföras...
darthjpp skrev:
Verspieder skrev:
darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare. :)
Oj, här i Göteborg räcker det med B körkort för att få köra spårvagn. Ja, och så en spårvagnsförarutbildning :-)
Ja, så har man "Vasaplastolyckor" och kollisioner bakifrån också...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14447
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av daniel_s »

Såja, det där sista (om Vasaplatsolyckan) var väl ganska smaklöst och dessutom felaktigt, med hänsyn till inblandningen av personal som faktiskt hade busskompetens.

Det nationella kravet (enligt förordningen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg) är B-körkort, men i Norrköping har man huvudsakligen bara anställt förare med D-behörighet.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av alex87 »

Vad jag fattat så har väl de i Norrköping kört buss innan några år och sen gått över till spårvagn?

Sen har vi faktiskt något fler spårvagnar i Göteborg än Norrköping... olyckor händer också rätt sällan. Vi har en bra och skärpt förarkår i Göteborg!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av Eleganten »

Memius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skäl :wink:
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av leifd »

darthjpp skrev:
Verspieder skrev:
darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare. :)
Oj, här i Göteborg räcker det med B körkort för att få köra spårvagn. Ja, och så en spårvagnsförarutbildning :-)
Det är inte ett krav att ha körkort D för att köra spårvagn i Norrköping, o har aldrig varit.
Däremot anställer Veolia ingen som inte har har D-kort, eftersom de måste kunna köra buss också.

Klart och tydligt nu ?? Alltså ett krav som arbetsgivare satt, inte tillståndsmyndigheten.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av leifd »

Eleganten skrev:
Memius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skäl :wink:
Tyvärr kvalificerat skitsnack !! Och de vet du med innerst inne.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av leifd »

alex87 skrev:Vad jag fattat så har väl de i Norrköping kört buss innan några år och sen gått över till spårvagn?

Sen har vi faktiskt något fler spårvagnar i Göteborg än Norrköping... olyckor händer också rätt sällan. Vi har en bra och skärpt förarkår i Göteborg!
Nja, de finns nog de som börjat med att köra spårvagn också...
Klart att antalet olyckor blir större med större trafik, men Gbg har inget problem, de funkar bra.
Wasaplatsen har inget med detta att göra, de var ett systemfel i organisationen som orsakade det...

Tyvärr så finns de många okunniga som tycker saker de inget vet om här, de får vi nog tyvärr leva med.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av Verspieder »

leifd skrev:Det är inte ett krav att ha körkort D för att köra spårvagn i Norrköping, o har aldrig varit.
Däremot anställer Veolia ingen som inte har har D-kort, eftersom de måste kunna köra buss också.

Klart och tydligt nu ?? Alltså ett krav som arbetsgivare satt, inte tillståndsmyndigheten.
Vilket ju var exakt det jag menade, men jag skulle väl ha varit ännu mer detaljerad och övertydlig och skrivit "D-körkort krav för att kunna få anställning på Veolia Transport som spårvagnsförare". Någon tillståndsmyndighet har jag inte nämnt.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av Verspieder »

Eleganten skrev:Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skäl :wink:
Du menar att det bara åker max 55 st resenärer i Norrköpings spårvagnar åt gången? Ty 55 st är ju antalet stolar i en 18,75 meter lång ledbuss idag. Utöver stolarna finns plats för ett mindre antal stående samt någon enstaka barnvagn eller rullstol.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av leifd »

Verspieder skrev:
leifd skrev:Det är inte ett krav att ha körkort D för att köra spårvagn i Norrköping, o har aldrig varit.
Däremot anställer Veolia ingen som inte har har D-kort, eftersom de måste kunna köra buss också.

Klart och tydligt nu ?? Alltså ett krav som arbetsgivare satt, inte tillståndsmyndigheten.
Vilket ju var exakt det jag menade, men jag skulle väl ha varit ännu mer detaljerad och övertydlig och skrivit "D-körkort krav för att kunna få anställning på Veolia Transport som spårvagnsförare". Någon tillståndsmyndighet har jag inte nämnt.
:D :?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev:Såja, det där sista (om Vasaplatsolyckan) var väl ganska smaklöst och dessutom felaktigt, med hänsyn till inblandningen av personal som faktiskt hade busskompetens.

Det nationella kravet (enligt förordningen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg) är B-körkort, men i Norrköping har man huvudsakligen bara anställt förare med D-behörighet.
Jag skrev Vasaplastolycka, inte Vasaplatsolycka...Två helt skilda saker...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av Verspieder »

leifd skrev: :D :?
Jag hoppas inte jag lät grinig i mitt förra inlägg! Norrköping och Östergötland är (som jag ju skrivit på andra håll) ett föredöme på många sätt vad gäller kollektivtrafik.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping spårvagnslöst

Inlägg av leifd »

Verspieder skrev:
leifd skrev: :D :?
Jag hoppas inte jag lät grinig i mitt förra inlägg! Norrköping och Östergötland är (som jag ju skrivit på andra håll) ett föredöme på många sätt vad gäller kollektivtrafik.
Ääää... va gör de ! Alla är vi ju människor... Nästa gång äre ja som är sån.
Bara ta de med en klackspark :)
Skriv svar