Spårvagnsförarens klagan....

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32

Spårvagnsförarens klagan....

Inlägg av A32 »

Vad skönt med en kategori som heter Ordet är fritt vilket innebär att man kan skriva av sig spårvagnsförarens klagan..... :wink:

Nu är man tillbaks i surhetens huvudstad efter semestern där folk man möter och ser har mungipan nedanför hakan eller dom fånar som har öronen täckta av superstora hörlurar som ger dom "rätt" att kliva ut i spåret utan att se sig för eller gå ut framför en bil där det inte finns övergångsställe och ändå anse att DOM har gjort rätt och att spårvagnsföraren/bilisten ska ha ett stort avlångt finger i nyllet.
Eller dom cyklister som småflinar över axeln genom att cykla i gatan trots att miljarder i skattepengar har lagts ner på cykelbanor som ska hålla dessa "rullande olyckor" borta från övrig trafik, men det är väl bara att inse att gatuterroristen Stella Fare var ett stort misstag i stockholmspolitiken.

Sist men inte minst är dessa sk välgörare som så gärna står i dörröppningen och väntar in bimbon med stora P****R som kommer guppande 200 meter bort för att kanske i sin egen enfalld få en blick eller annat fåfängt av bruden eller som själv är på väg av spårvagnen men tycker helt plötsligt att vagnen nog kan stå kvar ett par minuter extra för det kommer ju säkert någon längre bort som ändå bara ska hämta sin Metro tidning innan denne behagar äntra spårvagnen som redan är försenad av SL´s intelligenta planering med enkelspåret Alvik-Stora Essingen med ständigt försenade avgångar från Alvik, vilket säkert inte kommer att avslutas den 2 september som SL så glatt annonserar medans byggarna vid Alvik Strand anser att det kommer att dra över tiden ett tag.

Men ack... vad är en bal på slottet när man kan ha en fin dag på spårvägen :D

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
bruse

Re: Spårvagnsförarens klagan....

Inlägg av bruse »

Känns det bättre nu? :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

A32 skrev:"rullande olyckor"
:D
Det är nog många bil-och bussförare och fotgängare som ser cyklister som sådana!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Två streck mitt i gatan och en cykelsymbol är inte precis vad jag kallar säkra cykelbanor eller cykelbanor överhuvudtaget. Gällande Stella Fare har hon inte haft mycket med Stockholms cykelbanor att göra på många år.
LÅ1 skrev:
Det är nog många bil-och bussförare och fotgängare som ser cyklister som sådana!
Om dessa bil-och bussförare samt fotgängare var lite mer uppmärksamma i trafiken skulle olyckorna minska.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Två streck mitt i gatan och en cykelsymbol är inte precis vad jag kallar säkra cykelbanor eller cykelbanor överhuvudtaget. Gällande Stella Fare har hon inte haft mycket med Stockholms cykelbanor att göra på många år.
Det skall inte kallas cyelbanor heller. Cykelfält är den korrekta termen för det som du beskriver.
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
Om dessa bil-och bussförare samt fotgängare var lite mer uppmärksamma i trafiken skulle olyckorna minska.
Om cyklisterna (och andra trafikanter) höll sig där de skulle, och följde trafikreglerna, t.ex. sådant elementärt som att vi har högertrafik i Sverige, så skulle nog olycksfrekvensen minska, liksom medtrafikanteras blodtryck.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Och om folk lät bli gå i cykelbanorna eller bilisterna lät bli parkera i dom så gick det att använda dom.

Som BSB100 säger, cykelbanorna är inte byggda att cykla på med sina tvära kurvor där det är för trångt, trottoarkanter överallt så vi måste lyfta förbi cykeln osv. De är mallade för en rullator som går i 5 km/h.

Dessutom är det ju hål i huvet att blanda fordonstrafik med gående.

Sluta gnäll på cyklisterna, snacka med din politiker så de bygger banor som är fredade från slödder, som är byggda för cykling samt är trafiksäkra.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

JA bygg cykelbanor med höga staket runtom och tvinga alla cyklister att använd dem jag lovar att jag som gående kommer att hålla mig utanför!
Hälsingborgare i själ o hjärta
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

bruse skrev:Känns det bättre nu? :D
Jaaa Bruse, jag känner mig bättre nu.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

LÅ1 skrev:Två streck mitt i gatan och en cykelsymbol är inte precis vad jag kallar säkra cykelbanor eller cykelbanor överhuvudtaget. Gällande Stella Fare har hon inte haft mycket med Stockholms cykelbanor att göra på många år.
Det skall inte kallas cyelbanor heller. Cykelfält är den korrekta termen för det som du beskriver.
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:

Precis så, Tack LÅ1.

/a32 :wink:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:
Ungefär en cyklist per vecka blir ihjälkörd av en motorfordonsförare. Hur många blid dödade av en cyklist eller gångtrafikant?
Det är bilisterna som dödar, inte cyklisterna.

Lite som tjafset om vargarnas vara eller inte. En enda människa har blivit attackerad och dödad av varg på över hundra år. Dagligen blir människor attackerade och skadade av hundar. Förty vill många begränsa vargstammen, men inte ett ord om hundarnas vara.

Kanske dags att ta bort skygglapparna och foliehatten och komma ut i verkligheten och se vad och vilka det är som verkligen skadar, lemlästar och dödar.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Ungefär en cyklist per vecka blir ihjälkörd av en motorfordonsförare.
Det är tragiskt. Mycket tragiskt.
Men finns det statistik på vem som är vållande i dessa fall?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Kantorn skrev:
bruse skrev:Ungefär en cyklist per vecka blir ihjälkörd av en motorfordonsförare.
Det är tragiskt. Mycket tragiskt.
Men finns det statistik på vem som är vållande i dessa fall?

Att veta vad cyklisten gjorde eller tänkte sekunden innan denne blev dödad i trafiken kan man ju bara spekulera om men jag tycker att man i samhället alltför lätt ger bilisten/motorfordonsföraren skulden till en olycka eftersom denne framför i folks ögon ett större och farligare fordon än cyklistens cykel, men man behöver ju inte stå länge utmed en cykelbana / cykelfält eller var som helst i en gatumiljö för att se hur vårdslösa många cyklister tyvärr är, listan på felaktigheter dom gör kan säkert göras lång.
Men mitt inlägg baseras på vad jag ser och upplever från förarhytten på sträckan Gröndal-Liljeholmen samt nere i sjöstan, samt även som vanlig bilist/gående.

Men tittar man nuförtiden så har väl iaf 8 av 10 cyklister hörlurar i öronen vilket avskärmar dom från omvärlden och dom varken hör eller känner om något fordon befinner sig nära dom när dom svänger höger och vänster över körbanorna utan förvarning.
Att man som gående på en delad gång/cykelbana får hjärtat i halsgropen för att en del trikåtomtar kommer farande i 80 km/h bakom ryggen på en är kanske en annan sak men det är inget trevligt att man som gående i Stockholm får mindre och mindre utrymmen och cyklister får mer o mer utrymmen att röra sig på.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

A32 skrev: Men tittar man nuförtiden så har väl iaf 8 av 10 cyklister hörlurar i öronen vilket avskärmar dom från omvärlden och dom varken hör eller känner om något fordon befinner sig nära dom när dom svänger höger och vänster över körbanorna utan förvarning.
Bilisterna sitter i sina plåtburkar och hör inget heller. Oftast med radion på. De inser inte att vi hör dom på nån kilometers avstånd, trots det ska de lägga sig på tutan strax bakom, som om det fick oss att bara vips försvinna ut i tomma intet.

Men jag ogillar det iallafall.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

bruse skrev: trots det ska de lägga sig på tutan strax bakom, som om det fick oss att bara vips försvinna ut i tomma intet.
Men jag ogillar det iallafall.
Det där tycker ja vore en underbar funktion, tror du de går att fixa till nästa generation ?? eller ännu hellre till nästa vecka !!
:lol: :roll:
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Leif A skrev:JA bygg cykelbanor med höga staket runtom och tvinga alla cyklister att använd dem jag lovar att jag som gående kommer att hålla mig utanför!
Om du som gångtrafikant inte kan hålla den på rätt sida så är det nog du som behöver ha stängsel för att gå rätt. Jag har aldrig varit med om en gångtrafikant som tittat bakåt innan denna tagit ett steg rätt ut i gång- och cykelbanan/cykelbanan.
A32 skrev:Men tittar man nuförtiden så har väl iaf 8 av 10 cyklister hörlurar i öronen vilket avskärmar dom från omvärlden och dom varken hör eller känner om något fordon befinner sig nära dom när dom svänger höger och vänster över körbanorna utan förvarning.
Är du säker på att du menade cyklister och inte gångtrafikanter? För speciellt den sista delen i meningen stämmer in på nästan alla gångtrafikanter.
Att man som gående på en delad gång/cykelbana får hjärtat i halsgropen för att en del trikåtomtar kommer farande i 80 km/h bakom ryggen på en är kanske en annan sak men det är inget trevligt att man som gående i Stockholm får mindre och mindre utrymmen och cyklister får mer o mer utrymmen att röra sig på.
Om du blir omkörd i 80 km/h är det knappast en cyklist på en cykel du blir omkörd av.
Senast redigerad av BSB101 den torsdag 16 augusti 2012 18:41, redigerad totalt 2 gång.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Jag har aldrig varit med om en gångtrafik som tittat bakåt innan denna tagit ett steg rätt ut i gång- och cykelbanan/cykelbanan.
Då har du aldrig sett mig passera en cykelbana! :D
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Jag har aldrig varit med om en gångtrafik som tittat bakåt innan denna tagit ett steg rätt ut i gång- och cykelbanan/cykelbanan.
Då har du aldrig sett mig passera en cykelbana! :D
Uppenbarligen inte (oavsett felstavningen eller inte ;)). Men då vi verkar bo i samma del av landet kanske vi möts någon gång, ska vi ha en röd ros på kavajslaget för att känna igen varandra? ;)
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

bruse skrev: Hur många blid dödade av en cyklist eller gångtrafikant?
Jag blev påkörd av en cyklist när jag körde droska för några år sedan. Stod stilla i bilkö och hade olyckligtvis fastnat mitt på ett övergångsställe kombinerat med cykelbana. En cykelfantom presterade att köra rakt in i sidan på den stillastående droskan och tog sig en segeltur rätt över huven och ned i gatan på andra sidan bilen. Visst var det klantigt att få stopp just där men kan man inte komma vare sig framåt eller bakåt beroende på trafik så har man inte så stora val annat än att stå där man är. Cykelfantomen tillkallade polis som var på platsen inom någon minut. Varefter polisen höll på att skratta ihjäl sig när sagde trampare ville att jag skulle åtalas för olyckan.

Men jag har en ännu värre upplevelse i bagaget. Jag har också blivit nerkörd av en kä*****ng på trottoaren. Maktmedlet hennes var en gigantisk barnvagn fullastad både med barn och en mängd med packning. Hon angrep från sidan när jag stod vid övergångsstället och väntade på "Grön Gubbe" för att korsa gatan.

Jag for i gatan och det hela resulterade i rejäla smärtor i arm, axel och kropp som varade ganska länge. Plus en ödelagd kavaj och ett par shoppingpåsar utströdda över sagda trottoar. På toppen av det hela fick jag en rejäl utskällning för att jag hade stått i vägen för hennes framfart.

Så inte f****n är det bara bilister som åstadkommer en trafikolycka. "Drullar" finns i alla trafikantgrupper.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

bruse skrev:/.../
Ungefär en cyklist per vecka blir ihjälkörd av en motorfordonsförare.
/.../
Nu hanterar du statistiken lite ovarsamt Bruse. Enligt Transportstyrelsens olycksstatistik dödades mellan 2006 och 2011 9 - 18 cyklister per år i trafiken. Till och med den 15 augusti år är siffran 14 cyklister. Vilket är olyckligt, då det tyder på att vi är inne i ett mörkt olycksår för cyklisterna.

Länk till Tarnsportstyrelsens olycksstatistik i vägtrafiken: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pre ... -fardsatt/

Med vänliga men inte helt lyckliga hälsningar
/Jörgen G
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Claes Thure Moberg skrev:
bruse skrev: Stod stilla i bilkö och hade olyckligtvis fastnat mitt på ett övergångsställe kombinerat med cykelbana.
Du hade med annat ord inte planerat din körning. Oavsett om det är kö eller inte går det att avvakta så man inte blir stående exempelvis på ett övergångsställe. Men du kanske är en sådan bilförare som tycker det är okej att bli stående mitt i en korsning också? "Det var jo kö". I trafiken har man en skyldighet att ha en framförhållning som gör att man inte blir stående på ett olämpligt ställe och det finns väldigt få ursäkter att bli stående på ett olämpligt ställe.
Låst