Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12

Inlägg av 2763 »

Fredrik E skrev:De 2 broarna över Säveån kommer troligen att rivas och ersättas med en bro där delning mot Bergsjön och Angered sker vid det norra brofästet.
Det är fyra broar.

För Angeredsbanan den ursprungliga VGJ-bron samt den vid dubbelspårsbyggnaden byggda spårvägsbron. Därtill kommer även de två broarna för Kortedalabanan att rivas.

För att mäkta med detta kommer två tillfälliga broar att först byggas och sedan rivas (eller, ja ja demonteras och stoppas tillbaka i förråd) innan man bygger de två nya broarna för Angered- och Kortedalabanorna.

M_M helt rätt noterat att jag snurrat ihop vädersträcken.

För övrigt noterade jag också ordet "enkelspår" men lämnade det därhän - det är inte viktigt. Trafiktekniskt är det nämligen att betrakta som ett enkelspår även om det spårtekniskt sett är ett dubbelspår med extremt litet spårmittavstånd. Varför ödsla tid på att göra en massa hårklyverier om viket ord som är korrekt när budskapet bärs fram av resten - kan vi inte nöja oss med att diskutera Pers budskap?

//T
Med reservation för tyckfel.
josa8904

Inlägg av josa8904 »

olasand skrev:Tack för fina och informativa bilder från detta bygge!
Om ganska precis en vecka och 12 timmar är det tänkt att jag skall köra vagn där för första gången. Skall bli kul att känna på "nya" och upprustade Angeredsbanan!
Fredrik E skrev:
Bild
På bilden ovan ser det ut som att man gjutit ett fäste för en ny kontaktledningsstolpe, men tills vidare hängt upp kontaktledningen i de gamla stolparna?! Antar att ryktet jag hört om att den planerade hastighetshöjningen på banan blivit uppskjuten pga. man inte fick tag på någon entreprenör som kunde byta kontaktledning under sommaren kan stämma då!?
De där kommer nog upp snart! Man ser ju tydligt på de andra bilderna att nya stolpar redan är uppe :wink:

Föresten vet någon här inne vilken sth banan ny får?
LFB

Inlägg av LFB »

STH kommer även i fortsättningen vara 60km/h då M31 är spärrade vid just 60km/h (M32 går väl upp i 70km/h innan den börjar bromsa?). Höjning av hastighetsbegränsning dröjer nog till spärren på M31 blir borttagen (tidigast när pedalerna försvinner). Men banan skall väl klara stadsbanetåg i 90-100km/h, eller?
-------------------------------------------------------------
M25, M28, M29, M31 är spärrade på 60km/h
M32 har jag för mig är spärrade på 70km/h
M25A har en topphastighet på runt 90km/h (även om det tydligen ska börja lukta lite brännt då...)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Så länge man kör på sikt lär man knappast få köra mer än 70 km/h. Det borde inte vara något större problem att ändra spärren i M31 till den hastigheten. Att pedalvagnarna inte får gå mer än 60 spelar väl inte så stor roll, eftersom de ändå inte får gå till Angered.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Att pedalvagnarna inte får gå mer än 60 spelar väl inte så stor roll, eftersom de ändå inte får gå till Angered.
Det beror väl på. Vad är anledningen till att pedalvagnarna inte får går till Angered? Förändras det genom exempelvis en ombyggnad av elförsörjningen?

Märk väl: Pedalvagnarna får gå till Angered, dock med reducerad hastighet, 40 km/h. Om detta förändras efter avstäningen vet jag inte.

//T
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

2763 skrev:
Fredrik E skrev:De 2 broarna över Säveån kommer troligen att rivas och ersättas med en bro där delning mot Bergsjön och Angered sker vid det norra brofästet.
Det är fyra broar.

För Angeredsbanan den ursprungliga VGJ-bron samt den vid dubbelspårsbyggnaden byggda spårvägsbron. Därtill kommer även de två broarna för Kortedalabanan att rivas.

För att mäkta med detta kommer två tillfälliga broar att först byggas och sedan rivas (eller, ja ja demonteras och stoppas tillbaka i förråd) innan man bygger de två nya broarna för Angered- och Kortedalabanorna.

M_M helt rätt noterat att jag snurrat ihop vädersträcken.

För övrigt noterade jag också ordet "enkelspår" men lämnade det därhän - det är inte viktigt. Trafiktekniskt är det nämligen att betrakta som ett enkelspår även om det spårtekniskt sett är ett dubbelspår med extremt litet spårmittavstånd. Varför ödsla tid på att göra en massa hårklyverier om viket ord som är korrekt när budskapet bärs fram av resten - kan vi inte nöja oss med att diskutera Pers budskap?

//T
Jag ser 2 broar, delningen är visserligen på södra delen av broarna som Harald påpekade, var är de andra 2 broarna?
Jag kan inte läsa det någonstans var det står att det ska vara 4 broar när Gamlestadstorget är färdigt.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det är fyra broar som skall rivas. Det är de fyra som trafikeras idag.

Det skall byggas (och nedmonteras) två tillfälliga broar

Och det skall byggas två nya broar.

/T
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

2763 skrev:
Harald skrev:Att pedalvagnarna inte får gå mer än 60 spelar väl inte så stor roll, eftersom de ändå inte får gå till Angered.
Det beror väl på. Vad är anledningen till att pedalvagnarna inte får går till Angered? Förändras det genom exempelvis en ombyggnad av elförsörjningen?

Märk väl: Pedalvagnarna får gå till Angered, dock med reducerad hastighet, 40 km/h. Om detta förändras efter avstäningen vet jag inte.

//T
I vilket fall som helst så kunde man ju trafikera Angered utan pedalvagnar fram till avstängningen, så det borde väl gå även efter återöppningen. Jag tycker det är illa om pedalvagnarnas sth skulle förhindra en höjning av hastigheten på Angeredsbanan. Det är snart 68 år sedan Stockholm fick sin första spårvägssträcka med 70 km/h som högsta hastighet. Det kunde vara på tiden att vi fick en i Göteborg också.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev: I vilket fall som helst så kunde man ju trafikera Angered utan pedalvagnar fram till avstängningen, så det borde väl gå även efter återöppningen. Jag tycker det är illa om pedalvagnarnas sth skulle förhindra en höjning av hastigheten på Angeredsbanan. Det är snart 68 år sedan Stockholm fick sin första spårvägssträcka med 70 km/h som högsta hastighet. Det kunde vara på tiden att vi fick en i Göteborg också.
Det kan vi vara helt överens om. Samtidigt finns det en del logistiska problem att lösa om man inte kan köra pedalvagnar på 4, 8, 9 och till dessa kopplade omlopp på andra linjer. Exempelvis påverkar det andelen låggolv på andra sträckor. Det allra bästa vore väl att få tillräckligt många M33 (jo jag menar M33) levererade så att man kan börja ge pedalvagnarna den pension de har arbetat ihop till.

//T
Johan

Inlägg av Johan »

Så man avser att framöver åtminstone ha möjlighet att tursätta M28/M29 på Angeredsbanan?

Kan det i så fall vara orsaken till varför man fortfarande bygger låga plattformar?
josa8904

Inlägg av josa8904 »

Johan skrev:Så man avser att framöver åtminstone ha möjlighet att tursätta M28/M29 på Angeredsbanan?

Kan det i så fall vara orsaken till varför man fortfarande bygger låga plattformar?
Tyvärr har du nog rätt! Man blir ju förbannad..
Användarens profilbild
Kent Lindahl

Inlägg av Kent Lindahl »

För att reda ut de spekulationer som finns här i denna tråd, så är det följande som är bestämt för Gamlestadstorget:
De nu byggda hållplatserna för Angeredsbanan är provisorier som kommer att rivas senvåren 2014, då även samtliga (4) nuvarande spårvägsbroar över Säveån skall rivas. Hela banan nästan fram till Kalles väg skall höjas till den nivå som Angeredsbanans hållplatser nu byggts i. En ytterligare gångtunnel från pendeltågsstationens sydöstra ände skall under spåren. Denna finns redan under järnvägsspåren.
Det blir en dubbelspårsbro över Säveån. Skiljeväxlarna för Bergsjön kommer norr om bron. Hållplatserna för linje 6,7 och 11 kommer som någon gissat att ligga norr om Säveån, precis väster om förbindelseväxlarna i triangelspåret. Vid trafikering mellan Angered och Kortedala/Bergsjön, kommer det att finnas hållplatslägen mitt på förbindelsespåret.
I nu gällande tidplan skall det provisoriska spåret i Gamlestadsvägen kopplas in under april 2014 för trafik till Kortedala/Bergsjön, när detta är gjort byggs förbindelsespåret mellan Angered och Kortedalabanan klart. Det blir då en spårtriangel i avslutningen på Gamlestadsvägen, när detta är byggt maj/juni 2014 körs även Angeredslinjerna via Gamlestadsvägen. Snabbspåret ansluts till Gamlestadsvägen, planerat att vara klart i juni 2014.
Hela ombyggnaden av spår och broar i denna etapp beräknas vara klar under 2016. Tvillingspåret över Slakthusgatan kommer att överleva ytterligare ett antal år i väntan på en eventuell biltunnel mellan Artillerigatan och Slakthusgatan.
josa8904

Inlägg av josa8904 »

Kent Lindahl skrev:För att reda ut de spekulationer som finns här i denna tråd, så är det följande som är bestämt för Gamlestadstorget:
De nu byggda hållplatserna för Angeredsbanan är provisorier som kommer att rivas senvåren 2014, då även samtliga (4) nuvarande spårvägsbroar över Säveån skall rivas. Hela banan nästan fram till Kalles väg skall höjas till den nivå som Angeredsbanans hållplatser nu byggts i. En ytterligare gångtunnel från pendeltågsstationens sydöstra ände skall under spåren. Denna finns redan under järnvägsspåren.
Det blir en dubbelspårsbro över Säveån. Skiljeväxlarna för Bergsjön kommer norr om bron. Hållplatserna för linje 6,7 och 11 kommer som någon gissat att ligga norr om Säveån, precis väster om förbindelseväxlarna i triangelspåret. Vid trafikering mellan Angered och Kortedala/Bergsjön, kommer det att finnas hållplatslägen mitt på förbindelsespåret.
I nu gällande tidplan skall det provisoriska spåret i Gamlestadsvägen kopplas in under april 2014 för trafik till Kortedala/Bergsjön, när detta är gjort byggs förbindelsespåret mellan Angered och Kortedalabanan klart. Det blir då en spårtriangel i avslutningen på Gamlestadsvägen, när detta är byggt maj/juni 2014 körs även Angeredslinjerna via Gamlestadsvägen. Snabbspåret ansluts till Gamlestadsvägen, planerat att vara klart i juni 2014.
Hela ombyggnaden av spår och broar i denna etapp beräknas vara klar under 2016. Tvillingspåret över Slakthusgatan kommer att överleva ytterligare ett antal år i väntan på en eventuell biltunnel mellan Artillerigatan och Slakthusgatan.
Grymt svar! Kommer de nya (permanenta) hållplatserna vid Gamlestadstorge också byggas med denna låga plattformshöjd?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

josa8904 skrev: Grymt svar! Kommer de nya (permanenta) hållplatserna vid Gamlestadstorge också byggas med denna låga plattformshöjd?
Ja. Annars fungerar inte ramperna på M31 och M32.

//T
josa8904

Inlägg av josa8904 »

2763 skrev:
josa8904 skrev: Grymt svar! Kommer de nya (permanenta) hållplatserna vid Gamlestadstorge också byggas med denna låga plattformshöjd?
Ja. Annars fungerar inte ramperna på M31 och M32.

//T
lol.

Anser du verkligen att dessa besitter ett självändamål i sig? :roll: Mig veterligen är dessa ramper ett hjälpmedel i de fall där den låga plattformshöjden faktiskt blir ett problem, inte någonting som hindar att göra rätt från början..

Jag har en rullstolsbunden vän som vi kan kalla för Thomas. I Thomas hem finns inga trösklar. Med ovanstående logik bör jag kanske övertala Thomas att bygga höga trösklar mellan rummen. Då kan ju Thomas också få ramper som fungerar!

Är inte meningen att låta otrevlig. Tyckte bara att det där lät väldigt dumt :wink:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nej, de är inte ett självändamål. De är ett medel för att överbrygga mellanrummet mellan vagnen och plattformen. Jag förmodar att din vän Thomas inte har några luckor mellan golven i de olika rummen och att golvens höjd i de olika rummen inte varierar. Alla vagnar har inte samma höjd på insteget. Det varierar dels beroende på hur slitna hjulringarna är dels beroende på hur tungt lastad vagnen är. Därför kan man aldrig få ett helt plant insteg med alla vagnar.

Om du menar allvar med att du inte vill vara otrevlig så kunde du stämma nog ned tonen lite. Att skriva överlägsna inlägg som bara baseras på din egen okunnighet inger inget förtroende. F.ö. undrar jag vad som enligt din mening gör plattformshöjden till ett så stort problem att du måste hålla på att tjata om den.
josa8904

Inlägg av josa8904 »

Harald skrev:Nej, de är inte ett självändamål. De är ett medel för att överbrygga mellanrummet mellan vagnen och plattformen. Jag förmodar att din vän Thomas inte har några luckor mellan golven i de olika rummen och att golvens höjd i de olika rummen inte varierar. Alla vagnar har inte samma höjd på insteget. Det varierar dels beroende på hur slitna hjulringarna är dels beroende på hur tungt lastad vagnen är. Därför kan man aldrig få ett helt plant insteg med alla vagnar.

Om du menar allvar med att du inte vill vara otrevlig så kunde du stämma nog ned tonen lite. Att skriva överlägsna inlägg som bara baseras på din egen okunnighet inger inget förtroende. F.ö. undrar jag vad som enligt din mening gör plattformshöjden till ett så stort problem att du måste hålla på att tjata om den.
Överlägsna inlägg och okunnighet!? Jag säger ju bara som det är, det krävs inget geni för att räkna ut att det vore lämpligare med en högre plattformshöjd för att underlätta för funktionshindrade! Givetvis inser väl jag också att det på milimetern är svårt att matcha, nu pratar vi dock om decimeter!

Kan stockholm kan väl vi!?

Bild
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

josa8904 skrev: Anser du verkligen att dessa besitter ett självändamål i sig? :roll: Mig veterligen är dessa ramper ett hjälpmedel i de fall där den låga plattformshöjden faktiskt blir ett problem, inte någonting som hindar att göra rätt från början..
Nä, det gör de naturligtvis inte - varför tror du att jag anser det? Vad är förresten "rätt från början"?
josa8904 skrev: Jag har en rullstolsbunden vän som vi kan kalla för Thomas. I Thomas hem finns inga trösklar. Med ovanstående logik bör jag kanske övertala Thomas att bygga höga trösklar mellan rummen. Då kan ju Thomas också få ramper som fungerar!
Med ovanstående kommentar visar du att du inte förstår grundproblemet.
1. Spårvagnarna delar hållplatser med bussar
2. Därför kan man inte ha insteg helt i plan.
3. Det blir alltid ett litet avstånd mellan vagn och plattform ändå - med ramperna minimeras detta.
4. I Stockholms tunnelbana är det inte alltid insteg i plan - titta nästa gång du åker ska du få se att det kan skilja åtskilliga centimeter.
josa8904 skrev:Är inte meningen att låta otrevlig. Tyckte bara att det där lät väldigt dumt :wink:
Om du inte vill låta otrevlig - bestäm dig då för att inte använda sarkasmer eller annat, för även om du menar det skämtsamt så uppfattas det som otrevligt.

//T låter nog också otrevligare än han egentligen menar ibland.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har tagit bort ett inlägg med ovidkommande spekulationer om en deltagare i diskussionen. Håll er till saken!
Jourhavande forummoderator.
josa8904

Inlägg av josa8904 »

Nu hann jag aldrig se vad (vem) dessa "spekulationer" handlade om, kan det vart mig tro? Hur som helst, trevligt forum för oss som delar intresset av infrastruktur och spårtrafik. Synd bara att alla måste tycka lika för att passa in!

Nu lämnar jag tråden, skönt va!? :wink:
Skriv svar