Om kriget kommer, råmton
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Om kriget kommer, råmton
Kanske inte är rätt forum, men...
Sitter och läser en avscannad "Om kriget kriget kommer" från 1961 som jag hittade på Wikipedia (http://www.scribd.com/doc/4069508/Om-kr ... rgare-1961).
På sidan 5 finns en bild som berättar hur signaltonerna för beredskapslarm, flyglarm, VMA och faran över går, där omnämns förutom tyfon (hesa Fredrik) också "råmton" vilket som jag förstår är det samma som "Wail". Jag kan inte erinra mig om att jag någonsin hört någon sådan i Sverige varken i på TV, journalfilm eller i verkligheten. Är det så att dessa har blivit nedmonterade?
Mvh Markus A., en nittiotalist som är rätt säker på att kallakriget bara har nått halvtid eller så är det lugntet före stormen, kan inte riktigt bestämma mig...
Sitter och läser en avscannad "Om kriget kriget kommer" från 1961 som jag hittade på Wikipedia (http://www.scribd.com/doc/4069508/Om-kr ... rgare-1961).
På sidan 5 finns en bild som berättar hur signaltonerna för beredskapslarm, flyglarm, VMA och faran över går, där omnämns förutom tyfon (hesa Fredrik) också "råmton" vilket som jag förstår är det samma som "Wail". Jag kan inte erinra mig om att jag någonsin hört någon sådan i Sverige varken i på TV, journalfilm eller i verkligheten. Är det så att dessa har blivit nedmonterade?
Mvh Markus A., en nittiotalist som är rätt säker på att kallakriget bara har nått halvtid eller så är det lugntet före stormen, kan inte riktigt bestämma mig...
- Stefan Widén
Re: Om kriget kommer, råmton
Tutorna finns kvar och provas enligt samma gamla regler. Nu får man lära sig en ny signal dock 7 korta betyder nååt i stilen "allmän fara" och då ska man så på radion. Det kan vara en naturkatastrof eller annat som kan gör att man behöver larma. en lång tut betyder faran över.
/Stefan
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
Om du kollar gamla fotografier från Stockholm och tittar på "Svampen" vid Stureplan (i sitt gamla läge, helst vänstertrafiktiden) så kan du se att det sitter en mysko "pryl" uppe på Svampen. Det är en sådan sirén. Den ser inte riktigt ut som dem man ser på kontinenten. Den här var mer cylinderformad, medan de "utländska" ofta har mer som en "tallrik" i toppen. Dessa siréner var mekaniska där ljudet åstadkoms med hjälp av roterande skivor, medan tyfonerna arbetar med tryckluft. Jag minns den här formuleringen (informationen fanns i telefonkatalogerna) "en stigande och fallande så kallad råmton". Har dock inget minne av att någonsin ha hört denna "råmton" (utom på film från kriget i Europa), utan bara den klassiska "svenska" "Hesa Fredrik". Så jag tror den var rätt ovanlig.
Se dig omkring! På många hustak FINNS de, tyfonerna som brukar kallas "Hesa Fredrik" i tusental! Anledningen till att du
missat ljudet från dem kan vara att de numera bara provkörs första helgfria måndagen i varje KVARTAL kl. 15.00! Men
var så säker på att det är observatörer utsända som kollar att de hörs ordentligt! Tidigare var det varje månad, men bl a
av hänsyn till de många krigsflyktingar som drabbades av otäcka trauma av denna typ av signaler är provandet nu neddraget
till ett minimum...
De är inte bara till för rena krigssituationer - de kan även varna för ANDRA typer av katastrofer och är en viktig del av det
s.k. TOTALFÖRSVARET - lyssna på radio när du hör signalen och du kan klara dig från mycket elände!
När jag var vagnmästare på Stockholms Spårvägar/Djurgårdslinjen slapp jag hemvärnstjänst - trots sin dåvarande karaktär
av musei/veteranlinje ansågs den tydligen vara en klart krigsviktig kommunikation - inte fullt så hemligt längre!
Mycket litet har skrivits om lokaltrafikföretagens driftvärn och luftskyddsverksamhet - men i gamla Nybodadepån fanns det
faktiskt ett VAPENRUM...
missat ljudet från dem kan vara att de numera bara provkörs första helgfria måndagen i varje KVARTAL kl. 15.00! Men
var så säker på att det är observatörer utsända som kollar att de hörs ordentligt! Tidigare var det varje månad, men bl a
av hänsyn till de många krigsflyktingar som drabbades av otäcka trauma av denna typ av signaler är provandet nu neddraget
till ett minimum...
De är inte bara till för rena krigssituationer - de kan även varna för ANDRA typer av katastrofer och är en viktig del av det
s.k. TOTALFÖRSVARET - lyssna på radio när du hör signalen och du kan klara dig från mycket elände!
När jag var vagnmästare på Stockholms Spårvägar/Djurgårdslinjen slapp jag hemvärnstjänst - trots sin dåvarande karaktär
av musei/veteranlinje ansågs den tydligen vara en klart krigsviktig kommunikation - inte fullt så hemligt längre!
Mycket litet har skrivits om lokaltrafikföretagens driftvärn och luftskyddsverksamhet - men i gamla Nybodadepån fanns det
faktiskt ett VAPENRUM...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
Nerdragningen från varje månad till var tredje månad (mars, juni, september, december) skedde mycket tidigare än vad folk i allmänhet tror. Vid vanliga "fikarumsdiskussioner" kan man ännu höra att många tror att det är varje månad. Men redan i slutet av 60-talet så var det tremånadersintervall.
När Militärhistorikerna hade gula och vita husen i Malmköping hade man lyckats förvärva
en luftvärnssirén som suttit på Victoria Station i London under andra världskriget.
Givetvis måste den provköras! Vittnen intygar att den ÅTMINSTONE hördes till Strängnäs...
en luftvärnssirén som suttit på Victoria Station i London under andra världskriget.
Givetvis måste den provköras! Vittnen intygar att den ÅTMINSTONE hördes till Strängnäs...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Upplever det inte så personligen men säger inte emotAnders Hanquist skrev:Nerdragningen från varje månad till var tredje månad (mars, juni, september, december) skedde mycket tidigare än vad folk i allmänhet tror. Vid vanliga "fikarumsdiskussioner" kan man ännu höra att många tror att det är varje månad. Men redan i slutet av 60-talet så var det tremånadersintervall.

Ganska mycket fakta finns som vanligt på nätet...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Oj, vad snabbt man fick svar
Hittade en bild på Spårvägmuseets hemsida och den ser ut som de som finns i Danmark och Finland (fast de är elektriska numera).
Totalförsvaret har lagts ned pågrund av höga kostnader
Bor ute i Torslanda så tyfonerna från raffen hörs till och från. Senast i förrgår då det var utsläpp av gas (detta varnades det dock inte om på vanliga tyfonerna eller på radio) ända anledningen vi fick reda på vad det var var för att min pappa jobbade som svetsare där tidigare.
Det är inte mycket som är hemligt längre... Är nästan allmänt känt att man fick order att skjuta "polismän" under ubåtsjakterna (farsan fick order att om att Vakt B gällde "i valfri ordning")

Hittade en bild på Spårvägmuseets hemsida och den ser ut som de som finns i Danmark och Finland (fast de är elektriska numera).
Tyfonerna letar jag upp var jag än befinner migAnders Hanquist skrev:Nerdragningen från varje månad till var tredje månad (mars, juni, september, december) skedde mycket tidigare än vad folk i allmänhet tror. Vid vanliga "fikarumsdiskussioner" kan man ännu höra att många tror att det är varje månad. Men redan i slutet av 60-talet så var det tremånadersintervall.

Bor ute i Torslanda så tyfonerna från raffen hörs till och från. Senast i förrgår då det var utsläpp av gas (detta varnades det dock inte om på vanliga tyfonerna eller på radio) ända anledningen vi fick reda på vad det var var för att min pappa jobbade som svetsare där tidigare.
Det är inte mycket som är hemligt längre... Är nästan allmänt känt att man fick order att skjuta "polismän" under ubåtsjakterna (farsan fick order att om att Vakt B gällde "i valfri ordning")
Var det så tidigtAnders Hanquist skrev:Nerdragningen från varje månad till var tredje månad (mars, juni, september, december) skedde mycket tidigare än vad folk i allmänhet tror. Vid vanliga "fikarumsdiskussioner" kan man ännu höra att många tror att det är varje månad. Men redan i slutet av 60-talet så var det tremånadersintervall.

643 skrev:När Militärhistorikerna hade gula och vita husen i Malmköping hade man lyckats förvärva

Var det inte på 80-talet man minskade ned till var 3e månad???
I samband med att man införde signalen "Allmän varning".
I samband med att man införde signalen "Allmän varning".
-
Absolut inte. Säkert minst tjugo år tidigare. Svårt hitta information om detta, eftersom det är en allmän uppfattning att det skedde (och hos många att det fortfarande sker) oftare. Det enda man kan göra är att tillskriva MSB, där det kanske finns någon historiskt bevandrad som kan svara på detta. Jag har däremot hittat en uppgift om att systemet infördes redan 1931 (låter förvånansvärt tidigt) och att uttrycket "Hesa Fredrik" och kommer från en krönikör i Dagens Nyheter, Oscar Fredrik Rydqvist, som beskrev det och jämförde med sig själv.
Får väl leta efter i gamla telefonkataloger för att finna svar men att numer är första måndag i sista månaden i varje kvartal känner jag till. Skulle vara roligt att veta vilket år man ändrade det.
Hände en gång i Uppsala att räddningstjänsten satte igång larmet för att gå ut med information om att all teletrafik i Uppsala, både fast och mobilt, var utslaget. Problemet var att just detta gjorde att P4 Uppland inte fick reda på varför larmet ljöd, ej heller nåddes militären av information. Efter några förvirrade minuter så skickades dock någon som kunde meddela orsaken till radiostationen.
Hände en gång i Uppsala att räddningstjänsten satte igång larmet för att gå ut med information om att all teletrafik i Uppsala, både fast och mobilt, var utslaget. Problemet var att just detta gjorde att P4 Uppland inte fick reda på varför larmet ljöd, ej heller nåddes militären av information. Efter några förvirrade minuter så skickades dock någon som kunde meddela orsaken till radiostationen.
Hittade en video från en övning i Gnestad -93 där råmton används i början av videon. (kan vara pålagd, osäker)
http://www.youtube.com/watch?v=l7aNAGbo ... re=related[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=l7aNAGbo ... re=related , hur lägger man in youtube-ruta?
http://www.youtube.com/watch?v=l7aNAGbo ... re=related[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=l7aNAGbo ... re=related , hur lägger man in youtube-ruta?
-
Jag fick ett snabbt svar från MSB:
Enligt "Föreskrifter om SIGNALPROV MED ANLÄGGNINGAR FÖR UTOMHUSALARMERING 1961 års upplaga":
"SIGNALPROV I FRED
Signalprov utföres årligen fyra gånger, nämligen första helgfria måndagen
i månaderna mars, juni, september och december klockan 15.00."
Detta utfärdades 26.10.1961 och ersatte tidigare bestämmelser från 1943.
Nuvarande tidsintervall har alltså gällt i cirka 50 år
Men det kollektiva minnet "tror" ofta något annat.
Enligt "Föreskrifter om SIGNALPROV MED ANLÄGGNINGAR FÖR UTOMHUSALARMERING 1961 års upplaga":
"SIGNALPROV I FRED
Signalprov utföres årligen fyra gånger, nämligen första helgfria måndagen
i månaderna mars, juni, september och december klockan 15.00."
Detta utfärdades 26.10.1961 och ersatte tidigare bestämmelser från 1943.
Nuvarande tidsintervall har alltså gällt i cirka 50 år
Men det kollektiva minnet "tror" ofta något annat.
-
Sent svar, men eftersom vi på brandkåren provar och servar dessa anläggningar finns en del kunskap. Idag finns två varianter på varning (det ni kallar hesa Fredrik), dels tryckluftsdriva tyfoner och dels elektroniska (högtalare). Vi har dock någon gammal variant på förråd med råmton (wail), men dessa är och var handdriva. Man ställer själva "tallriken" och hållaren på backen och vevar sedan igång den. Ungefär som en spelmaskin.
Johan Szymanski
Brandchef
Mora Brandkår
Johan Szymanski
Brandchef
Mora Brandkår
Ett utflyktstips: På Stockholm läns museum, vid Markusplatsen i Nacka, visas en utställning om hur vi i Sverige var förberedda för det värsta under kalla krigets tid. Värt en titt om man är i närheten. Fritt inträde.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
Detta är ju fånigt men slår man Wikipedia så får man följande information....
Om VMA[redigera wikitext]
Om man hör varningssignalen vid någon annan tidpunkt än de nedan angivna provtillfällena skall man bege sig inomhus, stänga dörrar, fönster och ventilation och lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information. När faran upphört ska signalen faran över sändas, en 30 sekunder lång, sammanhängande signal.
De flesta larmanordningarna är Tyfoner som drivs med tryckluft, till skillnad från de flesta andra länder som huvudsakligen har motorsirener. Man valde Tyfoner för att de även skall fungera vid strömavbrott.[2]
Sedan 2002 ingår dessutom en stor del av de privata lokalradiofrekvenserna (allmänt kallat "reklamradion") i VMA-systemet. Sveriges Radio har fått mandat av Radioutgivareföreningen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (tidigare Räddningsverket, Styrelsen för psykologiskt försvar samt Krisberedskapsmyndigheten) att sköta systemet, vilket innebär att de privata frekvensernas program bryts automatiskt när Sveriges Radios nationella trafikredaktion går ut med ett VMA-meddelande. Systemet testades första gången den 2 december 2002, och är menat att testas en gång per kvartal.
Tekniskt sett fungerar systemet så att en "svart låda" står vid respektive privat-sändare, med lokal frekvens för Sveriges Radios P3 inprogrammerat. När larmet går kopplas ordinarie program ifrån och SR P3 går in. Samtidigt slås trafikinformationsfunktionen på i sändarens RDS-information, vilket gör att om lyssnarens radiomottagare är inprogrammerad för att bryta för trafikmeddelanden, så kommer dennes mottagare, CD-spelare eller kassettbandspelare att kopplas över till den aktuella frekvensen, oavsett vad man lyssnar på. När varningsmeddelandet har sänts, kopplar systemet tillbaka till ordinarie program och trafikmeddelandefunktionen slås av.
För information om aktuella meddelanden hänvisar MSB till http://www.krisinformation.se.
Provning[redigera wikitext]
Signalen Viktigt meddelande testas fyra gånger per år, första helgfria måndagen i mars, juni, september och december (sista månaden i varje kvartal), klockan 15.00. Information ges i Sveriges Radios samtliga radiokanaler strax före detta klockslag och när provet är avslutat. En sju sekunder lång ton ljuder och följs av en 14 sekunders paus, sedan ny ton, ny paus och så vidare under två minuter. Efter en längre paus (cirka 90 sekunder) hörs sedan den 30 sekunder långa "faran över"-signalen. Provtillfällena initieras från den lokala räddningstjänsten som kan fjärrstyra utrustningen från brandstationen men även från skyddade beredskapsanläggningar.
Stefan
Om VMA[redigera wikitext]
Om man hör varningssignalen vid någon annan tidpunkt än de nedan angivna provtillfällena skall man bege sig inomhus, stänga dörrar, fönster och ventilation och lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information. När faran upphört ska signalen faran över sändas, en 30 sekunder lång, sammanhängande signal.
De flesta larmanordningarna är Tyfoner som drivs med tryckluft, till skillnad från de flesta andra länder som huvudsakligen har motorsirener. Man valde Tyfoner för att de även skall fungera vid strömavbrott.[2]
Sedan 2002 ingår dessutom en stor del av de privata lokalradiofrekvenserna (allmänt kallat "reklamradion") i VMA-systemet. Sveriges Radio har fått mandat av Radioutgivareföreningen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (tidigare Räddningsverket, Styrelsen för psykologiskt försvar samt Krisberedskapsmyndigheten) att sköta systemet, vilket innebär att de privata frekvensernas program bryts automatiskt när Sveriges Radios nationella trafikredaktion går ut med ett VMA-meddelande. Systemet testades första gången den 2 december 2002, och är menat att testas en gång per kvartal.
Tekniskt sett fungerar systemet så att en "svart låda" står vid respektive privat-sändare, med lokal frekvens för Sveriges Radios P3 inprogrammerat. När larmet går kopplas ordinarie program ifrån och SR P3 går in. Samtidigt slås trafikinformationsfunktionen på i sändarens RDS-information, vilket gör att om lyssnarens radiomottagare är inprogrammerad för att bryta för trafikmeddelanden, så kommer dennes mottagare, CD-spelare eller kassettbandspelare att kopplas över till den aktuella frekvensen, oavsett vad man lyssnar på. När varningsmeddelandet har sänts, kopplar systemet tillbaka till ordinarie program och trafikmeddelandefunktionen slås av.
För information om aktuella meddelanden hänvisar MSB till http://www.krisinformation.se.
Provning[redigera wikitext]
Signalen Viktigt meddelande testas fyra gånger per år, första helgfria måndagen i mars, juni, september och december (sista månaden i varje kvartal), klockan 15.00. Information ges i Sveriges Radios samtliga radiokanaler strax före detta klockslag och när provet är avslutat. En sju sekunder lång ton ljuder och följs av en 14 sekunders paus, sedan ny ton, ny paus och så vidare under två minuter. Efter en längre paus (cirka 90 sekunder) hörs sedan den 30 sekunder långa "faran över"-signalen. Provtillfällena initieras från den lokala räddningstjänsten som kan fjärrstyra utrustningen från brandstationen men även från skyddade beredskapsanläggningar.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Jag har vid olika tillfällen varit med om att sådant meddelande går in även om radiomottagaren för tillfället inte är inställd på trafikmeddelanden.Stefan Widén skrev:Tekniskt sett fungerar systemet så att en "svart låda" står vid respektive privat-sändare, med lokal frekvens för Sveriges Radios P3 inprogrammerat. När larmet går kopplas ordinarie program ifrån och SR P3 går in. Samtidigt slås trafikinformationsfunktionen på i sändarens RDS-information, vilket gör att om lyssnarens radiomottagare är inprogrammerad för att bryta för trafikmeddelanden, så kommer dennes mottagare, CD-spelare eller kassettbandspelare att kopplas över till den aktuella frekvensen, oavsett vad man lyssnar på. När varningsmeddelandet har sänts, kopplar systemet tillbaka till ordinarie program och trafikmeddelandefunktionen slås av.
1) Jag hade en fast RDS-receivermodul till min hemmastereo (Jepp, jag hade dessutom en modul för CD och en för kassetter samt en grammofon också). Hela alltet var satt i StandByläge (inte helt avstängt alltså) och ändå gick testet av "allmän fara" igång - jag vart skitskraj, jag trodde ju jag var ensam i huset...
2) Vid minst ett tillfälle har jag varit ute och kört bil med "avstängd" (dvs stand byad) bilstereo, och den har gått igång vid test av "allmän fara".
Aldrig någonsin har jag hört trafikmeddelanden i standby-läge.
Professionell tyckare
"Allmän fara"-signalen har väl en högre prio än "trafikinfo".
En fråga är vem som står för denna svarta låda vid de privata stationerna, och vad kostnaden ligger på? Det finns väl ett antal närradiostationer som inte har sådana svarta lådor men som lämpligtvis nog borde ha sådana, t.ex. Radio 88 (i Partille med täckning över Sävedalen).
En fråga är vem som står för denna svarta låda vid de privata stationerna, och vad kostnaden ligger på? Det finns väl ett antal närradiostationer som inte har sådana svarta lådor men som lämpligtvis nog borde ha sådana, t.ex. Radio 88 (i Partille med täckning över Sävedalen).
-
Ljudsändaren som satt på (original-)svampen, Stureplan, var elektriskt driven och gav en ton med frekvensen 300 Hz.
Denna typ av ljudsändare fanns på flera platser men är sedan länge utbytta mot de tryckluftsdrivna tyfonerna.
Från början var inte tyfonaggregaten försedda med "egen" kompressor utan drevs med tryckluft i stålflaskor, vilka fick bytas ut när truckluften började tryta.
Mer finns att läsai en intressant artikel i Teknisk tidskrift från 1939:
http://runeberg.org/tektid/1939e/0026.html
Denna typ av ljudsändare fanns på flera platser men är sedan länge utbytta mot de tryckluftsdrivna tyfonerna.
Från början var inte tyfonaggregaten försedda med "egen" kompressor utan drevs med tryckluft i stålflaskor, vilka fick bytas ut när truckluften började tryta.
Tack för artikeln! Om man Googlar tex luftvärnssirén Stureplan får man fram en mycket känd bild av en luftskyddsövning påTidmagnetventil skrev:Ljudsändaren som satt på (original-)svampen, Stureplan, var elektriskt driven och gav en ton med frekvensen 300 Hz.
platsen 1943 där många personer tar "skydd" under Svampen, ett förfärligt dåligt alternativ om man önskade överleva! Däremot
syns ännu INGEN flerdubbel motorsirén på Svampens tak. Den kom tydligen något senare och monterades inte ned förrän strax
innan filmen "1939" skulle spelas in år 1987. SF:s skickliga hantverkare gjorde en kopia av sirénen lyckligt ovetande om att
den inte hade behövt vara där - men konstnärer kan ju alltid hänvisa till "viss poetisk frihet!"
I mitt arkiv befinner sig bland väldigt mycket annat några paneler från någon central varifrån dessa ljudalstrare styrdes.
Upphittade i en lagom vattenfylld tunna på en skrotfirma i Strängnäs, fantastiskt proffsigt träarbete - se bild 22 sid 27
i länken!
Rackmonterat redan 1939 men inte med senare standard 19 tum - inte ens hälften därav utan ett dagmått på 9 1/4 tum!
Omkopplare som kan ställas i lägena LARM - FARAN ÖVER är väl skyddade med metallbågar för att förhindra oavsiktlig
manövrering. En annan motsvarande panel har bara en återfjädrande strömställare märkt "PK" - vad det nu kan betyda
i just det här sammanhanget...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643