Övervakningsfilm raderad av misstag (SL)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1

Övervakningsfilm raderad av misstag (SL)

Inlägg av LÅ1 »

Hittade en nyhet om att SL raderade en övervakningsfilm av misstag. Den skall ha visat att en busschaufför misshandlat en pojke.
Om SL i artikeln är just SL eller en av SL:s underleverantörer vet jag inte. Borde väl vara bolaget som kör bussen?

Men jag tycker det är konstigt att polisen inte säkrar bevismaterialet även om ärendet i sig är lågprioriterat. Och hur kan en misshandel av ett barn vara lågprioriterat? Säger bara mer resurser till polisen!

Artikelns sista mening måste (i nuvarande version) vara felskriven: "Chauffören dömdes till dagsböter för fängelse".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Re: Övervakningsfilm raderad av misstag (SL)

Inlägg av M_M »

"råkade"...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Att filmen raderas efter 30 dagar är sannolikt helt enligt rutinerna och sannolikt även enligt villkoren i tillståndet för kameraövervakningen. Sparar man filmer längre får man nog Datainspektionen på sig. Felet ligger väl hos Polisen som inte har lagt beslag på filmen trots att de har haft 30 dagar på sig och tydligen till med flera gånger blivit tillfrågade om de ville ha den. Att säkra bevis så fort som möjligt även om man inte hinner titta på dem för tillfället är ju elementärt.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

De är väl tämligen normalt att sånt här inte sparas längre än vas som tillståndet säger.
Det krävs att en polisanmälan gjorts för att man över huvudtaget ska få titta på sånt här material.
Varför inte polisen är sen är intresserad av att säkra materialet, de är ju märkligt, om det nu gjorts polisanälan...

Tycker artikeln verkar rätt amatörmässig ...
Riksdagens ombudsmän (JO), tex... Trodde de hette Justitieombudsmannen ja :D
Robert T

Inlägg av Robert T »

Detta är ju tyvärr standard hos polisen idag. Jag kom på ett par kl-ttr- på bar gärning en gång, ringde polisen som grep personerna. Två år senare ringer man och vill att jag ska vittna. Jag hade då inget som helst minne av hur personerna såg ut. Fallet lades ner i brist på bevis.
Jonnie

Inlägg av Jonnie »

Det sitter en hårddisk i varje buss som är utrustad med kameror. Denna sparar det inspelade materialet under 2 eller 3 dygn (minns inte vilket) och om hårddisken inte plockas ur inom denna tid så raderas materialet (spelas över) automatiskt. Det är polisen som begär att en hårddisk ska plockas ur. Det är bara polisens bildanalysgrupp som har utrustning för att se innehållet.
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

De inspelade filmerna sparas på bussens hårddisk under 72 drifttimmar ( då huvudströmbrytaren är tillslagen) vilket i praktiken innebär att en buss som är i drift 10/ timmar/dygn, så sparas filmerna i drygt en vecka.

mvh
Kjell L
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

Inom polisen har vi ett problem med att ta emot förfrågningar och uppgifter i pågående ärenden. I detta fall så borde uppgiften om de rörliga bilderna från bussens hårddisk nått ärendets förundersökningsledare (troligen en åklagare om det fanns en känd gärningsman - men mest troligt en polis initialt) för att fatta rätt beslut innan bilderna avmagnetiserades i enlighet med tillståndet för övervakningskameran. Det är svårt att söka vem som är ansvarig ibland även för mig som jobbar i firman. Våra dataregister är inte optimala i det avseendet. Mer om detta när JO är klar med sin kommande kritik?
Ge spårtrafik företräde!
Skriv svar