Var ligger GUS?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Var ligger GUS?
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Stefan Widén
Re: Var ligger GUS?
Gustavsberg så klart. Är den nya grenen till Nacka som nu blivit förlängd till Gustavsberg i samband med att man invigde den nya stadsdelen med 50.000 lägenheter.bruse skrev:
Sent from my iPhone using Tapatalk
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Nu har Stefan för bråttom med den nya T-banan mot Nacka.
GUS blir det ibland på plattform 3 vid GUP när tåget ska vända vid Pollack. Det kan bli GUN vid vändning norr om GUP

GUS blir det ibland på plattform 3 vid GUP när tåget ska vända vid Pollack. Det kan bli GUN vid vändning norr om GUP
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
GUS (Gemeinschaft Unabhängiger Staaten) brukar annars vara den tyska förkortningen för OSS, alltså f d Sovjetunionen. Men det kan det ju inte betyda i detta sammanhamg. 

Gus ligger enligt Wikipedia på Stockholms norra begravningsplats (i Solna, va?).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gus_Dahlstr%C3%B6m
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gus_Dahlstr%C3%B6m
Professionell tyckare
Eftersom det står Gus söderut och Gun norrut kan det väl lika väl betyda Gullmarsplan Söderut och Gullmarsplan Norrut? Även fast förkortningen kanske inte finns? Tänkte bara logiskt 

/ Nyfiken
- Leif Steen
Hmm, AGR skriver att "det kan bli" GUS eller GUN ibland. Typiskt att samordningen mellan IDTS-systemet från SEL-Canada/SL och skyltstyrningen från Siemens aldrig verkar ha fungerat.
Det är ju hål i huvudet att visa för trafikanten detta! Det är bara "ställverket" som har nytta av denna information.
Det är ju hål i huvudet att visa för trafikanten detta! Det är bara "ställverket" som har nytta av denna information.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Det här ser jag som ett fullständigt otekniskt problem.
Signalsystemet har ett antal destinationskoder - det är väl bara att lägg in en vettig textöversättning i skyltsystemet för samtliga dessa koder?
GUN och GUS = "Gullmarsplan" (eller helst "endast avstigning" just vid Gullmarsplan, om systemet klarar att koppla en viss kod + skylt placerad på viss plats -> speciell visning).
Signalsystemet har ett antal destinationskoder - det är väl bara att lägg in en vettig textöversättning i skyltsystemet för samtliga dessa koder?
GUN och GUS = "Gullmarsplan" (eller helst "endast avstigning" just vid Gullmarsplan, om systemet klarar att koppla en viss kod + skylt placerad på viss plats -> speciell visning).
- Leif Steen
Precis så, men det har ju Siemens missat! Och SL har inte testat ordentligt eller protesterat mot att det visas. Tekniskt eller otekniskt, både och anser jag.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
-
GUS = Bryggan gullmarsplan södra (Pollak)
GUN = Bryggan gullmarsplan norra
Dessa koder ska egentligen synas som "Ingen påstigning" ut mot resenär på skylt.
GUN = Bryggan gullmarsplan norra
Dessa koder ska egentligen synas som "Ingen påstigning" ut mot resenär på skylt.
Re: Var ligger GUS? - Var ligger AFLG?
Ett litet sidospår(?), men ändå inte helt OT.
Strax efter sommartidtabellens början noterade jag att det på en av busshållplatsernas destinationsskylt stod xxx AFLG .
Jag blandade snabbt ihop begreppen *ASG* och *ROFL* med detta och drog lite på mun
Nåväl, efter två och en halv sekunds febril tankeverksamhet kom jag ändå på vart bussen var på väg!
Var stod jag, och vart skulle bussen?
Strax efter sommartidtabellens början noterade jag att det på en av busshållplatsernas destinationsskylt stod xxx AFLG .
Jag blandade snabbt ihop begreppen *ASG* och *ROFL* med detta och drog lite på mun

Nåväl, efter två och en halv sekunds febril tankeverksamhet kom jag ändå på vart bussen var på väg!
Var stod jag, och vart skulle bussen?
Det finns tre sorters folk, de som kan räkna, och de som inte kan...
-
Totalt vild gissning (eller?) Från Märsta till Arlanda.
Re: Var ligger GUS? - Var ligger AFLG?
Nej, långt därifrån... Endast *EN* (halv) ledtråd till (för att inte förlänga lidandet):C12C3C3C12 skrev:Totalt vild gissning (eller?) Från Märsta till Arlanda.
Jag stod vid GUP hpl M.
Kan också säga att en koll idag (kl 17:50) visade att texten på destinationen var tillrättalagd.
Jaha, och vad är då AFLG?
- Kristofer
- Kontakt:
Alby Friluftsgård?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Var ligger GUS? - Här är AFLG!
Helt rätt. Det är den vanliga blåbussen 873 med destination Nyfors som på somrarna förlängs tlll Alby friluftsgård vissa turer (ca 1 av 4-6 i timmen).Kristofer skrev:Alby Friluftsgård?
Vad kan man göra där då? Kolla in den officiella "reklamen"

http://www.tyreso.se/Se-och-gora/Friluf ... luftsgard/
Ha en trevlig dag!