Kostnaden för Tvärbanan i DN

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MWE

Re: Kostnaden för Tvärbanan i DN

Inlägg av MWE »

spårlasse skrev:
MWE skrev: Ja, de där rapporterna är ju rätt gamla, de kom ju redan 2010, så det är ju egentligen gamla nyheter. Tyvärr verkar rapporttexterna inte finnas e-publicerade och själv har jag inte tid att kalla upp till SL och kräva ut dem. Så tills dess tror jag vad jag vill om innehåll och slutsatser (som enligt referaten verkar rätt svaga). Ämnet behandlades dock av landstingsrevisorerna i den rapport som lades fram för trafiknämnden 2011-11-22.
http://www.sll.se/Handlingar/Trafiknämn ... 202011.pdf
Revisionsrapporten innehåller en hel del intressant läsning, som skulle vara graverande för vilket projekt som helst. Bl.a. är ju A35-projektet en riktig -la soppa, vilket vi som har kommit i beröring med det på något litet vis också har märkt. Sedan är det en massa snack om varför de holländska A32-orna anskaffades, och här visar revisorerna tyvärr att de inte har någon kontakt med verkligheten. Tyvärr vidlåter det hela SL:s organisation, sådan den nu är, och sådär går det när man systematiskt gör sig av med allt eget kunnande och gör sig helt beroende av konsulter i projekt- och ledningsarbetet. Vilket bemötande SL ev. har gjort av konsultrapporten (nu är vi där igen – konsulter) har jag inte lyckats extrahera ur några kända källor.

Att man generellt sett skulle ha satsat på någon ”överstandard” anser jag vara rent skitsnack. Min uppfattning är att Solnagrenen tekniskt sett är utförd enligt i stort sett samma standard som befintlig Tvärbana, och det är den jämförelsen som ska göras, inte en massa löst prat om att i Frankrike minsann, och i Tyskland...

Att skulle ”ha nöjt sig med 70 km/h och infört det på hela tvärbanan” tror jag således inte ett ögonblick på. Det man har byggt tidigare sätter standarden och jag är för min del tacksam för de sträckor där man kan dra på i upp till 80 km/tim även om de inte är så många. Kan du f.ö. göra troligt att en sänkning av sth från 80 till 70 km/tim skulle ge några avsevärda inbesparingar av anläggningskostnaderna? Att det befintliga signalsystemet nu skrotas har ingenting med hastigheterna att göra. Systemet kan inte utvecklas mer eftersom det var fel redan från början – ett rent utslag av SL:s dåvarande signalavdelnings inkompetens. När det gäller ju ATC-delen är det väl tveksamt om det ens går att få fram nya ombordutrustningar till A35-vagnarna från Bombardier. Du borde ju komma ihåg vilket elände det var att utrusta all A32-vagnar i delserie 3 med ATC-ombordutrustning.
Fast det är SL som själva i sitt ärende - som svar på rapporterna medger att det är till viss del överdimensionerat. Därmot tillbakavisar man annat - såsom att det skulle vara så mycket billigare att bygga efter tysk standard etc. Man tillbakavisar också att det inte skulle behöva ATC - och där håller jag med, det nuvarande går inte att bygga vidare på - men det tråkiga är att man väl gjorde "fel' från början. Det blir också knepigt att ha på delar av banan (då man ändå måste installera det i vagnarna etc), och så dyrt var inte heller det nya systemet (350 miljoner), men det bör kanske inte belasta detta projekt - vilket blir missvisande eftersom det ju till lika stor del är för annat. Det är också tveksamt om alla 27 nya fordon rimligen kan läggas på förlängningen - däremot är det väl delvis en följd av den - men det behövs ju inte 27 fordon för att köra en sträcka på 17 minuter!

Hursom helst, man hade säkert kunna spara in några hundra miljoner.
Ja, det är det här dokumentet som avses så tycker jag SL inte medger så mycket
http://sl.se/PageFiles/4302/arende_11.pdf
SL skrev:SL konstaterar redan nu att vissa faktorer som lyfts fram i tredjepartsanalysen
kan vara särskilt kostnadsdrivande. Exempel på sådana faktorer är omflyttning
av ledningar och SLs förhållandevis höga krav på maximal sättning i
kombination med svåra markförhållanden.
.

Ledningsomflyttningar är ett besvärligt kapitel och där kan man bara konstatera att spårinnehavaren inte ensam äger frågan, man ska också samsas med aktuell kommun och resp. ledningsägare. Det är möjligt att medfinansiering för detta förekommit i något eller några fall, det har i så fall rimligen reglerats i genomförandeavtalen med resp. kommun och/eller ledningsägare.

När det gäller banunderbyggnaden måste jag säga att jag är förbaskat tacksam att SL har vissa krav på att förebygga sättningsskador. Titta bara på grundförhållandena i ex.vis Ulvsunda. Rena blåleran!

Bild

Bild

På andra ställen har jag också sett/hört påståenden om att banunderbyggnaden skulle vara dimensionerad för sth 160 km/tim. Det är naturligtvis nonsens. Liknande rykten brukar ibland spridas betr. kontaktledningsanläggningen.

När det gäller sättningsskador i gatuspår kan vem som helst gå ut och se hur SL lyckats hittills med gatuspåren i Gröndal och Hammabrby Sjöstad, som är lagda på konventionellt vis men asfaltbädd och gjutasfalt under räl. Det ser rent för :evil: –ligt ut på många ställen. Det som verkar ha klarat sig bäst är de sträckor som lagts med Edilon-teknik. För gatuspåren i Sundbyberg/Solna sägs en annan, mer kostnadseffektiv spårläggningsmetod ha använts.
http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -10-11.pdf
Vi får väl se hur den står emot sättningsskador.

Slutligen har jag sett att det på annat forum flummats en del betr. begreppen järnvägskompetens resp. spårvägskompetens. Lite mer av den sistnämnda hade jag gärna sett hos de nollor på SL:s signalavdelning som handlade upp befintligt ATC-system. Att överhuvud taget välja ett punktformigt system – när det dessutom fanns erfarenhet från det halvkontinuerliga systemet på Lidingö – borde ha varit rent tjänstefel. Men man var i klorna på ABB/Adtranz/Bombardier och valde att köpa allt från dem, trots att de uppvisade ett rätt begränsat intresse för att få grejerna (i vad som snart verkar ha varit en utgående produkt) att fungera.

Oaktad detta vill jag hävda att Tvärbanans utformning och tekniska standard sattes under projektering och byggnad av befintligt bana under 1990-talet, och för mig verkar det vara rena snurran att frångå detta nu, bara för att projektet – som det verkar – har haft dålig kostnadskontroll. Speciellt Wennerholms trevande snack
landstingsrådet Christer G Wennerholm (m) skrev: Alliansen har i budgeten för 2013 gjort nödvändiga besparingar eftersom det är viktigt att använda rätt material på rätt plats. Det finns ingen anledning att utbyggnaden av tvärbanan blir överdimensionerad genom att bygga för järnväg när det är spårväg som ska trafikera sträckan.
tycker jag verkar oroväckande. Det brukar sällan bli bra när politiker ska in och peta i detaljerna.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

MWE skrev:
Men man medger ju den överdimensionering som är en följd av att man tänkt ha en högre sth från början.
MWE skrev:
När det gäller banunderbyggnaden måste jag säga att jag är förbaskat tacksam att SL har vissa krav på att förebygga sättningsskador. Titta bara på grundförhållandena i ex.vis Ulvsunda. Rena blåleran!

På andra ställen har jag också sett/hört påståenden om att banunderbyggnaden skulle vara dimensionerad för sth 160 km/tim. Det är naturligtvis nonsens. Liknande rykten brukar ibland spridas betr. kontaktledningsanläggningen.
Vad man gjort är ju att jämföra med tysk standard här. Och för tyska regionalbanor med upp till 160 sth, så kräver man på egen banvall där 40 cm ballast utanför sliperns ytterkant och höjden på ballasten skall vara 0,3 meter. Enligt "Stockholmsstandarden" så måste ballasten vara 50 cm utanför sliprarnas ytterändar. I kurvor har man lagt till ytterligare 15 cm för Tvärbanan. Ballastens höjd är här 0,42 meter + 10 cm i kurvor.

Detta är ju generella riktvärden. Möjligen kan förstås vissa avsnitt kräva bättre undebyggnad, men det är ju lite av en annan sak (mot generella riktvärden som ligger högt).

När det gäller kontakledningsanläggningen är det väl vissa aspekter som antaligen varit fördyrande. För många likriktarstationer och dimensionerna för kabelkanalerna. Det förra kan väl dock motiveras med senare utbyggnad, dock skulle det i dagsläget räckt med 3 stycken. Kabelkanalerna kan väl kanske motiveras med att man valt 33kv högkraftskabel - detta som en följd av att man kopplar till tunnelbanans strömförsörjning i Alvik och Sundbyberg. Det senare förstås till viss del även en besparing - men antagligen en fördyrning i slutändan.

Sedan är väl frågan vilka extra kostnader dessa delar ställt till med. Jag tror ju att det som mest varit kostnadsdrivande är att man byggt på en relativt komplicerad sträcka - men vet inte om man haft så stort val; för en tvärbanan är ju det primära att restiden hålls kort och då behövs ju en del dyra lösningar; som i det här fallet stor andel tunnlar, broar och för att inte glömma bort sträckorna med tråg.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Makadam kan väl knappast utgöra en stor del av byggkostnaden, eller?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

M_M skrev:Makadam kan väl knappast utgöra en stor del av byggkostnaden, eller?
Nä, men det är ju både ock. Materialkostnaden är ju en relativt liten del av totalkostnaderna. Men området som underbyggnaden behöver göras på påverkas ju också av detta. Och då ingår ju andra saker också - det handlar också om avståndet mellan spåren etc som är ovanligt stort. Men nu tog jag upp just denna del för att det var frågan om ifall den byggts för högre standard heller ej. Och då är svaret ja. Man skall nog inte underskatta sådana här saker vid byggandet. Några fler lastbilstransporter per dag blir bara det rätt dyrt i en storstad.

Totalt får man väl alltså uppfattningen att mycket skulle man kunna pressat priset på. Sedan om det gett så mycket i slutändan är väl den stora frågan. För att verkligen sänka kostnaden skulle man nog behövt ha en annan sträckning. Men på själva spårsystemet borde man väl kunna ha kommit ner några hundra miljoner sammanlagt, utan att resultatet blivit allför dåligt.

Sedan återstår den stora frågan varför depån skall behöva kosta 1,5 miljarder sammanlagt. Det är ju inte en liten del av totalkostnaden...
MWE

Inlägg av MWE »

spårlasse skrev:
MWE skrev:
Men man medger ju den överdimensionering som är en följd av att man tänkt ha en högre sth från början.
MWE skrev:

Vad man gjort är ju att jämföra med tysk standard här. Och för tyska regionalbanor med upp till 160 sth, så kräver man på egen banvall där 40 cm ballast utanför sliperns ytterkant och höjden på ballasten skall vara 0,3 meter. Enligt "Stockholmsstandarden" så måste ballasten vara 50 cm utanför sliprarnas ytterändar. I kurvor har man lagt till ytterligare 15 cm för Tvärbanan. Ballastens höjd är här 0,42 meter + 10 cm i kurvor.

Detta är ju generella riktvärden. Möjligen kan förstås vissa avsnitt kräva bättre undebyggnad, men det är ju lite av en annan sak (mot generella riktvärden som ligger högt).

När det gäller kontakledningsanläggningen är det väl vissa aspekter som antaligen varit fördyrande. För många likriktarstationer och dimensionerna för kabelkanalerna. Det förra kan väl dock motiveras med senare utbyggnad, dock skulle det i dagsläget räckt med 3 stycken. Kabelkanalerna kan väl kanske motiveras med att man valt 33kv högkraftskabel - detta som en följd av att man kopplar till tunnelbanans strömförsörjning i Alvik och Sundbyberg. Det senare förstås till viss del även en besparing - men antagligen en fördyrning i slutändan.

Sedan är väl frågan vilka extra kostnader dessa delar ställt till med. Jag tror ju att det som mest varit kostnadsdrivande är att man byggt på en relativt komplicerad sträcka - men vet inte om man haft så stort val; för en tvärbanan är ju det primära att restiden hålls kort och då behövs ju en del dyra lösningar; som i det här fallet stor andel tunnlar, broar och för att inte glömma bort sträckorna med tråg.
Ja, nu nämns ju inga siffror, utan det står bara såhär
SL skrev:SL har också valt en hög standardhastighet. Utifrån standardhastigheten har SL bedömt att det av trafiksäkerhets- och framkomlighetsskäl krävs så kallad ATC, Automatic Train
Control, vilket används på järnvägar men normalt sett inte på spårvägar i Europa
De invändningarna brukar riktas mot befintlig Tvärbana också. Dessutom kan det ju knappast vara fråga om mer än 80 k/tim, eftersom vagntyp A32 inte får köras fortare än så. Varför man har valt att specificerat A35 för sth 90 km/tim tycker jag är rätt gåtfullt (möjligen tänkte man på Saltsjöbanan), men det delprojektet är ju sällsynt illa skött, vilket landstingsrevisorerna också visat. Ytterst är det väl, som CS tidigare påpekat, bangeometrin som sätter gränsen. En jämförelse som vore väl så intressant att göra är med vilken banstandard som används i Stockholms tunnelbana.

För att vara petig är det väl inte dimensionen på kabelkanalelementen som är större, utan man har lagt ned fler kanaler utmed spåret. Att man valt 33 kV-matning med egen fördelningsstation kan ju diskuteras, det som framhållits i öppna källor är bl.a. att det skulle ge lägre nätkostnader gentemot Fortum. Den som vill kan ju försöka sätta sig in i Fortums nättariffer
http://www.fortum.com/countries/se/fore ... fault.aspx
När det gäller antalet LS-ar kan man ju jämföra med befintlig Tvärbana, som är ungefär dubbelt så långt och som matas av 10 st LS-ar. Tack och lov att vi har en pålitlig kraftmatning där, och inte den hackiga som råder på ex.vis Nockebybanan. Glöm inte att A35 kommer att få en motoreffekt som blir nästan dubbelt så stor som A32, även om det väl inte är så ofta man tar ut maxeffekten.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att det på något sätt är visat att den banstandard man valt för Solnagrenen på något väsentligt sätt avviker från den på befintlig Tvärbana.

Som jag hoppas alla märker har jag för min del rensat diskussionen från depåbygget och vagnanskaffningen. Man kan ställa sig frågan varför man överhuvud taget bygger en ny depå, liksom varför man anskaffar en ny vagntyp, men jag passar på de frågorna (de har stötts och blötts många gånger här tidigare).
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Det är dessutom så att makadammen hör till banöverbyggnaden, så det måste vara något i underbyggnaden som är dimensionerat för 160... Jag ser inget problem i extra makadamm. Problemet är att hela spåområdet är 11 meter mellan staketen på rakspår, viljet gör bankroppen dyr. Fick man ner den till tyska minimimått, så skulle mörkt med pengar sparas.

HS
MWE

Inlägg av MWE »

Henrik Schütz skrev:Det är dessutom så att makadammen hör till banöverbyggnaden, så det måste vara något i underbyggnaden som är dimensionerat för 160... Jag ser inget problem i extra makadamm. Problemet är att hela spåområdet är 11 meter mellan staketen på rakspår, viljet gör bankroppen dyr. Fick man ner den till tyska minimimått, så skulle mörkt med pengar sparas.

HS

Är det så mycket som 11 m? Har du någon källa på det? Ja, Spårlasse var ju också inne på att spåravståndet är stort. Jag har inga representativa siffror från befintlig Tvärbana, men Thomas Johanssons Tvärbanebok uppger som exempel att spårområdets bredd på Alviksbron (St. Essingen - Alvikslandet) är 8,1 m.

Finns det några siffror på hur banbredden påverkar anläggningskostnaden?
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

11m är i så fall staket till staket, återkommer med referens.

HS
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårlasse skrev:
M_M skrev:Makadam kan väl knappast utgöra en stor del av byggkostnaden, eller?
Nä, men det är ju både ock. Materialkostnaden är ju en relativt liten del av totalkostnaderna. Men området som underbyggnaden behöver göras på påverkas ju också av detta. Och då ingår ju andra saker också - det handlar också om avståndet mellan spåren etc som är ovanligt stort. Men nu tog jag upp just denna del för att det var frågan om ifall den byggts för högre standard heller ej. Och då är svaret ja. Man skall nog inte underskatta sådana här saker vid byggandet. Några fler lastbilstransporter per dag blir bara det rätt dyrt i en storstad.

Var gör man av med överblivna markmassor från det här området (främst Ulvsunda)? Lastbilarna torde väl inte köras just då vägarna är igenkorkade i rusningarna antar jag, så det är väl fråga om avståndskostnad.

Om det verkligen är skitdyrt att köra lastbilar långt så skulle man kunna ha tänkt sig att man byggt tunneln till Alvik först plus en kortare sträcka norr om tunneln, och där byggt en provisorisk "stjälpa av massor från lastbil till godsvagn"-plats och helt enkelt transporterat bort geggan via befintlig tvärbana till Liljeholmen och sedan på Trafikverkets nät. Vagnar som är smala nog finns kanske redan hos SL.

I praktiken finns det säkert alldeles för många "men" som sätter stopp för något sådant, men det är ju intressant att leka med tanken.
spårlasse skrev:Totalt får man väl alltså uppfattningen att mycket skulle man kunna pressat priset på. Sedan om det gett så mycket i slutändan är väl den stora frågan. För att verkligen sänka kostnaden skulle man nog behövt ha en annan sträckning.
Ja, och frågan är väl om banan skulle fyllt så stor funktion om den byggts annan väg? Åtminstone delen genom Ulvsunda fram till Sundbyberg C kunde väl knappast ha dragits på så många andra sätt. Däremot kan man alltid diskutera detaljerna i Solna - jag hade nog gärna sett att vägägaren pröjsat merkostnaden för planskiljdheter där det för spårvagnarna funkat fint med trafikljus som "bara" korkat igen bilvägarna.
spårlasse skrev:Sedan återstår den stora frågan varför depån skall behöva kosta 1,5 miljarder sammanlagt. Det är ju inte en liten del av totalkostnaden...
Men å andra sidan så utgör nya delen av Tvärbanan bara en tredjedel av sträckan som vagnhallen ska försörja från dag ett, och dessutom tillkommer Kistagrenen varpå man i slutänden kanske bara ska räkna en femtedel av vagnhallen till just denna etapp av Tvärbanan.

Det man däremot borde basunera ut mer är turerna kring Brommahallen i Alvik, och varför man INTE börjar med att använda den så mycket det går.

Å andra sidan kan man ju titta på Brommahallen och konstatera att den varit med i 68 år - det vore märkligt om man inte kan räkna med lika lång avskrivningstid på den nya hallen. Det är mer än vagnar och en hel del av infrastrukturen i övrigt antagligen har, antar jag.

Henrik Schütz skrev:Det är dessutom så att makadammen hör till banöverbyggnaden, så det måste vara något i underbyggnaden som är dimensionerat för 160... Jag ser inget problem i extra makadamm. Problemet är att hela spåområdet är 11 meter mellan staketen på rakspår, viljet gör bankroppen dyr. Fick man ner den till tyska minimimått, så skulle mörkt med pengar sparas.
Landstinget kan å andra sidan rätt snabbt spara in den kostnaden om några spårspringdrullar slipper bli påkörda.

Vad kan det kosta att ge vård till någon som blivit påkörd av ett spårfordon (och överlever)?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Det här med lastbilar var väl bara ett exempel; min poäng var väl bara att allt kostar och materielkostnaden är ju i regel lägre än byggkostnaderna. Är det makadamm eller fyllningsmaterial är nog arbetskostnaden än ännu större del av kostnaderna.

Särskilt en så pass dyr bana som Tvärbanan, så står ju antagligen själva materialet för en ytterst liten del av totalkostnaden, kanske 15-20 procent?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:Var gör man av med överblivna markmassor från det här området (främst Ulvsunda)? Lastbilarna torde väl inte köras just då vägarna är igenkorkade i rusningarna antar jag, så det är väl fråga om avståndskostnad.

Om det verkligen är skitdyrt att köra lastbilar långt så skulle man kunna ha tänkt sig att man byggt tunneln till Alvik först plus en kortare sträcka norr om tunneln, och där byggt en provisorisk "stjälpa av massor från lastbil till godsvagn"-plats och helt enkelt transporterat bort geggan via befintlig tvärbana till Liljeholmen och sedan på Trafikverkets nät. Vagnar som är smala nog finns kanske redan hos SL.

I praktiken finns det säkert alldeles för många "men" som sätter stopp för något sådant, men det är ju intressant att leka med tanken.
Funderade för några timmar sedan hur många trafikplatser Förbifarten kommer ha vilket gjorde att jag "slösat" bort dryga timmen på TrVs webbsida för att läsa om denna väg. Där framkom det bland annat att man kommer använda täckta transportband för att föra bort massor från tunneln till en tillfällig hamn. Kanske något man kunnat använda?
Ja, och frågan är väl om banan skulle fyllt så stor funktion om den byggts annan väg? Åtminstone delen genom Ulvsunda fram till Sundbyberg C kunde väl knappast ha dragits på så många andra sätt. Däremot kan man alltid diskutera detaljerna i Solna - jag hade nog gärna sett att vägägaren pröjsat merkostnaden för planskiljdheter där det för spårvagnarna funkat fint med trafikljus som "bara" korkat igen bilvägarna.
I slutändan är det ändock samma summa som ska betalas och i detta fall skattepengar. Visst är det skillnad om det är kommun, stat eller landsting som betalar men i slutändan är det vi skattebetalare som pröjsar.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:I slutändan är det ändock samma summa som ska betalas och i detta fall skattepengar. Visst är det skillnad om det är kommun, stat eller landsting som betalar men i slutändan är det vi skattebetalare som pröjsar.
En ganska avgörande skillnad är att syftet basuneras ut på ett helt annat sätt och opinionen kan nog se annorlunda ut.

X :- extra för ett dyrt spårvägsprojekt, eller X :- extra för att än fler bilar ska kunna köra...
ragge

Inlägg av ragge »

M_M skrev:
spårlasse skrev:Sedan återstår den stora frågan varför depån skall behöva kosta 1,5 miljarder sammanlagt. Det är ju inte en liten del av totalkostnaden...
Men å andra sidan så utgör nya delen av Tvärbanan bara en tredjedel av sträckan som vagnhallen ska försörja från dag ett, och dessutom tillkommer Kistagrenen varpå man i slutänden kanske bara ska räkna en femtedel av vagnhallen till just denna etapp av Tvärbanan.

Det man däremot borde basunera ut mer är turerna kring Brommahallen i Alvik, och varför man INTE börjar med att använda den så mycket det går.

Å andra sidan kan man ju titta på Brommahallen och konstatera att den varit med i 68 år - det vore märkligt om man inte kan räkna med lika lång avskrivningstid på den nya hallen. Det är mer än vagnar och en hel del av infrastrukturen i övrigt antagligen har, antar jag.
Enligt artikeln i Modern Stadstrafik 2/2012 http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -10-11.pdf (tack MWE!) så kommer inte Ulvsundadepån att räcka till för Solnagrenens vagnar.

(Hur kan man bygga en ny depå för så mycket pengar, trots att man har en befintlig om än gammal, och så räcker den inte till för ens det i någorlunda närtid planerade behovet?)

/ragge s
ragge

Inlägg av ragge »

MWE skrev:Slutligen har jag sett att det på annat forum flummats en del betr. begreppen järnvägskompetens resp. spårvägskompetens. Lite mer av den sistnämnda hade jag gärna sett hos de nollor på SL:s signalavdelning som handlade upp befintligt ATC-system. Att överhuvud taget välja ett punktformigt system – när det dessutom fanns erfarenhet från det halvkontinuerliga systemet på Lidingö – borde ha varit rent tjänstefel. Men man var i klorna på ABB/Adtranz/Bombardier och valde att köpa allt från dem, trots att de uppvisade ett rätt begränsat intresse för att få grejerna (i vad som snart verkar ha varit en utgående produkt) att fungera.
Ja, av någon outgrundlig anledning köpte SL det där systemet, som vid inköpet ännu inte ens fanns utan skulle nyutvecklas (i Sverige). Jag antar att man fick ett väldigt bra pris - det verkar ha varit någon slags företagsintern AMS-åtgärd där gamla skolans signalingenjörer skulle omskolas i moderna datorbaserade signalsystem. Man arbetade faktiskt väldigt hårt på att få det klart i tid, men det var så otroligt mycket fel som begicks och det var så verklighetsfrämmande planerat och projektlett så det blev tvärt omöjligt. Det levererades väl sådär 7 år efter utlovat datum - då måste projektet ha pågått i över 10 år. Jag vet inte hur mycket SL till slut behövde betala för det men förhoppningsvis inte särskilt mycket, produkten verkar ha lagts ner tämligen omgående, och jag vet inte om det ens är särskilt mycket av det ursprungligen planerade signalsystemet som verkligen levererades eller om det helt eller delvis är något annat.

/ragge s
Skriv svar