M24 på linje 15
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M24 på linje 15
Hej!
Finns en bild på M24:orna uppställda vid Gårda (?) 1954 där i alla fall främsta vagnen är skyltad som linje 15 mot Bräcke(?). Fanns linje 15 även M23:ornas rullar när de byggts om med skåp ovanför destinationsskylten och vilken färg har/hade linjen? De fanns väl inte på M25:orna när de började komma 1958? Har funderat på den bilden i flera år utan att kunnat få ett riktigt svar (har bara slutat med en historielektion om Bräckebanan).
Finns en bild på M24:orna uppställda vid Gårda (?) 1954 där i alla fall främsta vagnen är skyltad som linje 15 mot Bräcke(?). Fanns linje 15 även M23:ornas rullar när de byggts om med skåp ovanför destinationsskylten och vilken färg har/hade linjen? De fanns väl inte på M25:orna när de började komma 1958? Har funderat på den bilden i flera år utan att kunnat få ett riktigt svar (har bara slutat med en historielektion om Bräckebanan).
Re: M24 på linje 15
I destinationsrullarna som beställdes 1954 inför femmans flytt från Vidkärr till Lundby finns varken Bräcke eller 15 med. Linje 5 hade destinationerna LUNDBY och TORP. Jag har för mig att linje 15 skyltades 5.
/Lars Y
/Lars Y
Re: M24 på linje 15
Ok, man tackar. Jo, linje 15 (Bräcke - Centralstationen) skylltades som linje 5, det känner jag till. Men varför fick M24:orna rullar med linje 15 på? linje 10, 11, 12, 13, 14 hade väl tagits ur bruk för bara några år sedan.
Följdfrågor: vilka nummer fanns på M23, M24 och M25:s rullar när de levererades? Och vilka destinationer?
Följdfrågor: vilka nummer fanns på M23, M24 och M25:s rullar när de levererades? Och vilka destinationer?
Re: M24 på linje 15 M24??
M24?? Vad är en M24 för vagntyp?
Har M23 bilder där linje 15 har röd linje 5 som linjenummer och röd/vit destination Bräcke samt vit/svart destination Centralstationen.
Har M23 bilder där linje 15 har röd linje 5 som linjenummer och röd/vit destination Bräcke samt vit/svart destination Centralstationen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: M24 på linje 15
M24 är beteckningen på de M23:or som köptes begagnade från Gävle (61, 62, 63) med multipelkoppel. Vagnarna byggdes om till M23 under senare delen av 50-talet. Ringlinien har en av dessa vagnar i M23 utförande.
Re: M24 på linje 15
Lte fel där, det var nr 59 och 60 som var av modell M24, de var även utrustade med pedaler istället för ratt.
- lovespårvagn
- Inlägg: 156
- Blev medlem: lördag 22 januari 2011 11:09
Re: M24 på linje 15
Nope, fel vagnar 61-63 har alltid vart M23. 59-60 var M24 från leverans till någon gång på sena 50-talet då de byggdes om till M23.lovespårvagn skrev:Ringlinien har inga "M24"...
Men frågan kvarstår, hur kom det sig att M24 hade linjenummret och vilken färg hade den?
-
- Inlägg: 818
- Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
- Ort: Göteborg
Re: M24 på linje 15
Hej !
Det var som så att linjefärgerna höll på att smygas bort när M23 kom och fick sina linjenummerskåp ovanför frontrutan. Den linjenummerrulle som satt i var förmodligen av samma typ som satt/sitter framtill på de tvåaxliga vagnarna med andra ord svart botten vita siffror. Har aldrig kollat om rullen på dessa går till nr 15 men det är inte otroligt.
Kan detta kanske vara lösningen på Dina funderingar.
Anders F
Det var som så att linjefärgerna höll på att smygas bort när M23 kom och fick sina linjenummerskåp ovanför frontrutan. Den linjenummerrulle som satt i var förmodligen av samma typ som satt/sitter framtill på de tvåaxliga vagnarna med andra ord svart botten vita siffror. Har aldrig kollat om rullen på dessa går till nr 15 men det är inte otroligt.
Kan detta kanske vara lösningen på Dina funderingar.
Anders F
Re: M24 på linje 15
Där ser man, tack för svaret.
Har funderat över det i säkert 4år, då jag PRAOa hos GS tågvärdar vilka hade en stor bild på vagnarna precis i personalutrymmet på Norra Hamngatan men varken de eller lärarna på GS förarutbildning visste något om det.

Re: M24 på linje 15
Linje 15 till Bräcke fanns inte 1954.
Första åren av Bräckebanans tillvaro gick linje 5 dit. 15 juni 1959 öppnades spårvägen till Biskopsgården vilket gjorde att linje 5 fick två grenar på Hisingen, Bräcke och Biskopsgården. Från den 13 juni 1960 delades vartannat tåg på linje 5 vid Eketrägatan så att den ena vagnen gick till Bräcke och den andra till Biskopsgården. De odelade vagnarna gick till Biskopsgården. I och med fortsatta utbyggnaden av Biskopsgården ökade kapacitetsbehovet på den grenen vilket gjorde att man började köra den inofficiella linje 15 från den 21 januari 1963 mellan Centralstationen och Bräcke.
Tilläggas kan att när man började dela tågen vid Eketrägatan uppdagades många fel på M25orna. Stormen mot dessa inkompitenta vagnar var större än vad M32orna råkat ut för.
Första åren av Bräckebanans tillvaro gick linje 5 dit. 15 juni 1959 öppnades spårvägen till Biskopsgården vilket gjorde att linje 5 fick två grenar på Hisingen, Bräcke och Biskopsgården. Från den 13 juni 1960 delades vartannat tåg på linje 5 vid Eketrägatan så att den ena vagnen gick till Bräcke och den andra till Biskopsgården. De odelade vagnarna gick till Biskopsgården. I och med fortsatta utbyggnaden av Biskopsgården ökade kapacitetsbehovet på den grenen vilket gjorde att man började köra den inofficiella linje 15 från den 21 januari 1963 mellan Centralstationen och Bräcke.
Tilläggas kan att när man började dela tågen vid Eketrägatan uppdagades många fel på M25orna. Stormen mot dessa inkompitenta vagnar var större än vad M32orna råkat ut för.