MWE skrev:Det normala är att stomtrafiken vardagar dagtid hålls igång av åtta tåg, vilket ger 10-min.trafik. Under högtrafiken morgon och kväll sätter vi dessutom ut två insatståg för att möjliggöra 7,5-min.trafik (i tidtabellen har vi förstås avgångarna på hela minuttal).
Försök inte. Det normala är att det är 7,5-minuterstrafik i högtrafik, turtätheten under andra tider på dygnet är irrelevant.
MWE skrev:När sådant här händer måste man snabbt få till en trafikeringsmodell som är någotsånär tydlig och som inte slårk sönder personalplaneringen helt. I det här läget hade vi desutom två tåg, med besättningar, stående strömlösa nere i sjöstaden. Därför valde vi en styv tidtabell med avgångar 0, 11, 21 etc. från Alvik och 06, 16, 26 etc. från Gullmarsplan.
Har ni ingen reservpersonal i Alvik? Annars borde väl besättningarna i Hammarby Sjöstad kunnat ta sig tillbaka till den trafikerade sträckan, även om 10-minuterstrafiken hade behövt pågå längre tid än normalt.
Man skulle mycket väl kunna köra 7/8-minuterstrafik och ändå behålla de vanliga tjänsterna, exempelvis genom att låta alla förare/konduktörer åka sina ordinarie turer från Alvik och komma tillbaka 15 minuter tidigare.
MWE skrev:Insatstågen fick stå kvar i vagnhallen, de hade inte tillfört någonting trafikeringsmässigt, utan bara krånglat till tidtabellen
Du kanske skulle pröva att vara resenär någon gång? 10-minuterstrafik istället för 7/8-minuterstrafik medför förseningar på upp till 8 minuter för resenärerna.
MWE skrev:Att sedan ljusskyltsystemet tyvärr får spatt vid sådana här tillfällen är faktiskt SL:s problem!
Men snälla du. Jag har aldrig skrivit att det är Veolias fel. Tror du verkligen att resenärerna bryr sig om det är SL:s eller Veolias fel?