Spårvagnens dag i Sundbyberg!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Spårvagnens dag i Sundbyberg!

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Det vete tusan, han gör egentligen inget fel som det är skyltat. Det sitter visserligen ett vägmärke där som säger att fordonstrafik är förbjuden i vänster körfält, men det sitter på fel sida (skall sitta till höger) och kommer lite väl tidigt.
Sidomarkeringsskyltarna anger att bilen skall passera till höger om dem, så ja, bilisten gör faktiskt fel.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Kontaktledningssystemet är också påfallande diskret och estetiskt tilltalande utfört, för att fortsätta vara den
ende som är glad över bygget (inte förstår ni övriga mina diskreta pikar heller). BRA gjort!

Problem är till för att lösas - inte till att förneka!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Som jag förstår det, efter att sett bilderna tidigare i tråden, så verkar det ju som om det är tänkt att den normal genomfartstrafiken skall gå i spårområdet. Ser ingen skylt som säger annat. Allts ungefär som vid hållplatsen i Gröndal.
Gågatan till höger skall då bara användas för distrubitionstrafik. (Och om det var som tillfart till ett garage ockå.) det betyder att gågatan inte kommer att användas som genomfart i så stor utsträckning som jag trodde tidigare. Men jag är säker på att många bilister kommer att välja den vägen i stället för att vänta ut en spårvagn som står en stund på hållplatsen.

Och gågatan, hur långt är det gågata egentligen? Det skall ju finnas skyltar som visar var den slutar. Och sådna finns ju inte synliga på bilderna ovan!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:Som jag förstår det, efter att sett bilderna tidigare i tråden, så verkar det ju som om det är tänkt att den normal genomfartstrafiken skall gå i spårområdet. Ser ingen skylt som säger annat. Allts ungefär som vid hållplatsen i Gröndal.
Gågatan till höger skall då bara användas för distrubitionstrafik. (Och om det var som tillfart till ett garage ockå.) det betyder att gågatan inte kommer att användas som genomfart i så stor utsträckning som jag trodde tidigare. Men jag är säker på att många bilister kommer att välja den vägen i stället för att vänta ut en spårvagn som står en stund på hållplatsen.

Och gågatan, hur långt är det gågata egentligen? Det skall ju finnas skyltar som visar var den slutar. Och sådna finns ju inte synliga på bilderna ovan!
Om skyltar saknas gäller det väl till nästa korsning.

Sen kan man ju vara smart - om det står en spårvagn på hållplatsen så får alla andra grönt till dess att spårvagnen åker och då lönar det sig aldrig att tränga sig förbi på gågatan.

/T
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Men om budbilar odyl får köra där, borde ju skylten Gångfartsområde använts istället.

Bild
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev:
LÅ1 skrev:Som jag förstår det, efter att sett bilderna tidigare i tråden, så verkar det ju som om det är tänkt att den normal genomfartstrafiken skall gå i spårområdet. Ser ingen skylt som säger annat. Allts ungefär som vid hållplatsen i Gröndal.

Sen kan man ju vara smart - om det står en spårvagn på hållplatsen så får alla andra grönt till dess att spårvagnen åker och då lönar det sig aldrig att tränga sig förbi på gågatan.

/T
Det brukar åtminstone alltid skyltas att gågatan upphör på de gågator jag kan komma ihåg nu. T.o.m. före korsande gator där det sedan återigen blig gågata efter korsningen.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Men om budbilar odyl får köra där, borde ju skylten Gångfartsområde använts istället.

Bild
På ett gångfartsområde får du väl köra även om du inte har ärende till platsen, vilket du inte får på en gågata - eller har jag förstått de subtila nyanserna fel här?

/T
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:Det brukar åtminstone alltid skyltas att gågatan upphör på de gågator jag kan komma ihåg nu. T.o.m. före korsande gator där det sedan återigen blig gågata efter korsningen.
Precis: Man brukar göra på ett visst sätt, men det är inte alltid så att man är lagligen tvingad.

/T
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

2763 skrev:
bruse skrev:Men om budbilar odyl får köra där, borde ju skylten Gångfartsområde använts istället.

Bild
På ett gångfartsområde får du väl köra även om du inte har ärende till platsen, vilket du inte får på en gågata - eller har jag förstått de subtila nyanserna fel här?

/T
Så har jag också förstått det hela. Mens er vi bilderna, är det gågata i spårvagnsspåren, men det är meningen bilarna ska köra där. Det stämmer ju inte. Nåt är fel.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Så har jag också förstått det hela. Mens er vi bilderna, är det gågata i spårvagnsspåren, men det är meningen bilarna ska köra där. Det stämmer ju inte. Nåt är fel.
Visst, en skylt som står vinkelrätt mot kantstenen till höger om ett körfält är primärskylt för det körfältet. Så om man vill kan man tolka det så fast här framgår det ändock ganska tydligt att det rör sig om en sekundärskylt eftersom det finns en annan vägkant att vara vinkelrät mot.

/T
MWE

Inlägg av MWE »

Ja, det beror förstås på vad man menar med "normal genomfartstrafik". Men du har rätt i att det inte finns något regelrätt genomfartsförbud här (lika lite som i Gröndal), så långt har nog inte trafikkontoret (el. motsv. i Sundbyberg) velat gå. Men jag tycker det är rätt givet att trafiken inte kan flyta på som tidigare och det tror jag faktiskt är en av avsikterna med den valda utformningen. Skulle det vara så att "många bilister kommer att välja den vägen (dvs. gågatan, min anm.) i stället för att vänta ut en spårvagn som står en stund på hållplatsen" så kan man ju rätt enkelt motverka det med signalregleringen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev:
LÅ1 skrev:Det brukar åtminstone alltid skyltas att gågatan upphör på de gågator jag kan komma ihåg nu. T.o.m. före korsande gator där det sedan återigen blig gågata efter korsningen.
Precis: Man brukar göra på ett visst sätt, men det är inte alltid så att man är lagligen tvingad.

/T
Men kan verkligen övergångsstället ingå i gågatan?
ragge

Inlägg av ragge »

MWE skrev:
ragge skrev:Om man nu ska signalreglera in i korsningen så kan man ju göra det vid korsningen (gågatans utfart, vid trottoarkanten), det behövs ju inte ett övergångsställe över gågatan. Eller är man rädd att en bilist på gågatan ska gasa på när det är grönt trots att det är gående i vägen? Man undrar hur mycket biltrafik man tror att det ska vara på den där gågatan.

Jag tycker att det bästa hade varit om man hade låtit övergångsstället över Gjuteribacken ligga kvar nere vid Landsvägen och låtit gågatan mynna ut ovanför trafikljusen. Det blir i och för sig en smula trångt för utfarten, den hade nog till viss del fått vara på övergångsstället, så det hade varit ännu bättre om man hade struntat i att göra en gågata överhuvud taget och låtit det vara vanlig gångväg/trottoar. Det nuvarande arrangemanget blir ju bara jättekonstigt, och dessutom så inbjuder det till att använda gågatan som parkeringsplats. Jag misstänker att det är innehavare av garaget i mitten som gnällt och som är orsaken till detta, de känner sig kanske mindre inmurade på det här sättet.

/ragge s
Här måste jag i all ödmjukhet fråga vad som avses med "bästa hade varit om man hade låtit övergångsstället över Gjuteribacken ligga kvar nere vid Landsvägen".
Längre ned än såhär kan det väl knappast ligga:

Bild
Som jag kommer ihåg det, men som jag inte tycker det ser ut på din bild, så tyckte jag att det skulle kunna ligga en eller ett par meter längre ner. Trottoarkanten till vänster, där gågatan mynnar ut, har väldigt stor radie. Hade man haft liten radie hade det kunna ligga åtskilliga meter längre ner. På högra sidan är ju dock trottoaren längs Landsvägen smalare och det finns bara en eller ett par meter där att ta av. Det
är dessutom numera (tror jag) en cykelbana där som slåss om utrymmet. Jag inser från dina bilder att det nog inte är flyttat sedan tidigare, i alla fall inte särskilt mycket, utan att det huvudsakligen är trottoaren längs Landsvägen till vänster som blivit bredare. Man skulle alltså fått göra ett snett övergångsställe om man skulle gjort som jag föreslog. Det hade ju i och för sig gått det med. (Undrar om det inte är lite snett nu med, att det börjar högre upp i backen på vänstra sidan. Får kolla nästa gång jag går förbi - viktiga saker ju! :-). )

Tack för alla bilder, och filmer!

/ragge s
ragge

Inlägg av ragge »

2763 skrev:
daniel_s skrev:Det vete tusan, han gör egentligen inget fel som det är skyltat. Det sitter visserligen ett vägmärke där som säger att fordonstrafik är förbjuden i vänster körfält, men det sitter på fel sida (skall sitta till höger) och kommer lite väl tidigt.
Sidomarkeringsskyltarna anger att bilen skall passera till höger om dem, så ja, bilisten gör faktiskt fel.

/T
På vilket sätt gör de det?

Jag tycker att bilisten gör helt rätt som det är skyltat.
Före korsningen sitter en skylt som babblar om olika körfält (på fel sida om körbanan, som redan påpekats). Efter korsningen sitter en Påbjuden Körbana, och bilen kör i ett av de två körfält som den anger.

Jag anser att skyltning ska vara korrekt, man ska fasen inte behöva gissa vad som avses, och som i detta fall, skyltningen i så fall är direkt fel (Påbjuden Körbana).

/ragge s
ragge

Inlägg av ragge »

MWE skrev:Observera att signalerna för gående på övergångsstället över gågatan (ännu) inte är i bruk.
Det är jag ganska säker på att den var när jag var där häromdagen. (Jag har svårt att tro att jag har drömt det, men konstigare saker har väl hänt... kanske...)

/ragge s
ragge

Inlägg av ragge »

2763 skrev:

Räknas även mysko övergångsställe över gågatan som korsning, så att gågatan alltså upphör där?
(Dags att införa utbildning gående också kanske? :-) )

/ragge s
ragge

Inlägg av ragge »

2763 skrev:
bruse skrev:Så har jag också förstått det hela. Mens er vi bilderna, är det gågata i spårvagnsspåren, men det är meningen bilarna ska köra där. Det stämmer ju inte. Nåt är fel.
Visst, en skylt som står vinkelrätt mot kantstenen till höger om ett körfält är primärskylt för det körfältet. Så om man vill kan man tolka det så fast här framgår det ändock ganska tydligt att det rör sig om en sekundärskylt eftersom det finns en annan vägkant att vara vinkelrät mot.

/T
ÄNDRAT - FEL AV MIG: Den står dock inte vinkelrätt mot någondera, utan har en vinkel ganska precis mitt emellan dessa vinklar.

Kanske sattes kantstenen dit efter att skyltfästet grävdes ner, och kantstensläggaren hade ingen tanke på skylten. Det är ju förståeligt. Men det är riktigt slarvigt skyltat (som på många andra ställen).

Så hade jag tidigare uppfattat det, och jag tyckte jag kollade ganska noga.
Nyss fick jag tillfälle till ännu noggrannare koll, och då visar det sig att den står mer vinklad än vad som är befogat av gågatan.

Det låg lite grus och grejor där också - min innevarande teori är att någon har sett kommentarerna här och grävt om den! :-)
Från lite håll är det dock inte helt uppenbart vad den avser. Den skulle kunna fått stå lite längre in. Men den är ju en av de mindre knasigheterna i sammanhanget, det är inte direkt fel i alla fall.

/ragge s
Senast redigerad av ragge den lördag 16 juni 2012 15:10, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ragge skrev:
2763 skrev:

/T
De utgör anordning X3:
VMF skrev:X3 Markeringsskärm för sidohinder, farthinder m.m.
Anordningen anger att förhållandena ändras så att hastigheten behöver anpassas.
Anordningen används för att ange vägens eller körbanans kant eller för att skilja trafikriktningar åt vid komplicerade passager.
Anordningen är placerad så att fälten lutar nedåt på den sida där trafiken skall färdas.
Om anordningen används vid ett vägarbete eller liknande arbete är den röd och gul. Fälten kan då även vara vågräta.
Men anordningar är inte straffrättsligt bindande för bilförarna, utan eventuella böter måste grundas på vägmärken och vägmarkeringar. Om dessa är felaktigt utförda kan man komma undan ansvar. Det kan hända att döms ändå, nämligen om "bristerna i utmärkningen är utan betydelse för trafikantens förståelse av trafikregleringen", men här vill jag minnas att en ensam förbudsskylt på vänster sida anses som en alltför grov brist (rätta mig om jag har fel). Dessutom läcker ju skyltningen i det här fallet som ett såll med hänsyn till vändande och svängande fordon, m m.
ragge

Inlägg av ragge »

daniel_s skrev:
ragge skrev:
2763 skrev:

/T
De utgör anordning X3:
VMF skrev:X3 Markeringsskärm för sidohinder, farthinder m.m.
Anordningen anger att förhållandena ändras så att hastigheten behöver anpassas.
Anordningen används för att ange vägens eller körbanans kant eller för att skilja trafikriktningar åt vid komplicerade passager.
Anordningen är placerad så att fälten lutar nedåt på den sida där trafiken skall färdas.
Om anordningen används vid ett vägarbete eller liknande arbete är den röd och gul. Fälten kan då även vara vågräta.
Ah, nu är jag med, tack!
daniel_s skrev:Men anordningar är inte straffrättsligt bindande för bilförarna, utan eventuella böter måste grundas på vägmärken och vägmarkeringar. Om dessa är felaktigt utförda kan man komma undan ansvar. Det kan hända att döms ändå, nämligen om "bristerna i utmärkningen är utan betydelse för trafikantens förståelse av trafikregleringen", men här vill jag minnas att en ensam förbudsskylt på vänster sida anses som en alltför grov brist (rätta mig om jag har fel). Dessutom läcker ju skyltningen i det här fallet som ett såll med hänsyn till vändande och svängande fordon, m m.
Ja, det gör den!

/ragge
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

MWE skrev:
Bild
Denna bild tycker jag var intressant. Om det nu är så att man inte får köra i spårvägsfilen rakt fram, varför varnas det då för spårväg över huvud taget? Borde det inte stått någon tillägsskylt betydande "vid u-sväng"?
Professionell tyckare
Skriv svar