Extremer i Stockholms T-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Jag hittade en ännu mer extrem. Mellan Västertorp och Mälarhöjden är det 1,2 km och det tar 14 minuter med bytestiden borträknad, d.v.s. 11,7 minuter per kilometer. Det är inte mer än gånghastighet.
3,8 km och 33 minuter, d.v.s. 8.7 minuter per kilometer. Västertorp och Mälarhöjden leder hittills.twr skrev:Inte säkert, de ligger ju ganska långt ifrån varandra även geografiskt. Fruängen och Hagsätra borde vara en stark kandidat.LÅ1 skrev:Menar du två stationer intill varandra? Annars borde det väl vara Hässelby gård och Norsborg?twr skrev:Kan ni den här då: Vilka två stationer har längst avstånd längs tunnelbanan (eller längst restid) i förhållande till det geografiska avståndet (fågelvägen)?
Fast inte nu längre.Harald skrev:Västertorp och Mälarhöjden leder hittills.

Fruängen-Hagsätra enligt eniros mätning fågelvägen (ca 3,8 km) och SL.ses reseplanerare (41 minuter) ger ca 10.47 minuter per kilometer.twr skrev:Inte säkert, de ligger ju ganska långt ifrån varandra även geografiskt. Fruängen och Hagsätra borde vara en stark kandidat.LÅ1 skrev:Menar du två stationer intill varandra? Annars borde det väl vara Hässelby gård och Norsborg?twr skrev:Kan ni den här då: Vilka två stationer har längst avstånd längs tunnelbanan (eller längst restid) i förhållande till det geografiska avståndet (fågelvägen)?
Mitt tips handlar om Akalla-Hjulsta (ca 2,5 km/33 minuter) vilket ger 13.12 minuter per kilometer.
Hjulsta-Johannelund (ca 3,6 km/46 minuter) ger 12.46 minuter per kilometer.
Professionell tyckare
Svedmyra - Tallkrogen. Borde vara ca en km och tar 17 minuter med tuben.
Svedmyra-Tallkrogen: 17 min/1,3 km = 13.04 minuter. Akalla-Hjulsta leder fortfarande.Klfh skrev:Svedmyra - Tallkrogen. Borde vara ca en km och tar 17 minuter med tuben.
Professionell tyckare
Nej, Hallonbergen-Duvbo leder fortfarande, 0,8 km och 12 minuter utan bytestiden, alltså 15 minuter per kilometer. En del av tiderna ovan är räknade med bytestid, men då får man en slumpmässig del och tiden varierar beroende på när på dygnet man söker resan. Om det ska bli jämförbart så ska man räkna bara tiden på tåget.Kantorn skrev:Svedmyra-Tallkrogen: 17 min/1,3 km = 13.04 minuter. Akalla-Hjulsta leder fortfarande.Klfh skrev:Svedmyra - Tallkrogen. Borde vara ca en km och tar 17 minuter med tuben.
-
Om man räknar bort bytestiden är det Hallonbergen-Duvbo som är långsammast, trots att sträckan är 0,9 km och inte 0,8 km. Räknade även på realistiska restider dagtid inklusive bytestid, och då är det jämnt mellan Hallonbergen-Duvbo (0,9 km på 15 min) och Svedmyra-Tallkrogen (1,26 km på 21 min).
Förlåt, missade ditt inlägg. Så måste det vara.Harald skrev:Nej, Hallonbergen-Duvbo leder fortfarande, 0,8 km och 12 minuter utan bytestiden, alltså 15 minuter per kilometer. En del av tiderna ovan är räknade med bytestid, men då får man en slumpmässig del och tiden varierar beroende på när på dygnet man söker resan. Om det ska bli jämförbart så ska man räkna bara tiden på tåget.Kantorn skrev:Svedmyra-Tallkrogen: 17 min/1,3 km = 13.04 minuter. Akalla-Hjulsta leder fortfarande.Klfh skrev:Svedmyra - Tallkrogen. Borde vara ca en km och tar 17 minuter med tuben.
Professionell tyckare
Jag har konstyaterat dessa saker tidigare:
1) Stockholm är litet.
2) Vi har urusla tvärförbindelser både med bil och kollektivtrafik.
3) Många gånger är cykel snabbare dörr till dörr än kollektivtrafik.
1) Stockholm är litet.
2) Vi har urusla tvärförbindelser både med bil och kollektivtrafik.
3) Många gånger är cykel snabbare dörr till dörr än kollektivtrafik.
En intressant gammal tråd, som kan uppdateras nu när ett antal nya sträckningar snart är färdigbyggda. Till exempel med den ny högsta rulltrappan i Nacka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.