Vilken spårtrafik skall byggas ut i norrort?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Vilken spårtrafik skall byggas ut i norrort?

Inlägg av LÅ1 »

"Ny tågordning för trafik till Norrort" har Svenskan satt som rubrik över en artikel om framtida spårtrafik i norrort.
Ingressen lyder:
En utbyggd tunnelbana eller en förlängning av Roslagsbanan in till City. Det är de två tunga spårlösningar som ska utredas vidare för att bygga ut spårtrafiken i norra delen av Stockholms län. Pendeltågslösningen har tills vidare lagts åt sidan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist

Re: Vilken spårtrafik skall byggas ut i norrort?

Inlägg av Anders Hanquist »

Med tanke på diskussionen om hur den eventuella avgreningen Odenplan - Karolinska minskar kapaciteten Odenplan - Hässelby, så kanske man inte ska belasta Mörbygrenen med hela Roslagstrafiken. Då kanske det är bättre att förlänga Roslagsbanan i tunnel ner till centrala Stockholm. En sådan tunnel och dess stationer bör då byggas för att kunna vara ett "embryo" till en eventuell framtida "Tub 4".
twr

Inlägg av twr »

En kompromisslösning: Roslagsbanan till City, fast i tunnel under Danderyd så de slipper bullret. Tvärbanan från Solna station till Mörby och tar över Näsbyparksgrenen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Roslagsbanan till City är nog definitivt den bästa lösningen. Tror också Kanske att en tunnel på sikt är det bästa genom de centrala delarna av Djursholm. Då får man ju också bort sträckan mellan Djursholms Ösby och Roslags Näsby och kan få en snabb förbindelse ut mot de stora befolkningsområdena.

Roslagsbanan med upprustningen kommer ju ha mycket högre hastighet, ha bättre yttäckning och mer kapacitet - mot vad som sägs i artikeln. Det är också relativt billigt att bygga ut till 9-vagnarsplattformar - mot i tunnelbanan där ju plattformar och infrastruktur är mycket mer avancerad runt omkring. Fast jag förstår att Täbypolitikerna vill ha tunnelbana - men de är ju å andra sidan kanske de enda som skulle tjäna på detta (förutom Djursholmsbor som störs av bullret).

Men här handlar det nog om att sälja in det. Den Roslagsbana jag ser i framtiden har ju lite med dagens att göra. Kanske skulle man också - som några varit inne på - spika ut den. Utrymme för det lär ju i princip finnas.

Hursom helst får man ju väldigt mycket Roslagsbanan för vad det skulle kosta att bygga en förlängning av existerande tunnelbana (som ju inte heller kommer räcka kapacitetsmässigt), eller att bygga en gren från Odenplan (med samma problematik). För även om man föreslår 10-minutestrafik på Karolinskagrenen, så tror jag alla inser att det inte kommer räcka om man kopplar den till Täby. Det vore närmast slöseri med skattepengar att bygga en bana som redan initialt får en maxkapacitet på 6 tåg i timmen....

Däremot som sagt en Tvärbanelösning kanske. Kunde nog gå att hitta någon lämplig modell, eller varför inte damma av BRT-planerna.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jo, trevligt att det äntligen börjar hända något, men den kanske mest uppenbara lösningen, en tunnel till Odenplan med ändstation där, finns inte med, iallafall inte på den synnerligen usla kartan. Eftersom Odenplan kommer att vara en så stor knutpunkt i framtiden så kanske det inte är nödvändigt att det skall gå ända till Centralen, där det redan idag är rätt gyttrigt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

Odd skrev:Jo, trevligt att det äntligen börjar hända något, men den kanske mest uppenbara lösningen, en tunnel till Odenplan med ändstation där, finns inte med, iallafall inte på den synnerligen usla kartan. Eftersom Odenplan kommer att vara en så stor knutpunkt i framtiden så kanske det inte är nödvändigt att det skall gå ända till Centralen, där det redan idag är rätt gyttrigt.
Japp, och när man ändå är på gång så slår man ihop Roslags- och Saltsjöbanorna kanske genom en sträcka Odenplan-Rådhuset-Maria-Medis och utåt. RB dras i tunnel mot Odenplan över Karolinska från Danderyd/Mörby och vidare ner genom/under stan. Med en s-t-o-r påse pengar löser man flera problem. 891mm el 1435 är egalt, men en av banorna behöver byta spårvidd. Just my five cents.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
twr

Inlägg av twr »

Mick Dundee skrev:
Odd skrev:Jo, trevligt att det äntligen börjar hända något, men den kanske mest uppenbara lösningen, en tunnel till Odenplan med ändstation där, finns inte med, iallafall inte på den synnerligen usla kartan. Eftersom Odenplan kommer att vara en så stor knutpunkt i framtiden så kanske det inte är nödvändigt att det skall gå ända till Centralen, där det redan idag är rätt gyttrigt.
Japp, och när man ändå är på gång så slår man ihop Roslags- och Saltsjöbanorna kanske genom en sträcka Odenplan-Rådhuset-Maria-Medis och utåt. RB dras i tunnel mot Odenplan över Karolinska från Danderyd/Mörby och vidare ner genom/under stan. Med en s-t-o-r påse pengar löser man flera problem. 891mm el 1435 är egalt, men en av banorna behöver byta spårvidd. Just my five cents.

Cheers,
Jag håller fullständigt med. En genial lösning på många problem på en gång, särskilt Karolinskakopplingen. Bland annat signatureren ”Kristofer” här på Forum har ju varit inne på samma idé.

Roslagsbanan har längre spår, och Saltsjöbanan är väl delvis ganska sliten, så jag röstar på 891 mm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

twr skrev: Roslagsbanan har längre spår, och Saltsjöbanan är väl delvis ganska sliten, så jag röstar på 891 mm.

Hmm, jag tror nog mer på att bygga ut till normalspår på Roslagsbanan, då kan man använda samma rullande materiel på alla banor. Kanske DuoSpårvagnar så småningom? Eller någon variant av tunnelbanetåg med både strömavtagare och stömskena? Då kanske man kan kalla all spårtrafik i Stockholm för Tunnelspårpendelbana :D :cheesygrin: :-)
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

twr skrev:Roslagsbanan har längre spår, och Saltsjöbanan är väl delvis ganska sliten, så jag röstar på 891 mm.
Jag, som tidigare ville spika in Saltsjöbanan till smalspår, har nu konverterat och anser att det är bättre att spika ut Roslagsbanan till normal spårvidd. Eftersom RB:s fria rum tydligen är nästan identiskt med tunnelbanans dito så kräver det inte så stora ombyggnader som jag trodde. Därigenom håller man öppet för att i en okänd framtid koppla ihop RB/SB (=TUB 4??) med tunnelbanenätet om så skulle erfordras.
Strömförsörjning föreslår jag ske via kontaktledning som idag. Vill man ha samma fordonstyp på tunnelbanan och RB/SB så skaffar man antingen vagnar med både släpsko och takströmavtagare eller två varianter av samma vagntyp men med olika strömförsörjningssystem. I den okända framtiden kan man bygga bort plankorsningarna, och installera en tredje skena. Om man vill.

Den lösningen ger maximal flexibilitet.

(Och tvärbanan går Solna stn - Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjh - Dj Ösby - Näsbypark - Täby C...)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev:
(Och tvärbanan går Solna stn - Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjh - Dj Ösby - Näsbypark - Täby C...)
Via den nya bebyggelsen på Galoppfältet... Jag har också tänkt den tanken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Är med på att det förstås är en fördel om inte en tänkt Roslagsbanan får sin ändstation inne i stan. Nu har man ju dock beslutat att förlänga blåa linjen till Nacka och då tror jag kanske det är bättre att satsa på någon annan förbindelse än till Saltsjöbaden (hur lockande det än kan te sig). Roslagsbanan kommer ju att behöva gå med kanske 30 tåg i timmenn genom stan. Saltsjöbanan har ju - om vi tänker oss 9-vagnars tåg - motsvarande 2 avgångar per dag. Vi kan knappast heller (om vi skall vara något realistiska - vilket vi kanske inte måste) bygga både Tunnelbana och en storsatsning på Saltsjöbana dit ut.

För många grenar i bägge ändarna är nog lite för rörigt det med. Nu förutsätter jag nog - som flera andra här - att man på något sätt kopplar bort Näsbypark-grenen. Kanske vore det vettigaste då att låta en gren fortsätta från Odenplan till Liljeholmen och en till Gullmarsplan? Men då kommer å andra sidan problemet med att det inte är samma system som tunnelbanorna. Vid Gullmarsplan skulle det väl dock kanske gå att omvandla linje 19 - där har man ju tillräckligt med spår. Vid Liljeholmen skulle man ju helst vilja ha koppling både till Fruängen och Norsborg i sådana fall (eftersom "Roslagslinjen" inte passerar centrum i den linjesträckningen). Samtidigt riskerar ett sådant upplägg att bil störningskänsligt om man inte har tillgång till egna spår vid Liljeholmen. Och det lär också bli problem kanske med vagnar och sådant om man nu inför automatdrift på röda linjen.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Vilka skulle tjäna på en förlängning av Röda linjen?
De som bor precis vid Täby C skulle slippa bytet vid Östra.
De som bor någon annanstans i Täby skulle inte tjäna någonting alls.

Därför har jag följande förslag:
Bygg en tunnel från Ropsten till Centralen parallellt med tunnelbanan, och låt Lidingöbanans vagnar gå i den. Då slipper Lidingöbanans resenärer bytet vid Ropsten. Antalet resenärer som byter vid Ropsten är betydligt fler än antalet resenärer vid Täby C, och sträckan Ropsten-Centralen är betydligt kortare än Mörby C-Täby C.
heasm

Inlägg av heasm »

AdrianLangemar skrev:Vilka skulle tjäna på en förlängning av Röda linjen?

Bygg en tunnel från Ropsten till Centralen parallellt med tunnelbanan, och låt Lidingöbanans vagnar gå i den. Då slipper Lidingöbanans resenärer bytet vid Ropsten. Antalet resenärer som byter vid Ropsten är betydligt fler än antalet resenärer vid Täby C, och sträckan Ropsten-Centralen är betydligt kortare än Mörby C-Täby C.
Jag förstår inte? :?: Vad har Ropsten med resenärer från Täby att göra? Lidingöbanan ska ju kopplas ihop med Spårväg city. Byter man ut Ropsten mot Östra och Lidingöbanan mot Roslagsbanan så hänger det ihop. Är det så du menar?
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

heasm skrev:

Jag förstår inte? :?: Vad har Ropsten med resenärer från Täby att göra? Lidingöbanan ska ju kopplas ihop med Spårväg city. Byter man ut Ropsten mot Östra och Lidingöbanan mot Roslagsbanan så hänger det ihop. Är det så du menar?
Nej, jag menar bara att mitt förslag skulle göra större nytta än att förlänga tunnelbanan till Täby C :wink:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

AdrianLangemar skrev:
heasm skrev:

Nej, jag menar bara att mitt förslag skulle göra större nytta än att förlänga tunnelbanan till Täby C :wink:
Inte för folk i nordostsektorn.
Professionell tyckare
Anders Hanquist

Enligt ett inslag i de regionala nyheterna i teve (i dag fredag) så verkar det som om en förlängning av Roslagsbanan till mer centrala delar av Stockholms innerstad ska komma att utredas. Det låter ju intressant. Både Odenplan och Centralen nämndes i inslaget. Att "klämma in" ytterligare en station i komplexet T-Centralen verkar att kunna bli en svår uppgift. Tre nivåer tunnelbana och en nivå citybana ska då kompletteras med en nivå roslagsbana. Synd bara att det inte utreddes tidigare så man kunnat "ta höjd" för detta när Citybanan byggs. Vid en dragning till Centralen har man kanske inte tänkt att ha någon mellanstation, men en sådan skulle kanske kunna byggas vid Engelbrektsplan.

Annars är ju ett alternativ att gå direkt på Odenplan. Då skulle nuvarande Stockholms östra kunna ersättas av en station i höjd med Albano varifrån man kan gå i tunnel direkt till Odenplan (inte mer än 12-1300 m). I det paketet skulle kunna ingå en ny tunnelbanestation (Albano/Roslagstull, det är 2,3 km mellan Tekniska Högskolan och Universitetet) för byte RB-Röd tub. Vid Odenplan finns då byte både till Grön tub och till pendeln. På lite sikt skulle man sedan kunna tänka sig att dra "RB-Tuben" vidare under Sabbatsberg över till Kungsholmen med slutstation vid Rådhuset. Då skulle vi få med även Blå tub. Med det här upplägget får RB bytesmöjligheter direkt till alla tunnelbanor och till pendeltågen utan att ytterligare belasta området kring centralen. vad tycks? Är det helt galet, eller skulle det kunna funka?

Det här skulle betyda att röd tub skulle avlastas många av RB:s trafikanter som i dag byter vid ÖST/TEH. Detta i sin tur kanske skulle ge utrymme för en förlängning från Mörby centrum, kanske till Edsberg.
Senast redigerad av Anders Hanquist den lördag 09 juni 2012 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Anders Hanquist skrev:Enligt ett inslag i de regionala nyheterna i teve (i dag lördag) så verkar det som om en förlängning av Roslagsbanan till mer centrala delar av Stockholms innerstad ska komma att utredas. Det låter ju intressant. Både Odenplan och Centralen nämndes i inslaget. Att "klämma in" ytterligare en station i komplexet T-Centralen verkar att kunna bli en svår uppgift. Tre nivåer tunnelbana och en nivå citybana ska då kompletteras med en nivå roslagsbana. Synd bara att det inte utreddes tidigare så man kunnat "ta höjd" för detta när Citybanan byggs. Vid en dragning till Centralen har man kanske inte tänkt att ha någon mellanstation, men en sådan skulle kanske kunna byggas vid Engelbrektsplan.

Annars är ju ett alternativ att gå direkt på Odenplan. Då skulle nuvarande Stockholms östra kunna ersättas av en station i höjd med Albano varifrån man kan gå i tunnel direkt till Odenplan (inte mer än 12-1300 m). I det paketet skulle kunna ingå en ny tunnelbanestation (Albano/Roslagstull, det är 2,3 km mellan Tekniska Högskolan och Universitetet) för byte RB-Röd tub. Vid Odenplan finns då byte både till Grön tub och till pendeln. På lite sikt skulle man sedan kunna tänka sig att dra "RB-Tuben" vidare under Sabbatsberg över till Kungsholmen med slutstation vid Rådhuset. Då skulle vi få med även Blå tub. Med det här upplägget får RB bytesmöjligheter direkt till alla tunnelbanor och till pendeltågen utan att ytterligare belasta området kring centralen. vad tycks? Är det helt galet, eller skulle det kunna funka?

Det här skulle betyda att röd tub skulle avlastas många av RB:s trafikanter som i dag byter vid ÖST/TEH. Detta i sin tur kanske skulle ge utrymme för en förlängning från Mörby centrum, kanske till Edsberg.
Givetvis kommer det vara knepigt att få till det vid T-centralen - men det är väl det som skall utredas. Det här är ju lite av "politikernas önskemål", utredningen får ju visa vad som går. Men lite tittade man ju på detta i samband med den utredning som dåvarande banverket gjorde angående förbindelse till Norrort - fast då ville ju kommunerna främst ha pendeltåg - även om SL redan då påpekade att kapaciteten inte kommer räcka för det.

Men allt beror ju på hur man lägger spåren. Här är ju lite friare än för Citybanan; där skulle det ju ha blivit otroligt dyrt med en extrasväng eftersom spåren redan finns före och efter tunneln. För även vid Odenplan blir det ju lite bökigt med Citybanan som ju kommer gå precis den sträcka Roslagsbanan skulle behöva gå (på ett ungefär). Att bygga för nära skulle ju innebära att citybanan skulle drabbas av det blåa linjens resenärer fått uppleva några år nu med sprägningar som får avbryta resandet på somrarna och vissa tider under dagen.

Problemet här är väl bara om man vill att Roslagsbanan skall fortsätta till söder eller annan plats efter T-centralen. Det är ju det som begränsar möjliga stationslägen vid T-centralen. Helt klart kommer det väl krävas en liten promenad till stationen från Roslagsbanan, hur man än löser det. Väljer man dock att göra ändstation vid T-centralen får man å andra sidan den nackdelen att man antagligen måste ha extra spår etc. för att klara av- och påkoppling m.m. Och det blir svårt att vända på 3-minuter om man skall köra på banans maxkapacitet - då kanske man behöver ett större område även av det skälet. Men fördelen är ju man kan lägga stationen så att man inte behöver korsa de andra spåren.

Skulle nog föreslå att den snarare gick vidare mot Fridhemsplan-Hornstull till LIljeholmen, än till Rådhuset. Man får ändå anslutning till blå linjen och då också en avlastning både av "fyran" över västerbron och röda linjen in mot stan. Fast en sådan utbyggnad skulle ju bli väldigt dyr. Men I sådana fall skulle varannat tåg kunna gå till T-centralen och varannat till Liljeholmen.

Samtidigt, bygger man till T-centralen, så vore det dumt att inte ha möjlighet att bygga vidare längre fram. Å andra sidan är det ju opraktiskt med smalspår då (även om det förstås går att "spika ut".

Jag är väl dock något orolig för om man bara väljer Odenplanalternativet. Risken kan bli endera att gröna linjen blir för full, eller att röda linjen inte avlastas i tillräcklig grad. Så det krävs väl nästan en utredning för att titta på de sakerna. Spontant känns det dock bra med en sträckning förbi Odenplan på något sätt. Men inte som slutstation. Det blir på något sätt att lägga ner en massa pengar på något som ändå kanske sedan inte blir riktigt bra. Odenplan är ju inte ett dugg närmare stan än Tekniska/Albano - om än förbindelserna (turtätheten), blir något bättre.

Någon ny station vid Albano behövs ju inte heller egentligen av det här skälet. Det finns ju redan en bra station vid Universitet med god bytesmöjlighet. Det är inte många meter emellan roslagsbanans station och tunnelbanestationen (ca 200 meter). Eventuellt skulle man ju kunna bygga en gång med rullband eller något för att göra bytet något smidigare. Ett skäl till att undvika en ny station för Roslagsbanan är ju också att hålla nere på antalet hållplatser av restidsskäl.
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Varför inte dra ner Roslagsbanan till sin gamla ändhållplats vid Humlegården, nära Stureplan o ett område där många jobbar; varav många säkert bor därute i nordost, för att få dem att i mindre grad ta bilen.

Eller bara dra ner några spår jämte röda linjen vid Tekniska för snabbare byten därnere.

Andra ställen i stan för Roslagsbanan känns lite bökigt, de är ju lite större än spårvagnar och behöver egna spår (om 891)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

haddock11 skrev:Varför inte dra ner Roslagsbanan till sin gamla ändhållplats vid Humlegården, nära Stureplan o ett område där många jobbar; varav många säkert bor därute i nordost, för att få dem att i mindre grad ta bilen.

Eller bara dra ner några spår jämte röda linjen vid Tekniska för snabbare byten därnere.

Andra ställen i stan för Roslagsbanan känns lite bökigt, de är ju lite större än spårvagnar och behöver egna spår (om 891)
Om man vill minska på T-banans belastning så är det ingen bra idé att dra ner Roslagsban till ny station i underjorden nära T-banan. Bättre då att på något sätt dra fram Roslagsbanan till City.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist

haddock11 skrev:Andra ställen i stan för Roslagsbanan känns lite bökigt, de är ju lite större än spårvagnar och behöver egna spår (om 891)
Ja. Men ingen har väl ändå föreslagit en dragning i gatan. Diskussionen handlar väl om en förlängd Roslagsbanan i tunnel till centralare delar av innerstan.
Skriv svar