Anders Hanquist skrev:Enligt ett inslag i de regionala nyheterna i teve (i dag lördag) så verkar det som om en förlängning av Roslagsbanan till mer centrala delar av Stockholms innerstad ska komma att utredas. Det låter ju intressant. Både Odenplan och Centralen nämndes i inslaget. Att "klämma in" ytterligare en station i komplexet T-Centralen verkar att kunna bli en svår uppgift. Tre nivåer tunnelbana och en nivå citybana ska då kompletteras med en nivå roslagsbana. Synd bara att det inte utreddes tidigare så man kunnat "ta höjd" för detta när Citybanan byggs. Vid en dragning till Centralen har man kanske inte tänkt att ha någon mellanstation, men en sådan skulle kanske kunna byggas vid Engelbrektsplan.
Annars är ju ett alternativ att gå direkt på Odenplan. Då skulle nuvarande Stockholms östra kunna ersättas av en station i höjd med Albano varifrån man kan gå i tunnel direkt till Odenplan (inte mer än 12-1300 m). I det paketet skulle kunna ingå en ny tunnelbanestation (Albano/Roslagstull, det är 2,3 km mellan Tekniska Högskolan och Universitetet) för byte RB-Röd tub. Vid Odenplan finns då byte både till Grön tub och till pendeln. På lite sikt skulle man sedan kunna tänka sig att dra "RB-Tuben" vidare under Sabbatsberg över till Kungsholmen med slutstation vid Rådhuset. Då skulle vi få med även Blå tub. Med det här upplägget får RB bytesmöjligheter direkt till alla tunnelbanor och till pendeltågen utan att ytterligare belasta området kring centralen. vad tycks? Är det helt galet, eller skulle det kunna funka?
Det här skulle betyda att röd tub skulle avlastas många av RB:s trafikanter som i dag byter vid ÖST/TEH. Detta i sin tur kanske skulle ge utrymme för en förlängning från Mörby centrum, kanske till Edsberg.
Givetvis kommer det vara knepigt att få till det vid T-centralen - men det är väl det som skall utredas. Det här är ju lite av "politikernas önskemål", utredningen får ju visa vad som går. Men lite tittade man ju på detta i samband med den utredning som dåvarande banverket gjorde angående förbindelse till Norrort - fast då ville ju kommunerna främst ha pendeltåg - även om SL redan då påpekade att kapaciteten inte kommer räcka för det.
Men allt beror ju på hur man lägger spåren. Här är ju lite friare än för Citybanan; där skulle det ju ha blivit otroligt dyrt med en extrasväng eftersom spåren redan finns före och efter tunneln. För även vid Odenplan blir det ju lite bökigt med Citybanan som ju kommer gå precis den sträcka Roslagsbanan skulle behöva gå (på ett ungefär). Att bygga för nära skulle ju innebära att citybanan skulle drabbas av det blåa linjens resenärer fått uppleva några år nu med sprägningar som får avbryta resandet på somrarna och vissa tider under dagen.
Problemet här är väl bara om man vill att Roslagsbanan skall fortsätta till söder eller annan plats efter T-centralen. Det är ju det som begränsar möjliga stationslägen vid T-centralen. Helt klart kommer det väl krävas en liten promenad till stationen från Roslagsbanan, hur man än löser det. Väljer man dock att göra ändstation vid T-centralen får man å andra sidan den nackdelen att man antagligen måste ha extra spår etc. för att klara av- och påkoppling m.m. Och det blir svårt att vända på 3-minuter om man skall köra på banans maxkapacitet - då kanske man behöver ett större område även av det skälet. Men fördelen är ju man kan lägga stationen så att man inte behöver korsa de andra spåren.
Skulle nog föreslå att den snarare gick vidare mot Fridhemsplan-Hornstull till LIljeholmen, än till Rådhuset. Man får ändå anslutning till blå linjen och då också en avlastning både av "fyran" över västerbron och röda linjen in mot stan. Fast en sådan utbyggnad skulle ju bli väldigt dyr. Men I sådana fall skulle varannat tåg kunna gå till T-centralen och varannat till Liljeholmen.
Samtidigt, bygger man till T-centralen, så vore det dumt att inte ha möjlighet att bygga vidare längre fram. Å andra sidan är det ju opraktiskt med smalspår då (även om det förstås går att "spika ut".
Jag är väl dock något orolig för om man bara väljer Odenplanalternativet. Risken kan bli endera att gröna linjen blir för full, eller att röda linjen inte avlastas i tillräcklig grad. Så det krävs väl nästan en utredning för att titta på de sakerna. Spontant känns det dock bra med en sträckning förbi Odenplan på något sätt. Men inte som slutstation. Det blir på något sätt att lägga ner en massa pengar på något som ändå kanske sedan inte blir riktigt bra. Odenplan är ju inte ett dugg närmare stan än Tekniska/Albano - om än förbindelserna (turtätheten), blir något bättre.
Någon ny station vid Albano behövs ju inte heller egentligen av det här skälet. Det finns ju redan en bra station vid Universitet med god bytesmöjlighet. Det är inte många meter emellan roslagsbanans station och tunnelbanestationen (ca 200 meter). Eventuellt skulle man ju kunna bygga en gång med rullband eller något för att göra bytet något smidigare. Ett skäl till att undvika en ny station för Roslagsbanan är ju också att hålla nere på antalet hållplatser av restidsskäl.