
Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Vet att det finns en annan tård men är för lat för att leta fram den
Hursomhelst har jag lite frågor om arbetet i Kärrtorp/Skärmarbrink. Enligt SL kommer all trafik ske från norrplattformen i Skärmarbrink. Betyder det att det blir enkelspår från Skärmarbrink till Bagarmossen? (Körning på norrspår fram till växeln söder om Björkhagen där man byter till söderspåret och kör till Kärrtorp, om de inte byter sida på arbetet i Kärrtorp så att man kör norrspår hela vägen.

känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Så har jag fattat det när jag läste informationen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Nej, så står det inte i informationen. Det står:
Det är ett par andra saker som är lite konstiga på sidan jag länkar till:
- Det är oklart under vilken period som stycket "Alla tåg på en perrong i Skärmarbrink" egentligen gäller. Jag uppfattar det som att det gäller från 25 juni, men jag är inte säker och det framgår inte.
- Under rubriken "Kort perrong-korta tåg" borde det åtminstone stå "Under perioden mellan 16 juli och 12 augusti", det fetstilta ordet saknas f n.
D v s 4-24 juni går alla tåg på söderspåret vid Kärrtorp, men 25 juni-12 augusti går alla tåg på norrspåret vid alla stationer mellan Gullmarsplan och Skarpnäck. Det är förstås möjligt att man inte menade så, men det är så det står.SL skrev:Mellan 4 och 24 juni påverkar arbetet Kärrtorps station. Tågen åt båda hållen går då från den sidan av perrongen där tågen mot Skarpnäck vanligtvis går.
...
Mellan den 25 juni och den 12 augusti går alla tåg mellan Gullmarsplan och Skarpnäck på det spår som vanligen trafikeras av tåg mot T-Centralen och Åkeshov.
Det är ett par andra saker som är lite konstiga på sidan jag länkar till:
- Det är oklart under vilken period som stycket "Alla tåg på en perrong i Skärmarbrink" egentligen gäller. Jag uppfattar det som att det gäller från 25 juni, men jag är inte säker och det framgår inte.
- Under rubriken "Kort perrong-korta tåg" borde det åtminstone stå "Under perioden mellan 16 juli och 12 augusti", det fetstilta ordet saknas f n.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Jag tolkar SL:s information som att man i sommar kommer att köra enkelspår även vid Bagarmossen, men det måste väl ändå vara fel?
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Provåkye sträckan igår då åkte Åkeshov-tågen på norrspåret i "Bagis" och sedan på växla ekipaget över till söderspår i Kärrtorp eftersom norrspåret nu är avstängt där. Sen växlade vi tillbaka till norrspår i växeln en liten bit innan stn Björkhagen (i tågets färdrikning)
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Jag var också i trakten i går. Kunde konstatera att tågen på linje 17 passerade Gullmarsplan med passagerare. Alltså inget tågbyte så som det står i SL-informationen.Söderort FTW skrev:Provåkye sträckan igår då åkte Åkeshov-tågen på norrspåret i "Bagis" och sedan på växla ekipaget över till söderspår i Kärrtorp eftersom norrspåret nu är avstängt där. Sen växlade vi tillbaka till norrspår i växeln en liten bit innan stn Björkhagen (i tågets färdrikning)
Linje 17 delas i två delar:
* Gullmarsplan - Skarpnäck
* Åkeshov - Gullmarsplan
Det här innebär att du måste byta tåg vid Gullmarsplan
om du ska resa till eller från Skarpnäck.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Vid närmare granskning tycker jag inte att MTR har lyckats speciellt bra med den där informationen. (Jo det är MTR som har formulerat den, även om SL står för den vidare marknadsföringen.)
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Alla ändringar gäller 25/6-12/8, förutom enkelspåret vid Kärrtorp.LÅ1 skrev:Jag var också i trakten i går. Kunde konstatera att tågen på linje 17 passerade Gullmarsplan med passagerare. Alltså inget tågbyte så som det står i SL-informationen.Söderort FTW skrev:Provåkye sträckan igår då åkte Åkeshov-tågen på norrspåret i "Bagis" och sedan på växla ekipaget över till söderspår i Kärrtorp eftersom norrspåret nu är avstängt där. Sen växlade vi tillbaka till norrspår i växeln en liten bit innan stn Björkhagen (i tågets färdrikning)Linje 17 delas i två delar:
* Gullmarsplan - Skarpnäck
* Åkeshov - Gullmarsplan
Det här innebär att du måste byta tåg vid Gullmarsplan
om du ska resa till eller från Skarpnäck.
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
På IDTS skyltarna står det "mellan 4 juni och 11(?) augusti renoveras plattformarna i Kärrtorp och Skärmarbrink" Det blir ganska missvisande då det inte är något arbete i Skärmarbrik än.daniel_s skrev:Vid närmare granskning tycker jag inte att MTR har lyckats speciellt bra med den där informationen. (Jo det är MTR som har formulerat den, även om SL står för den vidare marknadsföringen.)
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Det stod också i informationen att linje 17 och 18 går från 'fel' plattform vid Skärmarbrink. Och att linje 18 inte påverkas av arbetena.
Ännu en guldstjärna till samlingen för SLs information (oavsett vem avsändaren är)
Ännu en guldstjärna till samlingen för SLs information (oavsett vem avsändaren är)
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Nu när trafikeringen är igång, hur fungerar det?
Södergående tåg på linje 17 måste ju vara i vägen för linje 18 mellan Gullmarsplan och Skärmarbrink, verkar minst sagt störningskänsligt.
Södergående tåg på linje 17 måste ju vara i vägen för linje 18 mellan Gullmarsplan och Skärmarbrink, verkar minst sagt störningskänsligt.
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Verkar väl inte fungera så bra. Jag tror dock inte det största problemet är att 17 blockerar 18 - det skapar ju bara någon extra minuts försening på sin höjd på 18 (som förvisso kan få tight med vändningen vid Farsa strand - men det är mer en följd av det stora problemet som främst är att 17 ju utgår från samma spår som linje 19 + de tåg som vänder vid Gullmarsplan + det spår som förstärkningstågen till Högdalen passerar. Ett sådant upplägg fungerar förstås inte, vilket väl redan har visat sig.djth skrev:Nu när trafikeringen är igång, hur fungerar det?
Södergående tåg på linje 17 måste ju vara i vägen för linje 18 mellan Gullmarsplan och Skärmarbrink, verkar minst sagt störningskänsligt.
Var nog ingen bra idé att samtidigt arbeta vid Skärmarbrink samtidigt som man arbetar längre ut på 17:s sträckning. Antar att det begränsar möjilgheterna att sätta in förstärkningståg mot Farsta strand. Fast frågan är om det ändå inte hade varit bättre. Den lösning man har valt nu kommer inte att fungera i alla fall.
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Gissar att jag inte är ensam om att tycka att 17 borde vända vid Skärmarbrink i stället... (Om jag minns rätt har man dock slopat funktionen för vändning åt det hållet i ATP-systemet, rätta mig om jag har fel!)
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Vänta bara... Om en timme börjar 15-minuterstrafiken på enkelspåret, vilket innebär att minsta lilla försening kommer att finnas kvar under resten av kvällen. Är detta beviset på att man har gett upp totalt att försöka ha en punktlig kvällstrafik på Gröna linjen?
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Hur menar du då, det är väl bara att ställa in en avgång i vardera riktningen om förseningen börjar växa utom all kontroll? Eller menar du att även 18:s tabell är för tajt? (Har inte detaljstuderat avgångstiderna)AdrianLangemar skrev:Vänta bara... Om en timme börjar 15-minuterstrafiken på enkelspåret, vilket innebär att minsta lilla försening kommer att finnas kvar under resten av kvällen. Är detta beviset på att man har gett upp totalt att försöka ha en punktlig kvällstrafik på Gröna linjen?
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Summa summarum kan man säga att SL har misslyckadts som inihel***e?
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Provåkte idag sträcka Björkhagen-Gullmarsplan-Skanstull och tillbaka och kan konstatera att:
1) Tågen som går GUP-ÅKH/ÅKH-GUP är skyltade linje 19. Varför?
2) Det går väldigt långasamt över Skanstullsbron söderut då ÅKH-GUP tågen ligger precis bakom Hagsätra tåget. Är det möjligt att låta GUP tåget ligga bakom FAS tåget istället?
3) SL har krånglat till dethär mer än vad de behövde. Situationen för 18 turerna blir ju likadan som i Kärrtrop innan man började i Skärmarbrink också, alltså lite små förseningar men inget som stör så otroligt mycket. Men hade man inte kunnat bygga en tillfällig plattform ut mot gatan på Skarpnäckgrenens söderspår i Skärmarbrink så att man slipper enkelspår hela vägen mellan Skärmarbrink och Björkhagen?
1) Tågen som går GUP-ÅKH/ÅKH-GUP är skyltade linje 19. Varför?
2) Det går väldigt långasamt över Skanstullsbron söderut då ÅKH-GUP tågen ligger precis bakom Hagsätra tåget. Är det möjligt att låta GUP tåget ligga bakom FAS tåget istället?
3) SL har krånglat till dethär mer än vad de behövde. Situationen för 18 turerna blir ju likadan som i Kärrtrop innan man började i Skärmarbrink också, alltså lite små förseningar men inget som stör så otroligt mycket. Men hade man inte kunnat bygga en tillfällig plattform ut mot gatan på Skarpnäckgrenens söderspår i Skärmarbrink så att man slipper enkelspår hela vägen mellan Skärmarbrink och Björkhagen?
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
[quote="Söderort FTW"]Provåkte idag sträcka Björkhagen-Gullmarsplan-Skanstull och tillbaka och kan konstatera att:
1) Tågen som går GUP-ÅKH/ÅKH-GUP är skyltade linje 19. Varför?
2) Det går väldigt långasamt över Skanstullsbron söderut då ÅKH-GUP tågen ligger precis bakom Hagsätra tåget. Är det möjligt att låta GUP tåget ligga bakom FAS tåget istället?
1) antagligen för att "ful19" brukar gå den sträckan. Alltså turer som bara går till Gullmarsplan har ju under senare år alltid skyltats 19. Och antagligen finns väl inte linjevarianten i systemet för att låta 17 bara gå till Gullmarsplan (alltså norrifrån) - det senare dock antagligen lätt att ordna om man hade velat. Det blir ju dock lite missvisande i informationen där man kallar den för 17...
2). Kan ju knappast vara något som hindrar rent formellt. Men det är ju det här med vändtider och tågföljd etc. Vill man ha bra vändmarginal på 19 och att tågen till från Gullmarsplan har anpassningen till 17 (vilket ju är klokt ur belastningssynpunkt), så blir ju alternativen begränsade. Särskilt om man också vill ha en stabil trafik på linje 17.
Man kunde väl dock antagligen skifta på 19 Hagsätra och 18 till Farsta - men skulle antagligen ha krävt ett omlopp ytterligare, samt skapat kort vändtid i Hässelby - iaf om man bara vill ändra i ena riktningen - och det vore nog dumt att skifta dem i den andra riktningen.
Men utanför högtrafik i 10-minuterstrafik fungerar ju lösningen ändå skapligt - det är ju i högtrafik som det blir problem med tågkö etc och då är det ju problem ändå med att blåa linjen är avstängd (vilket ger längre uppehållstider), samt förstås vid kvartstrafik på grund av de små marginalerna - särskilt den senare kvällstrafiken på fredag- och lördagskvällar lär väl visa sig få problem (vilket det ju är redan i normalfallet).
1) Tågen som går GUP-ÅKH/ÅKH-GUP är skyltade linje 19. Varför?
2) Det går väldigt långasamt över Skanstullsbron söderut då ÅKH-GUP tågen ligger precis bakom Hagsätra tåget. Är det möjligt att låta GUP tåget ligga bakom FAS tåget istället?
1) antagligen för att "ful19" brukar gå den sträckan. Alltså turer som bara går till Gullmarsplan har ju under senare år alltid skyltats 19. Och antagligen finns väl inte linjevarianten i systemet för att låta 17 bara gå till Gullmarsplan (alltså norrifrån) - det senare dock antagligen lätt att ordna om man hade velat. Det blir ju dock lite missvisande i informationen där man kallar den för 17...
2). Kan ju knappast vara något som hindrar rent formellt. Men det är ju det här med vändtider och tågföljd etc. Vill man ha bra vändmarginal på 19 och att tågen till från Gullmarsplan har anpassningen till 17 (vilket ju är klokt ur belastningssynpunkt), så blir ju alternativen begränsade. Särskilt om man också vill ha en stabil trafik på linje 17.
Man kunde väl dock antagligen skifta på 19 Hagsätra och 18 till Farsta - men skulle antagligen ha krävt ett omlopp ytterligare, samt skapat kort vändtid i Hässelby - iaf om man bara vill ändra i ena riktningen - och det vore nog dumt att skifta dem i den andra riktningen.
Men utanför högtrafik i 10-minuterstrafik fungerar ju lösningen ändå skapligt - det är ju i högtrafik som det blir problem med tågkö etc och då är det ju problem ändå med att blåa linjen är avstängd (vilket ger längre uppehållstider), samt förstås vid kvartstrafik på grund av de små marginalerna - särskilt den senare kvällstrafiken på fredag- och lördagskvällar lär väl visa sig få problem (vilket det ju är redan i normalfallet).
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Har någon lust att förklara hur man gör, kör man alltså 17 upp till Gullmarsplan den vanliga vägen, vänder vid bryggan och rullar ut till linje 19s söderspår för att gå mot Skarpnäck? Kan man via bryggan norr om Skärmarbrink sedan komma över på 17s norrspår vid Skärmarbrink?
Verkar nästan som att det hade varit vettigare att köra motspår från Skärmarbrink-bryggan upp till vanligt söderspår vid Gullmarsplan och vända vid plattformen där, och låta linje 18 passera via södergående 19-spåret.
Håller med att om man bara lagt södergående 18 ett par minuter före södergående 17 så kunde 17 precis lika gärna ha vänt vid Skärmarbrink.
Verkar nästan som att det hade varit vettigare att köra motspår från Skärmarbrink-bryggan upp till vanligt söderspår vid Gullmarsplan och vända vid plattformen där, och låta linje 18 passera via södergående 19-spåret.
Håller med att om man bara lagt södergående 18 ett par minuter före södergående 17 så kunde 17 precis lika gärna ha vänt vid Skärmarbrink.
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen
Varför skulle det tåget behöva åka in på bryggan isåfall? Gåt väl lika bra att vända på plattform?djth skrev:Har någon lust att förklara hur man gör, kör man alltså 17 upp till Gullmarsplan den vanliga vägen, vänder vid bryggan och rullar ut till linje 19s söderspår för att gå mot Skarpnäck? Kan man via bryggan norr om Skärmarbrink sedan komma över på 17s norrspår vid Skärmarbrink?
Verkar nästan som att det hade varit vettigare att köra motspår från Skärmarbrink-bryggan upp till vanligt söderspår vid Gullmarsplan och vända vid plattformen där, och låta linje 18 passera via södergående 19-spåret.
Håller med att om man bara lagt södergående 18 ett par minuter före södergående 17 så kunde 17 precis lika gärna ha vänt vid Skärmarbrink.
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....