Strandvägen 1989

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Strandvägen 1989

Inlägg av micke b »

Studsade till när jag jag såg den vita bussen på dessa bilder citerade från leifds bilder i konkurrerande busstrafik-tråden.

Vänstertrafik på Strandvägen? 1989?
leifd skrev: Bild
Linjebuss 224, på linje 47E Strandvägen. Foto 1989 Leif D.

Bild
CCP698 Vallentuna Buss, fd SL H49 4688, på linje 47E Strandvägen. Foto 1989 Leif D.
Med den andra bilden klarar läget lite, var det så här länge, eller är det under någon marathon / spårläggning / bygge av södra bussfilen?

Och 76, gick den från Ropsten/Frihamnen redan då? Jag som trodde 7x var ett ganska sent påfund...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Strandvägen 1989

Inlägg av LÅ1 »

Det var en motriktad bussfil på den norra sidan av trädallén under lång tid. Har inga datum. Bussarna mot Nybroplan gick närmast trottoaren och bussarna från Nybroplan närmast träden men som sagt på norra sidan. Var nog orsak till en och annan krock eller i alla fall krocktillbud då ovana bilister (och cyklister och fotgängare) inte förväntade sig trafik från "fel" håll.
Vet inte varför det var löst på det sättet. Kanske var kajområdet bredare då?

76:an var nog en av de första vanliga linjen i 70-serien. Den ersatte en kort linje från Ropsten till Siljaterminalen. 60 eller 61 hette väl den?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Strandvägen 1989

Inlägg av Thomas Lange »

LÅ1 skrev:Det var en motriktad bussfil på den norra sidan av trädallén under lång tid. Har inga datum. Bussarna mot Nybroplan gick närmast trottoaren och bussarna från Nybroplan närmast träden men som sagt på norra sidan. Var nog orsak till en och annan krock eller i alla fall krocktillbud då ovana bilister (och cyklister och fotgängare) inte förväntade sig trafik från "fel" håll.
Vet inte varför det var löst på det sättet. Kanske var kajområdet bredare då?

76:an var nog en av de första vanliga linjen i 70-serien. Den ersatte en kort linje från Ropsten till Siljaterminalen. 60 eller 61 hette väl den?
Nog ver det en rest från spårvägstrafiken som gick där till 2 sep 1967, dvs båda spåren låg på norra sidan om allén? Eftersom kollektivtrafiken hade gått där "sedan Hedenhös" i båda riktningar var det inte så märkvärdigt. Åtminstone Stockholmarna visste vad som gällde och Stockholm var inte en särskilt stor turiststad med dåtidens valutapolitik och andra inhemska restriktioner för det vanliga (turist)livet.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1482
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Strandvägen 1989

Inlägg av Karsten »

Linjerna 75,76 och 79 startades 1986.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Strandvägen 1989

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Det var en motriktad bussfil på den norra sidan av trädallén under lång tid. Har inga datum. Bussarna mot Nybroplan gick närmast trottoaren och bussarna från Nybroplan närmast träden men som sagt på norra sidan. Var nog orsak till en och annan krock eller i alla fall krocktillbud då ovana bilister (och cyklister och fotgängare) inte förväntade sig trafik från "fel" håll.
Vet inte varför det var löst på det sättet. Kanske var kajområdet bredare då?

76:an var nog en av de första vanliga linjen i 70-serien. Den ersatte en kort linje från Ropsten till Siljaterminalen. 60 eller 61 hette väl den?
60 hette den. 61 var en kortvarig linje mellan Ropsten och Universitetet. Med tanke på 76:ans ganska långa sträckning och hyggligt täta trafik kan man litegrand undra varför inte den var på tal som stomlinje 6. Men nu blir en stor del av den i stället en del av spårväg city.
Professionell tyckare
Skriv svar