Det var en motriktad bussfil på den norra sidan av trädallén under lång tid. Har inga datum. Bussarna mot Nybroplan gick närmast trottoaren och bussarna från Nybroplan närmast träden men som sagt på norra sidan. Var nog orsak till en och annan krock eller i alla fall krocktillbud då ovana bilister (och cyklister och fotgängare) inte förväntade sig trafik från "fel" håll.
Vet inte varför det var löst på det sättet. Kanske var kajområdet bredare då?
76:an var nog en av de första vanliga linjen i 70-serien. Den ersatte en kort linje från Ropsten till Siljaterminalen. 60 eller 61 hette väl den?
LÅ1 skrev:Det var en motriktad bussfil på den norra sidan av trädallén under lång tid. Har inga datum. Bussarna mot Nybroplan gick närmast trottoaren och bussarna från Nybroplan närmast träden men som sagt på norra sidan. Var nog orsak till en och annan krock eller i alla fall krocktillbud då ovana bilister (och cyklister och fotgängare) inte förväntade sig trafik från "fel" håll.
Vet inte varför det var löst på det sättet. Kanske var kajområdet bredare då?
76:an var nog en av de första vanliga linjen i 70-serien. Den ersatte en kort linje från Ropsten till Siljaterminalen. 60 eller 61 hette väl den?
Nog ver det en rest från spårvägstrafiken som gick där till 2 sep 1967, dvs båda spåren låg på norra sidan om allén? Eftersom kollektivtrafiken hade gått där "sedan Hedenhös" i båda riktningar var det inte så märkvärdigt. Åtminstone Stockholmarna visste vad som gällde och Stockholm var inte en särskilt stor turiststad med dåtidens valutapolitik och andra inhemska restriktioner för det vanliga (turist)livet.
LÅ1 skrev:Det var en motriktad bussfil på den norra sidan av trädallén under lång tid. Har inga datum. Bussarna mot Nybroplan gick närmast trottoaren och bussarna från Nybroplan närmast träden men som sagt på norra sidan. Var nog orsak till en och annan krock eller i alla fall krocktillbud då ovana bilister (och cyklister och fotgängare) inte förväntade sig trafik från "fel" håll.
Vet inte varför det var löst på det sättet. Kanske var kajområdet bredare då?
76:an var nog en av de första vanliga linjen i 70-serien. Den ersatte en kort linje från Ropsten till Siljaterminalen. 60 eller 61 hette väl den?
60 hette den. 61 var en kortvarig linje mellan Ropsten och Universitetet. Med tanke på 76:ans ganska långa sträckning och hyggligt täta trafik kan man litegrand undra varför inte den var på tal som stomlinje 6. Men nu blir en stor del av den i stället en del av spårväg city.