Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Jonnie

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av Jonnie »

M_M skrev:En faktor som jag tror faktiskt inte tagits upp här, som troligtvis får det att gå problemfritt, är att bussarna kommer köra i vad jag tror är den tid folk åker TILL Djurgården. Från inomhushållplatserna i Cityterminalen lär det inte uppstå någon förvirring alls. På väg från Djurgården kommer bussarna kanske inte ha så jättemånga påstigande, eller?
Det låter rimligt. Jag håller tummarna för att det blir så :)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

BSB101 skrev:Jag förstår inte varför folk snöar in på ett litet emblem? Den största sammanblandningsrisken ligger nog i att bussarna kommer ha samma färgprogram som bussar där SL-taxa gäller.
Å andra sidan rullar det ju regelbundet Värmlandslackade Nobinabussar på Swebus Express linje 888 Karlstad-Stockholm, UL-lackade Nobinabussar på Swebus Express linje 899 Uppsala-Stockholm och korta 830 Stockholm-Linköping, samt firmalackade linjevagnar med Länstrafiken Västernorrlands DinTur-logga på Ybussen mellan Örnsköldsvik/Sundsvall och Stockholm.
Så nog borde det fungera att även köra SL-lackerade fordon i privat regi.

Vidare har det i Uppland i årtionden körts SL-röda bussar i ren UL-trafik inom Uppsala kommun (807, 809, 888), samt UL-lackerade bussar i ren SL-trafik inom Norrtälje kommun (639, 807) utan att det lett till minsta förvirring. Se bara min avatar till höger: UL 808 körs 90% av sin linjesträcka inom Stockholms län med UL-gula bussar (utan lågentré).
Men så fort man kommer för nära huvudstaden blir tankebanorna direkt lite mer låsta... :wink:
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
spårlasse skrev:Dock kan väl situationen nog ändå bli något förvirrande för resenärer som räknar med att blåa bussar med SL emblem är stomlinjer där SL:s periodmärken gäller....
Ja, frågan var ju uppe till debatt tidigare, vilket raderades då någon inte riktigt klarade av att hantara situationen
För att i möjligaste situation undvika att det problemet återuppstår svarar jag dig direkt.

Det är som bekant SL som krävt att få ha sina emblem där. Men jag är övertygad om att Nobinia inte har något emot att plocka bort dem om SL skulle ändra sina krav till följd av den nya situation som uppstått till följd av lagändringen. Å andra sidan har SL inte tidigare ansett detta som ett problem. Flygbussarna hade emblemen utan att den allmänna taxan var giltig. Man verkar hellre prioritera att göra reklam för sig själva än tydlighet i detta avseende.

Annars skulle det ju vara enkelt att tex göra huvudmannens littera till en del av den dynamiska skyltningen istället för att måla hela bussarna enligt någon profilering.
Nej SL har inte "som bekannt krävt att få ha sina emblem där" - om du med "där" menar när bussarna går i annan trafik än SL:s.

Vad har du fått det ifrån?

(Kul att du tog upp flygbussarna igen föresten...)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jonnie

Inlägg av Jonnie »

Verspieder skrev:
BSB101 skrev:Jag förstår inte varför folk snöar in på ett litet emblem? Den största sammanblandningsrisken ligger nog i att bussarna kommer ha samma färgprogram som bussar där SL-taxa gäller.
Å andra sidan rullar det ju regelbundet Värmlandslackade Nobinabussar på Swebus Express linje 888 Karlstad-Stockholm, UL-lackade Nobinabussar på Swebus Express linje 899 Uppsala-Stockholm och korta 830 Stockholm-Linköping, samt firmalackade linjevagnar med Länstrafiken Västernorrlands DinTur-logga på Ybussen mellan Örnsköldsvik/Sundsvall och Stockholm.
Skillnaden här är att bussarna kommer köra inom SL:s eget område där resenärerna nog förväntar sig att kunna åka med fordon med SL:s logga på sina kort med samma logga. Dessutom associerar resenärerna nog färgsättningen på dessa bussar med SL-trafiken. Jag tycker synd om de stackars förarna som får den otacksamma uppgiften att förklara detta för folk.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Verspieder skrev:

Vidare har det i Uppland i årtionden körts SL-röda bussar i ren UL-trafik inom Uppsala kommun (807, 809, 888), samt UL-lackerade bussar i ren SL-trafik inom Norrtälje kommun (639, 807) utan att det lett till minsta förvirring. Se bara min avatar till höger: UL 808 körs 90% av sin linjesträcka inom Stockholms län med UL-gula bussar (utan lågentré).
Men så fort man kommer för nära huvudstaden blir tankebanorna direkt lite mer låsta... :wink:
Du menar alltså att det inte kommer råda någon som helst förvirring när det rullar i en buss i SL-färger med slutstation "Djurgården" (eller dylikt) på en busshållplats där bussarna i SL-färg normalt går till Djurgården och SL-taxa gäller och sedan gäller inte SL-taxa på den aktuella bussen? Du menar alltså att folk direkt kommer se att åh på denna buss i SL-färger gäller inte SL-taxa.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev:Men hjärntvätten sitter nog inte så hårt att folk inte kommer att begripa vad som sker...
Hjärntvätt och hjärntvätt. Folk är vanedjur och om det kommer en buss i SL-färger och stannar på en SL-hållplats och slutdestinationen är den "vanliga" lär nog många utgå från att SL-taxa gäller.
Jonnie

Inlägg av Jonnie »

Inge skrev:När Nobinas Värmlandstrafikmålade buss rullar iväg från Karlstad till Kristinehamn och Stockholm klarar folk uppenbarligen av att inse att Värmlandstrafiks taxa inte gäller.
Jag känner inte till linjenätet i Värmland men kan tänka mig att destinationen "Stockholm" nog är ganska ovanlig för en buss i lokaltrafik... Även SL har bussar som går över länsgränser och där SL-taxan inte gäller helt ut men där kan jag tänka mig att det är många stamkunder till skillnad från vad som är fallet på linjerna till Djurgården.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Du menar alltså att det inte kommer råda någon som helst förvirring när det rullar i en buss i SL-färger med slutstation "Djurgården" (eller dylikt) på en busshållplats där bussarna i SL-färg normalt går till Djurgården och SL-taxa gäller och sedan gäller inte SL-taxa på den aktuella bussen? Du menar alltså att folk direkt kommer se att åh på denna buss i SL-färger gäller inte SL-taxa.
Det går inga SL-bussar till Djurgården på de hållplatser som den nya linjen passerar. Men det förekommer förstås en massa utsocknes turister som inte är så insatta i Stockholms lokaltrafik.

Men är det någon som vet hur dessa bussar kommer att skyltas? Det är väl rimligt att tro att Nobina kommer att skylta på ett sådant sätt att det går att se att det inte är SL som står för trafiken. De har ju också anledning att inte reta vare sig SL eller resenärer mer än nödvändigt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:"Där" betyder i det här fallet "på bussen", så nu vet du det Thomas.

Angående det där med att tankebanorna är mer låsta så tror jag förvisso att det ligger viss sanning i det. Kommunaliseringen och centraliseringen gick längre och varade längre i Stockholm än i de flesta övriga delar av landet. Det omnämnda värmlandstrafik har väl fortfarande inte heltäckande krav på att alla måste måla bussarna i deras färger, Karlstads lokalbussar tex, och långt in på 90-talet fanns även bussar i privat målning kvar.

Men hjärntvätten sitter nog inte så hårt att folk inte kommer att begripa vad som sker...
Men jag vet fortfarande inte var "kravet" finns - som du hänvisade till!

Snälla, kan du inte tala om det istället för att prata om bussar i Värmland och annat som kanske inte riktigt hör hit...

med vädjande hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:Det går inga SL-bussar till Djurgården på de hållplatser som den nya linjen passerar. Men det förekommer förstås en massa utsocknes turister som inte är så insatta i Stockholms lokaltrafik.
Ja, visst är det så att dessa dubbeldäckare ska lasta de flesta resenärerna på Cityterminalen, och därefter ut på Kungsgatan via Stureplan till Djurgården? Är det någon som vet vilka hållplatser som beräknas "krocka" mellan Nobina och SL? Om det ens finns några gemensamma hållplatser.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

TKO skrev:Snälla, kan du inte tala om det istället för att prata om bussar i Värmland och annat som kanske inte riktigt hör hit...
Jag glömde bort att det händer i den där lite underliga delen av Sverige utanför Stockholms län inte går att jämföra med SL-trafiken, och därmed inte "hör hit". Att man gör saker på sitt eget vis i Stockholms län, och att det som fungerar där ute inte alls nödvändigtvis behöver fungera inom Stockholms länsgräns. :wink:

Men jag tillägger ändå att Swebus linje 801 (Uppsala-Arlanda-Stockholm-Eskilstuna-Örebro-Göteborg) hade nästan exakt samma färdväg som UL-linje 801 Uppsala-Arlanda. Samma linjenummer till samma resmål, om man bokat en Swebusbiljett till Arlanda. Ändå fungerade det rätt bra.
När Swebus linje 801 kommer till Eskilstuna står bussen på en av Länstrafiken Södermanlands hållplatser där Länstrafikens egen linje 801 avgår ifrån bara 10-15 minuter senare. Ändå fungerar det helt okej.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Det går inga SL-bussar till Djurgården på de hållplatser som den nya linjen passerar. Men det förekommer förstås en massa utsocknes turister som inte är så insatta i Stockholms lokaltrafik.
Ja, visst är det så att dessa dubbeldäckare ska lasta de flesta resenärerna på Cityterminalen, och därefter ut på Kungsgatan via Stureplan till Djurgården? Är det någon som vet vilka hållplatser som beräknas "krocka" mellan Nobina och SL? Om det ens finns några gemensamma hållplatser.
Så här skriver man på hemsidan:
Nobina skrev:Bussarna kör från CityTerminalen via Hötorget, Stureplan och Nybroplan till hållplatserna Djurgårdsbron, Nordiska Muséet (med avstigning för besökare till Junibacken och Vasamuséet), Gröna Lund/Liljevalchs och Skansen som slutstation. Returresan går via Sergels Torg.
Om ovanstående skall tolkas som om det är de enda hållplatserna man tänker stanna vid så är det väl tre hållplatser för påstigning och fyra för avstigning (inkl. Skansen) i ena riktningen och i den andra färdriktningen blir det då fyra påstigningshållplatser och bara två avstigningshållplatser. Inne i själva city blir det som jag tolkar det bara Nybroplan som berör 7:an.
Kungsträdgården, på tillbakavägen, och Styrmansgatan nämns ju inte så jag antar att man kör förbi dessa hållplatser utan att stanna.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:Men jag tillägger ändå att Swebus linje 801 (Uppsala-Arlanda-Stockholm-Eskilstuna-Örebro-Göteborg) hade nästan exakt samma färdväg som UL-linje 801 Uppsala-Arlanda. Samma linjenummer till samma resmål, om man bokat en Swebusbiljett till Arlanda. Ändå fungerade det rätt bra.
När Swebus linje 801 kommer till Eskilstuna står bussen på en av Länstrafiken Södermanlands hållplatser där Länstrafikens egen linje 801 avgår ifrån bara 10-15 minuter senare. Ändå fungerar det helt okej.
Och långfärdsbussar och bussar till Arlanda är ju båda sådana som kan tänkas ha ovana resenärer. Å andra sidan är kanske tiden som en buss står vid hållplats mer pressad i Stockholms innerstad. Så det kan vara önskvärt att så få passagerare som möjligt behöver ställa frågor och dividera om biljetters giltighet o liknande. Mer vi har ju redan, som jag nämnt tidigare, två olika Hop on Hop off-linjer på SL-hållplatser. Men derasa bussar liknar knappast några SL-bussar och ser lite "turistiga" ut, om man kan säga så.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Inge skrev:När Nobinas Värmlandstrafikmålade buss rullar iväg från Karlstad till Kristinehamn och Stockholm klarar folk uppenbarligen av att inse att Värmlandstrafiks taxa inte gäller.
Ja, de som åker på länstrafikbiljett tar väl tåget? :wink:

Trivia: Värmlandstrafikens kort (ev. alla biljetter?!?) gäller på X2000 Arvika-Karlstad, om inget ändrats!

Men, en avsevärd skillnad mellan denna djurgårdsbuss och exemplen från andra delar av landet är just frasen "10-15 minuter senare". Det gör inte något för länstrafiken om det tar nära 10 minuter för Swebus-linjen att mota ut folk som försöker kliva på fel buss, och vad annars som krånglas till.

Ja, sen är väl de som reser med dessa långfärdslinjebussar lite av ett eget släkte, som hökar trängs de för att komma ombord på första bussen istället för att få vänta en kvart på "reserbussen" och likaså trängs de för att få önskade platser... Så har det iaf varit de få gånger jag åkt Göteborg-Malmö eller liknande, och givetvis baserar jag min fördom på ringa erfarenhet :wink:
Jimmy

Inlägg av Jimmy »

Hej.
Ännu en detalj som gör att man kan tro att Djurgårdsbussens trafik tillhör SL.

http://www.nobina.com/Global/Files/Nobi ... 202012.pdf

Jimmy
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Den vägen vore väl bra för Djurgårdslinjen - dvs 7n - någon gång i framtiden.
Professionell tyckare
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Du menar alltså att det inte kommer råda någon som helst förvirring när det rullar i en buss i SL-färger med slutstation "Djurgården" (eller dylikt) på en busshållplats där bussarna i SL-färg normalt går till Djurgården och SL-taxa gäller och sedan gäller inte SL-taxa på den aktuella bussen? Du menar alltså att folk direkt kommer se att åh på denna buss i SL-färger gäller inte SL-taxa.
Det går inga SL-bussar till Djurgården på de hållplatser som den nya linjen passerar. Men det förekommer förstås en massa utsocknes turister som inte är så insatta i Stockholms lokaltrafik.
Man behöver nog inte vara utsocknens för att inte ha full koll på hur SL trafikerar med sina bussar. Om en buss i SL-färg stannar på en hållplats och det i displeyen står Djurgården och man ska dit kommer nog många anta att SL-taxa gäller. SLs färgschema på bussar är välinarbetat och det är bara dumt att inom SLL börja köra trafik med SL-bussar där SL-taxa inte gäller. Speciellt då uppehållen riskerar att bli så långa att spårvagnarna påverkas.
Men är det någon som vet hur dessa bussar kommer att skyltas? Det är väl rimligt att tro att Nobina kommer att skylta på ett sådant sätt att det går att se att det inte är SL som står för trafiken. De har ju också anledning att inte reta vare sig SL eller resenärer mer än nödvändigt.
Frågan är hur detta skulle ske? En skylt i framrutan hjälper knappast och några större skyltar på sidorna skulle väl kanske fungera men blir orealistiskt i praktiken.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Förr på Djurgårdslinjen när blåa spårvagnar märkta med SS och med skyltar "SL-kort gäller EJ", så var det många som klev på i tron att SL-kort gäller på all kollektivtrafik.
Alltså det var spårvagn, inte buss, den var blå, inte röd, det stod SS inte SL. Ändå var det många vid varenda hållplats som man fick ta en diskussion med som sen gick av.

Vad är det som får en del att tro att en blå buss märkt SL inte kör för SL?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

Personligen har jag ingenting emot konkurrens. Det är väl bara bra om fler aktörer vågar sig på nysatsningar. Men då ska det också vara under lite mer seriösare former.

Att köra med SL-bussar och därtill på köpet ha liknande tidtabeller som SL är inget vidare smart, då skjuter man sig själv i foten om man tror att det blir en lyckad lösning. Alla med SL-kort som blir nekade att åka med, kommer knappast slänga upp en slant för att åka denna buss när den vanliga SL-trafiken finns runt hörnet.

Om det är ett påhittad problem vet jag inte om jag skulle vilja säga. För skribenterna här på forumet är det nog inget problem att se skillnad på linjer, priser och olika bussbolag, etc etc. Men för den vanliga människan på gatan som inte har en susning om att det är Nobina eller Veolia som kör bussen kan det bli ett stort problem. För dom är det kort och gott en SL-Buss och då är det väl självklart att också SL-taxan gäller.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Inge skrev:Att skylta "Abonnerad" eller "Ej i trafik" brukar funka ganska bra. Lär nog fungera med "Djurgårdslinjen - särskild taxa" också... Det här skulle jag vilja påstå är ett påhittat problem.
Om du varit med i 20 år på Djurgårdslinjen, så vet du att det där är realiteten och att dylika skyltar inte hjälper.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar