Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
M_M skrev:Behovet av att straffa folk som bryter mot trafikreglerna, och behovet av trafikregler över huvud taget, är rimligtvis kopplat till den fara som uppstår för andra vid ett visst regelbrott.
Jag påstår att cyklister på gångytor i många fall är farligare än bilar för fotgängarna. Dels beroende på hastigheten dels på uppmärksamhetsgraden hos föraren.
I ditt förblindande hat mot alla cyklister verkar du missa att en bil innehåller mycket mer energi än en cykel i samma hastighet. Därav blir en påkörning av bil mycket allvarligare än en påkörning av en cykel. Jag har t ex svårt att tro att en cyklist på Västerlånggatan skulle ställa till lika mycket skada som den här bilisten.
Självklart förespråkar jag inte att cyklister skall cykla överallt (såsom på trottoarer osv) och själv försöker jag alltid följa de regler som gäller (även om det ibland är svårt att förstå vad som menas), men det får vara några propotioner. En vårdslös cyklist är i de allra flesta fallen mest en fara för sig själv medans en vårdslös bilist är en fara för andra...
M_M skrev:Behovet av att straffa folk som bryter mot trafikreglerna, och behovet av trafikregler över huvud taget, är rimligtvis kopplat till den fara som uppstår för andra vid ett visst regelbrott.
Jag påstår att cyklister på gångytor i många fall är farligare än bilar för fotgängarna. Dels beroende på hastigheten dels på uppmärksamhetsgraden hos föraren.
I ditt förblindande hat mot alla cyklister verkar du missa att en bil innehåller mycket mer energi än en cykel i samma hastighet. Därav blir en påkörning av bil mycket allvarligare än en påkörning av en cykel. Jag har t ex svårt att tro att en cyklist på Västerlånggatan skulle ställa till lika mycket skada som den här bilisten.
Självklart förespråkar jag inte att cyklister skall cykla överallt (såsom på trottoarer osv) och själv försöker jag alltid följa de regler som gäller (även om det ibland är svårt att förstå vad som menas), men det får vara några propotioner. En vårdslös cyklist är i de allra flesta fallen mest en fara för sig själv medans en vårdslös bilist är en fara för andra...
Visst finns det undantag. Bilisten på Västerlånggatan var förstås ett sådant. Men jämför bilarna som långsamt och försiktigt kör in i passagen under Kulturhuset vid Sergels torg för att ställa upp sina kiosker med cyklisterna som mot alla regler kryssar fram mellan fotgängarna i så hög hastighet som de bara kan. Vilka har man som fotgängare störst orsak att vara rädd för? Cyklisterna är mitt svar!
Passusen "En vårdslös cyklist är i de allra flesta fallen mest en fara för sig själv" skulle jag vilja skriva som "En vårdslös cyklist är i de allra flesta fallen både en fara för sig själv och för andra".
Vårdslösa bilister förekommer mycket sällan på trottoarer etc.
LÅ1 skrev:Vårdslösa bilister förekommer mycket sällan på trottoarer etc.
Den här bilden tog jag nyss utanför mitt hus. På trottoaren, på busshållplats samt parkeringsförbud. Tre fel på samma gång!
Barnen är tvungna att gå ut i gatan där det går mycket bussar och annan trafik som kör i 50. Trots att det är 30!
Det står nästan alltid en parkerad bil där. På andra sidan gatan till vänster, finns en parkeringsplats med minst 10 lediga platser. Men det blir ju så långt att gå till pizzerian till höger då...
IMG_1583.JPG (267.49 KiB) Visad 3803 gånger
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1 skrev:Vårdslösa bilister förekommer mycket sällan på trottoarer etc.
Den här bilden tog jag nyss utanför mitt hus. På trottoaren, på busshållplats samt parkeringsförbud. Tre fel på samma gång!
Barnen är tvungna att gå ut i gatan där det går mycket bussar och annan trafik som kör i 50. Trots att det är 30!
Det står nästan alltid en parkerad bil där. På andra sidan gatan till vänster, finns en parkeringsplats med minst 10 lediga platser. Men det blir ju så långt att gå till pizzerian till höger då...
Det där är naturligtvis oansvarigt. Men något man ser ofta.
Men med vårdslös menar jag att köra i hög hastighet på trottoarer etc. Jag antar att bilen inte svängde upp på trottoaren i 50 km/tim för att först därefter sakta ner farten och stanna.
Kom just att tänka på verkligt oansvariga MC- och bilförare. För några år sedan påstod i alla fall något nyhetsprogram på TV, förmodligen ABC, att det kördes bil på gångvägarna i de gettoliknande förorterna på Järvafältet. Och det på ett sådant sätt att folk fick fly åt alla håll för att inte bli påkörda.
LÅ1 skrev:Visst finns det undantag. Bilisten på Västerlånggatan var förstås ett sådant. Men jämför bilarna som långsamt och försiktigt kör in i passagen under Kulturhuset vid Sergels torg för att ställa upp sina kiosker med cyklisterna som mot alla regler kryssar fram mellan fotgängarna i så hög hastighet som de bara kan. Vilka har man som fotgängare störst orsak att vara rädd för? Cyklisterna är mitt svar!
Här kan man å andra sidan fråga sig hur vettigt beslutsprocessen fungerar. VARFÖR ingår det inte ett cykelkörfält här?
Som utomsocknes har jag förvisso rätt låg lokalkännedom, jag har en gång gått från söder via denna väg till en plats på Sveavägen, men mitt intryck är att denna sträcka skulle kunna vara en del av en utmärkt "cykelmotorväg" mellan söder och norr.
Det finns väl egentligen inga större anledningar för fotgängare att befinna sig i mitten av detta passage, förutom just att korsa passagen och det korsandet skulle t.ex. kunna lösas åtminstone delvis genom en trappa från "gångutrymmet under vägen som ansluter till plattan" och markplan öster om denna passage. (Att jag skriver delvis beror på att en sån passage antagligen inte är särskilt behaglig en halvöde natt, men torde funka finfint när det finns mycket folk i rörelse). För övrigt kan man också korsa passagen invändigt i kulturhuset om jag inte minns helt galet, fast det kanske kräver passage genom t.ex. bilbiotekets stöldlarmbågar (som enligt praktiska studier falsklarmar om man har med sig utsocknes böcker).
LÅ1 skrev:Visst finns det undantag. Bilisten på Västerlånggatan var förstås ett sådant. Men jämför bilarna som långsamt och försiktigt kör in i passagen under Kulturhuset vid Sergels torg för att ställa upp sina kiosker med cyklisterna som mot alla regler kryssar fram mellan fotgängarna i så hög hastighet som de bara kan. Vilka har man som fotgängare störst orsak att vara rädd för? Cyklisterna är mitt svar!
Här kan man å andra sidan fråga sig hur vettigt beslutsprocessen fungerar. VARFÖR ingår det inte ett cykelkörfält här?
Som utomsocknes har jag förvisso rätt låg lokalkännedom, jag har en gång gått från söder via denna väg till en plats på Sveavägen, men mitt intryck är att denna sträcka skulle kunna vara en del av en utmärkt "cykelmotorväg" mellan söder och norr.
Det finns väl egentligen inga större anledningar för fotgängare att befinna sig i mitten av detta passage, förutom just att korsa passagen och det korsandet skulle t.ex. kunna lösas åtminstone delvis genom en trappa från "gångutrymmet under vägen som ansluter till plattan" och markplan öster om denna passage. (Att jag skriver delvis beror på att en sån passage antagligen inte är särskilt behaglig en halvöde natt, men torde funka finfint när det finns mycket folk i rörelse). För övrigt kan man också korsa passagen invändigt i kulturhuset om jag inte minns helt galet, fast det kanske kräver passage genom t.ex. bilbiotekets stöldlarmbågar (som enligt praktiska studier falsklarmar om man har med sig utsocknes böcker).
Trodde först du menade Västerlånggatan!
Men du menar hålet i Kulturhuset! Tja, det var t.o.m. gata en gång i tiden här. Sedan tror jag att där var cykelväg några år, men det är jag inte säker på. Men ytan kallas "Kulturtorg" och här förekommer marknader och scenbyggen och liknande. Inte så förfärligt ofta dock. Då vill man väl inte ha svärande cyklister som är förb.... på att cykelvägen är avstängd.
En gång byggde man upp ett helt hus för en utställning och blockerade då hela hålet från kant till kant. (Det handlade om rymden, och var i samband med att Fugelsang var ute och flög.) Efter någon dag så kom det upp en rejält skylt på entré-dörren som talade om att man inte fick ta med cykeln in. Kommer faktiskt inte ihåg säkert om det var dörr även på andra sidan så att man skulle kunna genat igenom byggnaden, men tror att det var det.
M_M skrev:Det där visar väl med all önskvärd tydlighet om hur lågt man värderar cyklande...
Lek med tanken att bygga det där Fuglesang-rymden-huset så att det blockerar rondellen strax norrut...
Vadå, där var ingen cykelbana då! Bara torg. Men det förekom förstås ca tre - fem cyklister i minuten, eller något sådant, i rusningstid!
Ja, alltså att man inte byggt en cykelbana där det uppenbart verkar vara en bra idé att ha en cykelbana visar väl hur lågt man värderar cyklande.
Jag tror att där var cykelbana ett tag. Men är inte säker. Det fanns anledning att inte ha en cykelbana där. Helt enkelt för mycket folk i rörelse, därför är cykelbana inte lämplig på platsen. Torget används ibland på ett sätt som gör att man inte kan ha cykelbana där. Och det är ju många som hävdar just att man inte skall blanda fotgängare och cyklister hur som helst.
Man kan ju inte bygga cykelbana överallt där cyklister vill fram. Lika lite som man bygger bilvägar eller gångbanor där bilister resp. fotgängare vill fram. Man har t.ex. inte längre fordonstrafik ända fram till Centralstationens huvudentré.
LÅ1 skrev:
Man kan ju inte bygga cykelbana överallt där cyklister vill fram. Lika lite som man bygger bilvägar eller gångbanor där bilister resp. fotgängare vill fram. Man har t.ex. inte längre fordonstrafik ända fram till Centralstationens huvudentré.
Exakt, det gick alldeles utmärkt att cykla på vägar och gator innan cykelbanorna uppfanns.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1 skrev:Vadå, där var ingen cykelbana då! Bara torg. Men det förekom förstås ca tre - fem cyklister i minuten, eller något sådant, i rusningstid!
Ja, alltså att man inte byggt en cykelbana där det uppenbart verkar vara en bra idé att ha en cykelbana visar väl hur lågt man värderar cyklande.
Jag tror att där var cykelbana ett tag. Men är inte säker. Det fanns anledning att inte ha en cykelbana där. Helt enkelt för mycket folk i rörelse, därför är cykelbana inte lämplig på platsen. Torget används ibland på ett sätt som gör att man inte kan ha cykelbana där. Och det är ju många som hävdar just att man inte skall blanda fotgängare och cyklister hur som helst.
Man kan ju inte bygga cykelbana överallt där cyklister vill fram. Lika lite som man bygger bilvägar eller gångbanor där bilister resp. fotgängare vill fram. Man har t.ex. inte längre fordonstrafik ända fram till Centralstationens huvudentré.
Hoho, det sista är väl en helt fantastiskt träffsäker kritik mot "Förbifarten"?
LÅ1 skrev:Man kan ju inte bygga cykelbana överallt där cyklister vill fram. Lika lite som man bygger bilvägar eller gångbanor där bilister resp. fotgängare vill fram. Man har t.ex. inte längre fordonstrafik ända fram till Centralstationens huvudentré.
Hoho, det sista är väl en helt fantastiskt träffsäker kritik mot "Förbifarten"?
Det var inte riktigt det jag tänkte på, men så kan man se det, helt klart!
Eniro visar också samma skylt. Skylten går åxå att se på hitta.se men de verkar inte vara sugna på att erbjuda en direktlänkfunktion...
Här ska alltså cyklar och fotgängare nyttja den breda tvåfiliga vägen medan motorfordonen ska trängs i den metersmala böjen som egentligen uppenbart är tänkt som cykelbana.
Inte nog med att skylten står på fel sida av cykelbanan, det är dessutom fel sorts skylt eftersom det uppenbart är helt separata vägytor för cyklister och fotgängare.
Pluspoäng dock för den näst intill antika skylten som pekar ut cykelvägar. Otur bara att det finns typ ingen anledning till att befinna sig vid skylten om man är påväg mot Kortedala
Jag har aldrig förstått utformningen där. När man kommer med cykel där är det oftast ifrån Kortedala eller Lars kagg. Då borde man kunna hänvisa cyklister att fortsätta i rondellen (om man ska mot centrum eller "kortedala" och sedan efter spåren, hänvisa till cykelbanan. "Spank sväng" brukar ju användas när man vill undvika vänstersväng. Men detta är ju en rondell. så vänster sväng är ju inte farligt. bara man ligger i rätt fil på väg in.
M_M skrev:Jo, det har varit uppe förut, och det framgick väl med all önskvärd tydlighet att problemet var inte lathet utan att fler cyklister vill/behöver parkera än vad cykelställen räcker till.
Jag är helt för att begränsa bilkörning genom att ha begränsat antal parkeringsplatser, men att begränsa cykelåkande genom att begränsa antalet cykelställ är i mitt tycke direkt korkat.
Skyltar som tydligt upplyser om att cykelparkering är förbjuden finns det gott om i de flesta städer.
Skyltar som tydligt upplyser om avstånd och riktning till närmsta stora cykelparkering är det betydligt sämre av.
Jag har aldrig förstått utformningen där. När man kommer med cykel där är det oftast ifrån Kortedala eller Lars kagg. Då borde man kunna hänvisa cyklister att fortsätta i rondellen (om man ska mot centrum eller "kortedala" och sedan efter spåren, hänvisa till cykelbanan. "Spank sväng" brukar ju användas när man vill undvika vänstersväng. Men detta är ju en rondell. så vänster sväng är ju inte farligt. bara man ligger i rätt fil på väg in.
Jag brukar alltid cykla Lars Kaggsgatan västerut om jag ska mot centrum, antingen vidare via Slakthusgatan och Marieholmsgatan eller via Gamlestadsvägen och Olskroken. Den förstnämnda vägen är oftast bättre eftersom det är en lång sträcka helt fri från trafikljus, väjningsplikter o.s.v. men via Olskroken är såklart närmare om man ska längre västerut.
Verspieder skrev:
M_M skrev:Jo, det har varit uppe förut, och det framgick väl med all önskvärd tydlighet att problemet var inte lathet utan att fler cyklister vill/behöver parkera än vad cykelställen räcker till.
Jag är helt för att begränsa bilkörning genom att ha begränsat antal parkeringsplatser, men att begränsa cykelåkande genom att begränsa antalet cykelställ är i mitt tycke direkt korkat.
Skyltar som tydligt upplyser om att cykelparkering är förbjuden finns det gott om i de flesta städer.
Skyltar som tydligt upplyser om avstånd och riktning till närmsta stora cykelparkering är det betydligt sämre av.
Sant! Att det över huvud taget finns vägskyltar som visar destinationer och avstånd dit, anpassade för cyklister, är väl också relativt nytt (senaste 15 åren eller nåt sånt).
Jag har aldrig förstått utformningen där. När man kommer med cykel där är det oftast ifrån Kortedala eller Lars kagg. Då borde man kunna hänvisa cyklister att fortsätta i rondellen (om man ska mot centrum eller "kortedala" och sedan efter spåren, hänvisa till cykelbanan. "Spank sväng" brukar ju användas när man vill undvika vänstersväng. Men detta är ju en rondell. så vänster sväng är ju inte farligt. bara man ligger i rätt fil på väg in.
Jag brukar alltid cykla Lars Kaggsgatan västerut om jag ska mot centrum, antingen vidare via Slakthusgatan och Marieholmsgatan eller via Gamlestadsvägen och Olskroken. Den förstnämnda vägen är oftast bättre eftersom det är en lång sträcka helt fri från trafikljus, väjningsplikter o.s.v. men via Olskroken är såklart närmare om man ska längre västerut.
Jag föredrar att vika av Slakthusgatan och cykla Waterloogatan-Kruthusgatan. Man slipper alla avgaser efter Marieholmsgatan. Vid gullbergsvass så kan man även vika av mot Svingeln om man vill det. Nu finns det ju även cykelbana efter Friggagatan.
M_M skrev:Jag brukar alltid cykla Lars Kaggsgatan västerut om jag ska mot centrum, antingen vidare via Slakthusgatan och Marieholmsgatan eller via Gamlestadsvägen och Olskroken. Den förstnämnda vägen är oftast bättre eftersom det är en lång sträcka helt fri från trafikljus, väjningsplikter o.s.v. men via Olskroken är såklart närmare om man ska längre västerut.
Jag föredrar att vika av Slakthusgatan och cykla Waterloogatan-Kruthusgatan. Man slipper alla avgaser efter Marieholmsgatan. Vid gullbergsvass så kan man även vika av mot Svingeln om man vill det. Nu finns det ju även cykelbana efter Friggagatan.
Jag har ibland åkt den vägen - framförallt före det blev någon ordning på cykeltrafiken omkring läppstiftet (förr så fanns bara en väg på kullersten (d.v.s. rundade stenar, ej platt gatsten) mellan "älvstranden öster om läppstiftet" och centrum), men under allt byggande i samband med motorvägsbron E20-E45 och delvis dubbelspårutbyggnaden av BJ så har den vägen varit lite väl krånglig.
Det är egentligen synd att den vägen inte får en upprustning för den har helt klart en del goda sidor (och kan dessutom användas för att nå Svingeln, där kan man dock prata om riktigt hemlig skyltning...)
P.S. tänk på dom hemlösa! (Visst är det så det står på bron?)
M_M skrev:Jag brukar alltid cykla Lars Kaggsgatan västerut om jag ska mot centrum, antingen vidare via Slakthusgatan och Marieholmsgatan eller via Gamlestadsvägen och Olskroken. Den förstnämnda vägen är oftast bättre eftersom det är en lång sträcka helt fri från trafikljus, väjningsplikter o.s.v. men via Olskroken är såklart närmare om man ska längre västerut.
Jag föredrar att vika av Slakthusgatan och cykla Waterloogatan-Kruthusgatan. Man slipper alla avgaser efter Marieholmsgatan. Vid gullbergsvass så kan man även vika av mot Svingeln om man vill det. Nu finns det ju även cykelbana efter Friggagatan.
Jag har ibland åkt den vägen - framförallt före det blev någon ordning på cykeltrafiken omkring läppstiftet (förr så fanns bara en väg på kullersten (d.v.s. rundade stenar, ej platt gatsten) mellan "älvstranden öster om läppstiftet" och centrum), men under allt byggande i samband med motorvägsbron E20-E45 och delvis dubbelspårutbyggnaden av BJ så har den vägen varit lite väl krånglig.
Det är egentligen synd att den vägen inte får en upprustning för den har helt klart en del goda sidor (och kan dessutom användas för att nå Svingeln, där kan man dock prata om riktigt hemlig skyltning...)
P.S. tänk på dom hemlösa! (Visst är det så det står på bron?)
Jag får hålla koll på bron nästa gång
Fram till nyligen så har det gått bra att cykla där. Har varit bra under "röde orm". Byggandet av pendeltågstationerna har dock gjort att Waterloogatan är grusbelagt nu. Allmänt rörligt runt hållplats Gamlestadstorget med. Men bra blir det nog, om några år.
Jag kan tänka mig att just cykelbanan förbi Waterloogatan-Kruthusgatan inte skyltas bättre är för att den korsar järnväg tre gånger (två oövervakade övergångar).
Bron över E6 är också lite väl smal, går knappt att mötas gående. Skulle det vara mer trafikerat där så behövs signalreglering.