Hållplatspinglor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Hållplatspinglor

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:Hur bestämmer man att man vilka platser som skall ha detta pling-ljud?
Vid trafikljus som normalt är släckta är det utmärkt. T.ex. Brandstationer och broar. Även vid obevakade övergångsställen över körbanor som har gles trafik, t.ex. kollektivtrafikfält.

Men när räcker röd gubbe utan ljud, och när måste han kompletteras med detta klingande? Är det röd gubbe så är det! Och om man säger att fotgängare inte bryr sig om röd gubbe, så man måste förstärka informationen med plingande, vad blir då nästa steg när inte heller ljudet räcker? Grindar? Och sedan?
Jag kan ha fått saken om bakfoten men mitt intryck är att i Göteborg används de tillsammans med gula lampor som sitter monterade i par (och blinkar växelvis).

På vissa ställen, t.ex. hållplats Skandinavium, sitter ovanstående arrangemang för att korsa spårområdet samtidigt som vanlig röd/grön gubbe används för att korsa bilkörfilerna som omger spår+hållplatsområdet.
Och på Hamngatan i Stockholm finns det gröna och röda gubbar även för passage över buss- och spårvägskörfältet. Plus plingljud. I alla fall vid Regeringsgatan, men jag tror också vid åtminstone ena änden av hållplatsen Kungsträdgården.

(Kom att tänka på att en kort tid, strax innan hela Hamngatan revs upp för spårarbetet, så hade man här nedräkning till skifte av gubb-färg. Kommer inte ihåg om det räknades hela tiden eller barra på sluttampen. Men det var bara tvåsiffrigt och jag tror att antalet sekunder som det numera är rött skulle kräva tre siffror.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Jag kan ha fått saken om bakfoten men mitt intryck är att i Göteborg används de tillsammans med gula lampor som sitter monterade i par (och blinkar växelvis).

På vissa ställen, t.ex. hållplats Skandinavium, sitter ovanstående arrangemang för att korsa spårområdet samtidigt som vanlig röd/grön gubbe används för att korsa bilkörfilerna som omger spår+hållplatsområdet.
ringverken används lite här och där och hur som helst skulle man kunna säga.

Kombinationen av "Signal för påkallande av särskild uppmärksamhet" av vissa kallad "Wig-Wag" och av andra "flaxljus" och ringverk är bara en tillämpning.

På Wieselgrensplatsen används ringverket helt ensamt.
På Chalmers vill jag minnas att de är kombinerade med röd gubbe. (Det där med bara röd gubbe och inte grön är så vitt jag förstått på väg bort)

Det finns säkert fler exempel.

För övrigt kan man fråga sig om vilken nytta alla skyddsanordningar har när människor handlöst går rakt ut framför bilar och vagnar på övergångsställen ivrigt lyssnande på musik eller pratande med någon kompis som riskerar höra när tråkigheter inträffar.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Skönt att ensam röd gubbe är påväg bort. Generellt verkar signaler med "ofullständig bestyckning" (relativt vad man är van vid) kanske inte vara en jättebra idé, även om de ibland är användbara. Skulle man haft en grönfas för privatbilarna västerut från Bellevue vid "bussutfarten" så antar jag att man även skulle behövt signalreglera övergångsstället o.s.v...

Jag tror att risken med musik/telefonprat åtminstone delvis är överdriven. VIsst är det en risk om man är ouppmärksam men förhoppningsvis är det inte så många som spelar musik så starkt att de inte hör omgivningen alls. Musik i öronen kan för övrigt vara rätt bra för att stå ut ombord på kollektivtrafiken när folk kacklar för fullt med varandra :)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Hur bestämmer man att man vilka platser som skall ha detta pling-ljud?
Vid trafikljus som normalt är släckta är det utmärkt. T.ex. Brandstationer och broar. Även vid obevakade övergångsställen över körbanor som har gles trafik, t.ex. kollektivtrafikfält.

Men när räcker röd gubbe utan ljud, och när måste han kompletteras med detta klingande? Är det röd gubbe så är det! Och om man säger att fotgängare inte bryr sig om röd gubbe, så man måste förstärka informationen med plingande, vad blir då nästa steg när inte heller ljudet räcker? Grindar? Och sedan?
I Göteborg är det vanligen så att när övergången över spåren signaleras separat så finns det ingen grön gubbe, utan det är släckt eller röd gubbe, och då används ljud tillsammans med röd gubbe.
AGR
Kontakt:

Re: Hållplatspinglor en annan modell

Inlägg av AGR »

Bild
En annan modell av en Hållplatspingla :wink:
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Jag tror att risken med musik/telefonprat åtminstone delvis är överdriven. VIsst är det en risk om man är ouppmärksam men förhoppningsvis är det inte så många som spelar musik så starkt att de inte hör omgivningen alls.
Det handlar nog mera om begränsad simultankapacitet, att både prata i telefon och röra sig på ett säkert sätt tycks ofta bli för mycket.
/Gunnar Ekeving
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

I Göteborg är det vanligen så att när övergången över spåren signaleras separat så finns det ingen grön gubbe, utan det är släckt eller röd gubbe, och då används ljud tillsammans med röd gubbe.
Kan detta hänga samman med att man ibland inte har någon signal för kollektivtrafikfordonen; spårvagns- eller bussföraren vet alltså inte om röda gubben tänts? På liknande sätt är det i varje fall med de flaxljus/kastljus i kombination med bjällerverk som finns på flera platser vid Tvärbanan i Stockholm. Där brukar spårvagnarna vara bra på att starta bjällerklangen och flaxandet i god tid; när bussar passerar är det dessvärre ofta så att bjällrandet börjar först när främre delen av bussen redan passerat övergången. En grön gubbe skulle då ge fotgängaren en falsk trygghet. Men självklart bör man som fotgängare se åt båda hållen även om gubben är grön och inget bjäller hörs
/Gunnar Ekeving
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

gek skrev:
Kan detta hänga samman med att man ibland inte har någon signal för kollektivtrafikfordonen; spårvagns- eller bussföraren vet alltså inte om röda gubben tänts? På liknande sätt är det i varje fall med de flaxljus/kastljus i kombination med bjällerverk som finns på flera platser vid Tvärbanan i Stockholm. Där brukar spårvagnarna vara bra på att starta bjällerklangen och flaxandet i god tid; när bussar passerar är det dessvärre ofta så att bjällrandet börjar först när främre delen av bussen redan passerat övergången. En grön gubbe skulle då ge fotgängaren en falsk trygghet. Men självklart bör man som fotgängare se åt båda hållen även om gubben är grön och inget bjäller hörs
Nej, röd gubbe används bara när det finns kollektivtrafiksignal för spårvagnen. Det är alltså antingen S för spårvagnen och ingen signal för fotgängarna eller pil för spårvagnen och röd gubbe för fotgängarna. När det däremot är gula kastljus för fotgängarna så har spårvagnen ingen signal. Förr var det ofta en vit lampa på toppen för spårvagnsföraren, men det tror jag är borta överallt numera.

Exempel från Järntorget:

Bild
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

gek skrev: I Stockholm undrar jag om inte de första kom i samband med kollektivkörfältet i mitten av Odengatan, kanske under 1990-talet? Har dock inte tänkt på om plingfunktionen finns kvar där, t ex vid Sveavägen nära Stadsbiblioteket.
Noterade igår att nämnda bjällerverk finns kvar, dock hördes bjällerklangen oavbrutet, inte längre enbart vid röd signal för gående. Kanske har betydelsen av pinglandet just vid detta övergångsställe övergått från "stopp" till att beteckna "allmänt farlig plats"
/Gunnar Ekeving
danneh

Inlägg av danneh »

Nej, röd gubbe används bara när det finns kollektivtrafiksignal för spårvagnen. Det är alltså antingen S för spårvagnen och ingen signal för fotgängarna eller pil för spårvagnen och röd gubbe för fotgängarna. När det däremot är gula kastljus för fotgängarna så har spårvagnen ingen signal. Förr var det ofta en vit lampa på toppen för spårvagnsföraren, men det tror jag är borta överallt numera.
Den vita signalen finns fortfarande, eller fanns iaf nyligen, kvar vid Annedal mellan Brunnsgatan och Handelshögskolan.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

danneh skrev:
Den vita signalen finns fortfarande, eller fanns iaf nyligen, kvar vid Annedal mellan Brunnsgatan och Handelshögskolan.
Vid Föreningsgatan menar du. Nu finns i alla fall ingen vit lampa där.
danneh

Inlägg av danneh »

Då har den plockats ner rätt nyligen isf
20581000184197

Inlägg av 20581000184197 »

Vid något tillfälle har jag hört bjällerverket vid Norrköpings resecentrum pingla oavbrutet också, trots att varken buss eller spårvagn varit på ingående. Men då har det varit något fel på det.
Skriv svar