Växlarna på Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Växlarna på Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Hur styrs växlarna på Spårväg City? När det är blandad trafik med linjerna 7 och 7N så måste ju växeln vid Nybroplan läggas om. Hur sker det?

Råkade i går se spårrensningsbilen på platsen. (Det är en gummihjulsbil med ett spårgående släp.) Föraren stannade och la om växeln med spett. Tydligen saknar den bilen möjlighet att styra växeln så att den slår över automatiskt. Blev lite nyfiken eftersom det dök upp en 7:a alldeles bakom. Det gäller ju att inte den fick växeln att gå tillbaka till läget för färd mot Sergels torg. Men allt fungerade som det skulle.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jonnie

Re: Växlarna på Spårväg City

Inlägg av Jonnie »

Växlarna på 7:an är av flera typer. Vissa växlar måste läggas om med spett medan andra, exempelvis den vid Nybroplan, kan läggas om antingen med spett eller med en växelomläggningsknapp i förarhytten på spårvagnen. Dessutom finns växlar som är återfjädrande, dvs. att de efter att en vagn har passerat läggs tillbaka automatiskt till det tidigare läget. En sådan växel finns vid utfarten från Sergels torg.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jonnie skrev:Växlarna på 7:an är av flera typer. Vissa växlar måste läggas om med spett medan andra, exempelvis den vid Nybroplan, kan läggas om antingen med spett eller med en växelomläggningsknapp i förarhytten på spårvagnen. Dessutom finns växlar som är återfjädrande, dvs. att de efter att en vagn har passerat läggs tillbaka automatiskt till det tidigare läget. En sådan växel finns vid utfarten från Sergels torg.
Tack för informationen. Det var i stort sett som jag förväntade mig. Funktionen på växeln vid Sergels torg har jag anat mig till. Det betyder väl då att det i princip är omöjligt att köra ut på motspår även om man skulle vilja? Eller går det att låsa växeln på något vis?

Men det jag funderade över var om växelomläggningen vid Nybroplan sköttes automatiskt eller av föraren eller möjligen från någon ledningscentral. Det sista alternativet verkade inte rimligt.
Men då vet jag att det inte finns någon automatisk sändning som får växeln att läggas om efter en förinställd destination i vagnen, utan föraren måste aktivt påkalla växelomläggning. Och det är väl det jag också trodde, även om jag inte kunde låta bli att fundera på om spårvagnen som kom alldeles bakom spårrensningsfordonet skulle kunnat lagt om växeln oavsiktligt genom någon form av automatik.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jonnie

Inlägg av Jonnie »

En återfjädrande växel går att lägga om till det andra läget. Det finns en återfjädrande växel mellan Kungsträdgården och Regeringsgatan (där man har tänkt sig att vända vagnarna då tätskiktet på Hamngatan ska åtgärdas) men den ligger vanligtvis på rakspår, för att undvika slitage.
Användarens profilbild
Vardon

Inlägg av Vardon »

Växlarna manövreras antingen med vred i hytten där man väljer höger eller vänster eller enligt linjenummer med ett tumhjul man ställer in önskat linjenummer och ser var man hamnar :)

I övrigt är det i stort sett samma system som i Norrköping och Göteborg.

Det är inget problem att bygga in styrutrustningen i ett arbetsfordon dock brukar det vara si och så med kortslutningar på hjulaxlarna att de gärna låser växlarna efter sig.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Aha, så det finns ingen speciell "arbetsfordonfunktion" i styrsystemet, d.v.s. att lägga om växeln elektriskt utan att förregla den?

Används inte nyckellås på stolpe alls i Stockholm?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

M_M skrev:Aha, så det finns ingen speciell "arbetsfordonfunktion" i styrsystemet, d.v.s. att lägga om växeln elektriskt utan att förregla den?

De flesta arbetsfordon klarar av att låsa upp växeln efter sig så det är inga problem. Nej finns inget nyckelvred ala GBG. Ibland önskade man sig det

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Stefan Widén skrev:
M_M skrev:Aha, så det finns ingen speciell "arbetsfordonfunktion" i styrsystemet, d.v.s. att lägga om växeln elektriskt utan att förregla den?

De flesta arbetsfordon klarar av att låsa upp växeln efter sig så det är inga problem. Nej finns inget nyckelvred ala GBG. Ibland önskade man sig det

/Stefan
Tyvärr har du fel Stefan och talar mot bättre vetande (Vardons i detta fallet).

De flesta arbetsfordon (alltså inte spårvagnar) kortsluter inte alltid tillräckligt för att fälla spårledning och därmed låser de inte upp växeln efter sig.

och JA det finns nyckelvred á la Göteborg i Stockholm, däremot inte i Norrköping.

Svaret på M_M:s fråga är att nej, systemet skiljer inte på spårvagnar och arbetsfordon. Det är förstås tekniskt möjligt att göra, men frågan är om det är praktiskt bra. Det är en del säkerhetsbevisning som krävs för att göra ett sådant undantag och sen gäller det dessutom att inte fel identitet hamnar på fel sorts fordon.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:Svaret på M_M:s fråga är att nej, systemet skiljer inte på spårvagnar och arbetsfordon. Det är förstås tekniskt möjligt att göra, men frågan är om det är praktiskt bra. Det är en del säkerhetsbevisning som krävs för att göra ett sådant undantag och sen gäller det dessutom att inte fel identitet hamnar på fel sorts fordon.
Det sistnämnda är nog en bra poäng.

Hur mycket/lite jobb är det att spetta en växel?

Jag ställer frågan för extrakostnaden torde antagligen inte bli så stor för att montera extra nyckellås enbart för att manövrera växeln utan låsning, med separat nyckel och därmed antagligen låg risk för förväxling.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:
2763 skrev:Svaret på M_M:s fråga är att nej, systemet skiljer inte på spårvagnar och arbetsfordon. Det är förstås tekniskt möjligt att göra, men frågan är om det är praktiskt bra. Det är en del säkerhetsbevisning som krävs för att göra ett sådant undantag och sen gäller det dessutom att inte fel identitet hamnar på fel sorts fordon.

Jag ställer frågan för extrakostnaden torde antagligen inte bli så stor för att montera extra nyckellås enbart för att manövrera växeln utan låsning, med separat nyckel och därmed antagligen låg risk för förväxling.
Växeln måste förstås låsas även efter manöver med nyckelbrytare. Man ska inte köra genom en olåst växel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:

Växeln måste förstås låsas även efter manöver med nyckelbrytare. Man ska inte köra genom en olåst växel.
Hur gör man då om man spettar växeln? Släpper låset och går till igen på andra läget?

Jag tänker alltså på att köra med t.ex. gummihjulskörd spårrensare å såna maskinerier som inte säkert kortsluter spårledningarna och också är att betrakta som "korta".
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Hur gör man då om man spettar växeln? Släpper låset och går till igen på andra läget?
Det beror på vad man menar med låsning. Det finns dels en mekanisk låsning av växeltungorna, dels en låsning/blockering av styrsystemet så att det inte utför någon omläggning. Den senare låsningen sker efter impuls från vagnen och upplåsning sker genom passage. Om ingen impuls ges så sker blockering när vagnen går på spårledningen. Den mekaniska låsningen sker genom omläggningsmekanismen. I början på rörelsen upphävs låsningen, sedan sker själva omläggningen och till slut låses tungorna i det nya läget. Vid omläggning med spett sticker man in spettet i en hävarm som är förbunden med omläggningsmekanismen, d.v.s. förloppet blir detsamma som vid elektrisk omläggning fast det är människan som står för kraften. Omläggning med spett är förstås oberoende av om styrsystemet är blockerat eller ej.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ok, fel ordval tidigare av mig. Byt ut låsning mot blockering.
Skriv svar