Trögt för elbilar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
Trögt för elbilar
Elbilsatsning i Göteborg hotas av nedläggning - Ekot
Ultra-green Europe slow to buy electric vehicles - Mother Nature Network
I Kina såldes under 2008 21 miljoner elcyklar men bara nio miljoner bilar
Fler elcyklar än bilar i Kina - Ecoprofile
Ultra-green Europe slow to buy electric vehicles - Mother Nature Network
I Kina såldes under 2008 21 miljoner elcyklar men bara nio miljoner bilar
Fler elcyklar än bilar i Kina - Ecoprofile
Re: Trögt för elbilar
Här tycker jag seriöst att vi bör se över regelverket över krångelfaktorn för egna ombyggnader av fordon.
Det anges alltid samma två skäl till fördelen att skrota ut gamla bilar och ersätta med nya, den ena är säkerheten och den andra är miljöaspekten.
Idag har vi väl ändå kommit till det läge att bilar som skrotas har förhållandevis hög säkerhet? Kvar återstår då bara miljöaspekten, och en elbilkonvertering löser i princip miljöaspekten.
Det anges alltid samma två skäl till fördelen att skrota ut gamla bilar och ersätta med nya, den ena är säkerheten och den andra är miljöaspekten.
Idag har vi väl ändå kommit till det läge att bilar som skrotas har förhållandevis hög säkerhet? Kvar återstår då bara miljöaspekten, och en elbilkonvertering löser i princip miljöaspekten.
Det hänger inte ihop med vägtrafiksäkerheten. Om du så vill så förbjud hembyggda elbilar att åka färja, i längre tunnlar och på andra platser där en bilbrand drabbar nämnvärt mer än den brinnande bilen.Inge skrev:Hänger inte det ihop? Var väl inte mer än ett år sedan en hammabyggd elbil höll på att sätta eld på en hel passagerarfärja.M_M skrev:Här tycker jag seriöst att vi bör se över regelverket över krångelfaktorn för egna ombyggnader av fordon.
Å andra sidan så är väl EN elbilbrand ganska lite, vanliga bilar brinner då och då, och löjligt nog är det dessutom sådana idiotiska orsaker som t.ex. ett elfel som sätter fyr på koncentrerad spolarvätska (ja, sånt är väl dessutom alltid Opel som är skyldiga till?)...
Jag tror att säkerheten på färjor, i tunnlar å sånt skulle bli högre om vi förbjöd Opel än om vi förbjöd elbilar

OBS att Opel har jag tagit lika statistiskt osäkert som elbilstatistiken

- Erik Sandblom
Inge skrev:Var väl inte mer än ett år sedan en hammabyggd elbil höll på att sätta eld på en hel passagerarfärja.
Bilprovningen borde väl upptäcka felombyggda elbilar?
Om alla gjorde var de borde så skulle vi ha en betydligt bättre världErik Sandblom skrev:Inge skrev:Var väl inte mer än ett år sedan en hammabyggd elbil höll på att sätta eld på en hel passagerarfärja.
Bilprovningen borde väl upptäcka felombyggda elbilar?
Att det finns bilar av mindre bar kvalité idag ser jag ett ytterst dåligt argument för att införa fler bilar av mindre bra kvalité.M_M skrev:Det hänger inte ihop med vägtrafiksäkerheten. Om du så vill så förbjud hembyggda elbilar att åka färja, i längre tunnlar och på andra platser där en bilbrand drabbar nämnvärt mer än den brinnande bilen.Inge skrev:Hänger inte det ihop? Var väl inte mer än ett år sedan en hammabyggd elbil höll på att sätta eld på en hel passagerarfärja.M_M skrev:Här tycker jag seriöst att vi bör se över regelverket över krångelfaktorn för egna ombyggnader av fordon.
Å andra sidan så är väl EN elbilbrand ganska lite, vanliga bilar brinner då och då, och löjligt nog är det dessutom sådana idiotiska orsaker som t.ex. ett elfel som sätter fyr på koncentrerad spolarvätska (ja, sånt är väl dessutom alltid Opel som är skyldiga till?)...
Jag tror att säkerheten på färjor, i tunnlar å sånt skulle bli högre om vi förbjöd Opel än om vi förbjöd elbilar![]()
OBS att Opel har jag tagit lika statistiskt osäkert som elbilstatistiken
- Erik Sandblom
Det går trögt för elbilar för personligt bruk men inom Posten har de funnits länge. I Sverige lanserades första elbilen på 70-talet, och idag består drygt 25 % av brevutdelningens fordon i Sverige av små elbilar och elmopeder som laddas nattetid med "Bra Miljöval"-el.
I Paris har Fedex tolv stycken trehjuliga elhybrider, som kan drivas med både elkraft och förarens trampkraft. De har plats för en europapall men Fedex verkar ha egna containrar med samma mått som en europapall, och även batteriet sitter i containern. Kurirbolaget La Petit Reine har 80 eldrivna trehjulingar i fyra franska städer.
Av den sammanlagda postvolymen i Danmark delas mellan 60 och 70 procent av breven ut av cyklande brevbärare.
PostNord: Elfordon spar miljö och pengar
The City Fix: FedEx Makes More Efficient Deliveries with Zero Emissions Electric Bikes
La Petit Reine. Chiffres clés
Tillägg: En sak till. Gatubolaget i Göteborg beställer 40 stycken elektriska, trehjuliga EU-mopeder.
Eldrivna trehjulingar på prov i Göteborg - Vårt Göteborg
I Paris har Fedex tolv stycken trehjuliga elhybrider, som kan drivas med både elkraft och förarens trampkraft. De har plats för en europapall men Fedex verkar ha egna containrar med samma mått som en europapall, och även batteriet sitter i containern. Kurirbolaget La Petit Reine har 80 eldrivna trehjulingar i fyra franska städer.
Av den sammanlagda postvolymen i Danmark delas mellan 60 och 70 procent av breven ut av cyklande brevbärare.
PostNord: Elfordon spar miljö och pengar
The City Fix: FedEx Makes More Efficient Deliveries with Zero Emissions Electric Bikes
La Petit Reine. Chiffres clés
Tillägg: En sak till. Gatubolaget i Göteborg beställer 40 stycken elektriska, trehjuliga EU-mopeder.
Eldrivna trehjulingar på prov i Göteborg - Vårt Göteborg
Wikipedia om argumentationsfelBSB101 skrev:Att det finns bilar av mindre bar kvalité idag ser jag ett ytterst dåligt argument för att införa fler bilar av mindre bra kvalité.

Kalla det vad du vill men att införa en produkt som är sämre än de produkter som redan finns brukar bara leda till en sak på en fri marknad - flopp.M_M skrev:Wikipedia om argumentationsfelBSB101 skrev:Att det finns bilar av mindre bar kvalité idag ser jag ett ytterst dåligt argument för att införa fler bilar av mindre bra kvalité.
Mig veterligen så finns det ingen som har någon plan att marknadsföra en felaktig elkonverteringssats (eller en som inbjuder till felaktig montering).BSB101 skrev:Kalla det vad du vill men att införa en produkt som är sämre än de produkter som redan finns brukar bara leda till en sak på en fri marknad - flopp.M_M skrev:Wikipedia om argumentationsfelBSB101 skrev:Att det finns bilar av mindre bar kvalité idag ser jag ett ytterst dåligt argument för att införa fler bilar av mindre bra kvalité.
Argumentet om en enda brand ombord på en färja håller inte...