8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Idag la jag märke till när jag körde buss att delar av de gamla spårvagnsspåren i Sjukhusbacken börjar synas. Detta beror förstås på dåligt vägunderhåll. Jag undrar hur länge detta kommer bestå innan de asfalterar om. Detta är fallet på minst 4 platser i backen, vid foten och sedan högre upp där mittrabatten börjar.
Annars finns det flera ställen i stan där väghållningen är under all kritik. På Strandvägen har hastigheten för buss i kollektivkörfältet begränsats till 20 km/h. Hur påverkar detta spårvägen då bussarna helt plötsligt är "i vägen".
Annars finns det flera ställen i stan där väghållningen är under all kritik. På Strandvägen har hastigheten för buss i kollektivkörfältet begränsats till 20 km/h. Hur påverkar detta spårvägen då bussarna helt plötsligt är "i vägen".
Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Sen där, ytterligare en snutt där vi borde kunna vara hyggligt säkra på att det inte behövs några omfattande ledningsflyttar vid spårläggning 

Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Skall dit på måndag, tack för heads-up´en - måste spana in detta. Skall kanske ta bilder?
Kanske börja med 3:an istället för 4:an från buss till spårvagn? Hehe.. Nej men jag hoppas de lägger spår på nya Solnabron när den nu byggs..
Kanske börja med 3:an istället för 4:an från buss till spårvagn? Hehe.. Nej men jag hoppas de lägger spår på nya Solnabron när den nu byggs..
Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Påverkar inte alls då det än så länge inte är några bussförare som respekterar hastighetsbegränsningenSouthernCross88au skrev:På Strandvägen har hastigheten för buss i kollektivkörfältet begränsats till 20 km/h. Hur påverkar detta spårvägen då bussarna helt plötsligt är "i vägen".

Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Hur tänkte du nu? Det förutsätter att man hade samma regelverk då som nu. Dessutom kan man ju ha lagt nya ledningar under spåren och tagit bort spåren just där ledningarna i så fall går.M_M skrev:Sen där, ytterligare en snutt där vi borde kunna vara hyggligt säkra på att det inte behövs några omfattande ledningsflyttar vid spårläggning
/T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Det är nästan så att man känner att gå dit under natten och börja hacka upp lite mer asfalt för att få till en mer kontinuerlig sträcka.
Sedan kan man ju fortsätta och se hur mycket spår som egentligen ligger kvar där under. Jag undrar om växlarna i korsningen Sjukhusbacken/Ringvägen är kvar.

Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Du kanske skall kontakta Tidsjägarna ä.k.s. Time team.SouthernCross88au skrev:Det är nästan så att man känner att gå dit under natten och börja hacka upp lite mer asfalt för att få till en mer kontinuerlig sträcka.Sedan kan man ju fortsätta och se hur mycket spår som egentligen ligger kvar där under. Jag undrar om växlarna i korsningen Sjukhusbacken/Ringvägen är kvar.

Att gräva på egen hand kanske inte är så bra på en plats där det rimligen är en del trafik hela dygnet. (Till och från akuten.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Tänkte inte på det.2763 skrev:Hur tänkte du nu? Det förutsätter att man hade samma regelverk då som nu. Dessutom kan man ju ha lagt nya ledningar under spåren och tagit bort spåren just där ledningarna i så fall går.M_M skrev:Sen där, ytterligare en snutt där vi borde kunna vara hyggligt säkra på att det inte behövs några omfattande ledningsflyttar vid spårläggning

Kan man inte återklassa befintliga spår som spårväg och bara göra "spårbyte"?

Metalldetektor är kanske annars en bra idé? Jag vet inte vilka lyxvarianter som finns men nog borde det kunna finnas något som kan mäta tiden det tar för radiovågor att studsa mot metallen, och dessutom skicka ut radiovågorna rejält riktat, så att man i princip kan föra en bred "scanner" över ytan, ungefär som de där rätt värdelösa "handscanners" som såldes till datorer före dagens riktiga flatbäddscanners blev vanliga?SouthernCross88au skrev:Det är nästan så att man känner att gå dit under natten och börja hacka upp lite mer asfalt för att få till en mer kontinuerlig sträcka.Sedan kan man ju fortsätta och se hur mycket spår som egentligen ligger kvar där under. Jag undrar om växlarna i korsningen Sjukhusbacken/Ringvägen är kvar.

Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Det är väl isåfall en ovanligt bra plats att gräva på, om det är nära till akuten?LÅ1 skrev:Du kanske skall kontakta Tidsjägarna ä.k.s. Time team.SouthernCross88au skrev:Det är nästan så att man känner att gå dit under natten och börja hacka upp lite mer asfalt för att få till en mer kontinuerlig sträcka.Sedan kan man ju fortsätta och se hur mycket spår som egentligen ligger kvar där under. Jag undrar om växlarna i korsningen Sjukhusbacken/Ringvägen är kvar.
Att gräva på egen hand kanske inte är så bra på en plats där det rimligen är en del trafik hela dygnet. (Till och från akuten.)


twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Inte bästa bilderna men, för de som inte kan inspektera på plats..




Asfalten har spruckit längs spåren på ganska många och långa ställen - utan att spåren syns överallt.




Asfalten har spruckit längs spåren på ganska många och långa ställen - utan att spåren syns överallt.
Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"
Och där har dom legat sen 1952. Grattis till 60 år i gatan men bara 15 år i drift.
mvh
Kjell L
mvh
Kjell L