8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SouthernCross88au

8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"

Inlägg av SouthernCross88au »

Idag la jag märke till när jag körde buss att delar av de gamla spårvagnsspåren i Sjukhusbacken börjar synas. Detta beror förstås på dåligt vägunderhåll. Jag undrar hur länge detta kommer bestå innan de asfalterar om. Detta är fallet på minst 4 platser i backen, vid foten och sedan högre upp där mittrabatten börjar.

Annars finns det flera ställen i stan där väghållningen är under all kritik. På Strandvägen har hastigheten för buss i kollektivkörfältet begränsats till 20 km/h. Hur påverkar detta spårvägen då bussarna helt plötsligt är "i vägen".
Användarens profilbild
M_M

Re: 8:ans spår vid Södersjukhuset börjar "återuppstå"

Inlägg av M_M »

Sen där, ytterligare en snutt där vi borde kunna vara hyggligt säkra på att det inte behövs några omfattande ledningsflyttar vid spårläggning :wink:
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Skall dit på måndag, tack för heads-up´en - måste spana in detta. Skall kanske ta bilder?

Kanske börja med 3:an istället för 4:an från buss till spårvagn? Hehe.. Nej men jag hoppas de lägger spår på nya Solnabron när den nu byggs..
Reptilia

Inlägg av Reptilia »

SouthernCross88au skrev:På Strandvägen har hastigheten för buss i kollektivkörfältet begränsats till 20 km/h. Hur påverkar detta spårvägen då bussarna helt plötsligt är "i vägen".
Påverkar inte alls då det än så länge inte är några bussförare som respekterar hastighetsbegränsningen :wink:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Sen där, ytterligare en snutt där vi borde kunna vara hyggligt säkra på att det inte behövs några omfattande ledningsflyttar vid spårläggning :wink:
Hur tänkte du nu? Det förutsätter att man hade samma regelverk då som nu. Dessutom kan man ju ha lagt nya ledningar under spåren och tagit bort spåren just där ledningarna i så fall går.

/T
Med reservation för tyckfel.
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Det är nästan så att man känner att gå dit under natten och börja hacka upp lite mer asfalt för att få till en mer kontinuerlig sträcka. :) Sedan kan man ju fortsätta och se hur mycket spår som egentligen ligger kvar där under. Jag undrar om växlarna i korsningen Sjukhusbacken/Ringvägen är kvar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

SouthernCross88au skrev:Det är nästan så att man känner att gå dit under natten och börja hacka upp lite mer asfalt för att få till en mer kontinuerlig sträcka. :) Sedan kan man ju fortsätta och se hur mycket spår som egentligen ligger kvar där under. Jag undrar om växlarna i korsningen Sjukhusbacken/Ringvägen är kvar.
Du kanske skall kontakta Tidsjägarna ä.k.s. Time team. :cheesygrin:
Att gräva på egen hand kanske inte är så bra på en plats där det rimligen är en del trafik hela dygnet. (Till och från akuten.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:Sen där, ytterligare en snutt där vi borde kunna vara hyggligt säkra på att det inte behövs några omfattande ledningsflyttar vid spårläggning :wink:
Hur tänkte du nu? Det förutsätter att man hade samma regelverk då som nu. Dessutom kan man ju ha lagt nya ledningar under spåren och tagit bort spåren just där ledningarna i så fall går.
Tänkte inte på det. :oops:
Kan man inte återklassa befintliga spår som spårväg och bara göra "spårbyte"? :mrgreen:
SouthernCross88au skrev:Det är nästan så att man känner att gå dit under natten och börja hacka upp lite mer asfalt för att få till en mer kontinuerlig sträcka. :) Sedan kan man ju fortsätta och se hur mycket spår som egentligen ligger kvar där under. Jag undrar om växlarna i korsningen Sjukhusbacken/Ringvägen är kvar.
Metalldetektor är kanske annars en bra idé? Jag vet inte vilka lyxvarianter som finns men nog borde det kunna finnas något som kan mäta tiden det tar för radiovågor att studsa mot metallen, och dessutom skicka ut radiovågorna rejält riktat, så att man i princip kan föra en bred "scanner" över ytan, ungefär som de där rätt värdelösa "handscanners" som såldes till datorer före dagens riktiga flatbäddscanners blev vanliga? :wink:
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
Du kanske skall kontakta Tidsjägarna ä.k.s. Time team. :cheesygrin:
Att gräva på egen hand kanske inte är så bra på en plats där det rimligen är en del trafik hela dygnet. (Till och från akuten.)
Det är väl isåfall en ovanligt bra plats att gräva på, om det är nära till akuten? :cheesygrin: :mrgreen:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Inte bästa bilderna men, för de som inte kan inspektera på plats..

Bild
Bild
Bild
Bild

Asfalten har spruckit längs spåren på ganska många och långa ställen - utan att spåren syns överallt.
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

Och där har dom legat sen 1952. Grattis till 60 år i gatan men bara 15 år i drift.

mvh
Kjell L
Skriv svar