Förarutbildning och service på vagntyp C4

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
C4-Fantast

Förarutbildning och service på vagntyp C4

Inlägg av C4-Fantast »

Någon som vet hur eller var man kan få tag på förarinstruktioner och/eller –manual till C4:an, rent av kurslitteratur och instruktionsfilmer? Dessutom, hur lång och omfattande var förarutbildningen, vad krävdes och vad ingick?

Om instruktions- eller handböcker inte går att få tag på men att någon kanske har kvar något av detta i sin ägo, scanna gärna in delar (eller helst i sin helhet) och lägg upp här på forumet…

Rent förartekniskt, skilde sig C1-C2 på något sätt från att köra C4:an? Och på vilket sätt behövde man vidareutbilda sig om man gick från C4:an till att köra C6? Och praktiskt, hur såg rutinerna ut när man hämtade en C4 och kanske körde ut som första tåg från Nyboda, och inte bara övertog ett tåg vid förarbyte, som man ofta såg när 13 mot Ropsten kom in till Liljeholmen?

I övrigt, hur ofta servades C4:an, hur såg underhållet ut, med vilken frekvens måste kanske vissa komponenter/detaljer eller motordelar bytas ut efter visst slitage för att inte tumma på säkerheten? Finns kanske någon verkstadsteknisk information med allmänna rekommendationer att få tag på?

Allt relaterat vore intressant att få veta, för den som känner sig hågad...
C12C3C3C12

Re: Förarutbildning och service på vagntyp C4

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vissa saker som du önskar kan och bör ej komma till allmän kännedom. För mig som började att köra på Bana 2 med sina C4 samt C5 i början på 70-talet var utbildningen i Spångahallen med sina C2, därav följer att det var liten skillnad tekniskt mellan C2 samt C4. Körningen var helt annorlunda med C4 eftersom den hade en kraftig förberedelsebroms särskilt den sista serien av C4 som jag kallar 600-serien, vagnsnummer på 26XX som var förberedda för automatdrift. Utbildingen var på c:a 5 veckor.

C6 kom under tiden jag körde på Bana 2, det var stora skillnader mot dom tidigare vagnarna tekniskt sett, kommer inte ihåg hur lång utbildningen var. Dom saknade förberedelsebroms, hade elektronisk förberedelsebroms istället.

Ett litet tips, sök på C4 här på forumet för mera detaljer samt historier.

Har ändrat elektronisk bromstryckvakt till det korrekta elektronisk förberedelsebroms.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den onsdag 02 maj 2012 0:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Jag antar att du finkammat spårvägsmuseet. Har du inte gjort det så är det en bra väg att gå. De har koll på vad som inte anses vara "känsligt" Med dina tidigare inlagor om C1-C3 känns det som om du jobbar med en bok eller liknande. Jag tror alla ser fram mot en fin bok om tunnelbanan som skiljer sig från de som tidigare utgivits. För att få klarhet i vad som är känsligt eller ej kan du alltid ställa frågan till SLs säkerhetsavdelning. Ett brev därifrån är en bra nyckel att kunna få information. Det finns som du förstår många som sitter inne med information men man vill inte riskera att hamna i en tokig sits.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Ursäkta en nyfiken, vad gör en Bromstryckvakt på C6? förhindrar den pådrag om inte bromsledningen är fylld och luftbromsen loss?

HS
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Varför är vissa uppgifter om C1-C4 hemliga? De går ju inte längre i trafik.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

AdrianLangemar skrev:Varför är vissa uppgifter om C1-C4 hemliga? De går ju inte längre i trafik.
Därför att vissa handhavanden och instruktioner är fortfarande "tillämpliga" på C6 och uppåt. Och de bör kanske inte komma till "allmän kännedom".
Tror att t ex hur man "öppnar passagerardörrarna utifrån" kan förtjusa ett visst klientel...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Henrik Schütz skrev:Ursäkta en nyfiken, vad gör en Bromstryckvakt på C6? förhindrar den pådrag om inte bromsledningen är fylld och luftbromsen loss?

HS
Oops sorry Henrik, tvekade lite där när jag skrev det, skall vara elektronisk förberedelsebroms :oops:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:
Henrik Schütz skrev:Ursäkta en nyfiken, vad gör en Bromstryckvakt på C6? förhindrar den pådrag om inte bromsledningen är fylld och luftbromsen loss?

HS
Oops sorry Henrik, tvekade lite där när jag skrev det, skall vara elektronisk förberedelsebroms :oops:
Men det blev inte helt rätt ändå, du menar förstås "elektronisk fältväckningsanordning", vilket dock inte säger så mycket om vad det är för något, om man inte redan känner till konstruktionen så väl att en förklaring är onödig :cheesygrin:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
AdrianLangemar skrev:Varför är vissa uppgifter om C1-C4 hemliga? De går ju inte längre i trafik.
Därför att vissa handhavanden och instruktioner är fortfarande "tillämpliga" på C6 och uppåt. Och de bör kanske inte komma till "allmän kännedom".
Tror att t ex hur man "öppnar passagerardörrarna utifrån" kan förtjusa ett visst klientel...
Kan sådant verkligen hållas hemligt? Jag menar det är väl många som känner till det och som inte har någon koppling till SL längre, eller aldrig har haft. Jag har aldrig haft någon direkt koppling till SL men tror ändå att jag vet hur man gör. Kan ha hört det på tunnelbanans radiokommunikation, eller också läst det här för länge sedan.
Men jag håller med om att man inte i onödan skall sprida kunskap som kan användas för att sabotera på något sätt, eller som kan utsätta människor för fara.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:

HS
Men det blev inte helt rätt ändå, du menar förstås "elektronisk fältväckningsanordning", vilket dock inte säger så mycket om vad det är för något, om man inte redan känner till konstruktionen så väl att en förklaring är onödig :cheesygrin:
Oops så det kan bli, var ju 40 år sedan jag gick utbildningen...
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:
roggek skrev:
Kan sådant verkligen hållas hemligt? Jag menar det är väl många som känner till det och som inte har någon koppling till SL längre, eller aldrig har haft. Jag har aldrig haft någon direkt koppling till SL men tror ändå att jag vet hur man gör. Kan ha hört det på tunnelbanans radiokommunikation, eller också läst det här för länge sedan.
Men jag håller med om att man inte i onödan skall sprida kunskap som kan användas för att sabotera på något sätt, eller som kan utsätta människor för fara.
Även om SL försöker förneka det har vi ju museitåget.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hade C4 inte hyttdörrar, eller varför pratas det om hemliga sätt att öppna passagerardörrarna utifrån?

Jag har alltid trott att personalen går in genom hyttdörarna på förarhytterna och från hytten manövrerar passagerardörrarna.

Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om det finns nån bakväg.

Semi-off-topic:
Det påminner mig om när min morfar låste in bilnycklarna i bilen som hade centrallås, det var bara att peta fram ledningen mellan bakluckan och den fasta karossen, sticka en nål i en av centrallåsledningarna, tvinna på en kabel och "dutta" mot pluspolen på batteriet. Det som tog längs tid var att pilla upp motorhuven från utsidan, vilket egentligen var onödigt för 12V hade ju gått att ta från annan bil.

Jag antar att det inte i officiella instruktioner ingår nåt trick att lägga en metalldel mellan ett par pinnar i kopplen för att öppna dörrarna (vilket skulle motsvara bil-centrallåsgrejen)...
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Sitter ett vred mitt på långbalken, vrid på det så går mittdörrparet upp. Inte så upphetsande.
Användarens profilbild
C4-Fantast

Inlägg av C4-Fantast »

Okay, kan förstå om delar av det jag frågade efter inte bör hamna hos obehöriga. Men när det gäller service och underhållsintervallet och liknande, så bör ju det inte utgöra ett problem. Om det möjligen tar för lång tid att gå in på, så vore jag tacksam för tips om litteratur som kan kasta ljus över vissa av dessa aspekter...
Användarens profilbild
C4-Fantast

Inlägg av C4-Fantast »

C12C3C3C12 skrev:Vissa saker som du önskar kan och bör ej komma till allmän kännedom. För mig som började att köra på Bana 2 med sina C4 samt C5 i början på 70-talet var utbildningen i Spångahallen med sina C2, därav följer att det var liten skillnad tekniskt mellan C2 samt C4. Körningen var helt annorlunda med C4 eftersom den hade en kraftig förberedelsebroms särskilt den sista serien av C4 som jag kallar 600-serien, vagnsnummer på 26XX som var förberedda för automatdrift. Utbildingen var på c:a 5 veckor.

C6 kom under tiden jag körde på Bana 2, det var stora skillnader mot dom tidigare vagnarna tekniskt sett, kommer inte ihåg hur lång utbildningen var. Dom saknade förberedelsebroms, hade elektronisk förberedelsebroms istället.

Ett litet tips, sök på C4 här på forumet för mera detaljer samt historier.

Har ändrat elektronisk bromstryckvakt till det korrekta elektronisk förberedelsebroms.
Stefan Widén skrev:Jag antar att du finkammat spårvägsmuseet. Har du inte gjort det så är det en bra väg att gå. De har koll på vad som inte anses vara "känsligt" Med dina tidigare inlagor om C1-C3 känns det som om du jobbar med en bok eller liknande. Jag tror alla ser fram mot en fin bok om tunnelbanan som skiljer sig från de som tidigare utgivits. För att få klarhet i vad som är känsligt eller ej kan du alltid ställa frågan till SLs säkerhetsavdelning. Ett brev därifrån är en bra nyckel att kunna få information. Det finns som du förstår många som sitter inne med information men man vill inte riskera att hamna i en tokig sits.

Stefan
Tack för tips och info Stefan och C12C3C3C12, skall kollas upp...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hechtwagen skrev:Sitter ett vred mitt på långbalken, vrid på det så går mittdörrparet upp. Inte så upphetsande.
Aha, med andra ord inte direkt åtkomligt när tågen står på "för allmänheten tillgängliga ställen", d.v.s. inget man petar på om man är så egoistisk att man vill kliva på när föraren redan stängt dörrarna.

När/hur används den där? Ifall ytterdörarna till förarhytterna inte riktigt vill eller?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
Hechtwagen skrev:Sitter ett vred mitt på långbalken, vrid på det så går mittdörrparet upp. Inte så upphetsande.
Aha, med andra ord inte direkt åtkomligt när tågen står på "för allmänheten tillgängliga ställen", d.v.s. inget man petar på om man är så egoistisk att man vill kliva på när föraren redan stängt dörrarna.

När/hur används den där? Ifall ytterdörarna till förarhytterna inte riktigt vill eller?
Om jag förstått rätt så har det förekommit att "busungar" vid ett stationsuppehåll stuckit ner handen mellan perrong och tåg och vridit om vredet, och sedan går inte alla dörrar igen när föraren stänger dörrarna. Och det är kanske inte första felorsak som föraren tänker på att kolla.
Men jag tror inte det är ett vanligt problem. Eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Tidmagnetventil

Inlägg av Tidmagnetventil »

C5 hade var den första vagntypen med "frirull" (saknade bromsförberedelse då körveven ställdes i 0-läge) och var försedd med elektrisk/elektronisk fältväckningsanordning.

C5 hade en körvev som dels var annorlunda utformad än på tidigare vagntyper, dels var "lättare" att hålla i nedtryckt läge.

C1 tom C5 hade parkeringsbroms som ansattes/lossades med ett "svänghjul" i A-hytten.
C6 (och "framåt") har inverterad parkeringsbroms.

Mig veterligen var C5 den enda vagntyp som hade två utvändiga lampor - den "sedvanliga oragngea" samt en blå för indikering av fel på luftfjädringen.
Den blå kunde tändas då det var mycket trafikanter i tåget.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tänk att man mig veterligen fortfarande inte använder givare på fjädringens läge för att föra ungefärlig statistik över hur folk reser!

Det vore ju avsevärt exaktare än att räkna folk måndag-torsdag (och strunta i fredag+helg) som SL tydligen gör.

Apropå blåa lampan på C5 alltså.
Användarens profilbild
C4-Fantast

Inlägg av C4-Fantast »

C12C3C3C12 skrev:... särskilt den sista serien av C4 som jag kallar 600-serien, vagnsnummer på 26XX som var förberedda för automatdrift...
Här några kommentarer om C4:ans 600-serie av en servicekille:

Videotexten lyder: "Tunneltåg vagntyp C4 kontaktor låda på en '600' serie. De här kontaktorerna går upp och ned i olika steg beroende på vilken fart föraren önskar åka i. Har för mig att lådan har elektroniskt stömgränsrelä vilket skiljer sig från de 599 vagnar som tillverkades innan som satt i C1-C4.
600 lådan var känslig för extrema minusgrader och resultatet blev ofta uppkopplingsfel, även fast man smorde med iskompressorolja så behövde lådan ibland 'tinas upp' i verkstan. Däremot var det alltid trevligare att jobba med kontaktorlådan det fanns liksom lite mera generösare plats att handskas med och det var lättare att komma åt saker och ting."

Kan också berätta att jag varit i kontakt med den ansvarige för arkivet på Spårvägsmuseet, och det föreligger inga begränsningar/restriktioner vad gäller den som vill läsa/ta del av den samlade dokumentation de har om C4 (eller C1-C3 för den delen), inklusive förarinstruktioner/handböker, vagnlära osv osv. Det gäller bara att kontakta arkivet i förväg så de kan plocka fram det material man är intresserad av. Möjlighet till kopiering upp till A3 finns...
Skriv svar