Varför Odenplan - Karolinska?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Varför Odenplan - Karolinska?

Inlägg av TKO »

spårsnoken skrev:
TKO skrev:Om vi skall tro dessa inlägg är det i stort sett omöjligt att fasa ihop två tunnelbanegrenar... det känns inte riktigt trovärdigt - för att uttrycka det milt!

Men vi slipper ju ens fundera på det om det istället byggs spårväg till NKS. För det lär under överskådlig tid bli en helt isolerad linje, så vi slipper tänka på så svåra saker som att göra en tidftabell som möjliggör flera grenar!

En annan - förmodligen bättre - lösning är att göra precis som idag, köra buss!

det var bara det...

/TKO
--------------------
Om nu politikerna inte kan bestämma sig om man vill ha tunnelbana eller spårväg till Karolinska finns det en mycket billigare lösning som uppfyller framtidens miljö- och klimatkrav; nämligen trådbuss Odenplan-Karolinska. Dubbelledstrådbussar i 5-minuterstrafik t.ex. I ett sjukhusområde finns det extra stora krav på att minimera utsläppen från diesel-, gas-, och etanolbussar (det är i alla fall så man resonerar i Schweiz t.ex. när man förlängt trådbusslinjer till nyetablerade sjukhus) och kväveoxider (som i luften bildar NO2) är definitivt inget hälsosamt för patienter. Kostnaden torde ligga kring 100 mkr inklusive 5-6 nya dubbelledstrådbussar, dvs. en bråkdel av vad spårväg eller tunnelbana kostar.

mvh/spårsnoken
Men "politikerna" kommer inte att fatta ett sådant beslut heller...

Förutom utökad busstrafik (som under överskådlig tid är den troligaste lösningen) finns bara två reela alternativ:

* Tunnelbana enligt de ursprungliga planerna - då slipper man bland annat en strid med exploatörerna om lägre lönsamhet på fastigheterna.

* Spårväg - en isolerad linje Odenplan- Karolinska. Hur depåfrågan skall lösas återstår att se, det blir i varje fall inte AGA den här gången!

Jag trodde ämnet för den här tråden var att diskutera hur en realistisk kollektivtrafikförsörjning av NKS och "Haga-staden" skall se ut de närmaste 5-10 åren, men de flesta förslag som förs fram är av ett något slag...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Varför Odenplan - Karolinska?

Inlägg av Medic »

Jag trodde ämnet för den här tråden var att diskutera hur en realistisk kollektivtrafikförsörjning av NKS och "Haga-staden" skall se ut de närmaste 5-10 åren, men de flesta förslag som förs fram är av ett något slag...
Om man tittar på tidsplanen för Hagastaden skulle jag nog tycka att man bör se en lösning, klar, om tio år, fram till dess är det främst NKS och lite "småbyggen" på KI och lite runt Torsplan som står färdigt. Under den tiden borde man hjälpligt kunna klara det med buss och samtidigt kunna att i alla fall delvis fått igång en T-bane- eller spårvägslösning som kan klara resten av Hagastaden. Först då, kommer det bli ordentligt med nya bostäder och nya arbetsplatser. Så har iaf jag förstått det.

Under tiden fram tills dess finns väl egentligen bara bussalternativet? Inget annat hinner ordnas, med alla vanliga hinder? Eller missförstod jag dig?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Varför Odenplan - Karolinska?

Inlägg av TKO »

Medic skrev:
Jag trodde ämnet för den här tråden var att diskutera hur en realistisk kollektivtrafikförsörjning av NKS och "Haga-staden" skall se ut de närmaste 5-10 åren, men de flesta förslag som förs fram är av ett något slag...
Om man tittar på tidsplanen för Hagastaden skulle jag nog tycka att man bör se en lösning, klar, om tio år, fram till dess är det främst NKS och lite "småbyggen" på KI och lite runt Torsplan som står färdigt. Under den tiden borde man hjälpligt kunna klara det med buss och samtidigt kunna att i alla fall delvis fått igång en T-bane- eller spårvägslösning som kan klara resten av Hagastaden. Först då, kommer det bli ordentligt med nya bostäder och nya arbetsplatser. Så har iaf jag förstått det.

Under tiden fram tills dess finns väl egentligen bara bussalternativet? Inget annat hinner ordnas, med alla vanliga hinder? Eller missförstod jag dig?
http://www.hagastaden.se/?page_id=2932&_pid=2932

Jag tycker det är rätt mycket som skall vara klart före 2022... 2025 skall ALLT vara klart!
(Och dit är det i o f s 13 år)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Varför Odenplan - Karolinska?

Inlägg av Medic »

Ja du har nog rätt. Trist att SL inte fick som de ville och fick påbörja utbyggnad av T-banan 2008..
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Varför Odenplan - Karolinska?

Inlägg av M_M »

TKO skrev:* Spårväg - en isolerad linje Odenplan- Karolinska.
Sluta bluffa nu!

Visa en enda referens till att någon/något med någon ens avlägsen beslutsrätt (t.ex. politiker, tjänstemän på SL, av SL/SLL anlitade konsluter o.s.v.) som ens antytt att en spårväg INTE byggs ända till Solna C!

Jag har ju till och med för ett drygt år sen PM'at dig en länk till SL's utredning om olika alternativ där det är helt självklart att spårvägen byggs Odenplan-Solna. (Ja, det finns ett tramsigt "Alt A" som har vändslinga ett stenkast från Tvärbanan, men det är väl med för att det alltid ska finnas ett par idiotalternativ som väljs bort för att följa de byråkratiska reglerna). Ur utredningen:
SL skrev:Linje 5 Sundbybergs station – Solna C – Karolinska – Odenplan – Tekn. Högskolan –
Hjorthagen – Ropsten
Linje 5 går på Tvärbanans spår från Sundbybergs station fram till Solna
Centrum och viker därefter av på nya spår till Karolinska och Odenplan
och delar sedan spår med linje 4 till Tekn. Högskolan. Därefter viker
linjen av mot Hjorthagen och Ropsten.
Eftersom poletten verkar vara svårnedtrillad så har jag här klippt in en kopia av kartan ur den länkade PDF'en, för den som inte orkar klicka upp PDF'en och scrolla till sid 27-28 själv.
Bild
SL-karolinska by muppfoto, on Flickr
TKO skrev:Hur depåfrågan skall lösas återstår att se, det blir i varje fall inte AGA den här gången!
Den diskussionen torde gå väldigt snabbt. Det är sannolikt bara att ställa vagnarna i Tvärbanans nya hall (som torde vara dimensionerad för att klara Kistaförlängningen). Om det inte går så är det lika enkelt, det är bara att avstå från att riva Brommahallen i Alvik.
Notera att parkanläggningen i öster är det sista man avser göra färdigt. Snacka om att man öppnar för ändrade planer!


Edit:
P.S. i en annan tråd beklagade du att samma argument framförs om och om igen. I det här fallet är det dock du som bett om en upprepning genom att du upprepat ditt felaktiga påstående om "blindtarm".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Varför Odenplan - Karolinska?

Inlägg av TKO »

M_M skrev:
TKO skrev:* Spårväg - en isolerad linje Odenplan- Karolinska.
Sluta bluffa nu!

Visa en enda referens till att någon/något med någon ens avlägsen beslutsrätt (t.ex. politiker, tjänstemän på SL, av SL/SLL anlitade konsluter o.s.v.) som ens antytt att en spårväg INTE byggs ända till Solna C!

Jag har ju till och med för ett drygt år sen PM'at dig en länk till SL's utredning om olika alternativ där det är helt självklart att spårvägen byggs Odenplan-Solna. (Ja, det finns ett tramsigt "Alt A" som har vändslinga ett stenkast från Tvärbanan, men det är väl med för att det alltid ska finnas ett par idiotalternativ som väljs bort för att följa de byråkratiska reglerna). Ur utredningen:
SL skrev:Linje 5 Sundbybergs station – Solna C – Karolinska – Odenplan – Tekn. Högskolan –
Hjorthagen – Ropsten
Linje 5 går på Tvärbanans spår från Sundbybergs station fram till Solna
Centrum och viker därefter av på nya spår till Karolinska och Odenplan
och delar sedan spår med linje 4 till Tekn. Högskolan. Därefter viker
linjen av mot Hjorthagen och Ropsten.
Eftersom poletten verkar vara svårnedtrillad så har jag här klippt in en kopia av kartan ur den länkade PDF'en, för den som inte orkar klicka upp PDF'en och scrolla till sid 27-28 själv.
Bild
SL-karolinska by muppfoto, on Flickr
TKO skrev:Hur depåfrågan skall lösas återstår att se, det blir i varje fall inte AGA den här gången!
Den diskussionen torde gå väldigt snabbt. Det är sannolikt bara att ställa vagnarna i Tvärbanans nya hall (som torde vara dimensionerad för att klara Kistaförlängningen). Om det inte går så är det lika enkelt, det är bara att avstå från att riva Brommahallen i Alvik.
Notera att parkanläggningen i öster är det sista man avser göra färdigt. Snacka om att man öppnar för ändrade planer!


Edit:
P.S. i en annan tråd beklagade du att samma argument framförs om och om igen. I det här fallet är det dock du som bett om en upprepning genom att du upprepat ditt felaktiga påstående om "blindtarm".
Du har så rätt!

Jag var otydlig - med "isolerad linje" menade jag att det inte blir någon spårväg söder (eller öster eller väster) om Odenplan under överskådlig framtid. Därför faller alla argument om att det blir fler bytesfria resor med spårväg...

Och du verkar hålla med mej om att lösningen på depåfrågan inte blir AGA den här gången!

Kan man inte köra trådbuss föresten? Eller dra Roslagsbanan dit? Var det inte tal om ett BRT-stråk på Klarastrandsleden?

(Se - nu har jag kommit med nya frågor)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Varför Odenplan - Karolinska?

Inlägg av M_M »

TKO skrev:Du har så rätt!

Jag var otydlig - med "isolerad linje" menade jag att det inte blir någon spårväg söder (eller öster eller väster) om Odenplan under överskådlig framtid. Därför faller alla argument om att det blir fler bytesfria resor med spårväg...
Det blir iofs bytesfria resor från en icke försumbar del av Solna, Sundbyberg och Bromma, och dessutom blir det (jämfört med buss iaf) ett färre byte för resenärer mellan Karolinska och "Västeråsbanan" (utanför SL-pendelområdet). Om man vill så kan man också köra en gren till Solna Station och byggao m så att fjärr/regionaltåg
kan stanna där, om man så vill, då minskar antalet byten för resenärer längs t.ex. Gävle-Linköping.

Man kan tycka att dessa långväga resenärer torde utgöra en rätt liten del av resenärerna, men det är väl inte helt osannolikt att något så specialiserat har ett större upptagningsområde än något mindre specialiserat?

Vad gäller bytesfria resor så vill jag fortfarande tro att den del av linje 4 som kostar minst per kilometer att konvertera är sträckan i Valhallavägen (som inte blir meningsfull om den inte fortsätter till Odenplan). En sammankoppling där skulle t.ex. kunna ge direktresor direkt från berg-och-dalbanan till åksjukebehandling på NKS :mrgreen:
TKO skrev:Och du verkar hålla med mej om att lösningen på depåfrågan inte blir AGA den här gången!
Ja, svaret är iaf sannolikt inte Aga, men helt otänkbart är det inte :mrgreen:
TKO skrev:Kan man inte köra trådbuss föresten? Eller dra Roslagsbanan dit? Var det inte tal om ett BRT-stråk på Klarastrandsleden?

(Se - nu har jag kommit med nya frågor)
I en annan tråd föreslog Kristoffer (om jag inte minns fel) just att dra Roslagsbanan dit, på två olika sätt. Den ena var att dra den "Roslagen"-NKS-Odenplan-nånstans-Södra Station-Saltsjöbanan, och den andra var "strax norr om Östra Station"-Odenplan-NKS.

Jag föreslog ju annars nyss i annan tråd att faktiskt bygga tunnelbana till NKS-Solna C men då också tunnebanekonvertera Roslagsbanan+Saltsjöbanan och låta de ihopkopplade ta över sträckan Odenplan-Fridhemsplan + ny sträcka ungefär längs linje 4 + gren Södra Station-Saltsjöbanan.

Med en sån lösning kan man nog köra trådbussar för de lokalare resorna om man vill.

Frågan är om det är nån miljövinst att inte köra dieselbussar just här, hur blir man av med avgaserna från motorvägen man avser däcka över? Bautatorn?

Har sånadär ventilationsanläggningar för vägtunnlar nån slags reningsfunktion?
twr
Inlägg: 9226
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Varför Odenplan - Karolinska?

Inlägg av twr »

M_M skrev:
TKO skrev:Hur depåfrågan skall lösas återstår att se, det blir i varje fall inte AGA den här gången!
Den diskussionen torde gå väldigt snabbt. Det är sannolikt bara att ställa vagnarna i Tvärbanans nya hall (som torde vara dimensionerad för att klara Kistaförlängningen). Om det inte går så är det lika enkelt, det är bara att avstå från att riva Brommahallen i Alvik.
Nej. SL tar inte till så mycket i förväg. Om det är rätt eller fel kan diskuteras. Kistagrenen kommer att behöva en extra depå, och den planeras intill tunnelbanedepån i Rissne.

Att behålla Brommahallen kanske är bra i teorin men i praktiken är det inte så enkelt. Jag kan tänka mig att det finns påskrivna avtal, och kanske har SL redan ”räknat hem” pengarna man får in på att sälja marken.
Dessutom är det ganska långt från Karolinska till Ulvsunda eller Alvik.

Andra har föreslagit, och jag håller med, att industriområdet i Solna väster om Norra kyrkogården vore en bra plats för en ny stor innerstadsdepå, som kanske kan räcka till delar av linje 4 också.
En depå under bebyggelsen i Hagastaden är det också någon som har nämnt, men det kanske blir svårare i praktiken att genomföra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Varför Odenplan - Karolinska?

Inlägg av M_M »

Jo, jag har förstått att det verkar som om SL egentligen inte kan behålla Brommahallen. Å andra sidan kanske det avtalet går att omförhandla som del av spårvägsbyggen i Stockholms kommun?
Skriv svar