Buss-PC vid körvägsförändringar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1

Buss-PC vid körvägsförändringar

Inlägg av LÅ1 »

Detta citat är från en tråd om permanent(?) förändrad körväg vid Djurgårdspron:
NerdBoy skrev:Min hustru premiäråkte den nya sträckningen i lördags. De extra meterna gjorde att buss-pc:n hamnade fel i tabellen, så när hon gick av hamnade hon en hållplats fel. Heja SL...
Detta är ett problem som SL borde vara snabb med att åtgärda vid en permanent körvägsomläggning. (SL eller någon av dess entreprenörer ses som SL av en normaltrafikant.) Vet inte hur besvärligt det är att ändra avståndet mellan två hållplatser på en linje, men det borde varit ett grundkrav vid systemspecificeringen att detta går att utföra enkelt. Jag har förstått att Buss-PC-klienterna i bussarna inte uppdateras löpande utan att det sker nattetid, men sådana här förändringar kommer sällan som en överraskning. Att ändra i en linjebeskrivning borde kunna göras direkt när man vet vilken förändring som skett i verkligheten.

I det här fallet borde man kunna göra en uppskattning av hur mycket längre körsträckan är, utan att behöva invänta en noggrannare mätning. Det blir ju knappast mindre fel än utan datauppdatering.

Men även vid tillfälliga körvägsomläggningar blir det fel. Hur svårt är det för en förare att justera detta? T.ex. genom att stänga av utropen när den ordinarie färdvägen lämnas och sedan sätta på dem ingen vid första ordinarie hållplats och då registrera var bussen befinner sig. Har åkt omlagd körväg där helt andra hållplatser ropats ut än de som bussen verkligen stannade vid. (Bl.a. vid ek-bråket var det ett par linjer var omlagda och som fick mig att fundera på hur dåligt buss-pc:n fixar sådant.) (OBS frågan i början av detta stycke är en riktig fråga, inte en retorisk sådan! :wink: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse

Re: Buss-PC vid körvägsförändringar

Inlägg av bruse »

Det borde ju inte vara svårt alls. Nu vet jag inte hur det är uppbyggt, som bussen tankar ner sin linjes hållplatser på morgonen, eller under dagen utifall den byter linje, eller om den får alla linjer på en gång. Eller om nån måste springa runt med en pc och koppla in sig.

Det handlar nog mer om viljan, eller oviljan, hos SL att informera korrekt vid rätt tidpunkt. Det är ju inget SL varit kända för någonsin.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Det är inte komplicerat att gör förändringar. Detta görs centralt och skickas sen ut till alla bussar och spårvagnar på natten. Men om ALLA glömt att göra denna förändring så blir det som nu. Denna omläggning kom som en blixt från en klar himmel, även för oss trafikutövare, så jag kan förstå att man missade det. Antar att det är justerat nu.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Det är inte komplicerat att gör förändringar. Detta görs centralt och skickas sen ut till alla bussar och spårvagnar på natten. Men om ALLA glömt att göra denna förändring så blir det som nu. Denna omläggning kom som en blixt från en klar himmel, även för oss trafikutövare, så jag kan förstå att man missade det. Antar att det är justerat nu.

Stefan
När slog blixten ner? Eller snarare när skedde ändringen? :)
Det fanns ju ett dokument om detta den 2 april enligt tråden om trafikförändringen vid Djurgårdsbron. Och det var ju enligt NerdBoy fel i lördags, 28 april.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Det är inte komplicerat att gör förändringar. Detta görs centralt och skickas sen ut till alla bussar och spårvagnar på natten. Men om ALLA glömt att göra denna förändring så blir det som nu. Denna omläggning kom som en blixt från en klar himmel, även för oss trafikutövare, så jag kan förstå att man missade det. Antar att det är justerat nu.

Stefan
När slog blixten ner? Eller snarare när skedde ändringen? :)
Det fanns ju ett dokument om detta den 2 april enligt tråden om trafikförändringen vid Djurgårdsbron. Och det var ju enligt NerdBoy fel i lördags, 28 april.
Ja men du vet datorer är ju inte alltid så snabba. :D Läste inte datumen om jag ska vara ärlig. Kanske är så att SL/keolis tar avstängningen som något "tillfälligt" och därmed inte ändrar. Jag kan tänka mig diskussionerna i fikarummet på Keolis. Man undrar hur mycket staden samrådde innan förändringen skedde.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Kanske är så att SL/keolis tar avstängningen som något "tillfälligt" och därmed inte ändrar. Jag kan tänka mig diskussionerna i fikarummet på Keolis. Man undrar hur mycket staden samrådde innan förändringen skedde.
Men även längre tillfälliga ändringar borde föranleda ändringar i Buss-PC anser jag. Men det bygger förstås på att man får information om förändringar från gatukontoret (eller vad det kan tänkas heta nu för tiden) i tid.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev: I det här fallet borde man kunna göra en uppskattning av hur mycket längre körsträckan är, utan att behöva invänta en noggrannare mätning.
Med tanke på att det finns en uppsjö med gratis karttjänster där man kan mäta avstånd borde det inte vara några svårigheter att få ett rätt exakt avstånd.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev: I det här fallet borde man kunna göra en uppskattning av hur mycket längre körsträckan är, utan att behöva invänta en noggrannare mätning.
Med tanke på att det finns en uppsjö med gratis karttjänster där man kan mäta avstånd borde det inte vara några svårigheter att få ett rätt exakt avstånd.
Precis! Och att mäta på en vanlig karta hade nog givit tillräcklig precision för att buss-PC-systemet skulle fixa hållplatsutropen rätt.
Det jag menade var att man inte behöver ta sig till platsen för att mäta med någon form av mätfordon eller måttband eller genom att stega upp sträckan.
Jonnie

Inlägg av Jonnie »

SL skickar ut uppdateringar till Buss-PC vid behov men minst en gång per vecka. Dessa filer förs över till fordonens Buss-PC via de trådlösa nätverk som finns i alla bussgarage och i Alkärrshallen. Ett felaktigt hållplatsavstånd rättas genom att man gör en särskild inloggning i en Buss-PC och köra den aktuella sträckan. Informationen blir sedan tillgänglig i samtliga Buss-PC, troligen då uppdateringsfilen skickas ut.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jonnie skrev:SL skickar ut uppdateringar till Buss-PC vid behov men minst en gång per vecka. Dessa filer förs över till fordonens Buss-PC via de trådlösa nätverk som finns i alla bussgarage och i Alkärrshallen. Ett felaktigt hållplatsavstånd rättas genom att man gör en särskild inloggning i en Buss-PC och köra den aktuella sträckan. Informationen blir sedan tillgänglig i samtliga Buss-PC, troligen då uppdateringsfilen skickas ut.
Det verkar som ett enkel och smart sätt att definiera om körvägar eller hållplatsavstånd/-lägen.
Så man tycker att det inte skulle behöva vara fel i bussarna mer än två dagar. I idealfallet! Dag ett upptäcks och rapporteras felet, dag två mäts linjen, eller del av den, om och resultatet kontrolleras. Natten till dag tre sker uppdateringen.
Jonnie

Inlägg av Jonnie »

LÅ1 skrev:
Jonnie skrev:SL skickar ut uppdateringar till Buss-PC vid behov men minst en gång per vecka. Dessa filer förs över till fordonens Buss-PC via de trådlösa nätverk som finns i alla bussgarage och i Alkärrshallen. Ett felaktigt hållplatsavstånd rättas genom att man gör en särskild inloggning i en Buss-PC och köra den aktuella sträckan. Informationen blir sedan tillgänglig i samtliga Buss-PC, troligen då uppdateringsfilen skickas ut.
Det verkar som ett enkel och smart sätt att definiera om körvägar eller hållplatsavstånd/-lägen.
Så man tycker att det inte skulle behöva vara fel i bussarna mer än två dagar. I idealfallet! Dag ett upptäcks och rapporteras felet, dag två mäts linjen, eller del av den, om och resultatet kontrolleras. Natten till dag tre sker uppdateringen.
Det skulle vara trevligt om det gick så fort men mindre uppdateringar skickas ut med den ordinarie filen, som skickas ut en förutbestämd natt i veckan. Ett exempel på då en extra fil skickas ut är när en större omläggning av linjer ska ske, exempelvis då grävarbetena på Hamngatan gjorde att flera busslinjer och spårvagnslinje 7 fick omlagda och avkortade körvägar.
Skriv svar