Detta är ett problem som SL borde vara snabb med att åtgärda vid en permanent körvägsomläggning. (SL eller någon av dess entreprenörer ses som SL av en normaltrafikant.) Vet inte hur besvärligt det är att ändra avståndet mellan två hållplatser på en linje, men det borde varit ett grundkrav vid systemspecificeringen att detta går att utföra enkelt. Jag har förstått att Buss-PC-klienterna i bussarna inte uppdateras löpande utan att det sker nattetid, men sådana här förändringar kommer sällan som en överraskning. Att ändra i en linjebeskrivning borde kunna göras direkt när man vet vilken förändring som skett i verkligheten.NerdBoy skrev:Min hustru premiäråkte den nya sträckningen i lördags. De extra meterna gjorde att buss-pc:n hamnade fel i tabellen, så när hon gick av hamnade hon en hållplats fel. Heja SL...
I det här fallet borde man kunna göra en uppskattning av hur mycket längre körsträckan är, utan att behöva invänta en noggrannare mätning. Det blir ju knappast mindre fel än utan datauppdatering.
Men även vid tillfälliga körvägsomläggningar blir det fel. Hur svårt är det för en förare att justera detta? T.ex. genom att stänga av utropen när den ordinarie färdvägen lämnas och sedan sätta på dem ingen vid första ordinarie hållplats och då registrera var bussen befinner sig. Har åkt omlagd körväg där helt andra hållplatser ropats ut än de som bussen verkligen stannade vid. (Bl.a. vid ek-bråket var det ett par linjer var omlagda och som fick mig att fundera på hur dåligt buss-pc:n fixar sådant.) (OBS frågan i början av detta stycke är en riktig fråga, inte en retorisk sådan!