Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej

Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg

Inlägg av hej »

Bäste Vetendel

Jag ber ingen korrekturläsa mina inlägg innan jag skriver dem enär jag hoppas att alla respekterar det som reglerna i forumet föreskriver. Detta forum är inte ett forum för rättstavning utan för att diskutera frågor kring kollektivtrafik. Det händer lätt att stavfel smyger sig in lite här och där och på detta forum så är det tillåtet att stavfel förekommer. Såsom god kännare av Göteborg dess platser och namn så vet jag hur platser och namn stavas och behöver inte fostras eller undervisas i detta. Ibland händer det att man stavar fel.

Med vänlig hälsning
Hej
vetendel

Inlägg av vetendel »

Bäste hej!

Jag blev imponerad av den lista du producerat, som har stort nostalgiskt värde för göteborgare, och ville bara bidraga med förbättring av en detalj. Listan kommer säkert att leva kvar i framtiden, och kunna byggas på med nya inslag.

Jag beklagar att du tog illa vid dig av mitt inlägg, och inser i efterhand att det hade varit bättre att mejla dig i saken. Hoppas på ett fortsatt gott samarbete i framtiden!

Med vänlig hälsning
vetendel
Matti fdGS

Inlägg av Matti fdGS »

Enligt Spårvägens Gatu- och Hållplatsförteckningen från Dec.1969 hette redan då hållplatsen HÄRLANDA och ingenting annat.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:
Harald skrev:Då tar vi väl ännu ett årtionde. Här är vintertabellerna för 1982-83. För sjuans del är det bara 1982. Det är sista tabellen med delning och hopkoppling vid Vasa sjukhus. Den 6 december 1982 startade linje 6 Kortedala-Guldheden. Jag har tabeller för sexan och sjuan från den 6 december också men jag skannar inte dem i kväll.

http://trafikhistoria.se/goteborg/Spv_vinter8283.pdf

Intressant. Av den tidtabellen kan man dra den kanske förhastade slutsatsen att man skulle kunna spara två minuters körtid ifall Snabbspåret skulle gå ända fram till Drottningtorget utan att behöva krångla sig fram nuvarande väg. I dessa två minuter ingår kanske en viss reglertid som behövs idag men inte behövde finnas med i tabellen då vagnarna vände vid centralen.
Hur drar du den slutsatsen av den tidtabellen? Vagnarna går samma väg dag som 1982 och körtiden Angereds centrum-Centralstationen är densamma nu som den var då.
Aha! Jag trodde att det fortfarande var säckstationen från gamla Västgötabanan som användes då. Sorry.

Då kanske vi istället kan dra slutsatsen att den ökade trafiken har gjort att vagnarna kör saktare på den hårt belastade sträckan precis öster om Drottningtorget och/eller att tidtabellerna är lättare att hålla idag?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Då kanske vi istället kan dra slutsatsen att den ökade trafiken har gjort att vagnarna kör saktare på den hårt belastade sträckan precis öster om Drottningtorget
Nu har jag grunnat ett tag på hur man kommer från att körtiden är oförändrad till slutsatsen att vagnarna kör långsammare, men jag kommer inte på det. Berätta är du snäll.
hej

Inlägg av hej »

Enligt Västtrafikshållplatstidtabell så tar sträckan Angered - Centralstationen 2012 18 min http://www.vasttrafik.se/TimeTablesExce ... d65278.pdf

Enligt den inskannade tidtabellen från 92 - 93 så tog samma sträcka då 18 min, samma minuttal enligt den från 82-83.

Så jag undrar varifrån kommer uppgiften att det skulle vara långsammare idag?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag tittade bara på Gamlestadstorget-Centralen, som faktiskt är en minut kortare i den scannade tabellen än i dagens tabeller(, men bara åt ena hållet)!

Dessutom mindes jag fel på dagens körtid, jag tog 7 minuter ur huvudet trots att det är en felaktig siffra och det egentligen tar 6 minuter enligt tidtabell. :oops:

Hoppsan.

Vad man däremot verkar kunna se i den scannade tabellen är att man tog till tiderna på mellanhållplatserna "optimistiskt". Enligt tabellen skiljer det 2 minuter i körtid beroende på åt vilket håll man åker centralen-Gamlestadstorget. Detsamma gäller Angered-Hammarkullen.

Beror detta på att man då inte antogs ha lika exakta klockor ombord på vagnarna som idag?

Hur fungerade det här på senare tid men före vagnarna fick det här automagiska systemet med displayer som visar exakt hur vagnen ligger i förhållande till tidtabellen?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Vad man däremot verkar kunna se i den scannade tabellen är att man tog till tiderna på mellanhållplatserna "optimistiskt". Enligt tabellen skiljer det 2 minuter i körtid beroende på åt vilket håll man åker centralen-Gamlestadstorget. Detsamma gäller Angered-Hammarkullen.

Beror detta på att man då inte antogs ha lika exakta klockor ombord på vagnarna som idag?
Man satte mellantiderna på den säkra sidan, d.v.s. så att vagnen inte skulle gå före den angivna tiden. Tjänstetidtabellernas tid har nog varit sex minuter på var och en av delsträckorna Angereds centrum-Hjällbo, Hjällbo-Gamlestadstorget och Gamelstadstorget-Centralstationen hela tiden sedan 1978. Den enda säkra slutsats man kan dra är att man inte kan titta på en enstaka mellantid i de offentliga tidtabellerna och dra några säkra slutsatser från det.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Och likadant fungerar det väl än idag. Att man har en "automagisk display" som visar hur man ligger till innebär ju inte i sig att precisionen förbättras, utan på sin höjd en tätare uppdatering av vagnens uppskattade försening. Att det står "+2" i displayen betyder t ex inte alltid att man har två minuter att slösa bort på valfri plats, utan det vet man först när man närmar sig nästa plats med "fast" hålltid. Med en display är det förstås relativt billigt att lägga in många hålltider i systemet, men av diverse olika skäl är det ändå inte rimligt att ha hålltid vid varje hållplats på en spårväg.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Fast med displayen så går det väl lättare att avgöra om det är läge att köra extra hårt för att spara in några sekunder eller om man kan "fisköra", eller också kunna avgöra om det är helt problemfritt att vänta in nån springande eftersläntare eller om det är läge att åka bums.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu dök det upp ett informationsblad om jul- och nyårstrafiken för snart 25 år sedan.

http://trafikhistoria.se/goteborg/Jultrafik1987.pdf
hej

Inlägg av hej »

Harald skrev:Nu dök det upp ett informationsblad om jul- och nyårstrafiken för snart 25 år sedan.

Intressant.
En del undringar dock. Linje 6 verkar ha fått en mycket märklig tidtabell och det finns säkert någon anledning till det men vilken?

Det är väldigt stora indragningar jämfört med idag.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

hej skrev:.
En del undringar dock. Linje 6 verkar ha fått en mycket märklig tidtabell och det finns säkert någon anledning till det men vilken?
Svårt att dela enkelvagnar? :wink:
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

hej skrev:
Harald skrev:Nu dök det upp ett informationsblad om jul- och nyårstrafiken för snart 25 år sedan.

Intressant.

Det är väldigt stora indragningar jämfört med idag.
Det verkar som linje 6 haft ett tåg(omlopp idag) för att köra förutom sista turen som antagligen körts med en tidigare 7:a som blivit en 6:a på KTT innan den sista avgången?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej

Inlägg av hej »

Finns det någon som har ordinarie tidtabell för linje 6 och 7 för 87-88?

Det var ju en del olika ändringar hur de gick innan det att man förlängd linje 7 till Tynnered.
Ursprungligen så gick linje 6 Kortedala - Guldheden under dagtid för att få bort delningen av linje 7 vid Vasa sjukhus. Senare blev det en skillnad när linje 7 gick snabbspåret mellan Gamlestadstorget och Centralstationen medan linje 6 gick över Redbergsplatsen. Men mitt minne sviker mig när dessa ändringar gjordes.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Från den 20 augusti 1984 gick alla turer på linje 7 via snabbspåret. Linje 7 trafikerades då M-F c:a 6-19, L c:a 10-15 och SoH c:a 10:30-18:30. Övrig tid gick linje 6 till Bergsjön och varannan tur till Sahlgrenska. På julafton tycks det som om alla turer gick till Guldheden och så har man kört några extra turer till Sahlgrenska anpassade till arbetstiderna där.

Ja, det var stora indragningar på julafton förr. I Göteborg kör man ju numera i huvudsak normal lördags- eller söndagstrafik, men i Stockholm är det väl fortfarande reducerad trafik? När jag arbetade på bussarna i Uppsala på 60-talet ställdes all trafik in mellan c:a 19 och 22. Mellan 22 och midnatt kördes reducerad trafik så att folk som hade firat julafton borta kunde komma hem.
Senast redigerad av Harald den måndag 17 september 2012 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

I mitten av 90-talet körde vi 40 min-trafik på de flesta linjerna. Tjänsterna var upplagda så att man körde ett pass på 4-5 timmar. Man hade samma vagn/tåg men körde 3-4 olika linjer så Julafton gick fort att arbeta på. :)

I Oslo (12 år sedan) körde vi in vagnarna på eftermiddagen vid15-tiden, åt jullunch och sedan körde vi ut igen vid 18-tiden. Också här med reducerad trafik, gissar på 30 min-trafik.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Harald skrev:Klipp 8<- - - - - - - - - - - -
Ja, det var stora indragningar på julafton förr. I Göteborg kör man ju numera i huvudsak normal lördags- eller söndagstrafik, men i Stockholm är det väl fortfarande reducerad trafik?
Jo, det är normal lördagstrafik fram till Kalle Anka :mrgreen: . Därefter är det halvtimmestrafik på spårtrafiken resten av dagen och kvällen. Jag har inte full koll på bussarna, men även de har kraftigt reducerad trafik. Den enda personalgrupp som jobbar i oförändrad omfattning är spärrexpeditörer (tunnelbanan) och stationsvärdar (motsv. på pendeln). Men de flesta är inte ledsna, då de hellre firar sin storhelg på annan tid av året. Det handlar då inte bara om ramadan. Eller så har de tröttnat att fira jul och gottar si istället åt storhelgs-ob.

Däremot har man alla andra storhelger kraftigt reducerat antalet specialturlistor utan kör i stort sett sedvanlig helgtrafik.

Som jämförelse så stänger man i London ned all trafik på varje juldag. Däremot har banarbetarna "a field day" då man utför en massa banarbeten och tester under hela dygnet.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Ska kanske förklara lite om jultrafiken efter 1984 (delvis från nyåret 1980/81 mitt första år på spårvägen). Trafiken kördes som lördag fram till Kalle Anka, med andra ord var det 15:minuters trafik till ca kl. 15 på linjerna 1, 2 3 och 4(/10) sedan vid 17-tiden blev det lite rörigt. På linje 1 och 2 drogs enbart ett tåg (eller var det två tåg ??? minnet sviker) in och det blev 20-40 min trafik, inte helt bra. På linjerna 3 och 4 där varvtiden var två timmar drogs tre tåg in och det blev ren 40-minuterstrafik, med tre tåg. Linje 5 fick en tur var 30:e minut.

Men linje 6 (linje 7 fram till julen 1983) trafikerades under "normala" kvällar var 10:e minut, med varannan tur till Guldheden respektive Sahlgrenska. Detta gav en tur var 20:e minut från dessa ändhållplatser och en tur var 10:e minut mellan Wavrinskys Plats och Bergsjön. Men på julafton drogs turerna till Sahlgrenska in. Linjen (6 och 7) hade en varvtid på två timmar. Så Bergsjön - Guldheden fortsatte att köras var 20:e minut, några av turerna gick till Sahlgrenska som man kan se på informationsbladet. Det blev då en lucka på 40 minuter till/från Guldheden vilket aldrig angavs. Informationsbladet gav inte den bästa informationen och det var därför man vid ett tillfälle på 1990-talet körde ren 30-minuterstrafik som Fredrik minns. Min blygsamhet förbjuder att säga vem som gjorde den tidtabellen och de tjänsterna den kvällen.

Jul och nyårstrafiken före 1979-80 såg något annorlunda ut, men den har jag inget större minne av och det enda jag känner till var att man körde tätare turer på det ordinarie linjenätet på nyårsaftonen fram till ca kl. 04.00.

Kanske några något frågetecken som rätades nu!

Anders F
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Hm... funderar om det var julaftonen 1992 som vi körde 30-minuterstrafik på hela spårvägsnätet och att man från julaftonen 1993 som man började köra full lördagstrafik utan nattrafik, som det är ännu.

Anders F
Skriv svar