T-banespärrarna, snart enkelriktade
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
T-banespärrarna, snart enkelriktade
Enligt en artikel i dagens Metro (stockholmsupplagan, antar jag) så skall en del spärrar bli enkelriktade.
Enligt artikeln så händer det att spärren inte vet om personer är på väg ut eller in. Jag tror snararare att det är användarfel. De flesta vet t.ex. Inte att om man registrerar kortet för inpassade och någon råkar gå ut samtidigt så skall man vänta tills personen gått ut och låta grinden stängas och öppnas igen. Många resenärer går i stället till nästa spärr men då är kortet spärrat, eftersom man öppnat en spärr redan. Men det är svårt att begära att "vanliga resenärer" skall lära sig sådant.
Jag begriper inte hur folk kan bli klämda i spärrarna om de bara går in en och en! Går det överhuvudtaget att bli klämd i det läget? Däremot kan det nog ske om man försöker gå in flera, t.ex. föräldrar som försöker föra in ett eller flera barn samt sig själv på en spärröppning. Hundar kan vara ett problem.
Enligt artikeln så händer det att spärren inte vet om personer är på väg ut eller in. Jag tror snararare att det är användarfel. De flesta vet t.ex. Inte att om man registrerar kortet för inpassade och någon råkar gå ut samtidigt så skall man vänta tills personen gått ut och låta grinden stängas och öppnas igen. Många resenärer går i stället till nästa spärr men då är kortet spärrat, eftersom man öppnat en spärr redan. Men det är svårt att begära att "vanliga resenärer" skall lära sig sådant.
Jag begriper inte hur folk kan bli klämda i spärrarna om de bara går in en och en! Går det överhuvudtaget att bli klämd i det läget? Däremot kan det nog ske om man försöker gå in flera, t.ex. föräldrar som försöker föra in ett eller flera barn samt sig själv på en spärröppning. Hundar kan vara ett problem.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Det är inga problem att bli klämd om du så är den enda på stationen förutom expeditören. Jag blev det häromdagen.
Och hur kan du säga det är användarfel om resenären drar sitt kort och spärren öppnas? Ingen kan väl tolka det på annat sätt än att spärren accepterat ditt kort och öppnat grinden åt dig.
Jag tycker det är bra att de enkelriktas, kapaciteten sänks mycket i dom när det folk går åt båda hållen.
Och hur kan du säga det är användarfel om resenären drar sitt kort och spärren öppnas? Ingen kan väl tolka det på annat sätt än att spärren accepterat ditt kort och öppnat grinden åt dig.
Jag tycker det är bra att de enkelriktas, kapaciteten sänks mycket i dom när det folk går åt båda hållen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Håller med Bruse här, har man inte precis det tempot spärren väntar sig att man ska ha, riskerar man att bli klämd. Även om stationen är tom i övrigt. Jag har blivit smälld en tre–fyra gånger iallafall och ser någon råka ut för det varje vecka ...LÅ1 skrev:Jag begriper inte hur folk kan bli klämda i spärrarna om de bara går in en och en! Går det överhuvudtaget att bli klämd i det läget? Däremot kan det nog ske om man försöker gå in flera, t.ex. föräldrar som försöker föra in ett eller flera barn samt sig själv på en spärröppning. Hundar kan vara ett problem.
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Hur ser det ut i högtrafik? Har det utveklas något form av "högertrafik", eller är det först genom som gäller?
Annars så skulle det vara en bra anledning.
Annars så skulle det vara en bra anledning.
Senast redigerad av miikos den måndag 23 april 2012 11:19, redigerad totalt 2 gång.
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Spärrdatorerna är så överfulla med buggar att det helt enkelt inte går att förutse hur de ska reagera på olika impulser. Värst är barnvagnsgrindarna som till och med lyckas klämma folk när de manövreras manuellt. Det går helt enkelt inte att skylla på användarfel, även om det varit SL:s universalanledning sedan de nya spärrmodellerna infördes. Vi som arbetar med spärrarna har klagat till SL på att de är opålitliga och användarovänliga, och som svar kom det ett taxemeddelande med "instruktioner för användning" eftersom det, enligt SL, var personalens fel att maskinerna klämde kunderna. När detta inte hjälpte fick man för sig att det kanske inte var personalens fel, utan kundernas. Nu verkar man (till slut) ha övergett det spåret också. Kanske är det någon som svalt stoltheten, men att enkelrikta spärrlinjen är i alla fall ett erkännande om att själva spärrarna kanske inte är optimala.
Ett pilotprojekt har varit igång på St Eriksplan sedan februari, och det tycks som om det var lyckat eftersom det hela utökas till en rad andra stationer. Problemet med enkelriktning kan vara vid stationer där kundflödet inte är jämt i båda riktningar utan styrt efter rusningen. I princip gäller det väl alla ytterstadsstationer, men Brommaplan är ett typexempel där morgonrusningen i stort sett är enkelriktad från bussarna till tågen och eftermiddagsrusningen omvänd. När man enkelriktar spärrarna gör man hälften till spärrar för inpassage och hälften för utpassage, vilket i praktiken halverar flödeskapaciteten i varje riktning. Det uttalade syftet är att minska trängseln genom att styra kundflödet så att de som rör sig i en riktning håller sig på ena sidan så att utrymme finns på den andra för resenärer i motsatt riktning.
Jag har inte arbetat på en sådan station än, men jag kan tänka mig att det dels handlar om vana hos resenärerna, men också att på stationer som har stora klumpar av folk i rusning (återigen är bmp ett utmärkt exempel) kan en sådan här lösning snarare öka den upplevda trängseln.
Ett pilotprojekt har varit igång på St Eriksplan sedan februari, och det tycks som om det var lyckat eftersom det hela utökas till en rad andra stationer. Problemet med enkelriktning kan vara vid stationer där kundflödet inte är jämt i båda riktningar utan styrt efter rusningen. I princip gäller det väl alla ytterstadsstationer, men Brommaplan är ett typexempel där morgonrusningen i stort sett är enkelriktad från bussarna till tågen och eftermiddagsrusningen omvänd. När man enkelriktar spärrarna gör man hälften till spärrar för inpassage och hälften för utpassage, vilket i praktiken halverar flödeskapaciteten i varje riktning. Det uttalade syftet är att minska trängseln genom att styra kundflödet så att de som rör sig i en riktning håller sig på ena sidan så att utrymme finns på den andra för resenärer i motsatt riktning.
Jag har inte arbetat på en sådan station än, men jag kan tänka mig att det dels handlar om vana hos resenärerna, men också att på stationer som har stora klumpar av folk i rusning (återigen är bmp ett utmärkt exempel) kan en sådan här lösning snarare öka den upplevda trängseln.
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Problemet är väl att de som konstruerar människa-maskin-gränssnitt just inte förstår hur det kan inträffa ett fel i kommunikationen mellan vissa människor och en given maskin, och därför inte heller förstår vad de ska göra åt det.LÅ1 skrev:Jag begriper inte hur folk kan bli klämda i spärrarna om de bara går in en och en! Går det överhuvudtaget att bli klämd i det läget? Däremot kan det nog ske om man försöker gå in flera, t.ex. föräldrar som försöker föra in ett eller flera barn samt sig själv på en spärröppning. Hundar kan vara ett problem.
Jag har ofta svårigheter att visera mitt Västtrafikkort förutom på läsaren som finns framme hos föraren på bussar. Mitt intryck är att det strular oftare för mig än för andra, varpå min teori är att jag för kortet i "fel" hastighet mot läsaren, men när det stular verkar det inte hjälpa att ändra hastigheten.
På samma sätt så går olika människor på olika sätt vilket troligen gör att vissa drabbas av problem med spärrarna medan det i princip aldrig inträffar för vissa andra personer.
Vad gäller stationer i förorterna så kan man väl helt enkelt ha ett grundläge där en tredjedel av spärrarna är öppna åt ena hållet, en tredjedel helt stängda och en sista tredjedel öppna åt andra hållet. Beroende på hur många som använder de öppna spärrarna så styrs automatiskt öppning i behövd riktning av de spärrar som i grundläget är stängda, så att det kan bli ett 33%-67%-förhållande. Tredjedel var ett exempel, fjärdedel eller femtedel kan nog också funka, men det bör vara minst två öppna spärrar åt varje håll åtminstone på de stationer som har ett gäng spärrar, för att systemet inte ska tro att ingen vill åka när en spärr i själva verket inte lyckas förstå att folk vill passera dem (t.ex. fel på kortläsaren, fel på närvarodetektor eller liknande).
Vad gäller det där med att mötas i spärren så är det väl inte svårare än att spärren har tydliga röda/gröna lampor i stort sett i ögonhöjd, som visar stopp när en mötande har förtur?
Klistra på ett sånhtär märke på spärrarna, från utsidan:

och på insidan ett sånthär:

(bilder från wikipedia)
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Ang. trafikmärken. Glöm det - folk kan inte trafikregler ändå.
Förstår i övrigt inte hur man bär sig åt för att bli klämd. Har aldrig upplevt detta.
Sedan ser man ibland frustrerade människor som inte får upp spärren o drar kortet fortare o fortare; inte konstig - då hinner det inte läsas av. Det står "lägg på..." där, i instruktioner till kortet o överallt. Inte konstigare än kreditkorten med chip som numera inte dras utan sitter still i kortläsaren. Verkar tydligen var enklare att förstå på bussarna dock.
??
Förstår i övrigt inte hur man bär sig åt för att bli klämd. Har aldrig upplevt detta.
Sedan ser man ibland frustrerade människor som inte får upp spärren o drar kortet fortare o fortare; inte konstig - då hinner det inte läsas av. Det står "lägg på..." där, i instruktioner till kortet o överallt. Inte konstigare än kreditkorten med chip som numera inte dras utan sitter still i kortläsaren. Verkar tydligen var enklare att förstå på bussarna dock.
??
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Enkelriktade spärrar innebär att spärrlinjens kapacitet på stationer med växlande resndeströmmar i högtrafik närmast halveras. Har de snillen på SL som kommit på detta tänkt på det? Eller kommer vissa spärrar att "vändas" mitt på dagen? talet om "klistermärken" tyder inte på det...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Jag är övertygad om att enkelriktade spärrar ökar kapaciteten. Om alla går åt samma håll, kan fler gå igenom per tidsenhet, särskilt vid utgång, då kan alla bara knalla på utan att spärren stängs mellan. Men när varannan ska ut eller in, måste alla hela tiden vänta ut spärren tills den stängts, innan nästa kan passera åt andra hållet.
Det är ju bara kolla vid exempelvis T-centralen mot Centralen, vilket snabbt flöde det är, eftersom spärrarnas placering är naturligt gjorda för enkelriktat. Sen kolla på exempelvis Gullmarsplan, där går folk ut och in genom alla spärrar, då deras placering är så. Där är genomsläppshastigheten mycket lägre.
Är det ingen av debattörerna som överhuvudtaget har studerat hur det fungerar vid olika stationer? Jag åker högst en gång i veckan, och har tydligt märkt skillnaden mellan dessa två exempel.
Det är ju bara kolla vid exempelvis T-centralen mot Centralen, vilket snabbt flöde det är, eftersom spärrarnas placering är naturligt gjorda för enkelriktat. Sen kolla på exempelvis Gullmarsplan, där går folk ut och in genom alla spärrar, då deras placering är så. Där är genomsläppshastigheten mycket lägre.
Är det ingen av debattörerna som överhuvudtaget har studerat hur det fungerar vid olika stationer? Jag åker högst en gång i veckan, och har tydligt märkt skillnaden mellan dessa två exempel.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Och jag åker nästan varje dag...bruse skrev:Jag är övertygad om att enkelriktade spärrar ökar kapaciteten. Om alla går åt samma håll, kan fler gå igenom per tidsenhet, särskilt vid utgång, då kan alla bara knalla på utan att spärren stängs mellan. Men när varannan ska ut eller in, måste alla hela tiden vänta ut spärren tills den stängts, innan nästa kan passera åt andra hållet.
Det är ju bara kolla vid exempelvis T-centralen mot Centralen, vilket snabbt flöde det är, eftersom spärrarnas placering är naturligt gjorda för enkelriktat. Sen kolla på exempelvis Gullmarsplan, där går folk ut och in genom alla spärrar, då deras placering är så. Där är genomsläppshastigheten mycket lägre.
Är det ingen av debattörerna som överhuvudtaget har studerat hur det fungerar vid olika stationer? Jag åker högst en gång i veckan, och har tydligt märkt skillnaden mellan dessa två exempel.
Varför tror du man övergick till dubbelriktade spärrar?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Bara för att spärrarna kan användas dubbelriktade på samma gång, betyder inte det att det är bäst ur kapacitetssynpunkt.
Lite som med dubbelspår, bara för att det går att köra åt båda hållen på ett dubbelspår, betyder det inte att två tåg ska gå på samma spår, mot varandra samtidigt.
Lite som med dubbelspår, bara för att det går att köra åt båda hållen på ett dubbelspår, betyder det inte att två tåg ska gå på samma spår, mot varandra samtidigt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
SL:s snillen har väl inte talat om klistermärken. Det förslaget kom från vårt eget bysnilleTKO skrev:Enkelriktade spärrar innebär att spärrlinjens kapacitet på stationer med växlande resndeströmmar i högtrafik närmast halveras. Har de snillen på SL som kommit på detta tänkt på det? Eller kommer vissa spärrar att "vändas" mitt på dagen? talet om "klistermärken" tyder inte på det...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Bysnillet med klistermärkena jobbar vad jag vet på SL:Harald skrev:SL:s snillen har väl inte talat om klistermärken. Det förslaget kom från vårt eget bysnilleTKO skrev:Enkelriktade spärrar innebär att spärrlinjens kapacitet på stationer med växlande resndeströmmar i högtrafik närmast halveras. Har de snillen på SL som kommit på detta tänkt på det? Eller kommer vissa spärrar att "vändas" mitt på dagen? talet om "klistermärken" tyder inte på det...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson. Givetvis ökar varje spärrs kapacitet om den är enkelriktad. Att vända vissa spärrar så att de är enkelriktade utåt vissa tider och inåt andra tider kan väl inte vara något problem. Kan man vända spärren mellan varje passering så kan man väl göra det ett par gånger per dygn också.
"Det enkelriktade systemet innebär enligt Jesper Pettersson inga stora kostnader för SL. Han uppskattar kostnaderna till 4 miljoner.
– Spärrarna behöver inte bytas ut, vi behöver bara ställa in dem på ett annat vis. Sedan sätter vi en dekal som visar i vilken riktning spärren går, säger han."
(ur dagens metro)
Så några planer på att vända spärrarna har inte SL för närvarande. Vi kanske ska låta diskussionen utgå från vad SL tänker göra - inte vad vi själva tycker att dom borde göra?
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Då får jag ge dig rätt. Jag försökte läsa Metroartikeln, men sidan tog så lång tid att ladda så jag gav upp.
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Jag undrar också hur man skall göra för att bli klämd. Speciellt när ingen annan trafikant är inblandad. För jag kan tänka mig att om man ofrivilligt plankar, dvs att man inte ser till att få grönt kvitto på att kortet är avläst, utan bara rusar på strax bakom en annan inpasserande så kanske man blir klämd.haddock11 skrev:Förstår i övrigt inte hur man bär sig åt för att bli klämd. Har aldrig upplevt detta.
Jag tror att det kan vara bra med några enkelriktade spärrar men dubbelriktade i mitten av spärrlinjen. Men ett problem är att det inte är enhetligt vänster- eller högertrafik i biljetthallarna. Skyltningen bör därför ske över spärrarna, ungefär som vid rulltrapporna. Och så var det väl vid Gullmarsplan när man testade systemet och spärrarna bara fanns där. (Sedan blev det kvar så rätt länge.) Sätter man inte upp skyltar "i taket" så räcker det väll med de röda kryssen på själva spärren. Eller kanske att fönstret skall visa "enkelriktningsmärket" när spärren är permanent inställd på en riktning. Det märket tror jag faktiskt att de flesta känner till, till skillnad från de som visades tidigare i tråden.bruse skrev:Jag är övertygad om att enkelriktade spärrar ökar kapaciteten. Om alla går åt samma håll, kan fler gå igenom per tidsenhet, särskilt vid utgång, då kan alla bara knalla på utan att spärren stängs mellan. Men när varannan ska ut eller in, måste alla hela tiden vänta ut spärren tills den stängts, innan nästa kan passera åt andra hållet.
Det är ju bara kolla vid exempelvis T-centralen mot Centralen, vilket snabbt flöde det är, eftersom spärrarnas placering är naturligt gjorda för enkelriktat. Sen kolla på exempelvis Gullmarsplan, där går folk ut och in genom alla spärrar, då deras placering är så. Där är genomsläppshastigheten mycket lägre.
Är det ingen av debattörerna som överhuvudtaget har studerat hur det fungerar vid olika stationer? Jag åker högst en gång i veckan, och har tydligt märkt skillnaden mellan dessa två exempel.
Med tanke på den relativt höga kostnaden för att enkelrikta vissa spärrar, uppskattat till 4 miljoner, så är det inte bara att öppna kåpan och slå om en switch. Om det vore riktigt bra skulle de ju vara fjärrstyrda.
Det är förstås utgångspunkten, i den mån tidningarnas information är riktig. (Vilket den sällan är till 100%.) Men det hindrar ju inte att man utifrån det diskuterar hur man tycker att problemet borde lösas.TKO skrev:Så några planer på att vända spärrarna har inte SL för närvarande. Vi kanske ska låta diskussionen utgå från vad SL tänker göra - inte vad vi själva tycker att dom borde göra?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Om man konstant skall använda ett antal (ungefär hälften kan man misstänka) av spärrarna endast för utpassering så verkar det dyrt att dom är försedda med avancerad utrustning för inpasseringskontroll! Så vi kan hoppas på att det inte blir som Metro-artikeln förutspår.LÅ1 skrev:Det är förstås utgångspunkten, i den mån tidningarnas information är riktig. (Vilket den sällan är till 100%.) Men det hindrar ju inte att man utifrån det diskuterar hur man tycker att problemet borde lösas.TKO skrev:Så några planer på att vända spärrarna har inte SL för närvarande. Vi kanske ska låta diskussionen utgå från vad SL tänker göra - inte vad vi själva tycker att dom borde göra?
(Jag tror dock att artiklen beskriver SL:s nuvarande planer på ett korrekt sätt. Det är så typiskt för hur man tänker på Lindhagensgatan 100...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
I Älvsjö har man kört med enkelriktade spärrar ett bra tag och där har man verkligen varierande folkströmningar med tanke på när mässor börjar och slutar för dagen. Visst det finns många spärrar, men några slutsatser måste man väl kunna dra?
Att på förortsstationer ha ett antal spärrar normalt stängda för att sedan växla dessa till in- eller utpsassage beroende på rusningen tror jag inte på. Sedan har många förortsstationer, speciellt på TUB1, relativt få spärrar.
Att på förortsstationer ha ett antal spärrar normalt stängda för att sedan växla dessa till in- eller utpsassage beroende på rusningen tror jag inte på. Sedan har många förortsstationer, speciellt på TUB1, relativt få spärrar.
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Slutsatsen är väl att man måste ha många spärrar om dom skall vara enkelriktade - se på Älvsjö.BSB101 skrev:I Älvsjö har man kört med enkelriktade spärrar ett bra tag och där har man verkligen varierande folkströmningar med tanke på när mässor börjar och slutar för dagen. Visst det finns många spärrar, men några slutsatser måste man väl kunna dra?
Att på förortsstationer ha ett antal spärrar normalt stängda för att sedan växla dessa till in- eller utpsassage beroende på rusningen tror jag inte på. Sedan har många förortsstationer, speciellt på TUB1, relativt få spärrar.
Samt att man köpt ovanligt dyra och krångliga utpasseringsspärrar!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Utan att veta exakt hur utfallet av dubbelriktade v.s. enkelriktade spärrar är så är det fullt möjligt att man övergick till dubbelriktade spärrar för att man tänkte/trodde fel om hur utfallet skulle bli.TKO skrev:Och jag åker nästan varje dag...bruse skrev:Jag är övertygad om att enkelriktade spärrar ökar kapaciteten. Om alla går åt samma håll, kan fler gå igenom per tidsenhet, särskilt vid utgång, då kan alla bara knalla på utan att spärren stängs mellan. Men när varannan ska ut eller in, måste alla hela tiden vänta ut spärren tills den stängts, innan nästa kan passera åt andra hållet.
Det är ju bara kolla vid exempelvis T-centralen mot Centralen, vilket snabbt flöde det är, eftersom spärrarnas placering är naturligt gjorda för enkelriktat. Sen kolla på exempelvis Gullmarsplan, där går folk ut och in genom alla spärrar, då deras placering är så. Där är genomsläppshastigheten mycket lägre.
Är det ingen av debattörerna som överhuvudtaget har studerat hur det fungerar vid olika stationer? Jag åker högst en gång i veckan, och har tydligt märkt skillnaden mellan dessa två exempel.
Varför tror du man övergick till dubbelriktade spärrar?
Varför tror du folk svarar fel i frågesporter?
Re: T-banespärrarna, snart enkelriktade
Det är möjligt att man tänkte fel - men den uttalade åsikten från SL var att dubbelriktade spärrar ökar kapaciteten, speciellt på stationer där den huvudsakliga trafikantriktningen varierar över tiden. Och det är ju ingen revolutionerande tanke - snarare axiomatisk!M_M skrev:Utan att veta exakt hur utfallet av dubbelriktade v.s. enkelriktade spärrar är så är det fullt möjligt att man övergick till dubbelriktade spärrar för att man tänkte/trodde fel om hur utfallet skulle bli.TKO skrev:Och jag åker nästan varje dag...bruse skrev:Jag är övertygad om att enkelriktade spärrar ökar kapaciteten. Om alla går åt samma håll, kan fler gå igenom per tidsenhet, särskilt vid utgång, då kan alla bara knalla på utan att spärren stängs mellan. Men när varannan ska ut eller in, måste alla hela tiden vänta ut spärren tills den stängts, innan nästa kan passera åt andra hållet.
Det är ju bara kolla vid exempelvis T-centralen mot Centralen, vilket snabbt flöde det är, eftersom spärrarnas placering är naturligt gjorda för enkelriktat. Sen kolla på exempelvis Gullmarsplan, där går folk ut och in genom alla spärrar, då deras placering är så. Där är genomsläppshastigheten mycket lägre.
Är det ingen av debattörerna som överhuvudtaget har studerat hur det fungerar vid olika stationer? Jag åker högst en gång i veckan, och har tydligt märkt skillnaden mellan dessa två exempel.
Varför tror du man övergick till dubbelriktade spärrar?
Varför tror du folk svarar fel i frågesporter?
Så skall man uppnå den kapacitet man trodde sej kunna uppnå med dubbelriktade spärrar krävs förmodligen fler spärrar. En annan lösning är ju att drastiskt minska antalet spärrar - men det lär ju inte hända i SL-land!
/TKO
Senast redigerad av TKO den måndag 23 april 2012 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!