Vagnsituation i Norrköping?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vagnsituation i Norrköping?
Hur är vagnsituationen i Norrköping? vad för vagnar rullar på stan?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Det rullar 8 st M06 (31, 32, 33, 35, 36, 37, 38 och 39) och 10 st M97 (61-70). Någon enstaka M67K eller M67K+M67K förekommer också. Läget tycks hyfsat gott.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Hur många kurser/turer/omlopp/tåg skall det räcka till?
HS
HS
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...
M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.
Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...
M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.
Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
- Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Och för att krydda det lite extra, verkar en M06:a få tillbringa några dagar i verkstaden på grund av en urspårning vid Östra Eneby kyrka idag som medförde en skenande spårvagn i 200 meter
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Om urspårningen:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7628924
Vagnsituationen är väl inte riktigt bra så länge M67K måste gå som singelvagnar. Det blir knökfullt ombord.
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7628924
Vagnsituationen är väl inte riktigt bra så länge M67K måste gå som singelvagnar. Det blir knökfullt ombord.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Varför går inte M11 i trafik?leifd skrev:Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...
M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.
Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Samma problematik som tidigare. Allt för höga spänningar i kontaktledningen, som gör att vagnsdatorena slås ut. Med bl.a. bromsbortfall som följd.alex87 skrev:Varför går inte M11 i trafik?leifd skrev:Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...
M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.
Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
Svårt/dyrt att komma till rätta med.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället
HS
HS
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället
HS
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Japp, stämmer... Dessutom vill inte Berlin släppa reservdelar och programvara till vagnarna, då de är samma som till deras KT4.Andy skrev:Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället
HS
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?leifd skrev:Japp, stämmer... Dessutom vill inte Berlin släppa reservdelar och programvara till vagnarna, då de är samma som till deras KT4.Andy skrev:Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället
HS
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Jo, men de var ju tänkt på ganska kort sikt, vilket ju blev fallet. Dessutom är de ju inte tillgänglighetsanpassade precis.Andy skrev:
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Ett par frågor:
Är det tekniskt/praktiskt dyrt/komplicerat/dåligt att sänka kontaktledningsspänningen under den tid M11 skulle kunna göra ett vettigt jobb i trafiken?
Klarar likriktarstationerna den ökade ström som behövs för att få ut samma effekt, och finns det möjlighet att ändra spänningen genom att t.ex. välja andra lindningar på transformatorer o.s.v.?
Jag antar att svaret är ungefär "för dyrt / komplicerat"; men det vore ändå intressant att veta mer.
Hur matas "vagnsdatorerna" i M11? Vad styr de? Jag antar att det egentligen är kraftelektroniken som inte gillar den höga spänningen, medan själva "datorerna" matas med t.ex. 24V eller liknande, och datorerna är igång men ställer sig i ett felhanteringsläge när kraftelektroniken mår dåligt, eller?
Norrköping kan kanske få (låna) SL's Lindingöbanevagnar snart
Är det tekniskt/praktiskt dyrt/komplicerat/dåligt att sänka kontaktledningsspänningen under den tid M11 skulle kunna göra ett vettigt jobb i trafiken?
Klarar likriktarstationerna den ökade ström som behövs för att få ut samma effekt, och finns det möjlighet att ändra spänningen genom att t.ex. välja andra lindningar på transformatorer o.s.v.?
Jag antar att svaret är ungefär "för dyrt / komplicerat"; men det vore ändå intressant att veta mer.
Hur matas "vagnsdatorerna" i M11? Vad styr de? Jag antar att det egentligen är kraftelektroniken som inte gillar den höga spänningen, medan själva "datorerna" matas med t.ex. 24V eller liknande, och datorerna är igång men ställer sig i ett felhanteringsläge när kraftelektroniken mår dåligt, eller?
Norrköping kan kanske få (låna) SL's Lindingöbanevagnar snart
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Reservdelar förstår jag, men programvara?leifd skrev:Japp, stämmer... Dessutom vill inte Berlin släppa reservdelar och programvara till vagnarna, då de är samma som till deras KT4.Andy skrev:Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället
HS
Det är svårt att gissa exakt hur programvaran lagras på vagnarna eftersom början av 90-talet var en övergångsperiod. 1990 var nog det flesta EPROM som programmeras i separat programmerare, 1995 var nog det mesta flash som programmeras på plats. Oavsett vilket så är EPROM nästan alltid en standardkomponent och om man letar på rätt ställe så går det att få tag på både programmerare och kretsar att lägga in programmen i (om det inte till och med är så att man kan "sola" (uv-radera) befintliga kretsar och lägga nytt program i dem - givetvis efter att man först tagit backup på vad som ligger i dem. Visst finns risken att man passerar den femtioelfte gången det går att programmera ett EPROM men å andra sidan är det väl bättre att ta den risken än att vagnarna bara står?). Det kan finnas copyrightproblem inblandat men det är väl inte värre än att låta ett målvaktföretag stå för arbetet och låta det företaget gå i konkurs om den som gjort mjukvaran bråkar
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Men det är ju inte M67K heller...och dessutom äldre.leifd skrev:Jo, men de var ju tänkt på ganska kort sikt, vilket ju blev fallet. Dessutom är de ju inte tillgänglighetsanpassade precis.Andy skrev:
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Tror inte riktigt de finns ork att engagera sej i de där så djupt som du gör.M_M skrev: Reservdelar förstår jag, men programvara?
Det är svårt att gissa exakt hur programvaran lagras på vagnarna eftersom början av 90-talet var en övergångsperiod. 1990 var nog det flesta EPROM som programmeras i separat programmerare, 1995 var nog det mesta flash som programmeras på plats. Oavsett vilket så är EPROM nästan alltid en standardkomponent och om man letar på rätt ställe så går det att få tag på både programmerare och kretsar att lägga in programmen i (om det inte till och med är så att man kan "sola" (uv-radera) befintliga kretsar och lägga nytt program i dem - givetvis efter att man först tagit backup på vad som ligger i dem. Visst finns risken att man passerar den femtioelfte gången det går att programmera ett EPROM men å andra sidan är det väl bättre att ta den risken än att vagnarna bara står?). Det kan finnas copyrightproblem inblandat men det är väl inte värre än att låta ett målvaktföretag stå för arbetet och låta det företaget gå i konkurs om den som gjort mjukvaran bråkar
Nya vagnar är påväg, 3 ombyggda är också påväg. Att lägga tid ock kraft på de där vagnarna, känns nog inte så aktuellt, längre.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Förvisso, men M67K sitter man på mycket mer kunskap om och delar till. Dock lär de troligen inte satsas något på dessa vagnar heller.alex87 skrev:Men det är ju inte M67K heller...och dessutom äldre.leifd skrev:Jo, men de var ju tänkt på ganska kort sikt, vilket ju blev fallet. Dessutom är de ju inte tillgänglighetsanpassade precis.Andy skrev:
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?
Bättre att spara flera M97, sen istället.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Är det pågrund av för hög spänning i själva kontaktledningen eller det att M06 skickar ut överbliven el i ledningen? Hur mycket ska M11 klara av egentligen? Hur menar du med nya vagnar samt ombyggda?leifd skrev:Tror inte riktigt de finns ork att engagera sej i de där så djupt som du gör.M_M skrev: Reservdelar förstår jag, men programvara?
Det är svårt att gissa exakt hur programvaran lagras på vagnarna eftersom början av 90-talet var en övergångsperiod. 1990 var nog det flesta EPROM som programmeras i separat programmerare, 1995 var nog det mesta flash som programmeras på plats. Oavsett vilket så är EPROM nästan alltid en standardkomponent och om man letar på rätt ställe så går det att få tag på både programmerare och kretsar att lägga in programmen i (om det inte till och med är så att man kan "sola" (uv-radera) befintliga kretsar och lägga nytt program i dem - givetvis efter att man först tagit backup på vad som ligger i dem. Visst finns risken att man passerar den femtioelfte gången det går att programmera ett EPROM men å andra sidan är det väl bättre att ta den risken än att vagnarna bara står?). Det kan finnas copyrightproblem inblandat men det är väl inte värre än att låta ett målvaktföretag stå för arbetet och låta det företaget gå i konkurs om den som gjort mjukvaran bråkar
Nya vagnar är påväg, 3 ombyggda är också påväg. Att lägga tid ock kraft på de där vagnarna, känns nog inte så aktuellt, längre.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Nominell spänning Norrköping 800 VDC nu, Berlins Tatra T6A2 är byggda för 600 VDC.alex87 skrev:Är det pågrund av för hög spänning i själva kontaktledningen eller det att M06 skickar ut överbliven el i ledningen? Hur mycket ska M11 klara av egentligen? Hur menar du med nya vagnar samt ombyggda?
När i stort sätt alla andra vagnar återmatar spänning, så blir de lätt lite mycke, sådär upp emot 1100 VDC ska ha förekommit.
Inte bara M06 återmatar ju, de gör M97 med (även M98 i äldre versionen) och M98 i ny version.
Det är alltså en kombination...