Styrelektronik M31

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av M_M »

Skulle det vara bra att ha en hastighetsreferens som både tar på pådrag och kan automatbromsa (med visst kanske ställbart "glapp" på ett par km/h) som man kan ställa på t.ex. 50 medan man har resandeutbyte vid Chalmers och sen bara "släppa iväg" vagnen nedför tunneln så att den bromsar automatiskt så att den inte kör fortare än inställd hastighet (t.ex. 50km/h)? På Snabbspåret och Angeredsbanan (och kanske övriga "förortsträckor") skulle den då kunna stå på 60km/h och sedan kan föraren i princip hålla pådraget på full fart. Kanske risk att körningen blir för tråkig så att föraren tappar koncentrationen?
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Skulle det vara bra att ha en hastighetsreferens som både tar på pådrag och kan automatbromsa (med visst kanske ställbart "glapp" på ett par km/h) som man kan ställa på t.ex. 50 medan man har resandeutbyte vid Chalmers och sen bara "släppa iväg" vagnen nedför tunneln så att den bromsar automatiskt så att den inte kör fortare än inställd hastighet (t.ex. 50km/h)?
Varför skulle man inte ställa in den på sth, d.v.s. 60 km/h?
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av Nupski »

M_M skrev:Skulle det vara bra att ha en hastighetsreferens som både tar på pådrag och kan automatbromsa (med visst kanske ställbart "glapp" på ett par km/h) som man kan ställa på t.ex. 50 medan man har resandeutbyte vid Chalmers och sen bara "släppa iväg" vagnen nedför tunneln så att den bromsar automatiskt så att den inte kör fortare än inställd hastighet (t.ex. 50km/h)? På Snabbspåret och Angeredsbanan (och kanske övriga "förortsträckor") skulle den då kunna stå på 60km/h och sedan kan föraren i princip hålla pådraget på full fart. Kanske risk att körningen blir för tråkig så att föraren tappar koncentrationen?
Vagnen bromsar själv i 60km/h, så ner för Chalmerstunneln håller vagnen farten själv. På Angeredsbanan så håller man bara lite pådrag så håller vagnen 60km/h hela vägen. Sen har vi inga direkta avstånd mellan hållplatserna så någon form av farthållare/hastighetsreferens behövs inte. Man drar oftast på upp till 60km/h, låter vagnen rulla, bromsar sedan ner till stopp.
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av Harald »

Nupski skrev:Vagnen bromsar själv i 60km/h, så ner för Chalmerstunneln håller vagnen farten själv.
Gör även M32 och ombyggda M31 det?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av Fredrik E »

Ja, dock så bromsar M32:an senare, jag tror att den bromsar själv vid 72 km/h men det där är nog bättre att överlämna till någon som kör på A-banan dagligen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av alex87 »

Fredrik E skrev:Ja, dock så bromsar M32:an senare, jag tror att den bromsar själv vid 72 km/h men det där är nog bättre att överlämna till någon som kör på A-banan dagligen.
M32 bromsar inte, den stryper fartpådraget vid ca 71-72km/h, så i chalmerstunneln kan man rulla i princip hur snabbt som helst...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av daniel_s »

alex87 skrev:
Fredrik E skrev:Ja, dock så bromsar M32:an senare, jag tror att den bromsar själv vid 72 km/h men det där är nog bättre att överlämna till någon som kör på A-banan dagligen.
M32 bromsar inte, den stryper fartpådraget vid ca 71-72km/h, så i chalmerstunneln kan man rulla i princip hur snabbt som helst...
Hur vet du det? :twisted:
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av alex87 »

daniel_s skrev:
alex87 skrev:
Fredrik E skrev:Ja, dock så bromsar M32:an senare, jag tror att den bromsar själv vid 72 km/h men det där är nog bättre att överlämna till någon som kör på A-banan dagligen.
M32 bromsar inte, den stryper fartpådraget vid ca 71-72km/h, så i chalmerstunneln kan man rulla i princip hur snabbt som helst...
Hur vet du det? :twisted:
Man har väl varit ung o dum på A-banan, bromsar inte ner vid kolonilotterna utan låter vagnen rulla och inser man är uppe i över 70 och strömmen till motorerna bryts och man blir stillastående :D Nu händer förvisso inte så längre....
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:Skulle det vara bra att ha en hastighetsreferens som både tar på pådrag och kan automatbromsa (med visst kanske ställbart "glapp" på ett par km/h) som man kan ställa på t.ex. 50 medan man har resandeutbyte vid Chalmers och sen bara "släppa iväg" vagnen nedför tunneln så att den bromsar automatiskt så att den inte kör fortare än inställd hastighet (t.ex. 50km/h)?
Varför skulle man inte ställa in den på sth, d.v.s. 60 km/h?
Jag trodde att STH var 50, men inser att när olasand skrev om att pendla mellan 40 och 50 så måste det ha avsett Göta Älvbron. Där skulle en inställning på 50km/h vara bra.

(Teoretiskt skulle funktionen även kunna användas t.ex. från Chalmers ner mot Vasaplatsen, men jag antar att i praktiken så är det ytterst sällan föraren inte ändå behöver anpassa hastigheten till annat i trafiken än bara tillåten maxhastighet).
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av alex87 »

M_M skrev:
Harald skrev:
M_M skrev:Skulle det vara bra att ha en hastighetsreferens som både tar på pådrag och kan automatbromsa (med visst kanske ställbart "glapp" på ett par km/h) som man kan ställa på t.ex. 50 medan man har resandeutbyte vid Chalmers och sen bara "släppa iväg" vagnen nedför tunneln så att den bromsar automatiskt så att den inte kör fortare än inställd hastighet (t.ex. 50km/h)?
Varför skulle man inte ställa in den på sth, d.v.s. 60 km/h?
Jag trodde att STH var 50, men inser att när olasand skrev om att pendla mellan 40 och 50 så måste det ha avsett Göta Älvbron. Där skulle en inställning på 50km/h vara bra.

(Teoretiskt skulle funktionen även kunna användas t.ex. från Chalmers ner mot Vasaplatsen, men jag antar att i praktiken så är det ytterst sällan föraren inte ändå behöver anpassa hastigheten till annat i trafiken än bara tillåten maxhastighet).
I princip anser du att man skulle använda nåt liknande ATC som tågen har? Känns väl lite onödigt... Vi kör ju trots allt på vanliga trafikregler inne i stan gällande hastighet.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av M_M »

alex87 skrev:I princip anser du att man skulle använda nåt liknande ATC som tågen har? Känns väl lite onödigt... Vi kör ju trots allt på vanliga trafikregler inne i stan gällande hastighet.
Nja, snarare nåt likt hastighetsreferensen (eller vad den kallas) på Rc-loken, en ratt som man helt fritt ställer på önskad maxgräns. På Rc-loken så styr den bara pådraget, inte bromsningen, men principen är iaf att man själv, helt oberoende av ATC o.s.v., ställer in den högsta hastighet man vill kunna köra med. Behöver man t.ex. krypköra p.g.a. varmgång i ett lager i tåget så kan man ställa referensen på krypkörningshastighet o.s.v. Den förare som inte vill använda funktionen kan ställa reglaget på maxläget, medan vill man t.ex. automatiskt hålla 50km/h påväg ner från Göta Älvbron så ställer man reglaget på 50km/h och låter vagnen styra bromsningen själv.

Det kanske bara blir jobbigt och lätt att glömma bort att reglaget står på för låg hastighet o.s.v.?
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av alex87 »

M_M skrev:
alex87 skrev:I princip anser du att man skulle använda nåt liknande ATC som tågen har? Känns väl lite onödigt... Vi kör ju trots allt på vanliga trafikregler inne i stan gällande hastighet.
Nja, snarare nåt likt hastighetsreferensen (eller vad den kallas) på Rc-loken, en ratt som man helt fritt ställer på önskad maxgräns. På Rc-loken så styr den bara pådraget, inte bromsningen, men principen är iaf att man själv, helt oberoende av ATC o.s.v., ställer in den högsta hastighet man vill kunna köra med. Behöver man t.ex. krypköra p.g.a. varmgång i ett lager i tåget så kan man ställa referensen på krypkörningshastighet o.s.v. Den förare som inte vill använda funktionen kan ställa reglaget på maxläget, medan vill man t.ex. automatiskt hålla 50km/h påväg ner från Göta Älvbron så ställer man reglaget på 50km/h och låter vagnen styra bromsningen själv.

Det kanske bara blir jobbigt och lätt att glömma bort att reglaget står på för låg hastighet o.s.v.?
Typ ja...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Nja, snarare nåt likt hastighetsreferensen (eller vad den kallas) på Rc-loken, en ratt som man helt fritt ställer på önskad maxgräns. På Rc-loken så styr den bara pådraget, inte bromsningen, men principen är iaf att man själv, helt oberoende av ATC o.s.v., ställer in den högsta hastighet man vill kunna köra med. Behöver man t.ex. krypköra p.g.a. varmgång i ett lager i tåget så kan man ställa referensen på krypkörningshastighet o.s.v. Den förare som inte vill använda funktionen kan ställa reglaget på maxläget, medan vill man t.ex. automatiskt hålla 50km/h påväg ner från Göta Älvbron så ställer man reglaget på 50km/h och låter vagnen styra bromsningen själv.

Det kanske bara blir jobbigt och lätt att glömma bort att reglaget står på för låg hastighet o.s.v.?

M06 (och SL A34) har en sådan funktion. Det är meningslöst att använda den på plan mark, men redan i svag uppförsbacke är det en utmärkt funktion. I nedförsbacke ser jag ingen anledning till att hålla konstant fart såvida inte man tangerar sth - en riktig spårfordonsförare använder nedförsbackarna till att ÖKA farten, såvida inte det finns en korsning eller motsvarande där, då man i stället vill minska farten (eller om någon elak säkerhetstaliban har satt upp en stoppskylt längst ned i backen) :cheesygrin:
ragge
Inlägg: 201
Blev medlem: tisdag 18 mars 2003 7:36

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av ragge »

M_M skrev:
alex87 skrev:I princip anser du att man skulle använda nåt liknande ATC som tågen har? Känns väl lite onödigt... Vi kör ju trots allt på vanliga trafikregler inne i stan gällande hastighet.
Nja, snarare nåt likt hastighetsreferensen (eller vad den kallas) på Rc-loken, en ratt som man helt fritt ställer på önskad maxgräns. På Rc-loken så styr den bara pådraget, inte bromsningen, men principen är iaf att man själv, helt oberoende av ATC o.s.v., ställer in den högsta hastighet man vill kunna köra med. Behöver man t.ex. krypköra p.g.a. varmgång i ett lager i tåget så kan man ställa referensen på krypkörningshastighet o.s.v. Den förare som inte vill använda funktionen kan ställa reglaget på maxläget, medan vill man t.ex. automatiskt hålla 50km/h påväg ner från Göta Älvbron så ställer man reglaget på 50km/h och låter vagnen styra bromsningen själv.
Jag är inte helt säker på detta, men jag tror att jag har läst att pådragsspaken på Regina (X50) är som en hastighetsreferens, så tåget håller den hastighet som man har ställt spaken i.
M_M skrev:Det kanske bara blir jobbigt och lätt att glömma bort att reglaget står på för låg hastighet o.s.v.?
Den skulle ju kunna funka som en farthållare på en bil, om man vill.
(Fast jag skull nog hellre ha en liten ratt för farthållaren på bilen än det gränssnitt de typiskt har idag. Tror jag. Ofta har de konstiga substitut för ratt, som t ex att om man trycker på vissa sätt så kan man öka/minska i 10-inkrement etc.)

/ragge s
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av daniel_s »

ragge skrev:Jag är inte helt säker på detta, men jag tror att jag har läst att pådragsspaken på Regina (X50) är som en hastighetsreferens, så tåget håller den hastighet som man har ställt spaken i.
Ja, och det kan man märka på att det blir ganska konstig körning ibland, typ lite pådrag precis innan tåget ska stanna osv. Det går även att köra "manuellt", jag kan inte detaljerna men det lär vara lite lustigt gjort även det.
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av Harald »

Visst skulle det gå att göra en farthållare på spårvagnarna, men som någon av förarna skrev så har man inte så stor användning av den. Det är få ställen man kan köra någon längre sträcka med konstant hastighet. Både på motorväg och järnväg kan man ju köra flera mil i samma fart och då är en farthållare bra att ha.
ragge
Inlägg: 201
Blev medlem: tisdag 18 mars 2003 7:36

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av ragge »

Harald skrev:Visst skulle det gå att göra en farthållare på spårvagnarna, men som någon av förarna skrev så har man inte så stor användning av den. Det är få ställen man kan köra någon längre sträcka med konstant hastighet. Både på motorväg och järnväg kan man ju köra flera mil i samma fart och då är en farthållare bra att ha.
Åh fasen - då kanske det trots allt inte är mig det är fel på för att jag tycker det är så bökigt att köra på krysskontroll i innerstan! :-)

Nä - snarare är väl problemet att man har fartpådrag och broms som har diskreta och för få steg när man istället skulle behöva steglösa sådana, eller i varje fall betydligt fler steg. I alla fall den elektriska biten av detta kan ju tyckas trivialt att fixa med modern motordrivning, men det är det kanske inte. Den pneumatiska bromsen och dess samspel med elektrisk broms är en annan historia, men det finns säkert duktigt folk som skulle kunna fixa det också.

/ragge s
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av daniel_s »

ragge skrev:Nä - snarare är väl problemet att man har fartpådrag och broms som har diskreta och för få steg när man istället skulle behöva steglösa sådana, eller i varje fall betydligt fler steg. I alla fall den elektriska biten av detta kan ju tyckas trivialt att fixa med modern motordrivning, men det är det kanske inte. Den pneumatiska bromsen och dess samspel med elektrisk broms är en annan historia, men det finns säkert duktigt folk som skulle kunna fixa det också.
Det är redan fixat på alla fordon jag kan komma på, som har båda delarna.

Notera dock att numera byggs inga spårvagnar med tryckluftbroms utan det är "all-electric" som gäller (vilket i verkligheten betyder elektrohydrauliskt manövrerad mekanisk broms samt att spårvagnen har en massa små tryckluftkompressorer i stället för en stor...)
ragge
Inlägg: 201
Blev medlem: tisdag 18 mars 2003 7:36

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av ragge »

daniel_s skrev:Det är redan fixat på alla fordon jag kan komma på, som har båda delarna.

Notera dock att numera byggs inga spårvagnar med tryckluftbroms utan det är "all-electric" som gäller (vilket i verkligheten betyder elektrohydrauliskt manövrerad mekanisk broms samt att spårvagnen har en massa små tryckluftkompressorer i stället för en stor...)
Aha - schysst!

Men ovan nämndes en 0-broms (jag vet inte riktigt vad det betyder, men väldigt lite broms på steg 0 kanske?) som var fipplig att hålla på med och som lätt ger en gungig färd. Det tolkade jag som ett sådant fall där det inte finns tillräckligt med steg/steglöshet.

/ragge s
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Styrelektronik M31

Inlägg av daniel_s »

ragge skrev:Men ovan nämndes en 0-broms (jag vet inte riktigt vad det betyder, men väldigt lite broms på steg 0 kanske?) som var fipplig att hålla på med och som lätt ger en gungig färd. Det tolkade jag som ett sådant fall där det inte finns tillräckligt med steg/steglöshet.

/ragge s
Ja, det är relativt vanligt att det svagaste bromsläget är för kraftigt för att man ska kunna hålla jämn fart på det i måttlig nedförsbacke.

Det kan möjligen finnas termiska argument för en sådan konstruktion, åtminstone i teorin - beakta att en spårvagn med motståndsbroms i princip lider av samma problem som en buss som kör nedför en alpsluttning, d v s att värme kan ackumuleras i snabbare takt än den hinner kylas bort. (Detta är dock en överdrift, i praktiken har man sällan det problemet, utan det handlar nog mer om kompromisser i styrelektroniken.)
Skriv svar