Kungsgatan kan bli gågata - hur skall bussarna då köra?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1

Kungsgatan kan bli gågata - hur skall bussarna då köra?

Inlägg av LÅ1 »

Kungsgatan kan bli gågata vissa sommarhelger. Det står inte vilken del av Kungsgatan, men jag antar att det inte är väster om Vasagatan i alla fall. (Speciellt som de talar om City.)

Men omläggningen av bussarna kan väl vara lite problematiskt. Och mellan Vasagatan och Sveavägen är väl kungsgatan enda vägen ut från vissa fastigheter norr om gatan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek

Re: Kungsgatan kan bli gågata - hur skall bussarna då köra?

Inlägg av roggek »

Framåt... :wink: :roll:

Nu står det att man skall förbjuda biltrafik, det hindrar inte bussarna att framföras i gångfart...
Senast redigerad av roggek den torsdag 12 april 2012 16:03, redigerad totalt 1 gånger.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LMR

Inlägg av LMR »

Politiker brukar ha visioner, sedan får andra sköta det konkreta. Om det gäller den breda delen av Kungsgatan mellan Sveavägen och Stureplan så bör väl omvägen Sveavägen-Hamngatan-Birger Jarlsgatan vara en kandidat. Om det gäller från Vasagatan bör väl Vasagatan-Klarabergsgatan-Hamngatan-Birger Jarlsgatan vara en kandidat.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Men mellan Vasagatan och Sveavägen är det väl redan bilförbud? Jag hade dock valt Olof Palmes gata i stället för runt Sergels torg. Kanske lite beroende på vart man ska...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Ankarsjö nämner i DN-artikeln att linje 1:s sträckning behöver lösas inför en gågatifiering av Kungsgatan.

mvh /Jörgen G
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Framåt... :wink: :roll:

Nu står det att man skall förbjuda biltrafik, det hindrar inte bussarna att framföras i gångfart...
Det står också "Tanken är att gatan ska fyllas med uteserveringar, kulturevenemang, bokbord och loppmarknader." Det uppfattar jag som om busstrafiken inte får plats! Men jag kan ha fel.
Jörgen_G skrev:Ankarsjö nämner i DN-artikeln att linje 1:s sträckning behöver lösas inför en gågatifiering av Kungsgatan.
Han glömde tydligen att säga det till Svenskan! :wink:
(Den enda linje som nämns i den artikeln är en vänsterpartist som talar om "vår linje".) :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ja, begagnade prylar duger förstås inte åt de fisförnäma huvudstadinvånarna? :? :wink:

Vad gäller uteserveringar o.s.v. så torde det väl kunna funka rätt smidigt med spårväg, eventuellt spårförslingring/enkelspår, som i Norrköping?

En bonusfråga är varför busslinje 1 över huvud taget kör en såndär "bakväg" som ligger halvnära centralen? (Med halvnära avser jag att den går inte såpass långt bort att den utgör nån slags "tvärlinje" men ändå såpass långt bort att det inte blir smidigt byte).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Ja, begagnade prylar duger förstås inte åt de fisförnäma huvudstadinvånarna? :? :wink:
Begagnade prylar har jag ingenting emot men jag har någonting emot så gott som varje form av utomhusförsäljning. Gissar att många andra resonerar likadant, möjligen utan att veta om det.

M_M skrev:En bonusfråga är varför busslinje 1 över huvud taget kör en såndär "bakväg" som ligger halvnära centralen? (Med halvnära avser jag att den går inte såpass långt bort att den utgör nån slags "tvärlinje" men ändå såpass långt bort att det inte blir smidigt byte).
1:an kör inte någon bakväg, utan den absolut rakaste vägen från Kungsholmen till Östermalm! Nästa fråga tack! :twisted:
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Det finns uppgångar direkt från plattformarna i Norra Säcken på Centralen till Kungsgatan. Hållplatserna ligger alldeles utanför utgången.

Kungsgatan en naturlig genomfartsgata i öst/västlig riktning genom Norrmalm, och det var ju det den byggdes för. Som genomfartsgata för trafik Kungsholmen - Östermalm är den mer ändamålsenlig än Klarabergsgatan - Hamngatan.

/Jörgen G
Senast redigerad av Jörgen_G den torsdag 12 april 2012 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:1:an kör inte någon bakväg, utan den absolut rakaste vägen från Kungsholmen till Östermalm! Nästa fråga tack!
Jörgen_G skrev:Det finns uppgångar från plattformarna i Norra Säcken på Centralen till Kungsgatan. Hållplatserna ligger alldeles utanför utgången.

Kungsgatan en naturlig genomfartsgata i öst/västlig riktning genom Norrmalm, och det var ju det den byggdes för. Som genomfartsgata för trafik Kungsholmen - Östermalm är den mer ändamålsenlig än Klarabergsgatan - Hamngatan.

/Jörgen G
Typiskt stockholmare! Tror att de vet bäst. :wink:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Ja, begagnade prylar duger förstås inte åt de fisförnäma huvudstadinvånarna? :? :wink:
Begagnade prylar har jag ingenting emot men jag har någonting emot så gott som varje form av utomhusförsäljning. Gissar att många andra resonerar likadant, möjligen utan att veta om det.
Det beror väl på årstid, väder o.s.v.?
daniel_s skrev:
M_M skrev:En bonusfråga är varför busslinje 1 över huvud taget kör en såndär "bakväg" som ligger halvnära centralen? (Med halvnära avser jag att den går inte såpass långt bort att den utgör nån slags "tvärlinje" men ändå såpass långt bort att det inte blir smidigt byte).
1:an kör inte någon bakväg, utan den absolut rakaste vägen från Kungsholmen till Östermalm! Nästa fråga tack! :twisted:
Okej, "bakgata" kanske jag borde skrivit. Det är ju verkligen ett "here be dragons"-område för alla utom de närmast sörjande ;)
Jörgen_G skrev:Det finns uppgångar direkt från plattformarna i Norra Säcken på Centralen till Kungsgatan. Hållplatserna ligger alldeles utanför utgången.
Aha! De uppgångarna är så anonyma att det verkar svårt att veta om de ens är öppna... Jag har aldrig "vågat" använda dem, delvis för att jag inte haft ärenden åt det hållet men också delvis för att det verkar dumt att chansa på att gå ända till dem och upptäcka att uppgången av nån anledning är stängd. Jag har inget minne av att det faktiskt finns skyltning till uppgångarna...
Harald skrev:Typiskt stockholmare! Tror att de vet bäst. :wink:
Förskräckligt :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:
daniel_s skrev:
Det beror väl på årstid, väder o.s.v.?
Inte i mitt fall!
M_M skrev:
daniel_s skrev:
Okej, "bakgata" kanske jag borde skrivit. Det är ju verkligen ett "here be dragons"-område för alla utom de närmast sörjande ;)
Nej, det kan man inte säga. Eller så är de "närmast sörjande" väldigt många...
M_M skrev:
Jörgen_G skrev:Det finns uppgångar direkt från plattformarna i Norra Säcken på Centralen till Kungsgatan. Hållplatserna ligger alldeles utanför utgången.
Aha! De uppgångarna är så anonyma att det verkar svårt att veta om de ens är öppna... Jag har aldrig "vågat" använda dem, delvis för att jag inte haft ärenden åt det hållet men också delvis för att det verkar dumt att chansa på att gå ända till dem och upptäcka att uppgången av nån anledning är stängd. Jag har inget minne av att det faktiskt finns skyltning till uppgångarna...
Va, det sitter ju en Banverks-symbol i fel färger, säkert en hel kvadratdecimeter stor, på varje dörr! :cheesygrin:

Jag tror att Banverket (eller om det nu var Jernhusen) intensivt motarbetade den här utgången, man verkar se det som just en utgång där folk kan få gå ut om de verkligen envisas. Men det går utmärkt att gå in där under stationens öppettider i övrigt, kollar man upp spårnumret kan man till och med pricka rätt plattform (om det är spår 3-10 alltså).
LMR

Inlägg av LMR »

Jörgen_G skrev: Det finns uppgångar direkt från plattformarna i Norra Säcken på Centralen till Kungsgatan. Hållplatserna ligger alldeles utanför utgången.
Vi kan notera att de uppgångarna inte gäller pendeltågen som de allra flesta ska till.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

LMR skrev:
Jörgen_G skrev: Det finns uppgångar direkt från plattformarna i Norra Säcken på Centralen till Kungsgatan. Hållplatserna ligger alldeles utanför utgången.
Vi kan notera att de uppgångarna inte gäller pendeltågen som de allra flesta ska till.
Det är korrekt, men uppsalatågen. I rusningstid märks det på 1:an när det nyligen kommit in ett uppsalatåg. Då är det betydligt fler påstigande vid hållplatserna intill uppgångarna än annars.

För övrigt är nedgångarna från från Kungsgatan/Kungsbron tydligt märkt vid gatan. Om än, som påpekats, lite anonyma. De påminner om vanliga trappuppgångar.

/Jörgen G
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Den uppgången an vänds frekvent av passagerare till/från Arlanda Express också.
Medlem nr 266
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

LMR skrev:
Om jag inte är helt felinformerad, kommer ju en av utgångarna från den nya P-stationen att ligga i anslutning till korsningen Kungsgatan-Vasagatan, förutom att som sagts Järvabanorna redan har en utgång där.
daniel_s skrev: 1:an kör inte någon bakväg, utan den absolut rakaste vägen från Kungsholmen till Östermalm! Nästa fråga tack! :twisted:
Rakare kan inte köras och på Stockholms paradgata nr:1. Låt NK-Expressen bli Åhléns-Expressen och låt den stanna där under överskådlig tid. 1:an är (oavsett om den går på gummihjul eller inte) svaret på de flesta frågetecknen kring kapacitetsbehov på Spårväg-City och Lidingöbanan och dessutom raka spåret ;-) för många resenärer. Jag vet inte om man får säga det i en busstråd, men 1:an är min kandidat nummer två att spårvägifieras, efter 4:an och jag anser att det är Lidingötågen som skall fortsätta den vägen.
/Göran
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Instämmer med föregående talare, sedan att Kungsgatan får tillbaka spårvagnen är en annan femma eller i detta fall en etta, tycker att man börja planeringen nu plus att man slipper bråka om 7:ans förlängning från Centralen till Fridhemsplan. Det skulle inte vara dumt att låta den nya linjen från Ropsten (Gåshaga) gå Lidingövägen-Stureplan-Birger Jarlsgatan-Norrmalmstorg-Sergels Torg tills man byggt färdigt vid Frihamnen alternativt vika av vid Tegeluddsvägen sedan följa den planerade sträckningen.

Ursäkta den lilla urspåringen som blev på slutet :wink:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Om ettan konverteras till spårväg så vore det väl å andra sidan rätt dumt att inte också bygga vidare Spårväg City från centralen upp mot samma spår på Kungsholmen?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

roggek skrev:Nu står det att man skall förbjuda biltrafik, det hindrar inte bussarna att framföras i gångfart...
Formellt sett: Jodå, eftersom en buss är en bil med plats för 12 eller fler passagerare.

Så om du förbjuder biltrafik så förbjuder du även bilar med många passagerare att färdas.

Nu är jag inte dummare än att jag förstår att du menar att man skall ha ett kollektivtrafikkörfält, men principiellt sett är det inte det du skriver.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

hgsldf skrev:
LMR skrev:
Om jag inte är helt felinformerad, kommer ju en av utgångarna från den nya P-stationen att ligga i anslutning till korsningen Kungsgatan-Vasagatan, förutom att som sagts Järvabanorna redan har en utgång där.
/.../
/Göran
Norra uppgången till Vasagatan från pendeltågsstationen i City kommer att vara på samma plats som dagens uppgång från T-blå. Bygget med biljetthall och rulltrappor pågår bakom de provisoriska väggarna i T-blås biljethall.

/Jörgen G
Skriv svar