Styrelektronik M31
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Styrelektronik M31
Väldigt bra fråga. Något som förvånade mig idag är att tydligen skall även de vagnar en gång tidigare fått ny styrelektronik, dvs 304, 307, 342, 343 och 349 åka tillbaka till Ostrava och få ny programvara samt få revision (vilket de inte fick tidigare då de var provvagnar). För idag kom nämligen 342 tillbaka efter sin semester i Ostrava och 305 åkte med tillbaka.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
En bild på 341


Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Idag sågs 359 i trafik!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Hvis det bare hadde vært snakk om ny programvare, så kunne vell dette bli gjort i Göteborg, men revisjon er jo greit å få gjort til en rimelig penge!alex87 skrev:Väldigt bra fråga. Något som förvånade mig idag är att tydligen skall även de vagnar en gång tidigare fått ny styrelektronik, dvs 304, 307, 342, 343 och 349 åka tillbaka till Ostrava och få ny programvara samt få revision (vilket de inte fick tidigare då de var provvagnar). För idag kom nämligen 342 tillbaka efter sin semester i Ostrava och 305 åkte med tillbaka.
Re: Styrelektronik M31
Nytt golv, ny lack, nya ledstänger, stolsdynor m.m.och inte minst ny styrelektronik kostar runt 2 miljoner, nu har man beslutat att det ska ske på alla M31:or och tur är väl det.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Styrelektronik M31
Hvis man klikker seg inn på linken under, så kan man lese en artikkel fra verkstedet som renoverer vognene, og også se noen bilder
http://www.ekova.cz/news/en-ostravske-d ... goteborgu/
Hvis man deretter klikker seg inn på Media på menyen, deretter Photogaleries og deretter på Our projects, og blar seg ned til: M31 upgrade for Gothenburg, så kan man se en rekke bilder fra renoveringa av M31 341, blant annet ser det ut som om man deler vognene i 3 under renoveringa
http://www.ekova.cz/news/en-ostravske-d ... goteborgu/
Hvis man deretter klikker seg inn på Media på menyen, deretter Photogaleries og deretter på Our projects, og blar seg ned til: M31 upgrade for Gothenburg, så kan man se en rekke bilder fra renoveringa av M31 341, blant annet ser det ut som om man deler vognene i 3 under renoveringa
Re: Styrelektronik M31
Kul att se bilder på hur uppgraderingen/renoveringen går till! Inser att det görs mer än vad jag trodde från början.Andy skrev:Hvis man deretter klikker seg inn på Media på menyen, deretter Photogaleries og deretter på Our projects, og blar seg ned til: M31 upgrade for Gothenburg, så kan man se en rekke bilder fra renoveringa av M31 341, blant annet ser det ut som om man deler vognene i 3 under renoveringa
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Re: Styrelektronik M31
Trevligt 

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Det ser forøvrig ut som om Ekova Electric også er dyktige på restaurering av veteransporvogner, kansje noe å tenke på for de nordiske sporvognsforeningene, veit at mange foreninger enten allerede har sent eller skal sende vogner til Gera i Tyskland, men jeg vil tro at de kan gjøre vell så godt arbeide i Tsjekkia, og kansje til en rimeligere penge................
Re: Styrelektronik M31
Tidigare i tråden efterlystes ett sätt att känna igen de ombyggda vagnarna från insidan. De senast ombyggda känns som sagt lätt igen på de rostfria ledstängerna men när jag körde ombyggda 307 för ett tag sedan kom jag på att det finns ett sätt att känna igen samtliga ombyggda vagnar på:

Nere i bildens högra hörn finns beviset på att detta är en ombyggd vagn. Jag antar att det är den ombyggda motorventilationen till "gälarna" på utsidan som sticker ut lite. Motsvarande finns även i A-delen.

Nere i bildens högra hörn finns beviset på att detta är en ombyggd vagn. Jag antar att det är den ombyggda motorventilationen till "gälarna" på utsidan som sticker ut lite. Motsvarande finns även i A-delen.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Re: Styrelektronik M31
Det är kylningen till dioderna, motorventilationen är orörd, nästan den verkar ha fått steglös styrning.
Re: Styrelektronik M31
Aha, så det klassiska "uuuiiiii"-ljudet från fläktar som startar från stillastående till fullvarv när vagnen ska börjar köra är alltså borta?Nupski skrev:Det är kylningen till dioderna, motorventilationen är orörd, nästan den verkar ha fått steglös styrning.
Det verkar mest vara ljud som försvunnit men inte så mycket som tillkommit.

Re: Styrelektronik M31
Hvordan oppleves de ombygde M31 vognene?
Tenker da både som passasjer og som vognfører?
Er det mere enn styreelektronikken som blir byttet ut?
Tenker da på sånne ting som omformer og kompressor
Tenker da både som passasjer og som vognfører?
Er det mere enn styreelektronikken som blir byttet ut?
Tenker da på sånne ting som omformer og kompressor
Re: Styrelektronik M31
Jag som passagerare tror att jag inte märker nån större skillnad - det var därför jag frågade hur man märker skillnad på ombyggda och "gamla" vagnar. 

Re: Styrelektronik M31
Det görs en helrevision på vagnarna, byte av kablage, komponenter, golv, ommålning osv.
Som passagerare märker man det...vagnen är mer gungig kan man säga, när fläktarna startar så rullar vagnen iväg direkt, inte som innan då man märker exakt när vagnen drar iväg. I filmen nedan hör ni hur de låter..
Som passagerare märker man det...vagnen är mer gungig kan man säga, när fläktarna startar så rullar vagnen iväg direkt, inte som innan då man märker exakt när vagnen drar iväg. I filmen nedan hör ni hur de låter..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Styrelektronik M31
Behöver spårvagnar egentligen ha särskilda motorventilatorer? Så gott som alla äldre spårvagnstyper, även sådana som framförts med släpvagn i backiga städer (t ex Høka-vagnarna i Oslo), har ju självventilerande motorer och t ex alla tunnelbanevagnar i Stockholm (utom två stycken) har också haft det. Så vad är det som gör att just göteborgsvagnar behöver ha en massa bullrande fläktar?
Re: Styrelektronik M31
Jag antar att konstruktionen bygger på att det inte nödvändigtvis finns en självklar koppling mellan uttagen effekt och varvtal. Att hålla 60km/h kontinuerligt på de långa hållplatsfria raksträckorna på egen banvall Centralen-Angered kväver kanske lägre effekt än att stanna vid varje mjölkpall och accelerera upp till full fart mellan hållplatserna på t.ex. Tynneredbanan eller banan på Hisingen, samtidigt som Angeredsbanan skulle innebära mest fläktande om fläktarna var monterade på traktionsmotornas axlar.daniel_s skrev:Behöver spårvagnar egentligen ha särskilda motorventilatorer? Så gott som alla äldre spårvagnstyper, även sådana som framförts med släpvagn i backiga städer (t ex Høka-vagnarna i Oslo), har ju självventilerande motorer och t ex alla tunnelbanevagnar i Stockholm (utom två stycken) har också haft det. Så vad är det som gör att just göteborgsvagnar behöver ha en massa bullrande fläktar?
Å andra sidan är det ju lite ironiskt att vagnarna från början hade kontinuerligt arbetande fläktar men de fick kopplas om så att de stannar när vagnen står still för annars fläktade de såpass att motorernas värme inte räckte att driva ut kondens/fukt tillräckligt... (Minns inte exakt var jag läst detta)
Re: Styrelektronik M31
Som förare är det som att köra en helt annan vagntyp. Vagnen sticker iväg direkt, vanlig m31 måste man komma upp i viss motorström innan mekbromsen släpper. Man har ökat strömuttaget till motorerna, vilket gör att vagnen accelerar bättre. Det finns 0 broms som hjälp att hålla farten ner för backar, mycket praktisk funktion. Nackdelen är att man inte kan fippla med spaken utan att få en gungig färd utan måste ha mycket god framförhållning, gamla devisen ett pådrag mellan hållplatserna, en vanlig m31 kan man fippla mer med spaken utan att färden blir gungig.Andy skrev:Hvordan oppleves de ombygde M31 vognene?
Tenker da både som passasjer og som vognfører?
Er det mere enn styreelektronikken som blir byttet ut?
Tenker da på sånne ting som omformer og kompressor
Re: Styrelektronik M31
Det är just i nedförslut jag har svårt för de ombyggda M31:orna. Tycker det är oerhört svårt att hålla jämn hastighet nedför t.ex. Chalmerstunneln och Göta Älvbron. Upplever att bromsen tar för mycket och att man måste bromsa ner till 40 km/h och sedan gå i neutral och låta vagnen rulla upp i 50 km/h igen innan man börjar bromsa igen.Nupski skrev:Det finns 0 broms som hjälp att hålla farten ner för backar, mycket praktisk funktion.
Den här geniala 0-bromsen får du gärna demonstrera vid tillfälle!
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se