Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Stockholms stad har äntligen beslutat göra något åt den komplicerade trafiksituationen vid Djurgårdsbron. Se bifogade fil.
- Bilagor
-
Omläggning Strandvägen April 2012.pdf
- Skiss Strandvägen vid Djurgårdsbron
- (42.77 KiB) Nerladdad 540 gånger
Ju förr dess bättre.
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Ursäkta kusinen från skärgården - som dock som förare på befintlig spårväg studerat eländet. Den köbildning som uppstår på eftermiddagarna, när alla bilister skall återvända från attraktionerna, skapas just av högersvängande fordon som måste stanna för det frekventa rödljuset vid övergångsstället på Strandvägen vid bron.
Skall det bli något flyt i trafiken måste i så fall övergångsstället tas bort.
Dessutom uppstår köbildningen mest under de tider biltrafik till Djurgården icke är tillåten. Därav har frågan uppstått hos undertecknad om bilisterna är helt befriade från kunskaper att läsa av befintliga förbudsskyltar. Numera kompletterade med en jättestor lysdiodtavla. En permanent Poliskontroll skulle troligtvis under helgerna kunna dra in tillräckligt med klös för att avlöna Stockholms Polisdistrikt. Eller har det kanske undgått mig att i exempelvis Skansens hantverkskvarter gives en fordonsindustri som producerar alla dessa bilar under helgerna...??
Lite kul är hur marknadskrafterna styr användningen av den spärrbom som i alla fall hittills har funnits vid Hazeliusporten. Den sköts nämligen av härvarande P-bolag som först när deras inkomstbringande P-platser är fyllda sänker bommen.
Funderar / Richard
Skall det bli något flyt i trafiken måste i så fall övergångsstället tas bort.
Dessutom uppstår köbildningen mest under de tider biltrafik till Djurgården icke är tillåten. Därav har frågan uppstått hos undertecknad om bilisterna är helt befriade från kunskaper att läsa av befintliga förbudsskyltar. Numera kompletterade med en jättestor lysdiodtavla. En permanent Poliskontroll skulle troligtvis under helgerna kunna dra in tillräckligt med klös för att avlöna Stockholms Polisdistrikt. Eller har det kanske undgått mig att i exempelvis Skansens hantverkskvarter gives en fordonsindustri som producerar alla dessa bilar under helgerna...??
Lite kul är hur marknadskrafterna styr användningen av den spärrbom som i alla fall hittills har funnits vid Hazeliusporten. Den sköts nämligen av härvarande P-bolag som först när deras inkomstbringande P-platser är fyllda sänker bommen.
Funderar / Richard
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
En gissning är att folk inte greppar att förbudet gäller en zon omfattande hela djurgården, eller chansar på att de lyckas spela dumma?
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Spela? Inför intelligenstest för bilförare, så försvinner hälften.M_M skrev:En gissning är att folk inte greppar att förbudet gäller en zon omfattande hela djurgården, eller chansar på att de lyckas spela dumma?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Bror torde känna till att polismyndigheten i Stockholms läns personal inte avlönas av möjliga böter? Bötespengarna hamnar på ett konto hos Rikspolisstyrelsen som senare passar dem till matmor Beatrice Ask.1 skrev:Ursäkta kusinen från skärgården - som dock som förare på befintlig spårväg studerat eländet. Den köbildning som uppstår på eftermiddagarna, när alla bilister skall återvända från attraktionerna, skapas just av högersvängande fordon som måste stanna för det frekventa rödljuset vid övergångsstället på Strandvägen vid bron.
Skall det bli något flyt i trafiken måste i så fall övergångsstället tas bort.
Dessutom uppstår köbildningen mest under de tider biltrafik till Djurgården icke är tillåten. Därav har frågan uppstått hos undertecknad om bilisterna är helt befriade från kunskaper att läsa av befintliga förbudsskyltar. Numera kompletterade med en jättestor lysdiodtavla. En permanent Poliskontroll skulle troligtvis under helgerna kunna dra in tillräckligt med klös för att avlöna Stockholms Polisdistrikt. Eller har det kanske undgått mig att i exempelvis Skansens hantverkskvarter gives en fordonsindustri som producerar alla dessa bilar under helgerna...??
Lite kul är hur marknadskrafterna styr användningen av den spärrbom som i alla fall hittills har funnits vid Hazeliusporten. Den sköts nämligen av härvarande P-bolag som först när deras inkomstbringande P-platser är fyllda sänker bommen.
Funderar / Richard
http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regl ... Betalning/
"Bompengen" är fastställd av rikåklagaren och den är en lax (160A Otillåten fordonstrafik - motordrivet fordon) med stöd av Stockholms stads lokala trafikföreskrift samt Trafikförordningens 10 kap. Sedan är nr 1 rätt ute när det gäller P-bolagets sätt att reglera den fysiska bommen, men att köra förbi skylten räcker...

Ge spårtrafik företräde!
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Jomenvisst känner Bror till att inkrävda böter hamnar i Statens Svarta Hål. Men håll med om att lämpliga lagstiftningar kanske skulle få ut poliserna ur sina sköna bilar och beivra uppenbara trafikförsyndelser.
När det gäller brott mot parkeringsbestämmelser har man ju gjort om tidigare böter till "avgifter". Skulle man inte kunna gå vidare på den vägen så att ignorans av trafikbestämmelser inom kommun och i detta fall Djurgårdens väghållare i största allmänhet blir en "trafikavgift"...? Skulle kunna bli en icke föraktlig inkomstkälla. Dessutom några procent till undertecknad som mer än gärna skulle stå med kvittoblocket utanför Nordiska Museet...!
Kanske en aning OT, men i Gamblingens huvud surrar frågorna om P-bolagets agerande. Uppenbarligen profiterar P-bolaget/bomskötaren på bilisternas lagbrott. De är ju helt medvetna om att de bilister de glatt vinkar in till sina dyra P-platser under avstängningen brutit mot gällande bestämmelser.
Uppenbarligen bereder de sig otillbörlig vinning av annans brottsliga verksamhet vilket torde medföra straffansvar enligt gällande lagstiftning.
Hälsar / Richard
När det gäller brott mot parkeringsbestämmelser har man ju gjort om tidigare böter till "avgifter". Skulle man inte kunna gå vidare på den vägen så att ignorans av trafikbestämmelser inom kommun och i detta fall Djurgårdens väghållare i största allmänhet blir en "trafikavgift"...? Skulle kunna bli en icke föraktlig inkomstkälla. Dessutom några procent till undertecknad som mer än gärna skulle stå med kvittoblocket utanför Nordiska Museet...!
Kanske en aning OT, men i Gamblingens huvud surrar frågorna om P-bolagets agerande. Uppenbarligen profiterar P-bolaget/bomskötaren på bilisternas lagbrott. De är ju helt medvetna om att de bilister de glatt vinkar in till sina dyra P-platser under avstängningen brutit mot gällande bestämmelser.
Uppenbarligen bereder de sig otillbörlig vinning av annans brottsliga verksamhet vilket torde medföra straffansvar enligt gällande lagstiftning.
Hälsar / Richard
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Nja! Herr 1. Det finns ett flertal bilar/ bilister med rätt att framföra sina bilar trots förbudet och dom får även parkera på sagda avgiftsbelagda P-plats. Men varför kontrollerar inte bompojkarna tillstånden?
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
och kommer alla typer av fordon att kuna göra u-sväng runt allen det smalnar av i den ändan av strandvägen
samt jag undra hur många bilar och turistbussar som kommer att följa spåren för att komma in mot staden
samt jag undra hur många bilar och turistbussar som kommer att följa spåren för att komma in mot staden
Hälsingborgare i själ o hjärta
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Men varför i hela friden ska ändringen även gälla buss 44? 

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Det tycker jag är ganska uppenbart. Om man behåller något slags busskörbana som går den kortaste vägen genom korsningen så kommer även en stor mängd biltrafik att ta den vägen. Nu vet jag inte hur man har tänkt sig detaljerna här, men jag utgår från att det blir något slags fysiska hinder och det är ju svårt att passera dem med bussen.Traesk skrev:Men varför i hela friden ska ändringen även gälla buss 44?
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Passagen från Djurgården rakt över till Narvavägen stängs för alla motorfordon, som jag tolkar skissen.
Möjligen är detta ett led i att vänja trafikanterna vid den lösning som blir när korsningen byggs om fullständigt i samband med att spårvägen dras vidare till Värtan och Ropsten.
Möjligen är detta ett led i att vänja trafikanterna vid den lösning som blir när korsningen byggs om fullständigt i samband med att spårvägen dras vidare till Värtan och Ropsten.
Ju förr dess bättre.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Jag tror att den här avstängningen kommer att innebära att en del fortsätter förbi Radiohuset och vidare Valhallavägen, och det är ju bra.
Medlem nr 266
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Nja det är inte det övergångsstället som kinkar utan det är det icke signalreglerade just på fastlandssidan.dvs tvärs trafiken från Djurgården. Med Zebralagen måsta alla bilister stanna där och det är rätt många gående som väljer den vägen. Med signaler blir det bättre flyt när det är grönt för bilisterna respektive gående.Vid någon Allsång provade vi att "stänga" av det med plastband och konor och se vilket bra flyt det vart på trafiken.1 skrev:Ursäkta kusinen från skärgården - som dock som förare på befintlig spårväg studerat eländet. Den köbildning som uppstår på eftermiddagarna, när alla bilister skall återvända från attraktionerna, skapas just av högersvängande fordon som måste stanna för det frekventa rödljuset vid övergångsstället på Strandvägen vid bron.
Skall det bli något flyt i trafiken måste i så fall övergångsstället tas bort.
Funderar / Richard
Mao med denna föreslagna omläggning skulle man kunna sätta trafiksignaler även på detta övergångställe och då kanske signlateknikerna kan få till det så man får bättre utsläpp från Djurgården.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Hur många bilar kör idag i bussfiler o.s.v.?daniel_s skrev:Det tycker jag är ganska uppenbart. Om man behåller något slags busskörbana som går den kortaste vägen genom korsningen så kommer även en stor mängd biltrafik att ta den vägen. Nu vet jag inte hur man har tänkt sig detaljerna här, men jag utgår från att det blir något slags fysiska hinder och det är ju svårt att passera dem med bussen.Traesk skrev:Men varför i hela friden ska ändringen även gälla buss 44?
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Nästan rätt fråga; det du ska undra i det här sammanhanget är hur många bilar som bryter mot förbud att köra viss väg i korsningar.M_M skrev:Hur många bilar kör idag i bussfiler o.s.v.?

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Fast här blir det ju en halvmeter bussfildaniel_s skrev:Nästan rätt fråga; det du ska undra i det här sammanhanget är hur många bilar som bryter mot förbud att köra viss väg i korsningar.M_M skrev:Hur många bilar kör idag i bussfiler o.s.v.?

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Varför i sann totälitär ära inte flytta hela Djurgården till Botkyrka? Sedan kan vi ta och riva innerstan och flytta folk till Skövde och nyuppförda miljonprogram så får vi autamtiskt minskad trängsel i Stockholm. Med lite "smarta" påtvingade folkomflyttningar kan vi nog få en bra fördelning på befolkningen över landet så nya dyra infrastrukturprojekt inte behövs på ett bra.roggek skrev:Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Bra idé, jag går ut och river grannhuset med slägga nu på en gång...Och tvångsförflyttar packet i trapphuset till Kiruna...BSB101 skrev:Varför i sann totälitär ära inte flytta hela Djurgården till Botkyrka? Sedan kan vi ta och riva innerstan och flytta folk till Skövde och nyuppförda miljonprogram så får vi autamtiskt minskad trängsel i Stockholm. Med lite "smarta" påtvingade folkomflyttningar kan vi nog få en bra fördelning på befolkningen över landet så nya dyra infrastrukturprojekt inte behövs på ett bra.roggek skrev:Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Här har ni en man med visioner: Le Corbusier och Stockholm