Tätskiktning och spårvägskritik i kommunfullmäktige

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Tätskiktning och spårvägskritik i kommunfullmäktige

Inlägg av Ivers1991 »

I en annan tråd konstaterades det att tätskiktningen på Sergels torg har börjat (om än i ett väldigt tidigt stadium). Nu ska kommunfullmäktige godkänna projektets "inriktning", vilket är att godkänna den samlade kostnadsramen på 1400 miljoner kronor och avsätta 35 miljoner till ytterligare planering. Enligt stadskontorets yttrande så ska byggande börja vid halvårsskiftet 2012. Jag hoppas det, men frågan är om kommunens upphandlingstidsplan kommer hålla. En entreprenör ska tas fram "som till att börja med kan delta och bidra i planerings- och projekteringsprocessen fram till start av fysiska arbeten". Jag frågar mig om tre månader räcker i så fall, men jag är kanske lite för pessimistisk...

Sedan efterlyser man i yttrandet ett genomförandebeslut med SL för Cityspårvägen etapp 2. Är det någon som vet hur det ligger till med detta?

Pessimist är i alla fall vår allas kära Jan Valeskog (S). Nu har han skrivit en ny interpellation där han bara har dåligt att säga om spårväg i innerstaden. Han vill bland annat vill fråga borgarrådet om "det pågår en seriös studie hos SL av byggande av tunnelbana till Hagastaden, eller är det endast studie av spårvagnslösning som trafiklandstingsrådet vill göra till varje pris, som pågår?". Han skriver också om olycksrisk i blandtrafik och kapacitetsproblem, bland annat säger han följande:
SL rapporten säger felaktigt att bussar i stomnätskorridorer endast har en kapacitet med 2000 resenärer per timme medan de facto andra stor-städer har motsvarande bussar med 4. 400 - 7.000 resenärer per timme.
Vi får väl se vad Ulla Hamilton har att svara på detta. Mötet är för övrigt i morgon måndag.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Odd

Re: Tätskiktning och spårvägskritik i kommunfullmäktige

Inlägg av Odd »

Ivers1991 skrev:...
SL rapporten säger felaktigt att bussar i stomnätskorridorer endast har en kapacitet med 2000 resenärer per timme medan de facto andra stor-städer har motsvarande bussar med 4. 400 - 7.000 resenärer per timme.
Jojo, med en buss i minuten och varje buss tar 116,7 passagerare så stämmer nog sossarnas uppgift. Men då skulle det behövas ca 110 bussar enbart för linje 4. Men av erfarenhet så vet jag att det kan kanske trängas runt 40 personer stående i en ledbuss och kanske 50 sittande, vilket ger en verklig kapacitet på kanske 90 personer per buss, vilket gör att det då behövs 78 bussar per timme, eller en buss vart 45:e sekund.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Enligt hans polare i handelskammaren går det bra att köra 24000 i timmen per riktning (det gör det inte) undrar var det finns EN linje som transporterar 7000 pers i timmen per riktning? Jag känner inte till någon sådan.

HS
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Tyvärr missar ju Jan Valeskog hela poängen. Visst går det att ha bussköer genom staden. Man kan ju i princip alltid ha lika många bussar som linjesträckning (- korsningar och säkerhetsavstånd mellan vagnarna). Men hela vitsen med satsningen är ju att man skall öka medelhastigheten, inte sänka den. Det väsentliga för att få resandeunderlag till bussen är ju att den håller en hög medelhastighet, i andra fall väljer ju resenärerna tunnelbanan istället (och som inte kommer klara alla resenärer i innerstaden i framtiden), eller att gå.

Men det är klart förstås, att med en fullskalig BRT-lösning kan man förstås komma upp i över 30 000 resande per timme med hög medelhastighet. Men det är inte så lätt att skapa ett sådant system i innerstaden - och det är ju det begränsade utrymmet som är problemet. Därför kommer det på sikt krävas den yteffektiva lösning som endast spårväg kan ge ovan jord.
Skriv svar