I normala fall så är det lågt resande eftersom det inte bor så många personer ute i skärgården. Men skärgårdsboendet gör att man är beroende av fungerande kollektivtrafik på ett helt annat sätt än i förorten. Om spårvagnen inte kommer i tid till Saltholmen så att du missar båten kan det dröja två timmar till nästa. Vattnet gör att du inte kan ta en promenad hem och taxi är ingen möjlighet. Du är fast på land tills nästa båt går.Fredrik E skrev:Du kan måla upp alla möjliga scenarier, resandet är långt under än var det är på ovannämnda banor.hej skrev:[Saltholmen - Centralstationen tar med spårvagn 36 min och kommer du från Vrångö kan det hänt att du spenderat en timme på båten, från Styrsö tar det en halvtimme.Saltholmen - Centralstationen tar med spårvagn 36 min och kommer du från Vrångö kan det hänt att du spenderat en timme på båten, från Styrsö tar det en halvtimme. Ibland händer det att du inte kommer med båten utan får vänta på en extra båt även mitt i vintern och trånga vagnar till och från Saltholmen är vardag för de luttrade skärgårdsborna när vädret är bra ute.Fredrik E skrev:Där det reser mest där finns det mest tålmodiga resenärerna, varje gång Angeredsbanan eller Bergsjödelen är avstängd, planerat eller oplanerat ska det slussas tusentals människor på trånga stadsbussar långa sträckor. Att ersätta Gamlestadstorget-Angered med buss är en resa på 30-50 minuter i en trång buss. Väl framme i Angered är det byte till nästa buss(?).
I sommar får Angered direktbussar till och från Centrum och det är faktiskt på tiden.
Ärligt talat tycker jag inte att det är så synd om skärgårdsborna eller de tillfälliga skärgårdsborna med det lite förlängda resvägen på 10 minuter, de slipper konka över sina packning på trånga bussar osv.
Att ta sig ut en varm sommardagen eller in en sommareftermiddag är nog det mest påfrestande man kan göra. Det gäller att tränga sig ombord på båten för att få plats (även om de tar 400 så kan det hända att ganska så mycket folk får lämnas kvar på bryggorna). Och även om det är sexminuters trafik från Saltholmen med spårvagn så kan man vänta en stund innan man kommer med en vagn när både Brännö och Vrångöbåtarna lagt till samtidigt.
Hösttid så kan turlistorna förändras med kort varsel därför att ett lågtryck gör att det blir högvatten och det är inte säkert att båten kan lägga till vid den vanliga bryggan. Om vinden sätter till så får du räkna med att kanske gå till andra änden av ön (en halvtimmas promenad i regn och blåst) för att kunna ta en båt som ingen riktigt vet när den går.
På vintern ställer isen till med problem för båtarna.
Även skärgårdsbor, även om de inte är lika många som förortsborna i Nordost, är luttrade resenärer som dessutom är helt beroende av kollektivtrafik i sitt isolerade läge.