Spårarbeten i Göteborg till påsk

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej

Re: Spårarbeten i Göteborg till påsk

Inlägg av hej »

Fredrik E skrev:
hej skrev:[Saltholmen - Centralstationen tar med spårvagn 36 min och kommer du från Vrångö kan det hänt att du spenderat en timme på båten, från Styrsö tar det en halvtimme.
Fredrik E skrev:Där det reser mest där finns det mest tålmodiga resenärerna, varje gång Angeredsbanan eller Bergsjödelen är avstängd, planerat eller oplanerat ska det slussas tusentals människor på trånga stadsbussar långa sträckor. Att ersätta Gamlestadstorget-Angered med buss är en resa på 30-50 minuter i en trång buss. Väl framme i Angered är det byte till nästa buss(?).

I sommar får Angered direktbussar till och från Centrum och det är faktiskt på tiden.

Ärligt talat tycker jag inte att det är så synd om skärgårdsborna eller de tillfälliga skärgårdsborna med det lite förlängda resvägen på 10 minuter, de slipper konka över sina packning på trånga bussar osv.
Saltholmen - Centralstationen tar med spårvagn 36 min och kommer du från Vrångö kan det hänt att du spenderat en timme på båten, från Styrsö tar det en halvtimme. Ibland händer det att du inte kommer med båten utan får vänta på en extra båt även mitt i vintern och trånga vagnar till och från Saltholmen är vardag för de luttrade skärgårdsborna när vädret är bra ute.
Du kan måla upp alla möjliga scenarier, resandet är långt under än var det är på ovannämnda banor.
I normala fall så är det lågt resande eftersom det inte bor så många personer ute i skärgården. Men skärgårdsboendet gör att man är beroende av fungerande kollektivtrafik på ett helt annat sätt än i förorten. Om spårvagnen inte kommer i tid till Saltholmen så att du missar båten kan det dröja två timmar till nästa. Vattnet gör att du inte kan ta en promenad hem och taxi är ingen möjlighet. Du är fast på land tills nästa båt går.

Att ta sig ut en varm sommardagen eller in en sommareftermiddag är nog det mest påfrestande man kan göra. Det gäller att tränga sig ombord på båten för att få plats (även om de tar 400 så kan det hända att ganska så mycket folk får lämnas kvar på bryggorna). Och även om det är sexminuters trafik från Saltholmen med spårvagn så kan man vänta en stund innan man kommer med en vagn när både Brännö och Vrångöbåtarna lagt till samtidigt.

Hösttid så kan turlistorna förändras med kort varsel därför att ett lågtryck gör att det blir högvatten och det är inte säkert att båten kan lägga till vid den vanliga bryggan. Om vinden sätter till så får du räkna med att kanske gå till andra änden av ön (en halvtimmas promenad i regn och blåst) för att kunna ta en båt som ingen riktigt vet när den går.

På vintern ställer isen till med problem för båtarna.

Även skärgårdsbor, även om de inte är lika många som förortsborna i Nordost, är luttrade resenärer som dessutom är helt beroende av kollektivtrafik i sitt isolerade läge.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Jag ser inget samband med spårarbeten och väder, väljer man att bosätta sig i skärgården räknar man med att bo med vädret som största samtalsämne på både gott och ont.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej

Inlägg av hej »

Och väljer man att bosätta sig i nordost så får man räkna med de problem som uppstår ifall något händer med spårvagnen. Många ska förflyttas med få ersättningsbussar. Man vet om att det kan inträffa och man kan ju flytta närmare stan om man vill liksom de som bor i skärgården men båda grupperna väljer att bo kvar och båda är luttrade.

Min undran var varför man inte låter linje 9 som vänder vid Kungsten åka runt Majorna istället för linje 11. Det vore bättre eller att låta 114 gå med anslutning till båtarna denna helg.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

hej skrev:Och väljer man att bosätta sig i nordost så får man räkna med de problem som uppstår ifall något händer med spårvagnen. Många ska förflyttas med få ersättningsbussar. Man vet om att det kan inträffa och man kan ju flytta närmare stan om man vill liksom de som bor i skärgården men båda grupperna väljer att bo kvar och båda är luttrade.
Nu tror jag inte fastlandsborna bryr sig så mycket om vädret som öborna gör. Det är som sagt innan ett stort samtalsämne när man väljer att bo med det.

Jag tror inte man gör en sådan här trafikomläggning utan anledning, ur mitt perspektiv hade nog bara linje 3 varit den som kört Karl Johansgatan i båda riktningar.
Räcker gott och väl för att täcka upp under en långhelg som påsk.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej

Inlägg av hej »

Ifall man skulle låta 3 vända vid Axel Dahlströmstorg så skulle den fått samma sträckning som 1 hade i många år ända till Härlanda 8)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad gäller linje 9 och 11 så anar jag nån slags "tänkte inte på det"-grej, men det kan kanske också vara så att man vill ha mer förutsägbar tid på linje 9 än 11 eftersom 4+8+9 har svårare att "köra om varandra" vid regleringen i Angered än vad 7+11 har i Bergsjön. 8 får samma problem i Angered som vid Wawrinskys plats, d.v.s. den måste samsas med andra linjer om samma slinga i båda ändar.

I det här läget hade det kanske varit bättre att växla 9+11 och ta bort åttan helt (och sätta in extraturer på linje 6 som vänder vid Bellevue om det behövs tätare trafik Wawrinskys plats - Gamlestadstorget)?

Annars vore kanske den överlägset bästa lösningen att låta både linje 9+11 gå raka vägen Marklandsgatan-Kungsten och öka turtätheten på den där linje 101? Om det blir för trångt Godhemsgatan-Marklandsgatan så skulle den kanske kunna köra typ såhär:
Marklandsgatan - Mariaplan - Vagnhallen Majorna - Stigbergstorget - Ekedal - Mariaplan - Vagnhallen Majorna - Stigbergstorget - Ekedal - Marklandsgatan
Marklandsgatan - Ekedal - Stigbergstorget- Vagnhallen Majorna -Mariaplan - Ekedal - Stigbergstorget- Vagnhallen Majorna -Mariaplan - Marklandsgatan
alltså två varv kring majorna (och hänvisa till byte vid Mariaplan/Godhemsgatan för den som inte är sugen på att åka ett extra varv).

En annan lösning är att ta bort expresstillägget på linje 114, eller?

OBS att Västtrafik uttrycker sig lagom goddag-yxskaft-mässigt: "Ö-snabben är den enda linjen som är expresslinje, dvs. den är en snabblinje anpassad för kortast möjliga restid. Det motiverar ett expresstillägg på denna linje."

Tänk på det ni andra som åker de linjer som faktiskt heter nåt med express, det är inte expresslinjer! I själva verket tar det nog lika lång tid att åka Orange Express som 520, samma tid Blå express som 80 o.s.v., fast både våra sinnen och klockor luras genom ett okänt naturfenomen besläktat med fenomenen som sägs motivera t.ex. vattenvirvlare... :mrgreen: :roll:
hej skrev:
Henrik W skrev:Intressant linjenät. Finns det tidtabeller för de aktuella dagarna publicerade någonstans? Hittade dem inte på Västtrafiks hemsida tyvärr...
Västtrafik brukar inte ge ut tidtabeller vid kortare trafikomläggningar utan man är hänvisad till reseplaneraren som ännu inte är uppdaterad med förändringarna. Om du inte har reseplanerare så får du åka på "känn". Anses väl för dyrt att skaffa fram tidtabeller för en så kort period även om man som resenär skulle uppskatta att kunna planera sitt resande i förväg...
Vad har man för töntiga system för att planera förarturer eller trafik i allmänhet om det går åt mer än ett musklick att producera något som åtminstone ser ut som ett utkast till resenärtidtabell?
Nupski

Inlägg av Nupski »

Linje 11 skall inte snurra runt Majorna utan gå, Järntorget -> Linnéplatsen -> Marklandsgatan -> Godhemsgatan -> Mariaplan -> Kungssten - > Saltholmen. Körtid 34 minuter från Brunnsparken per riktining.

Linje 9 skall gå, Järntorget -> Linnéplatsen -> Marklandsgatan -> Godhemsgatan -> Stigbergstorget -> Vagnhallen Majorna -> Kungssten.
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

Nupski skrev:Linje 11 skall inte snurra runt Majorna utan gå, Järntorget -> Linnéplatsen -> Marklandsgatan -> Godhemsgatan -> Mariaplan -> Kungssten - > Saltholmen. Körtid 34 minuter från Brunnsparken per riktining.

Linje 9 skall gå, Järntorget -> Linnéplatsen -> Marklandsgatan -> Godhemsgatan -> Stigbergstorget -> Vagnhallen Majorna -> Kungssten.
På västtrafiks webbsida står det:
http://www.vasttrafik.se/sv/Trafiklaget/Trafikforandringar/ skrev:Linje 9
Mellan Sannaplan och Järntorget kör linje 9 via Mariaplan, Marklandsgatan och Linnéplatsen.
Buss ersätter mellan Stigbergstorget och Järntorget. Du som ska åka mellan Sannaplan och Stigbergstorget kan istället välja linje 11.

Linje 11
Mellan Sannaplan och Järntorget kör linje 11 via Vagnhallen Majorna, Stigbergstorget, Ekedal, Godhemsgatan, Marklandsgatan och Linnéplatsen.
Buss ersätter mellan Stigbergstorget och Järntorget.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Om det Nupski skriver stämmer är det inte första gången Västtrafiks information i samband med trafikomläggningar är uppåt väggarna fel.

Tidigare har det förekommit information som "Linje 1 kör inte via Järntorget utan via Stigbergstorget istället", rätt skulle ha varit "Linje 1 kör inte via Linnéplatsen/Linnégatan till Järntorget utan via Godhemsgatan/Ekedal/Stigbergstorget till Järntorget"

"Linje 1 och 3 vänder vid Olskrokstorget", rätt skulle ha varit "Linje 1 och 3 kör från Olskrokstorget via Snabbspåret till Centralstationen utan att passera hållplatserna Svingeln och Ullevi Norra".

Bara som exempel. :roll:

Sen är frågan om det är Västtrafik som skriver fel eller trafikföretagen som ger Västtrafik fel information.

Edit: Ändrat inlägget för att förtydliga att exemplen gäller tidigare spårarbeten.
Senast redigerad av Daniel R den måndag 26 mars 2012 7:02, redigerad totalt 1 gånger.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Zawaq skrev:
Nupski skrev:Linje 11 skall inte snurra runt Majorna utan gå, Järntorget -> Linnéplatsen -> Marklandsgatan -> Godhemsgatan -> Mariaplan -> Kungssten - > Saltholmen. Körtid 34 minuter från Brunnsparken per riktining.

På västtrafiks webbsida står det:
http://www.vasttrafik.se/sv/Trafiklaget/Trafikforandringar/ skrev:Linje 9
Mellan Sannaplan och Järntorget kör linje 9 via Mariaplan, Marklandsgatan och Linnéplatsen.
Buss ersätter mellan Stigbergstorget och Järntorget. Du som ska åka mellan Sannaplan och Stigbergstorget kan istället välja linje 11.

Linje 11
Mellan Sannaplan och Järntorget kör linje 11 via Vagnhallen Majorna, Stigbergstorget, Ekedal, Godhemsgatan, Marklandsgatan och Linnéplatsen.
Buss ersätter mellan Stigbergstorget och Järntorget.
Ja, antingen ska elvan snurra eller så är Västtrafik snurriga. :?

Så här informerar de f.ö. om saken i sitt rss-flöde:

Bild

Ofullständig information alltså. Det är väl meningen att man ska klicka på länken för att få den fullständiga texten, men länken går till Västtrafiks vanliga webbplats. Det går bra i en dator men i en telefon är det ju inte så lyckat. En del av vitsen med ett rss-flöde är att man kan få ner texten till t.ex. en telefon utan att behöva ladda ned all "utsmyckning" som webbplatsen har. Så fungerar ju det här forumets flöde och även t.ex. Sveriges Radios flöden.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Daniel R skrev:Sen är frågan om det är Västtrafik som skriver fel eller trafikföretagen som ger Västtrafik fel information.
Västtrafik borde väl ha såpass god koll att de inser att det inte går att vända vagnar vid Olskrokstorget?
Nupski

Inlägg av Nupski »

Läste bara igenom påsktjänsterna för oss förare, och jag skall inte snurra runt Majorna med min 11 8)
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Daniel R skrev:Om det Nupski skriver stämmer är det inte första gången Västtrafiks information i samband med trafikomläggningar är uppåt väggarna fel.

"Linje 1 kör inte via Järntorget utan via Stigbergstorget istället", rätt skulle ha varit "Linje 1 kör inte via Linnéplatsen/Linnégatan till Järntorget utan via Godhemsgatan/Ekedal/Stigbergstorget till Järntorget"

"Linje 1 och 3 vänder vid Olskrokstorget", rätt skulle ha varit "Linje 1 och 3 kör från Olskrokstorget via Snabbspåret till Centralstationen utan att passera hållplatserna Svingeln och Ullevi Norra".

Bara som exempel. :roll:

Sen är frågan om det är Västtrafik som skriver fel eller trafikföretagen som ger Västtrafik fel information.
Får jag bara fråga hur detta hänger ihop med spårarbetena Järntorget, Sahlgrenska och Mölndal? Jag hittar ingenting på Västtrafiks hemsida i frågan. Är det exempel från tidigare spårarbeten du menar`?
Jag kör hellre motorcykel!
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

trafikbefäl skrev: Får jag bara fråga hur detta hänger ihop med spårarbetena Järntorget, Sahlgrenska och Mölndal? Jag hittar ingenting på Västtrafiks hemsida i frågan. Är det exempel från tidigare spårarbeten du menar`?
Det var exempel på tidigare spårarbeten där resenärerna fått felaktigt information i förhållande till hur trafiken faktiskt gick. Inlägget har ändrats för att förtydliga detta.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
hej

Inlägg av hej »

Informationen som ges innehåller ofta fel. Som vid Scandinavium när man byggde om vid Olskroken så fanns skylten Hållplatsen är indragen när man skulle meddela att trafiken mot Redbergsplatsen var ersatt med buss. Ibland är den obefintlig som att man inte sätt upp information vid hållplatserna att 58 fram till december inte trafikera Götaplatsen utan kör via Vasaplatsen. Trots att det är nu 3 veckor sedan man stängde av busstrafiken på Södra vägen har man ännu inte börjat att arbeta där.
Heroli

Inlägg av Heroli »

Ah, i sann planeringsanda pågår det härliga diskussioner.
I detta fallet, utan att representera någon i något officiellt ärende kan jag försynt ta på mig informationsmissen angående linje 11.
I korren som gick till mig/oss (GS) blundades det helt enkelt för det faktum att linje 9 och 11 var omkastade på Karl Johansgatan och Ekedal (då det av någon outgrundlig anledning var informationen vi till en början förmedlade till VT) och tänkte inte mer på det.

Och ja, självklart är det helt rätt att linje 11 inte skall gå via Karl Johansgatan. Körtiden blir onödigt lång för fler resenärer än absolut nödvändigt.

Korrekt information är nu skickat till Västtrafik.
hej

Inlägg av hej »

Heroli skrev:Ah, i sann planeringsanda pågår det härliga diskussioner.
I detta fallet, utan att representera någon i något officiellt ärende kan jag försynt ta på mig informationsmissen angående linje 11.
I korren som gick till mig/oss (GS) blundades det helt enkelt för det faktum att linje 9 och 11 var omkastade på Karl Johansgatan och Ekedal (då det av någon outgrundlig anledning var informationen vi till en början förmedlade till VT) och tänkte inte mer på det.

Och ja, självklart är det helt rätt att linje 11 inte skall gå via Karl Johansgatan. Körtiden blir onödigt lång för fler resenärer än absolut nödvändigt.

Korrekt information är nu skickat till Västtrafik.
Heder åt att ta på sig ansvar för felaktig information.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Och nu står det nästan rätt på Västtrafiks webbplats också. Man hänvisar fortfarande till linje 11 för resor mellan Marklandsgatan och Stigbergstorget.

Jag är lite förvånad över hur det verkar gå till. Det verkar som om Västtrafik är helt åsidosatta och bara återger vad andra har bestämt. Jag trodde var Västtrafik som bestämde över trafiken och därför skulle delta i planeringen av omläggningar.
hej

Inlägg av hej »

Innan man går ut med information så borde man dubbelkolla innan publicering. Dessutom borde man inte sammanfoga alla trafikförändringar under en helg till en notis?
hej

Inlägg av hej »

Ett meddelande på Västtrafiks hemsida skulle kunna lyda som följer
Under påskhelgen pågår en del spårarbeten dels vid Sahlgrenska men också vid Järntorget dessutom pågår det arbeten längs spåret till Mölndal. Detta medför att det är större omläggning av spårvagnstrafiken från kl 22 på Skärtorsdagen den 5 april tills dess vagnarna slutar att gå på Annandagen den 9 april. Även busslinje 60 och 80 berörs. Så här kör vi:

Spårvagnstrafiken

Linje 1 Går som vanligt

Linje 2 Guldheden - Korsvägen - Skånegatan - Centralstationen - Brunnsparken - Grönsakstorget - Vasaplatsen - Annedal - Linnéplatsen - Marklandsgatan - Högsbotorp - Frölunda

Buss ersätter på sträckan Korsvägen - Mölndal

Linje 3 Marklandsgatan - Linnéplatsen - Järntorget därefter ordinarie väg till Kålltorp

Sträckan Marklandsgatan - Vagnhallen Majorna - Stigbergstorget ersätts av linje X, se även linje 9
Buss ersätter på sträckan Stigbergstorget - Järntorget

Linje 4 S:t Sigfridsplan - Korsvägen och därefter ordinarie väg till Angerd

Buss ersätter på sträckan Korsvägen - Mölndal

Linje 5 Går som vanligt

Linje 6 Delas på 2 linjer
Länsmangården - Linnéplatsen
och
Wavrinskysplats - Kortedala

Buss ersätter på sträckan Linnéplatsen - Sahlgrenska - Wavrinskysplats

Linje 7 Tynnered - Marklandsgatan - Linnéplatsen - Annedal - Vasaplatsen därefter ordinarie väg till Bergsjön

Buss ersätter på sträckan Vasaplatsen - Chalmers - Wavrinskysplats - Sahlgrenska - Marklandsgatan

Linje 8 Avkortas och går endast Angered - Wavrinskysplats

Buss ersätter på sträckan Wavrinskysplats - Sahlgrenska - Marklandsgatan

Mellan Marklandsgatan och Frölunda hänvisas till linje 1, 2 och 7. Observera att linje 2 förlängs från Högsbotorp till Frölunda under Påskhelgen

Linje 9 Kungsten - Vagnhallen Majorna - Stigbergstorget - Ekedal - Godhemsgatan - Marklandsgatan - Linnéplatsen - Järntorget och därefter ordinarie väg till Angered

Linje 10 Går ordinarie väg

Linje 11 Saltholmen - Kungsten - Mariaplan - Godhemsgatan - Marklandsgatan - Linnéplatsen - Järntorget och därefter ordinarie väg till Bergsjön.

Sträckan Godhemsgatan - Ekedal - Stigbergstorget ersätts av linje 9 och X

Linje X Marklandsgatan - Vagnhallen Majorna - Stigbergstorget - Ekedal - Marklandsgatan
samt Marklandsgatan - Ekedal - Stigbergstorget - Vagnhallen Majorna - Marklandsgatan

Busstrafiken

Linje 60 Redbergsplatsen - Lunden - Centralstationen - Brunnsparken - Domkyrkan - Grönsakstorget - Järntorget - Masthugget

Linje 80 Går direkt mellan Nils Erikssons Terminalen och Järntorget

Ersättningsbuss trafikerar Lilla Bommen - Skeppsbron - Rosenlund - Järntorget
Skriv svar