Spårarbeten i Göteborg till påsk
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårarbeten i Göteborg till påsk
Flera mindre arbeten utförs i Göteborg närmsta tiden med en kulmen över Påsk.
Nästa lördag så påbörjas arbeten på Mölndalslinjen vilket gör att under tre veckor kommer linje 4 vända vid St Sigfridsplan och linje 2 vid Wawrinskys plats.
Från kl 22 på Skärtorsdagen så görs arbeten dels vid Sahlgrenska och dels vid Järntorget (i Linnégatans förlängning)
Följande förändringar blir det i linjenätet.
2 Guldheden - Korsvägen - Centralstationen - Brunnsparken - Domkyrkan - Vasaplatsen - Annedal - Frölunda
3 Marklandsgatan - Linnégatan - Järntorget - Kålltorp
4 St Sigfridsplan - Korsvägen - Brunnsparken - Centralstationen - Angered
6 Linnéplatsen - ´Järntorget - Brunnsparken - Länsmansgården
Wavrinskysplats - Korsvägen - Redbergsplatsen - Kortedala
7 Tynnered - Marklandsgatan - Annedal - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - Centralstationen - Bergsjön
8 Wavrinskysplats - Korsvägen - Redbergsplatsen - Angered
9 Kungsten - Mariaplan - Marklandsgatan - Linnégatan - Järntorget - Brunnsparken - Centralstationen - Angered
11 Saltholmen - Kungsten - Vagnhallen Majorna - Stigbergstorget - Ekedal - Marklandsgatan - Linnégatan - Järntorget - Brunnsparken - Centralstationen - Bergsjön
101 Marklandsgatan - Mariaplan - Vagnhallen Majorna - Stigbergstorget - Ekedal - Marklandsgatan
Marklandsgatan - Ekedal - Stigbergstorget- Vagnhallen Majorna -Mariaplan - Marklandsgatan
Alltså är det bara linje 1, 5 och 10 som kör ordinarie väg.
Märkligt att det är 11 och inte 9 som tar ett ärevarv genom Majorna, speciellt som det brukar vara en hel del som åker ut till Södra Skärgården under påsk. Inte den för passagerarna smidigaste lösningen.
Nästa lördag så påbörjas arbeten på Mölndalslinjen vilket gör att under tre veckor kommer linje 4 vända vid St Sigfridsplan och linje 2 vid Wawrinskys plats.
Från kl 22 på Skärtorsdagen så görs arbeten dels vid Sahlgrenska och dels vid Järntorget (i Linnégatans förlängning)
Följande förändringar blir det i linjenätet.
2 Guldheden - Korsvägen - Centralstationen - Brunnsparken - Domkyrkan - Vasaplatsen - Annedal - Frölunda
3 Marklandsgatan - Linnégatan - Järntorget - Kålltorp
4 St Sigfridsplan - Korsvägen - Brunnsparken - Centralstationen - Angered
6 Linnéplatsen - ´Järntorget - Brunnsparken - Länsmansgården
Wavrinskysplats - Korsvägen - Redbergsplatsen - Kortedala
7 Tynnered - Marklandsgatan - Annedal - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - Centralstationen - Bergsjön
8 Wavrinskysplats - Korsvägen - Redbergsplatsen - Angered
9 Kungsten - Mariaplan - Marklandsgatan - Linnégatan - Järntorget - Brunnsparken - Centralstationen - Angered
11 Saltholmen - Kungsten - Vagnhallen Majorna - Stigbergstorget - Ekedal - Marklandsgatan - Linnégatan - Järntorget - Brunnsparken - Centralstationen - Bergsjön
101 Marklandsgatan - Mariaplan - Vagnhallen Majorna - Stigbergstorget - Ekedal - Marklandsgatan
Marklandsgatan - Ekedal - Stigbergstorget- Vagnhallen Majorna -Mariaplan - Marklandsgatan
Alltså är det bara linje 1, 5 och 10 som kör ordinarie väg.
Märkligt att det är 11 och inte 9 som tar ett ärevarv genom Majorna, speciellt som det brukar vara en hel del som åker ut till Södra Skärgården under påsk. Inte den för passagerarna smidigaste lösningen.
Re: Spårarbeten i Göteborg till påsk
Jag undrar hur man har tänkt när man skickar elvan som redan har lång väg till stan på sightseeing i Majorna och låter nian gå en närmare väg.
Där det reser mest där finns det mest tålmodiga resenärerna, varje gång Angeredsbanan eller Bergsjödelen är avstängd, planerat eller oplanerat ska det slussas tusentals människor på trånga stadsbussar långa sträckor. Att ersätta Gamlestadstorget-Angered med buss är en resa på 30-50 minuter i en trång buss. Väl framme i Angered är det byte till nästa buss(?).
I sommar får Angered direktbussar till och från Centrum och det är faktiskt på tiden.
Ärligt talat tycker jag inte att det är så synd om skärgårdsborna eller de tillfälliga skärgårdsborna med det lite förlängda resvägen på 10 minuter, de slipper konka över sina packning på trånga bussar osv.
I sommar får Angered direktbussar till och från Centrum och det är faktiskt på tiden.
Ärligt talat tycker jag inte att det är så synd om skärgårdsborna eller de tillfälliga skärgårdsborna med det lite förlängda resvägen på 10 minuter, de slipper konka över sina packning på trånga bussar osv.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Betyder det att det är medvetet för att djävlas med dem? Dålig stil i så fall. Att det är dåligt på ett ställe rättfärdigar väl inte att göra en sämre lösning än nödvändigt på ett annat ställe.Fredrik E skrev:Ärligt talat tycker jag inte att det är så synd om skärgårdsborna eller de tillfälliga skärgårdsborna med det lite förlängda resvägen på 10 minuter, de slipper konka över sina packning på trånga bussar osv.
Att stänga av Mölndalsgrenen i flera veckor är inte speciellt proffsigt då det inte var längesedan man hade en längre avstängning här, nämligen vid bygget av dubbelslingan i Mölndal.
Är behovet av spårarbete vid Getebergsäng (som det väl handlar om?) så hastigt påkommet?
Är behovet av spårarbete vid Getebergsäng (som det väl handlar om?) så hastigt påkommet?
[Saltholmen - Centralstationen tar med spårvagn 36 min och kommer du från Vrångö kan det hänt att du spenderat en timme på båten, från Styrsö tar det en halvtimme.
Saltholmen - Centralstationen tar med spårvagn 36 min och kommer du från Vrångö kan det hänt att du spenderat en timme på båten, från Styrsö tar det en halvtimme. Ibland händer det att du inte kommer med båten utan får vänta på en extra båt även mitt i vintern och trånga vagnar till och från Saltholmen är vardag för de luttrade skärgårdsborna när vädret är bra ute.Fredrik E skrev:Där det reser mest där finns det mest tålmodiga resenärerna, varje gång Angeredsbanan eller Bergsjödelen är avstängd, planerat eller oplanerat ska det slussas tusentals människor på trånga stadsbussar långa sträckor. Att ersätta Gamlestadstorget-Angered med buss är en resa på 30-50 minuter i en trång buss. Väl framme i Angered är det byte till nästa buss(?).
hej skrev:[Saltholmen - Centralstationen tar med spårvagn 36 min och kommer du från Vrångö kan det hänt att du spenderat en timme på båten, från Styrsö tar det en halvtimme.Saltholmen - Centralstationen tar med spårvagn 36 min och kommer du från Vrångö kan det hänt att du spenderat en timme på båten, från Styrsö tar det en halvtimme. Ibland händer det att du inte kommer med båten utan får vänta på en extra båt även mitt i vintern och trånga vagnar till och från Saltholmen är vardag för de luttrade skärgårdsborna när vädret är bra ute.Fredrik E skrev:Där det reser mest där finns det mest tålmodiga resenärerna, varje gång Angeredsbanan eller Bergsjödelen är avstängd, planerat eller oplanerat ska det slussas tusentals människor på trånga stadsbussar långa sträckor. Att ersätta Gamlestadstorget-Angered med buss är en resa på 30-50 minuter i en trång buss. Väl framme i Angered är det byte till nästa buss(?).
Ja, det är lika korkat som om alla Waxholmsbolagets båtar enbart skulle gå från Vaxholm och Stavsnäs, istället för mitt inne i stan (Strömkajen).
Göteborg har mycket att lära av storebror Stockholm...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Förr gick båtarna från Skeppsbron...
P.g.a. fartbegränsningen i hamnen skulle det ta minst en halvtimme extra för båten att gå till Skeppsbron. Knappast någon tidsvinst alls utom förr dem som har målet nära Skeppsbron. Eftersom skärgårdsbåtarna i Göteborg till skillnad från Vaxholmsbåtarna inte har specialtaxa, utan det är den vanliga kommuntaxan som gäller (17.30 med kontoladdning, 22 kronor kontant, 475 kr för 30 dagar), så vill man förstås inte ha stora kostnader till liten nytta. Morgon och eftermiddag går ju busslinje 114 Saltholmen-Brunnsparken på 20 minuter och den har dessutom hållplats vid Järnvågen, Rosenlund och Lilla Torget. Det är en mycket bättre lösning för skärgårdsborna än att låta båtarna gå till Skeppsbron.hej skrev:Förr gick båtarna från Skeppsbron...
Senast redigerad av Harald den fredag 23 mars 2012 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
Varför inte i sådana här lägen köra extra turer på linje 114 med båtanslutningarna från stan, reseplaneraren verkar inte vara uppdaterad än.
Det kostar ju pengar men att byta om på elvan och nian kostar inget. Men jag kom just på att det väl ska gå ersättningsbussar mellan Stigbergstorget och Järntorget. Om de har tidspassning med elvorna vid Stigbergstorget så blir ju tidsförlusten inte så stor.Nupski skrev:Varför inte i sådana här lägen köra extra turer på linje 114 med båtanslutningarna från stan, reseplaneraren verkar inte vara uppdaterad än.
Även om tidsförlusten inte blir stor om allt fungerar så är två extra byten ngt många helst drar sig för. Oftast fungerar inte bytena så man förlorar inte i tid att åka runt...
Att åka runt Stigbergstorget-Marklandsgatan-Järntorget tar 20 minuter och ersättningsbussen går väl på knappt fem minuter så det får krångla rätt mycket för att det inte ska löna sig att byta.
Trafikkontoret tyckte då att det var för dyrt att byta och hade även med nån upphandling o göra. Dessutom kommer det att vara lite "miljöarbete" mellan Lackarebäck och Mölndals sjukhus, dvs lägga "gräs" i banvallen.Johan skrev:Att stänga av Mölndalsgrenen i flera veckor är inte speciellt proffsigt då det inte var längesedan man hade en längre avstängning här, nämligen vid bygget av dubbelslingan i Mölndal.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Jaha, nu kommer resten av konstgräset. Tyckte det verkade konstigt att säga att man la konstgräs för att detta är Mölndals paradgata, men samtidigt inte lägga längre än till Lackarebäck
Om ersättningsbussen en helgdag åker en minut före inkommande spårvagn (min erfarenhet är att de gör de) så är det minst elva minuter till nästa och sedan byte med väntetid vid Järntorget tar sin tid det också så att byta vid Stigbergstorget kan med dålig tajming också ta 20 minuter innan du kliver på vagn vid Järntorget som kan råka vara samma vagn du klev av...Harald skrev:Att åka runt Stigbergstorget-Marklandsgatan-Järntorget tar 20 minuter och ersättningsbussen går väl på knappt fem minuter så det får krångla rätt mycket för att det inte ska löna sig att byta.
Jag menar det jag skriver, ingenting annat.Harald skrev:Betyder det att det är medvetet för att djävlas med dem? Dålig stil i så fall. Att det är dåligt på ett ställe rättfärdigar väl inte att göra en sämre lösning än nödvändigt på ett annat ställe.Fredrik E skrev:Ärligt talat tycker jag inte att det är så synd om skärgårdsborna eller de tillfälliga skärgårdsborna med det lite förlängda resvägen på 10 minuter, de slipper konka över sina packning på trånga bussar osv.
Du kan måla upp alla möjliga scenarier, resandet är långt under än var det är på ovannämnda banor.hej skrev:[Saltholmen - Centralstationen tar med spårvagn 36 min och kommer du från Vrångö kan det hänt att du spenderat en timme på båten, från Styrsö tar det en halvtimme.Saltholmen - Centralstationen tar med spårvagn 36 min och kommer du från Vrångö kan det hänt att du spenderat en timme på båten, från Styrsö tar det en halvtimme. Ibland händer det att du inte kommer med båten utan får vänta på en extra båt även mitt i vintern och trånga vagnar till och från Saltholmen är vardag för de luttrade skärgårdsborna när vädret är bra ute.Fredrik E skrev:Där det reser mest där finns det mest tålmodiga resenärerna, varje gång Angeredsbanan eller Bergsjödelen är avstängd, planerat eller oplanerat ska det slussas tusentals människor på trånga stadsbussar långa sträckor. Att ersätta Gamlestadstorget-Angered med buss är en resa på 30-50 minuter i en trång buss. Väl framme i Angered är det byte till nästa buss(?).
Intressant linjenät. Finns det tidtabeller för de aktuella dagarna publicerade någonstans? Hittade dem inte på Västtrafiks hemsida tyvärr...
Kollektivtrafik- och spårtrafikintresserad med specialintresse för trafikplanering och schemaläggning av spårtrafik.
Västtrafik brukar inte ge ut tidtabeller vid kortare trafikomläggningar utan man är hänvisad till reseplaneraren som ännu inte är uppdaterad med förändringarna. Om du inte har reseplanerare så får du åka på "känn". Anses väl för dyrt att skaffa fram tidtabeller för en så kort period även om man som resenär skulle uppskatta att kunna planera sitt resande i förväg...Henrik W skrev:Intressant linjenät. Finns det tidtabeller för de aktuella dagarna publicerade någonstans? Hittade dem inte på Västtrafiks hemsida tyvärr...