Berlins S- och U-bahn under murens tid
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid
Kan ju även tipsa om Berliner Verkehrsseiten för er som kan er tyska.
Där finns allt om Berlins lokaltrafikhistoria i form av U-bahn, O-busse, Straßenbahn, M-bahn etc...Dock inte S-bahn!
Där har jag fastnat i många timmar...
Där finns allt om Berlins lokaltrafikhistoria i form av U-bahn, O-busse, Straßenbahn, M-bahn etc...Dock inte S-bahn!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
Åh, ingen fara, tacksam för de svar jag får!hgsldf skrev:Förlåt om jag lät som en besserwisser, det är det sista jag vill.
/Göran
Man kan väl "läsa" bilderna även om man inte kan tyska.roggek skrev:Kan ju även tipsa om Berliner Verkehrsseiten för er som kan er tyska.

Speciellt om man varit i Berlin och känner till en del glosor och uttryck så kan man nog navigera hyfsat bra på sidan. Det värsta är väl att jag inte har tid, egentligen.
Det som fick mig att börja leta filmer, varav jag lagt upp en hel del här, är att jag råkade hitta några på det här "uppslaget" i ett annat diskussionsforum. Inlägg 287 och framåt en bit.
Jag blev förvånad när jag såg en vitmålad vagn, med gula dörrar, i filmen. Tror aldrig jag sett en sådan i verkligheten i Berlin.
Att man kunde ha dörrarna öppna under färd förekom nog rätt länge, även efter 1989. Lägg också märke till det nonchalanta sättet att öppna dörrarna tidigt och sedan åka i dörröppningen för att slutligen hoppa av strax innan tåget stannar. Jag tillämpade fegvarianten, dvs. öppnade sent och hoppade av precis innan tåget stod helt stilla.
Problemet för en person med ovanor från Stockholms T-bana är att man gärna hoppar på så länge dörrarna var öppna. Det är bara det att i Berlins S-bahn på den här tiden så startade tåget ungefär när dörrarna stängts till hälften!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att man körde med så gamla vagnar förklaras delvis med att Västberlin hade moderinserat sina gammelvagnar en vända och senare ställt av dem. 1972 bröt det ut en storbrand vid Alexanderplatz varpå många gammelvagnar tillhörande öst brann upp. Öst skaffade då ett gäng vagnar från väst, och jag antar att det åt upp budgeten för att skaffa nya vagnar.
De gamla vagnarna var säkert slitstarka också. Ända in på 90-talet körde återförenade Berlin med mängder av S-bahnvagnar från före andra världskriget, jag tror vagnarna var ca 70 år när de till slut ställdes av och byttes ut.
Det här är en rätt bra webbsida om man kan tyska: http://www.berliner-untergrundbahn.de/. Om man klickar på " "Kleinprofil Altbau" i menyn till vänster så kan man läsa lite om hur vagnar överfördes från väst till öst efter branden vid Alexanderplatz.
Det kan ha varit Nordbahnhof jag tänkte på, men det kan också ha varit Potzdamer plats som låg rakt under berlinmuren. Här finns en bild som visar en uppgång som verkar vara på västsidan. Om man scrollar ner på den här sidan ser man ytterligare en bild på en nedgång som låg på västsidan. På samma sida ser man också en bild där en nedgång till U-bahnhof Bernauer Straße ligger precis bakom muren.
Egentligen märkligt att man inte höll dessa S-bahn-stationer öppna för västberlinare eftersom östtyska DR körde tågen och tog intäkterna (fram till 1984) och man antagligen hade kunnat öka biljettintäckterna om man haft dessa stationer öppna. Eller?
Jag har sett bilder på vitmålade "Gisela"-vagnar med gula dörrar, men de blev ommålade till helgult långt före jag var i Berlin för första gången. Däremot finns/fanns det kvar S-bahnvagnar tillverkade på 80-talet i "östfärgsättningen" rött+svart, kallade "coladosen" = colaburkar p.g.a. färgen.
Det verkar som om Västberlin hela tiden kört med gula tunnebanevagnar och gula+röda S-bahnvagnar medan öst kört med vit-röda S-bahnvagnar och försökte sig på vit-gula tunnelbanevagnar.
Jag har förresten också nån trycksak om spökstationer eller nåt sånt, finns även på DDR-museet
De gamla vagnarna var säkert slitstarka också. Ända in på 90-talet körde återförenade Berlin med mängder av S-bahnvagnar från före andra världskriget, jag tror vagnarna var ca 70 år när de till slut ställdes av och byttes ut.
Det här är en rätt bra webbsida om man kan tyska: http://www.berliner-untergrundbahn.de/. Om man klickar på " "Kleinprofil Altbau" i menyn till vänster så kan man läsa lite om hur vagnar överfördes från väst till öst efter branden vid Alexanderplatz.
Det kan ha varit Nordbahnhof jag tänkte på, men det kan också ha varit Potzdamer plats som låg rakt under berlinmuren. Här finns en bild som visar en uppgång som verkar vara på västsidan. Om man scrollar ner på den här sidan ser man ytterligare en bild på en nedgång som låg på västsidan. På samma sida ser man också en bild där en nedgång till U-bahnhof Bernauer Straße ligger precis bakom muren.
Egentligen märkligt att man inte höll dessa S-bahn-stationer öppna för västberlinare eftersom östtyska DR körde tågen och tog intäkterna (fram till 1984) och man antagligen hade kunnat öka biljettintäckterna om man haft dessa stationer öppna. Eller?
Jag har sett bilder på vitmålade "Gisela"-vagnar med gula dörrar, men de blev ommålade till helgult långt före jag var i Berlin för första gången. Däremot finns/fanns det kvar S-bahnvagnar tillverkade på 80-talet i "östfärgsättningen" rött+svart, kallade "coladosen" = colaburkar p.g.a. färgen.
Det verkar som om Västberlin hela tiden kört med gula tunnebanevagnar och gula+röda S-bahnvagnar medan öst kört med vit-röda S-bahnvagnar och försökte sig på vit-gula tunnelbanevagnar.
Jag har förresten också nån trycksak om spökstationer eller nåt sånt, finns även på DDR-museet

-
Det fanns dock knappast något trafikunderlag för en station på Potsdamer Platz, denna plats som före kriget hade varit en av europas centralaste platser (och fick det första trafikljuset !) blev till en i det närmaste helt öde plats dit endast en och annan turist kom för att se muren.M_M skrev:Egentligen märkligt att man inte höll dessa S-bahn-stationer öppna för västberlinare eftersom östtyska DR körde tågen och tog intäkterna (fram till 1984) och man antagligen hade kunnat öka biljettintäckterna om man haft dessa stationer öppna. Eller?
Och vad muren beträffar så gick den nog just vid gränsen här och trappan låg i väst men det gällde långt ifrån överallt, det förekom att mur och avspärrningar var indragna en bit på östterritorium så att vem som helst kunde av misstag trampa in på östmark (och riskera bli beskjuten) . Det fanns dock oftast varningsskyltar uppsatta av väst : Achtung sie verlassen jetz...
Vid Humboldthafen straks intill Lehrter Bahnhof gick t.ex gränsen i vattnet, och inte mitt i utan precis på den västra kajkanten så den som var oförsiktig kunde snubbla och plumsa ner i Östberlin !
Det var i dessa trakter man hade plattformar så att västberlinare och turister kunde komma upp och titta in över muren. Så östtyskarna var kanske inte så intresserade av att frakta folk dit!Lennart Petersen skrev:Det fanns dock knappast något trafikunderlag för en station på Potsdamer Platz, denna plats som före kriget hade varit en av europas centralaste platser (och fick det första trafikljuset !) blev till en i det närmaste helt öde plats dit endast en och annan turist kom för att se muren.M_M skrev:Egentligen märkligt att man inte höll dessa S-bahn-stationer öppna för västberlinare eftersom östtyska DR körde tågen och tog intäkterna (fram till 1984) och man antagligen hade kunnat öka biljettintäckterna om man haft dessa stationer öppna. Eller?
Och vad muren beträffar så gick den nog just vid gränsen här och trappan låg i väst men det gällde långt ifrån överallt, det förekom att mur och avspärrningar var indragna en bit på östterritorium så att vem som helst kunde av misstag trampa in på östmark (och riskera bli beskjuten) . Det fanns dock oftast varningsskyltar uppsatta av väst : Achtung sie verlassen jetz...
Vid Humboldthafen straks intill Lehrter Bahnhof gick t.ex gränsen i vattnet, och inte mitt i utan precis på den västra kajkanten så den som var oförsiktig kunde snubbla och plumsa ner i Östberlin !

Senare gick väl M-bahn till dessa trakter.
Området närmast muren var DDR-teritorium. Men det var nog ofarligt att beträda. Förekom visst att personer som jagades av polisen sprang in där, eftersom västberlinska polisen inte hade någon befogenhet i Östtyskland!
Det där med gräns vid kajkanten var visst ett problem om någon dråsade i vattnet. Vem skulle hjälpa personen upp? Och till vilken sida?
-
Oops blev ett e för mycket skall vara inn i Västberlin, tänk er något liknande som detta: ____∩____ där man så att säga rätade ut muren, Väst i överkant, Riksdagshuset till höger. Öst i nederkant, Brandenburger Tor till vänster. Vill minnas att det var ett totalt förvildat område där mellan Riksdagshuset och Brandenburger TorLÅ1 skrev:Du menar att det var en bit Östberlin som låg helt separat, som en ö, inne i Västberlin? En enklav alltså? Som då tillhörde Mitte men låg omgiven av Tiergarten?C12C3C3C12 skrev:I närheten av Riksdagshuset mot Potsdamer Platz tillhörde en bit inne i Västberlin till Östberlin men av tekniska skäl var muren inte indragen i väst utan gick rakt där.
Sådana fanns det nog gott om runt om utmed gränsen mellan Västberlin och "övriga DDR". Speciellt ner mot sydväst fanns det små områden inne i DDR som tillhörde Västberlin, och kanske tvärt om också. Byar och enskilda fastigheter (jordbruk?) låg i princip muromgärdade inne i Östtyskland och med en väg mellan murar in till Västberlin.
I sydvästra Västberlin låg Griebnitzsee som en spjutspets in i Östtyskland nära Potsdam: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... uer_de.png
Som jag berättat tidigare åkte jag i början på 70-talet med S-Bahn från Savignyplatz till Friedrichstrasse i en vagn med träbänkar samt glödlampor i taket, biljetten köpte jag av en sur gammal kär... en äldre dam i biljettluckan som räknade dagarna till pensionen, glöm inte bort att Västberlinarna bojkottade S-bahn eftersom det var DR som drev den, det var rätt så tomt i vagnen. Framme vid Friedrichstrasse var det bara att slanta upp D-mark till dagsvisat samt tvångsväxlingen, sen blev det åka av i Östberlin. Strausberg låg utanför Östberlin så man var lite spänd när man åkte S-banan samt spårvagnen där, visumet gällde endast i Östberlin.
1990 åkte jag och min dåvarande fru med tåg till Berlin, vi skulle bland annat göra en dagsutflykt till Potsdam. S-bahn till Wannsee, unsteigen nach eine E-Linie mit bus, så kom vi till gränsen mellan Västberlin och Potsdam. DDR fanns ju fortfarande, jag hade hört att man kunde köpa DDR-visumet vid gränsen, så när gränspolisen bordade bussen sade jag att vi behövde köpa visum. Vi steg av bussen, jag hade ett trevligt samtal med gränstjänstemannen när jag kom på att vi lämnat våra väskor på bussen så jag gick tillbaka till bussen som snällt stod och väntade, hämtade väskorna, sade åt passagerarna att vi behövde visum.En samfälld ljudlig suck av lättnad hördes i bussen när jag sade det, klev av, bussen fortsatte. När allt var klart kom nästa buss som vi bordade. Enbart att se denna jätteanläggning vid autobahn för gränspasseringen var en upplevelse.
-
Hittade det här på YouTube om Berlins S-Bahn 1961-1989 i 3 delar, endast på tyska, ni andra kan titta på bilderna.
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... UM-U9zS5dc
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... UM-U9zS5dc
Vissa av de gamla tågen från före 1945 kördes så länge som till 2003!
tysk läsövning, följ vidarelänkarna till respektive fordontyp
tysk läsövning, följ vidarelänkarna till respektive fordontyp
- Jourmaster
- Moderator
Diskussionen om märkliga gränser är flyttad: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 56#p282456
Jourhavande forummoderator.
Jag lyfter tråden lite med några kommentarer och tackar för videoklippen, mycket trevliga.TheVirtual1 skrev:Den vagntyp han åker i först var en av de underligaste t-banevagnar jag nånsin sett! Jag har åkt gamla ryssvagnar i Budapest, skrällen med ursprung från 30-talet i London, plåtmonster i New York - hightechvagnar i Hong Kong bl.a. - men aldrig skådat nåt liknande som denna, uppenbarligen med möjlighet att ha vidöppna dörrar under färd (livsfarligt!) trä?stängerna från topp till golv, samt att designen utanpå ser ut som fasaden på en tysk ölhall, man blir ju lätt nyfiken på hur designern fick sin inspiration? Han/hon kan ju aldrig sett nån annan t-banevagn från utlandet tidigare IAF. Vad heter vagntypen, och hur vanlig var den, fanns den i nåt annat land? Kan inte minnas den från mitt besök i Östberlin '84LÅ1 skrev:M_M skrev:Vem har filmat från början? Gränstruppernas/Stasis interna dokumentation, eller?
Här är en film som verkar vara tagen sommaren 1989, alltså ungefär ett halvår före murens fall. (Träden är gröna och filmen sägs vara från 1989.) Läs kommentarerna om att filmaren fick tillsägelse. ("there was quite a reaction from the public, some warned me to be careful; others suggested I stop filming; some just interested.")
Filmen innehåller bl.a. en sekvens där man åker parallellt med en spårvagn på Schönhauser Allee.
"Ölhallståget" är en A1-III eller A1 serie III. Ursprungligen, när U-Bahn invigdes 1902 introducerades de första A1-tågen, då med träkorg och rundade fönster. Vill man se ett sådant fordon kan man ta sig till Klosterstrasse där en A1-I från privatlinjen Wittenbergplatz-Stadtpark (Rathaus Schöneberg) finns bevarad.
Mot slutet av 20-talet, början av 30-talet introducerades en uppdaterad A1-III med stålkorg och med raka fönster, det är sådana tåg som ses i filmen. De gick i trafik fram tills november 1989 och ersattes till slut av G (Gisela). Enligt vad jag vet byggdes dörrsystemet om med förregling för att förhindra att folk sprang efter tågen och öppnade dörrarna i farten i samband med avgång då det skett ett antal dödsolyckor p.g.a den proceduren.
Originalfärgen hos A1 var naturligtvis gul, det har även funnits röda vagnar (rött innebar 2 klass). Mot slutet testade BVB vita tåg med gula dörrar, dock slog det väl inte riktigt väl ut och helgula tåg förekom parallellt - nu är förövrigt ordningen återställd och allting är gult/orangt igen.
Efter A1 kom även A2, Amanullah Wagen (namnet fick de av att kung Armadullah kört en A2 i samband med sitt Berlinbesök). De ser ut ungefär som A1-III men har färre fönster på var sida och påminner på det viset mer om G-vagnarna. Filmen visar ingen A2 förövrigt.
Personligen tycker jag att både A1 och A2 är mycket snygga och eleganta vagnar. Deras utseende påminner en del om BU-vagnarna från New York (Elevated-vagnar).
De första breda tågen (grossprofil) kallade B1 var också lite speciella med sina rundade förarfönster (därav kallade Tunel Eulen eller tunnelugglor i folkmun). A1 och A2 är naturligtvis smala vagnar, kleinprofil då de ju är byggda för de äldsta linjerna (mot Pankow-Vinetastrasse och Warschauer Strasse).
Sedan finns ju en modernare sak, A3L som fortfarande går i trafik. Detta är dock en kleinprofil-version av D-klassen.
I filmen kan man förövrigt se några D-klasståg som då köpts in begagnat för linjen till Hönow. BVB fick köpa in dessa från BVG och de lackerades då om från gult till vitt med gula dörrar. De gick inte så länge för det bolaget innan återföreningen, dock.
Ett annat mycket intressant tåg som kan ses är E3, detta är tåget som syns längre in där man hör avgångssignalen och även ljudet som låter som en ET165. Den intressanta historien bakom dessa är som följer:
BVB köpte in två prototyper kallade E1 (eller E3-I) mot slutet av 50-talet, nummer 1401 och 1402. Detta var en rent Östtysk konstruktion med nya motorer och elutrustning - tyvärr inte driftsäkra vilket resulterade i att folket döpte om fordonen till Kaputtnick. Detta prov skedde ungefär samtidigt som man även provade ET170 till S-Bahn, en annan renodlad DDR-produkt som tyvärr inte heller fungerade riktigt bra.
Problemen med E1 resulterade i att BVB inte lade in en beställning utöver de två prototyperna utan beslöt sig för att söka en lösning på annat håll. Ironiskt nog kom den lösningen i samband med muren då ett antal ET165 blivit överflödiga. Omgående kom man på den utmärkta idén att ta fram E3 genom att tillverka nya korgar baserade på E1 (dock med tvådelad frontruta istället för tredelad) och sedan slakta ET165orna på motorer, kompressorer, kontrollrar och allt annat elektriskt och på så vis skapa ett nytt, fungerande U-Bahntåg. Därefter byggde man ett antal olika serier av E3or från 60-talet fram tills 80-talet då de sista levererades. Att de låter exakt som en ET165 har alltså sin naturliga förklaring: det ÄR ju en ET165 i grunden. Bara korgen skiljer.
Efter att BVB och BVG slagits ihop blev E3s dagar snabbt räknade. De ursprungliga planerna var att de nyaste sätten skulle fortsätta att gå i trafik under ett antal år men det var ganska tunga och ineffektiva tåg som dessutom inte var helt enkla att underhålla vilket ledde till att de togs ur trafik i förtid, jag vill minnas år 1994.
Jag lägger in lite bilder jag tagit från Klosterstrasse på dessa fordon:
A1 serie I:

A1 serie I från Stadtpark-linjen:

A1 med 2 och 3 klass (serie II):

A2 Armadullah Wagen:

E3 med ET165-komponenter:

Har hittat en film som till stor del visar station Friedrichstraße kort tid efter murens fall. Både S- och U-bahn.
Avsnittet om Friedrichstraße börjar vid 3:20 i filmen. (Före dess ser man en resa förbi Bornholmer straße, som då var stängd station.)
Avsnittet om Friedrichstraße börjar vid 3:20 i filmen. (Före dess ser man en resa förbi Bornholmer straße, som då var stängd station.)
Har passerat de flesta platser som nämns i denna tråd, inklusive Bhf Friedrichstraße, ganska flitigt från slutet av 60-talet till "die Wende". Kan inte bidra med några bilder från Friedrichstraße, men vill gärna bidra med en liten kuriositet. I slutet av 60-talet eller början av 70-talet gick det förstärkningstrafik på U6 mellan, om jag minns rätt, Hallesches Tor och Leopoldplatz. Turtätheten i rusningstrafik på U6 var 5-minuterstrafik och på förstärkningssträckan fördubblades turtätheten. De flesta kollektivtrafikföretag hade väl då troligen infört 2/3-minuterstrafik, men här såg tidtabellen med tysk precision ut som nedan:
15 00 02½ 05 07½ 10 12½ 15 17½ 20 22½ 25 27½ 30 32½ 35 37½ 40 42½ 45 47½ 50 52½ 55 57½
16 00 02½ osv.
15 00 02½ 05 07½ 10 12½ 15 17½ 20 22½ 25 27½ 30 32½ 35 37½ 40 42½ 45 47½ 50 52½ 55 57½
16 00 02½ osv.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Även SS/SL hade halvminuter i tunnelbanans tidtabell. Dock visades de inte i allmänhetens tidtabeller.
I det här berlinska fallet så handlade det om tidtabellerna som var anslagna för allmänheten på stationerna. Stationsuren hade sekundvisare och tidtabellen följdes bokstavligen.Harald skrev:Även SS/SL hade halvminuter i tunnelbanans tidtabell. Dock visades de inte i allmänhetens tidtabeller.
Anders Engström
Jag blev överraskad första gången jag såg att det var halva minutrar på de anslagna tidtabellen i Berlin. Men kör man efter det så är det förstås bättre än att låta varannan buss eller spårvagn vara 30 sek sen, sett ur trafikantenperspektiv.andeng skrev:I det här berlinska fallet så handlade det om tidtabellerna som var anslagna för allmänheten på stationerna. Stationsuren hade sekundvisare och tidtabellen följdes bokstavligen.Harald skrev:Även SS/SL hade halvminuter i tunnelbanans tidtabell. Dock visades de inte i allmänhetens tidtabeller.
(Så borde SJ göra också, i stället för att meddela att man stänger dörrarna 30 min. före avgångstid. Avgångstiden är ointressant, det är tiden när jag senast måste gå på tåget som är intressant för mig som passagerare. Sedan är det en annan sak att man nog skall ha mer än 30 sekunders marginal om man skall åka med ett SJ-tåg. Detta var en utvikning, utanför ämnet!)
-
Jag hoppas verkligen att SJ inte stänger dörrarna 30 min före avgångstid däremot har jag för mig att när X2000 sattes i trafik så stängdes dörrarna 5 min före avgångstid för att inte skryttåget skulle bli försenatLÅ1 skrev: Jag blev överraskad första gången jag såg att det var halva minutrar på de anslagna tidtabellen i Berlin. Men kör man efter det så är det förstås bättre än att låta varannan buss eller spårvagn vara 30 sek sen, sett ur trafikantenperspektiv.
Så borde SJ göra också, i stället för att meddela att man stänger dörrarna 30 min. före avgångstid. Avgångstiden är ointressant, det är tiden när jag senast måste gå på tåget som är intressant för mig som passagerare. Sedan är det en annan sak att man nog skall ha mer än 30 sekunders marginal om man skall åka med ett SJ-tåg. Detta var en utvikning, utanför ämnet!)

Numera stängs dörrarna på Pendeltågen 15(?) sekunder före avgångstid viket jag tycker med min bakgrund inom lokaltrafiken är felaktigt, avgångstid är avgångstid Punkt Slut.
-
Det var ju förstås en felskrivning och LÅ skriver 30s lite längre ner i inlägget.C12C3C3C12 skrev:Jag hoppas verkligen att SJ inte stänger dörrarna 30 min före avgångstid däremot har jag för mig att när X2000 sattes i trafik så stängdes dörrarna 5 min före avgångstid för att inte skryttåget skulle bli försenatLÅ1 skrev: Jag blev överraskad första gången jag såg att det var halva minutrar på de anslagna tidtabellen i Berlin. Men kör man efter det så är det förstås bättre än att låta varannan buss eller spårvagn vara 30 sek sen, sett ur trafikantenperspektiv.
Så borde SJ göra också, i stället för att meddela att man stänger dörrarna 30 min. före avgångstid. Avgångstiden är ointressant, det är tiden när jag senast måste gå på tåget som är intressant för mig som passagerare. Sedan är det en annan sak att man nog skall ha mer än 30 sekunders marginal om man skall åka med ett SJ-tåg. Detta var en utvikning, utanför ämnet!)
Numera stängs dörrarna på Pendeltågen 15(?) sekunder före avgångstid viket jag tycker med min bakgrund inom lokaltrafiken är felaktigt, avgångstid är avgångstid Punkt Slut.
Men helt sant är att SJ tillämpar principen att dörrarna ska stängas 30sekunder före den annonserade avgången.
Som den smarte Lennart Petersen insåg så råkade jag skriva "min." i stället för "sek."!C12C3C3C12 skrev:Jag hoppas verkligen att SJ inte stänger dörrarna 30 min före avgångstid däremot har jag för mig att när X2000 sattes i trafik så stängdes dörrarna 5 min före avgångstid för att inte skryttåget skulle bli försenatLÅ1 skrev: Jag blev överraskad första gången jag såg att det var halva minutrar på de anslagna tidtabellen i Berlin. Men kör man efter det så är det förstås bättre än att låta varannan buss eller spårvagn vara 30 sek sen, sett ur trafikantenperspektiv.

Har lite mer funderingar kring exakta avgångstider i Sverige, men det tar jag (kanske) någon annan gång under en mer lämplig rubrik.
Murmuseet vid Nordbanhof och utomhus utmed Bernauer Straße är en "måste" för Berlinbesökaren. Mycket informativt och bra utformat. Inomhus en filmsal med korta informativa filmer. Murmuseet är dessutom gratis. Bra museishop med även böcker om S- och U-bahn. http://www.berliner-mauer-gedenkstaette.de/en/
Här finns utomhus mänger av informationspelare samt längre bort en utsiktsplattform där man kan titta ner i en helt bevarad mursektion. Det är ju även en spektaulär del av fd muren då det är här man rev en kyrka som stod i murområdet, det är här en östsoldat fångades på bild mitt i språnget när han hoppade över murbygget till väst och det är här husen stod som fick fönstren igenmurade då de hade gränsen utmed fasaden. Skippa "museet" vid Checkpoint Charlie som är en överbefolkad, överbelamrad informationsmässig katastrof och åk till Nordbahnhof.
I stationshallen på S-bahnstationen där har nu en utställning just byggts upp om S-bahn under murtiden, inkl. dokumentation om flykter via spårtunnlarna. Klart sevärd. http://www.berliner-mauer-gedenkstaette ... e-558.html
På Bernauer Straße går en återuppbyggd spårvägssträcka in i fd väst.
Här finns utomhus mänger av informationspelare samt längre bort en utsiktsplattform där man kan titta ner i en helt bevarad mursektion. Det är ju även en spektaulär del av fd muren då det är här man rev en kyrka som stod i murområdet, det är här en östsoldat fångades på bild mitt i språnget när han hoppade över murbygget till väst och det är här husen stod som fick fönstren igenmurade då de hade gränsen utmed fasaden. Skippa "museet" vid Checkpoint Charlie som är en överbefolkad, överbelamrad informationsmässig katastrof och åk till Nordbahnhof.
I stationshallen på S-bahnstationen där har nu en utställning just byggts upp om S-bahn under murtiden, inkl. dokumentation om flykter via spårtunnlarna. Klart sevärd. http://www.berliner-mauer-gedenkstaette ... e-558.html
På Bernauer Straße går en återuppbyggd spårvägssträcka in i fd väst.