Sedan när heter det mustang?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Sedan när heter det mustang?
Allla här vet vad en mustang är men när användes uttrycket om en spårvagn första gången? var göteborg först med uttrycket? användes det redan när M22 levererades eller är det A25 som var första mustangen och så har det spridit sig?
Re: Sedan när heter det mustang?
1943 i Göteborg, 1946 i Stockholm, även bl.a. Gävle och Oslo hade Mustanger.
Är ej säker, men tror det var just hästen Mustang med sin smidighet och strömlinjeform som var idéen till namnet, både till bilen Mustang och spårvagnen; ev. spårvagnen direkt arv efter bilen(?)
Är ej säker, men tror det var just hästen Mustang med sin smidighet och strömlinjeform som var idéen till namnet, både till bilen Mustang och spårvagnen; ev. spårvagnen direkt arv efter bilen(?)
Spårvagnen fanns före bilen så dess namn kan inte komma därifrån. Mest troligt är att benämningen på spårvagnen kommer från det amerikanska jaktplanet P51 Mustang som började byggas 1940. Sverige köpte begagnade Mustang 1945, så namnet var aktuellt när Stockholm fick sina första mustanger 1946. Flygplanet och bilen har förstås sina namn direkt från hästen, men spårvagnen alltså troligen endast indirekt via flygplanet.
Nej, inte förrän jag läste tråden. Jag hade inte en aning om att namnet kom från en hästras förrän för några sekunder sen.Hechtwagen skrev:Allla här vet vad en mustang är
Dagens värdelösa vetande inpräntat i skallen

Ja, det är den förklaring jag har hört. Kanske en skröna, men det påstås att spårvägsmän med kunskap om flygvapnet hittade på att kalla de nya vagnarna Mustang just eftersom man tyckte det fanns likheter med flygplanstypen. "ASEA-mustangerna" i Göteborg, de som kom 1943, hade från början ett annat populärnamn (som jag dock glömt) med anknytning till flyg. Sedan kom nästan alla nya vagnar att kallas "mustanger", undantag PCC- och Ängbyvagnarna.Harald skrev:Mest troligt är att benämningen på spårvagnen kommer från det amerikanska jaktplanet P51 Mustang som började byggas 1940. Sverige köpte begagnade Mustang 1945, så namnet var aktuellt när Stockholm fick sina första mustanger 1946. Flygplanet och bilen har förstås sina namn direkt från hästen, men spårvagnen alltså troligen endast indirekt via flygplanet.
/Gunnar Ekeving
Jag har för mig att det var "Flygande fästning".gek skrev:"ASEA-mustangerna" i Göteborg, de som kom 1943, hade från början ett annat populärnamn (som jag dock glömt) med anknytning till flyg.
Vilket är något mer Bombastiskt. (B17 Flying fortres)Harald skrev:Jag har för mig att det var "Flygande fästning".gek skrev:"ASEA-mustangerna" i Göteborg, de som kom 1943, hade från början ett annat populärnamn (som jag dock glömt) med anknytning till flyg.
Gävle hade för övrigt INTE mustanger eftersom det var modernare vagnar än så. Att 22-24 sedermera blev "mustanger" när de kom till Göteborg.
Det som idag är att karaktärisera som mustanger skulle jag anse är
GS M22, M23
HSS F1 & F2 / NKA M48 & M51
MSS G
SS A25, A26 & A27
OS MBO
Samt Kariavagnarna i Helsingfors.
Karaktäristiskt för vagnarna är:
Storrumsvagn (alltså inga särskilda plattformar)
Fast konduktör (utom "småstadsmustanger")
Förareplats med "fåtölj"
Ratt för pådrag/broms
Vagnar med pedalpådrag ser jag inte som mustanger - dvs GS M24, M25, M28 och M29, NKA M58, M67, SS A28 samt GSS 22-24 De tillhör en helt egen familj vagnar, pedalvagnar och A28:an sticker i synnerhet ut som PCC-vagn.
//T
Med reservation för tyckfel.
På Wikipedia anges de som mustanger. Om du inte har ett konto där så kan du ju skaffa ett och starta ett redigeringskrig.2763 skrev:Gävle hade för övrigt INTE mustanger eftersom det var modernare vagnar än så.

Svenska Wikipedia är inget sanningsvittne, särskilt inte i ett "nördämne" som spårvägar och spårvagnar, men vad gäller den första användningen av "mustang" tror jag det som står är rätt, d.v.s. att det först började användas om Stockholms mustanger. Sedan har det väl spridits till andra liknande vagntyper och var man vill dra gränsen är väl lite grann en smakfråga. Kallades förresten några andra vagnar än stockholmsvagnarna mustanger medan de var i aktiv tjänst, eller är det något vi har hittat på i efterhand?
-
A25 kallades ursprungligen Åströmsmustanger efter dåvarande VD på SS. Åström försvann ganska snart både som VD och förled.
Har verkligen Osloborna haft spårvagnar som de kallat mustanger?
HS
Har verkligen Osloborna haft spårvagnar som de kallat mustanger?
HS
Nei, Oslo har aldri kalt sine "rattvogner" for "mustanger". De het Høka-vogner eller "rattkjelker", men jeg er enig med Tony; vi kan her snakke om "mustangfamilen". Strengt tatt er det A25 og MSS lit G som er "ekte" mustanger, men de vogntypene Tony nevner har så mange fellestrekk at vi på en måte kan si de tilhører samme gruppe eller "familie" med vogner.
Sånn sett er jo M22 (1943) en mustang før mustang ble oppfunnet.
Gävles pedalvogner er ikke født mustang, de ble ombygd til mustang (etter mitt syn), men det har vel aldri blitt definert nøyaktig hva som er mustang utover dette med A25.
Allikevel, jeg mener vi trygt kan klassifisere en rekke vogner som mustang; de har felles trekk og er bygd i noenlunde samme tidsrom og har altså ratt.
Mvh Bjørn
Sånn sett er jo M22 (1943) en mustang før mustang ble oppfunnet.
Gävles pedalvogner er ikke født mustang, de ble ombygd til mustang (etter mitt syn), men det har vel aldri blitt definert nøyaktig hva som er mustang utover dette med A25.
Allikevel, jeg mener vi trygt kan klassifisere en rekke vogner som mustang; de har felles trekk og er bygd i noenlunde samme tidsrom og har altså ratt.
Mvh Bjørn
-
A13 hade ratt...
HS
HS
När jag tittade lite snabbt på Wikipediasidan så tycker jag att texten till bilden med en Malmömustang borde säga att vagnen är i Stockholmsmålning, eller något liknande. Om nu någon som läser här bryr sig om att redigera på sidan.Harald skrev:På Wikipedia anges de som mustanger. Om du inte har ett konto där så kan du ju skaffa ett och starta ett redigeringskrig.2763 skrev:Gävle hade för övrigt INTE mustanger eftersom det var modernare vagnar än så.
Svenska Wikipedia är inget sanningsvittne, särskilt inte i ett "nördämne" som spårvägar och spårvagnar, men vad gäller den första användningen av "mustang" tror jag det som står är rätt, d.v.s. att det först började användas om Stockholms mustanger. Sedan har det väl spridits till andra liknande vagntyper och var man vill dra gränsen är väl lite grann en smakfråga. Kallades förresten några andra vagnar än stockholmsvagnarna mustanger medan de var i aktiv tjänst, eller är det något vi har hittat på i efterhand?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
För att vara helt ärlig så betackar jag mig för att försöka få wikipedia närmre sanningen. Det går inte, det finns för mågna andra rätta trosinriktningar för det.Harald skrev: Svenska Wikipedia är inget sanningsvittne, särskilt inte i ett "nördämne" som spårvägar och spårvagnar, men vad gäller den första användningen av "mustang" tror jag det som står är rätt, d.v.s. att det först började användas om Stockholms mustanger. Sedan har det väl spridits till andra liknande vagntyper och var man vill dra gränsen är väl lite grann en smakfråga. Kallades förresten några andra vagnar än stockholmsvagnarna mustanger medan de var i aktiv tjänst, eller är det något vi har hittat på i efterhand?
Som jag förstått det har man aldrig sagt Mustanger i Göteborg, men man är inte heller så noga med att påpeka att Magrethe II av Damnark är en del av ätten Bernadotte. När släktskapet är tillräckligt tydligt så finns det all anledning för att använda begreppet idag. Och det gör vi ju.
Om M23 skall betraktas som mustang blir det därför också logiskt att man ur svenskt perspektiv kallar OS MBO (Høka) för mustanger - däremot kanske logiken haltar ur norskt perspektiv.
Men skall man kalla Gävlevagnarna för mustanger så bedrivs det fortfarande trafik med mustangtåg, nämligen M28 och M29.
//T
Senast bevisat i en TV-intervju där hon kommenterade sitt senaste extraknäck. Som scenograf. Men är det Östermalmsidiom hon talar? (En kort version av inslaget finns här.)2763 skrev:Magrethe talar för övrigt en aldeles utmärkt svenska, om nu Östermalmsidiom räknas dit.
Nog om detta, och tillbaka till mustangerna.
Tydligen kan en (spårvagns-)mustang se ut i stort sett hur som helst. Det jag spontant tänker på när jag hör benämningen är de gamla innerstadsvagnarna i Stockholm som liknar vagn 71 på Djurgårdslinjen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
och som jag förstått det har man sedan länge sagt Mustang i Göteborg.2763 skrev: Som jag förstått det har man aldrig sagt Mustanger i Göteborg,
Jag ser t ex i en artikel i Expressen den 17 januari 1951 "...de nya vagnarna av Mustangtyp har fyra olika bromsar, medan de gamla endast har elbroms och handbroms". Detta angående en olycka med gammal tvåaxlig vagn.
Dock blev termen "mustang" kanske någorlunda vanlig bland allmänheten först när M25 kom i slutet av 1950-talet, då räckte det inte längre att skilja på gamla och nya vagnar som nog var mer vanligt tidigare. När jag under 1960-talet enrollerade mig i Spårvägssällskapets göteborgsavdelning blev jag medveten om att det fanns "ASEA-mustanger" och "Hägglunds-mustanger". Dessa två Mustangtyper diskuterades livligt på möten och utfärder. Typbeteckningarna M22 och M23 användes förstås också av diggarna, men kanske inte lika frekvent.
Men nog har Gävlemustangerna betydligt större likhet med övriga mustanger än med M25-M28-M29? De sistnämnda vagntyperna är ju mer eller mindre kopior på PCC-typen, dock inte när det gäller den elektriska utrustningen. Som jag visade i ett tidigare inlägg hade GS i upphandlingsunderlaget för M25 bifogat en PCC-ritning från Transit Research Corporation med kommentaren ungefär att "så här skall vagnen se ut"2763 skrev: Men skall man kalla Gävlevagnarna för mustanger så bedrivs det fortfarande trafik med mustangtåg, nämligen M28 och M29.
//T
/Gunnar Ekeving
Expressen är en stockholmstidning! Vad jag menade var att man inte använde begreppet "Mustang" internt GS. Hur expressen skriver är en annan femma än den som gick till Bräcke.gek skrev: och som jag förstått det har man sedan länge sagt Mustang i Göteborg.
Jag ser t ex i en artikel i Expressen den 17 januari 1951 "...de nya vagnarna av Mustangtyp har fyra olika bromsar, medan de gamla endast har elbroms och handbroms". Detta angående en olycka med gammal tvåaxlig vagn.
Det är faktiskt mer än jag vet. Men de gamla GS:are jag har pratat med säger att man inte sade Mustang på GS.gek skrev: Dock blev termen "mustang" kanske någorlunda vanlig bland allmänheten först när M25 kom i slutet av 1950-talet, då räckte det inte längre att skilja på gamla och nya vagnar som nog var mer vanligt tidigare. När jag under 1960-talet enrollerade mig i Spårvägssällskapets göteborgsavdelning blev jag medveten om att det fanns "ASEA-mustanger" och "Hägglunds-mustanger". Dessa två Mustangtyper diskuterades livligt på möten och utfärder. Typbeteckningarna M22 och M23 användes förstås också av diggarna, men kanske inte lika frekvent.
Gävlemustangernas boggier har mer gemensamt med M25:s än med M23a (1-35)gek skrev: Men nog har Gävlemustangerna betydligt större likhet med övriga mustanger än med M25-M28-M29? De sistnämnda vagntyperna är ju mer eller mindre kopior på PCC-typen, dock inte när det gäller den elektriska utrustningen. Som jag visade i ett tidigare inlägg hade GS i upphandlingsunderlaget för M25 bifogat en PCC-ritning från Transit Research Corporation med kommentaren ungefär att "så här skall vagnen se ut"
Elsystemet är förlagan till det på M25, vilket också fanns på M24 och M51.
Jag vill med emfas understryka att pedalvagnarna inte under några omständigheter är PCC-vagnar. För det första är som du säger Elsystemet väsensskilt och för många så är trumman en av de viktigaste attributen för att det skall vara PCC. En annan är att boggierna skall vara av vissa bestämda utföranden - pedalvagnsboggierna är inte PCC-boggier. M28:ans boggie har betydligt mer gemensamt med X2000:s boggier än med PCC. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är ASEA-boggier.
Korgen är däremot PCC-inspirerad, vilket påskriften "så här skall vagnarna se ut" stöder. Men det är ju lite grand som att bygga in en volvodrivlina i en hemmabyggd kaross som ser ut som en Chevrolet. Det blir liksom ingen chevrolet för det.
//T
Du mener vel M58 og ikke M51? For meg er M51, M48 og F-vognene fra Helsingborg liksom samme gruppe av "småmustanger"
De tre Gävle-vognene (hva heter de) og GS M24 har vel noenlunde samme el-system så sånn sett utgjør de vel teknisk en egen gruppe. M25, M28 og M29 samt strengt tatt NKA M67 utgjør også noenlunde samme tekniske gruppe, men jeg vil ikke regne dem som mustanger, da MÅ det ratt til i alle fall slik jeg ser det. M67 (og kanskje M58?) forholder seg til M25/28/29 som M48/51 og F forholder seg til de store mustangene
Spørsmålet er om M58 tilhører M25-gruppen eller Gävle/M24-gruppen teknisk sett.
Vi kan kanskje si at Gävle-vognene med pedalstyring og enmannsbetjening er en slags forløper for M25-generasjonen?
Apropos Gävle, så syns jeg at de eldre boggivognene 20 og 21 har en del likhetstrekk med Hamburgs boggivogner a type V3 eller kanskje de moderniserte V2-vognene, men med en bedre plassering av boggiene.
Jeg har ingen grunn til å anta at vogntypene har noe med hverandre å gjøre, men det er en del klare likehtstrekk der.
I Skandinavisk sammenheng er det kun lit A28 som er PCC-vogner (og HHA 3060 som var på prøve i København), men det er allikevel viktig å huske at PCC-vognene fikk store innflytelse på konstruksjonene av nye sporvogner uten at disse dermed kan sies å være "ekte" PCC-vogner. Ofte valgte man vel bort "ekte" PCC-løsninger for å unngå å komme i konflikt med patentrettigheter og slike ting ("kopisperre"
).
Københavns dukkeliser er ikke hverken mustang eller noe annet, men det er jo klare likehetstrekk med M23 i utformingen av vognkassa. Det elektriske utsyret på disse kan vi nok klassifisere som "konvensjonelt" og tilpasset "københavnstandard".
Bergens boggivogner fra 1947 har klare slektsbånd til sveitsiske standardvogner, men det er også en typisk "strømmen-look" over dem med slektsbånd til Strømmen-vognene i Trondheim og kanskje også gullfiskene i Oslo.
Mvh Bjørn
De tre Gävle-vognene (hva heter de) og GS M24 har vel noenlunde samme el-system så sånn sett utgjør de vel teknisk en egen gruppe. M25, M28 og M29 samt strengt tatt NKA M67 utgjør også noenlunde samme tekniske gruppe, men jeg vil ikke regne dem som mustanger, da MÅ det ratt til i alle fall slik jeg ser det. M67 (og kanskje M58?) forholder seg til M25/28/29 som M48/51 og F forholder seg til de store mustangene
Spørsmålet er om M58 tilhører M25-gruppen eller Gävle/M24-gruppen teknisk sett.
Vi kan kanskje si at Gävle-vognene med pedalstyring og enmannsbetjening er en slags forløper for M25-generasjonen?
Apropos Gävle, så syns jeg at de eldre boggivognene 20 og 21 har en del likhetstrekk med Hamburgs boggivogner a type V3 eller kanskje de moderniserte V2-vognene, men med en bedre plassering av boggiene.
Jeg har ingen grunn til å anta at vogntypene har noe med hverandre å gjøre, men det er en del klare likehtstrekk der.
I Skandinavisk sammenheng er det kun lit A28 som er PCC-vogner (og HHA 3060 som var på prøve i København), men det er allikevel viktig å huske at PCC-vognene fikk store innflytelse på konstruksjonene av nye sporvogner uten at disse dermed kan sies å være "ekte" PCC-vogner. Ofte valgte man vel bort "ekte" PCC-løsninger for å unngå å komme i konflikt med patentrettigheter og slike ting ("kopisperre"

Københavns dukkeliser er ikke hverken mustang eller noe annet, men det er jo klare likehetstrekk med M23 i utformingen av vognkassa. Det elektriske utsyret på disse kan vi nok klassifisere som "konvensjonelt" og tilpasset "københavnstandard".
Bergens boggivogner fra 1947 har klare slektsbånd til sveitsiske standardvogner, men det er også en typisk "strømmen-look" over dem med slektsbånd til Strømmen-vognene i Trondheim og kanskje også gullfiskene i Oslo.
Mvh Bjørn
Självfallet Bjørn. M51 är en småstadsmustang, ingen tvekan om det.996 skrev:Du mener vel M58 og ikke M51? For meg er M51, M48 og F-vognene fra Helsingborg liksom samme gruppe av "småmustanger"
M58, gävlevagnarna och M24 har samma styrsystem, egentligen i grunden samma system som M25 och M29, fastän det förfinades något i och med M25:s intåg.996 skrev: Spørsmålet er om M58 tilhører M25-gruppen eller Gävle/M24-gruppen teknisk sett.
M58 byggdes senare om med nytt styrsystem från ASJ i Linköping, så att man fick fler gemensamma reservdelar med M67 (och M28).
Som jag förstått det så tittade man inför M25 på PCC även i Göteborg. Men valde bort eftersom996 skrev: I Skandinavisk sammenheng er det kun lit A28 som er PCC-vogner (og HHA 3060 som var på prøve i København), men det er allikevel viktig å huske at PCC-vognene fikk store innflytelse på konstruksjonene av nye sporvogner uten at disse dermed kan sies å være "ekte" PCC-vogner. Ofte valgte man vel bort "ekte" PCC-løsninger for å unngå å komme i konflikt med patentrettigheter og slike ting ("kopisperre").
* Hög strömförbrukning vid enbart parallellkörning
* Styrsystemet (som är från 30-talet) betraktades som gammalmodigt
Det är möjligt att en del rättighetskostnader varit med i bilden, det är mer än jag vet.
Dukkelise hade manöverströmskontroller, dvs ungefär som A24. Men jag tycker nog att det är en vagn som inte liknar något annat och jag tycker nog att den vagntypen mer än något annat anas 40-talsfuturism. Den är för all del "mustanginspirerad" och hade man bara satt in ratten i stället för den felplacerade veven så hade den ju helt solklart varit en mustang.996 skrev: Københavns dukkeliser er ikke hverken mustang eller noe annet, men det er jo klare likehetstrekk med M23 i utformingen av vognkassa. Det elektriske utsyret på disse kan vi nok klassifisere som "konvensjonelt" og tilpasset "københavnstandard".
Likheten mot M23 håller jag nog faktiskt inte med om, men vi tittar kanske på lite olika drag när vi jämför.
//T
- Jourmaster
- Moderator
Jourmaster har skilt ut några inlägg som låg helt utanför ämnet och lagt dem i två nya trådar under Ordet är fritt.
Jourhavande forummoderator.