Berlins S- och U-bahn under murens tid

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av LÅ1 »

När Berlin var delad så gick några väst-linjer under Östberlin och passerade några stationer utan att stanna. Dessa stationer kallades Geisterbahnhöfe, vilket väl kan översättas med spökstationer. (Googels översätter det som hemsökta stationer. Åtminstone när det inte finns i ett sammanhang.)
Dessa stationer var naturligtvis väl bevakade av DDR:s gränspolis.

Station Friedrichstraße var öppen för byte mellan tre olika västlinjer samt för gränspassage. Det var ändstation på en S-bahn-linje från väst.
Denna station var en station med tre perronger och sex spår i högläge. En perrong användes för fjärrtåg, en för Östberlins S-bahn och den mittersta perrongen för Västberlins S-bahn. Från denna mittre perrong gick det trappor ner till ett utrymme i det som nu är själva stationshallen, eller vad man skall kalla det. Därifrån kunde man sedan välja på att gå till gränspassagen, eller till en annan perrong för en västlinjerna. Från den perrongen kunde man sedan via en gång till ytterligare en väst-perrongen.

Jag har letat efter bilder på de beväpnade gränsvakterna som fanns uppflugna på plattformar under taket på S-bahnstation Friedrichstraße utan att lyckas. Men jag har i alla fall hittat en skiss på hur stationen var organiserad i stora drag. Skulle också vara kul att se en ritning över alla de gångar och passager som fanns i det utrymme som i dag är en stor hall med trappor åt olika håll och med butiker mm i gatuplanet.

Bild


Spökstationerna finns dokumenterade på Youtube. Tror att filmningen skett efter "die Wände", alltså efter 9 nov 1989.


Denna film handlar om en utställning om dessa spökstationer och visar en del bilder därifrån.



När stationerna återöppnades så bar de på tydliga spår av att varit oanvända under nästan 30 år. Förfallna och smutsiga. Men man hade väl bråttom att öppna dem. Nu är de renoverade och fina.

Här finns enlinjekarta för Västberlin från 1984.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av Lennart Petersen »

Visst var det en märklig känsla att åka transit under ett annat land och så se där mystiska spökstationerna.
Det var svag belysning och eventuellt kunde man se en vakt med hund på plattformen.
Stationerna var lämnade ungefär som de var men man satte igen ingångarna med stadiga gallergrindar.
Tanken och möjligheten till återförening måste dock ha funnits hela tiden eftersom stationerna lämnades i stort set intakta, annars kunde man ju murat igen och demolerat dem för gott.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av Lennart Petersen »

Tackar för denna verkligt intressanta dokumentation av Bhf Friedrichstrasse.
Det var verkligen en besynnerlig station med alla sina mystiska gångar och förbindelser.
Det verkar som att enda förbindelsen mot DDR från U6 var via förbindelsegången till S-bahn ? Nå det skule väl inte vara enkelt.
att du inte hittar några bilder på vakter och så förklaras nog av att det rådde strikt fotoförbud inne i lokalerna för gränsövergång. En komois gjorde ett litet försök att fota fron höften, på klassiskt vis, men det upptäcktes av en vakt.
Det blev inte så märkvärdiga konsekvenser mer än att han tvingades lämna över filmen och så var saken ur världen.
I gränshallen var det en rad olika köer för Västberlinare, Västtyskland (västberlinare ansågs inte vara västtyskar) DDR-medborgare och övriga nationer. Första gången slog det mig att det sån lång kö för DDR men så såg jag ett näsdtsan alla var antingen 60+ eller barn. Var man pensionär kunde man resa i stort sett obehindrat och många DDR-pensionärer drygade ut pensionen genom att göra lite handel i väst och sälja vidare.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av Verspieder »

Lennart Petersen skrev:Visst var det en märklig känsla att åka transit under ett annat land och så se där mystiska spökstationerna.
Det var svag belysning och eventuellt kunde man se en vakt med hund på plattformen.
Stationerna var lämnade ungefär som de var men man satte igen ingångarna med stadiga gallergrindar.
Tanken och möjligheten till återförening måste dock ha funnits hela tiden eftersom stationerna lämnades i stort set intakta, annars kunde man ju murat igen och demolerat dem för gott.
I Västtyskland var man väl mest hela tiden inriktad på en återförening. Det västtyska efterkrigssystemet med registreringsskyltar där de första 1-3 bokstäverna betyder geografiskt område/stad (samma som idag) hade redan tidigt anpassats till städerna i DDR. Dvs att många bokstäver reserverades för områden och städer som låg i DDR, och således inte började användas förrän efter återföreningen.

I Östtyskland var man inte inne på en återförening, men de styrande ville ju gärna ha en "annektering" av hela Västberlin. Och antagligen var det just därför spökstationerna fick stå kvar. De kunde ju åter användas om hela Berlin skulle tillfalla DDR. Att riva dem för att sedan bygga upp dem igen hade ju kostat onödigt mycket pengar.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Det verkar som att enda förbindelsen mot DDR från U6 var via förbindelsegången till S-bahn ? Nå det skule väl inte vara enkelt.
Jag tror också att det var så.
Lennart Petersen skrev:att du inte hittar några bilder på vakter och så förklaras nog av att det rådde strikt fotoförbud inne i lokalerna för gränsövergång.
Jag var på platsen först under första halvåret 1990, alltså efter murens fall, men före den officiella återföreningen. Jag vill minnas att jag såg dessa bryggor, men utan vakter.
Det var fortfarande passkontroll här när man skulle passera gränsen. Men ingen tvångsväxling. Växlade ändå en liten summa, men hittade nästan inget att spendera dem på. Mynten var av aliminium och lätta som leksakspengar.
Längre ut från centrum så flöt trafiken i båda riktningar över gränsen utan någon som helst kontroll.

Läste någonstans om att västberlinare som var inne i öst för att festa bara hade dagsvisum. Så framåt midnatt var de tvungna att passera gränsen tur och retur och sedan återvända till det östberlinska nöjeslivet.


Jag har en bok om Östtyskland skriven av en svensk som hyllade det östtyska systemet och hoppades att det skulle vinna och bli rådande i hela Tyskland. Allt var ju så mycket bättre i DDR än i Förbundsrepubliken. Boken var utgiven 1989! :roll:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av M_M »

Verspieder skrev:I Östtyskland var man inte inne på en återförening, men de styrande ville ju gärna ha en "annektering" av hela Västberlin. Och antagligen var det just därför spökstationerna fick stå kvar. De kunde ju åter användas om hela Berlin skulle tillfalla DDR. Att riva dem för att sedan bygga upp dem igen hade ju kostat onödigt mycket pengar.
Fast östtyskland valde - till skillnad från resten av östblocket - att följa västeuropas (exkl UK och Frankrike) standard för svart-vit TV. Man hade också samma standard på FM-radio. Jag är osäker på hur det var i resten av östblocket men har fått för mig att en del andra länder körde FM-radio under vår nedre 87,5MHz-gräns. Likaså valde man att (åter)elektrifiera östtyska järnvägen med 16kV 16,7Hz vilket också var unikt för hela östblocket. Här såg man säkert en propagandapoäng från båda sidor, att stråla ut sändningar så att "klassfienden" kunde se dem. Däremot valde man SECAM för färgsignalen i DDR likt resten av östblocket, antagligtn för att PAL var en västtysk uppfinning (eller snarast en västtysk påbyggnad av NTSC). Av en händelse så klarade de flesta västtyska TV både PAL och Secam på 80-talet (och antagligen även ett tag på 70-talet), och likaså tillverkade DDR en hel del TV som klarade både PAL och Secam.

Jag antar att båda sidor faktiskt var lika sugna på att återförenas, fast båda hade en vision om att "vinna" återföreningen på sitt sätt.

Jämför också att Västberlin la ner sin del av tunnelbanelinje A / U2 och byggde magnet-prototypbanan på U2's banvall mellan Gleisdreieck och i närheten av Öst/västberlin-gränsen.

Förutom enstaka grejer rätt nära gränsen så var det mest i Västberlin man fick återbygga för att få tillbaka ungefär det spårnät man hade före muren byggdes. BVG hade kunnat återuppta mer av Västberlins S-bahn från 1984 men gjorde det inte.

Likaså fanns det tydligen en del västtyska städer som var utbyggda så att man vid återföreningen blev tvugna att bygga nya förbifartvägar eftersom den gamla landsvägen vidare över gränsen till öst hade förvandlats till i stort sett vilken smågata som helst (på samma sätt som man överallt i främst mindre orter kan ha en liten landsväg/grusväg som ansluter på nån mindre väg i nåt villaområde eftersom den anslutande vägen ut på landet bara betjänar något fåtal fastigheter).

P.S. tack för att du startade den här tråden - DDR är ett av mina specialintressen :cheesygrin:
Apropå svenskar som hyllade DDR så gav Sveriges Radios bokförlag ut nån bok som iaf för några år sen fanns i arkivet/magasinet på biblan i Örebro. De återgav propagandan rätt så rakt av men man undrar om de verkligen naivt undrade eller förmedlade folkets ironi i form av att den obligatoriska Honecker-bilden i butikers skyltfönster alltid var så malplacerad :wink:
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av hgsldf »

Vi börjar väl spåra ur lite grand här, men jag tassar på! Unga personer i mellan och Östeuropa, dom som var 10-15 år för 22 år sedan har som regel ingen uppfattning om eller relation till tiden innan. Äldre och medelålders personer har som regel skapat en stolthet i och för sitt liv och blir förnärmade om man talar om Alumüntzen såsom om deras liv vore bortkastat, oavsett hur mycket de varit motståndare till det politiska systemet i DDR. /Göran
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 797
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av Jourmaster »

hgsldf skrev:Vi börjar väl spåra ur lite grand här
Ja det gör ni. Håll er på spåret.
Jourhavande forummoderator.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av LÅ1 »

Jourmaster skrev:
hgsldf skrev:Vi börjar väl spåra ur lite grand här
Ja det gör ni. Håll er på spåret.
Låt mig föreslå att de som vill diskutera vidare om livet i DDR i allmänhet kan skapa en ny tråd under huvudrubriken "Ordet är fritt" så blir alla nöjda. :wink:
För det kan finnas mycket att säga i det ämnet också.


Här är en något längre film om spökstationerna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av M_M »

Vem har filmat från början? Gränstruppernas/Stasis interna dokumentation, eller?

Eller är det filmat efter murens fall men före stationens återöppnande?

En av spökstationerna (minns inte vilken) var extra märklig eftersom en av de igenbommande entréerna hade sin trappa i Västberlin! Stationen kunde alltså ha varit öppen för västberlinare, men var märkligt nog stängd!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Vem har filmat från början? Gränstruppernas/Stasis interna dokumentation, eller?

Eller är det filmat efter murens fall men före stationens återöppnande?

En av spökstationerna (minns inte vilken) var extra märklig eftersom en av de igenbommande entréerna hade sin trappa i Västberlin! Stationen kunde alltså ha varit öppen för västberlinare, men var märkligt nog stängd!
Jag gissar att filmerna är från tiden strax efter murens fall. (Om du klickar i filmen så kommer du ju till Youtube-sidan och kan läsa kommentarerna. Men det var väl ingen nyhet. :wink: )


Här är en film som verkar vara tagen sommaren 1989, alltså ungefär ett halvår före murens fall. (Träden är gröna och filmen sägs vara från 1989.) Läs kommentarerna om att filmaren fick tillsägelse. ("there was quite a reaction from the public, some warned me to be careful; others suggested I stop filming; some just interested.")
Filmen innehåller bl.a. en sekvens där man åker parallellt med en spårvagn på Schönhauser Allee.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av M_M »

Trevligt!

Lägg märke till hur ljusstyrkan på belysningen i kupéerna "gungar till" rejält 18 sek in i filmen, antagligen kopplat till att kompressorerna startar. Samma sak ser man 1:05.

31 sekunder in ser man att tåget kör med vita lampor i båda riktningarna! Jag trodde att det bara var i Nordkorea man gjorde så...

Härligt ljud på gammelvagnen vars färd börjar 2:40. Förutom paralellkörningen med spårvagnen så ser man ett tecken på att det var varm sommar, åtminstone en kupédörr verkar vara öppen under färd (!). Vid 4:44 ser man att dörren stängs, antagligen på grund av att vagnen börjat bromsa.

Vad är det för buss man ser vid 3:24?

Undrar vad det är för vertikal skylt på fasaden man ser vid 5:38 som slutar på "...TCHEN"? Hade det varit ett västland så kunde det varit nåt med "kitchen" men antagligen inte här :wink:

Inklippningen av stationsnamn verkar inte stämma helt, vid 07:00 så är jag rätt säker på att man ser Alexanderplatz (U5 dessutom, tror jag) och inte Senefelderplatz. Kanske lämnade filmen just Senefelderplatz före 07:00?

Kul att man vid 07:57 hör ett typiskt "dörrarna stängs"-ljud som påminner om ljuden i t.ex. Budapests M2/M3 idag. Härligt ljud på vagnen också.

Från 9:43 ser man ett godståg på ett (planskiljt) korsande spår. Antagligen ett sånthär lok (E42/BR242), eller? Vid 11:00 ser man också ett lok med godståg. Månne tillbakaresa och samma tåg som rört sig en bit?
TheVirtual1
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 06 september 2010 22:18

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av TheVirtual1 »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Vem har filmat från början? Gränstruppernas/Stasis interna dokumentation, eller?
Här är en film som verkar vara tagen sommaren 1989, alltså ungefär ett halvår före murens fall. (Träden är gröna och filmen sägs vara från 1989.) Läs kommentarerna om att filmaren fick tillsägelse. ("there was quite a reaction from the public, some warned me to be careful; others suggested I stop filming; some just interested.")
Filmen innehåller bl.a. en sekvens där man åker parallellt med en spårvagn på Schönhauser Allee.
Den vagntyp han åker i först var en av de underligaste t-banevagnar jag nånsin sett! Jag har åkt gamla ryssvagnar i Budapest, skrällen med ursprung från 30-talet i London, plåtmonster i New York - hightechvagnar i Hong Kong bl.a. - men aldrig skådat nåt liknande som denna, uppenbarligen med möjlighet att ha vidöppna dörrar under färd (livsfarligt!) trä?stängerna från topp till golv, samt att designen utanpå ser ut som fasaden på en tysk ölhall, man blir ju lätt nyfiken på hur designern fick sin inspiration? Han/hon kan ju aldrig sett nån annan t-banevagn från utlandet tidigare IAF. Vad heter vagntypen, och hur vanlig var den, fanns den i nåt annat land? Kan inte minnas den från mitt besök i Östberlin '84
daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:31 sekunder in ser man att tåget kör med vita lampor i båda riktningarna! Jag trodde att det bara var i Nordkorea man gjorde så...
Det är nog filmen som lakar ur färgen, notera att i framänden lyser de "yttre" lamporna men i bakänden de "inre".

M_M skrev:Undrar vad det är för vertikal skylt på fasaden man ser vid 5:38 som slutar på "...TCHEN"? Hade det varit ett västland så kunde det varit nåt med "kitchen" men antagligen inte här
Gretchen? Tittar man noga så ser man ett "E" också...
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av stockholm79 »

De äldsta vagnarna heter A I/II och B I/II, A var smalprofil och B bredprofil.
Vagntyperna började byggas för drygt hundra år sedan, så då fanns inte automatiska dörrar.


/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av C12C3C3C12 »

M_M skrev:
...klipp...

En av spökstationerna (minns inte vilken) var extra märklig eftersom en av de igenbommande entréerna hade sin trappa i Västberlin! Stationen kunde alltså ha varit öppen för västberlinare, men var märkligt nog stängd!
Det var nog Nordbahnhof på Nord-Syd S-banelinjen, den låg exakt på gränsen mellan Väst- och Östberlin. Trodde inte att dom gamla vagnarna på linje A fanns kvar 1989, åkte med dom på 70-talet, Väst hade inga kvar i trafik.

Klarade en viss person av att se V3-tåget i filmen?

Som jag skrivit om i en annan tråd var det en märklig upplevelse att åka med U6 samt U8 (även S2) förbi "spökstationerna". Ett fåtal lysrör lyste, gränspoliserna som gick med sin k-pist på en öde plattform, förararna som under inga omständigheter fick stanna, dom skulle hålla en hastighet av c:a 35 km/h.

När man "väckte upp" dom "sovande stationerna" på nord-syd S-banan så blev det ett himla liv när man tänkte ta bort dom gamla stationsnamnen på väggarna samt ersätta dom med moderna bokstäver, BVG fick ge med sig.

Murmuseet 10 min promenad från Nordbahnhof har en del intressanta trycksaker om dessa spökstationer samt även om Friedrichstrasse station. Givetvis har jag dessa i min ägo :wink:

Vad det gäller LÅ1's film borde den vara inspelad mellan murens fall och "Wiedervereinigungen" mellan DDR samt BRD, första minuten är filmad genom ett hål i yttermuren, innermuren synns tydligt, dessutom är gränsvakterna obeväpnade.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den tisdag 20 mars 2012 22:03, redigerad totalt 2 gång.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av hgsldf »

TheVirtual1 skrev:
Han/hon kan ju aldrig sett nån annan t-banevagn från utlandet tidigare IAF. Vad heter vagntypen, och hur vanlig var den, fanns den i nåt annat land? Kan inte minnas den från mitt besök i Östberlin '84
När Berlins T- och Ubahnsystem skapades för över 100 år sedan, var Berlin Europas huvudstad defakto, inte som den dumma sloganen i Stockholm. "Utlandet" hade ur tysk blickpunkt mycket lite av intresse att erbjuda i fråga om tekniskt kunnande under första hälften av 1900-talet, att det sedan spårade ut har inte med spårtrafik att göra och att jämföra antikvariska vagnar med dagens är väl inte meningsfullt?
/Göran
TheVirtual1
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 06 september 2010 22:18

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av TheVirtual1 »

hgsldf skrev:
TheVirtual1 skrev:
Han/hon kan ju aldrig sett nån annan t-banevagn från utlandet tidigare IAF. Vad heter vagntypen, och hur vanlig var den, fanns den i nåt annat land? Kan inte minnas den från mitt besök i Östberlin '84
När Berlins T- och Ubahnsystem skapades för över 100 år sedan, var Berlin Europas huvudstad defakto, inte som den dumma sloganen i Stockholm. "Utlandet" hade ur tysk blickpunkt mycket lite av intresse att erbjuda i fråga om tekniskt kunnande under första hälften av 1900-talet, att det sedan spårade ut har inte med spårtrafik att göra och att jämföra antikvariska vagnar med dagens är väl inte meningsfullt?
/Göran
För det första så visste jag ju inte hur gamla vagnarna var, det går heller inte att avtyda på filmen, de skulle likagärna kunna vara byggda 1890 som 1950 baserade på designen, för det andra så är det väl få (om några) ställen i världen där isf. så gamla vagnar användes för publik transport, och att man då under den tiden kunnat både renovera/bygga om dem hade väl inte vart omöjligt? Ingen av CX-vagnarna här i Sthlm har väl någonsin klarat sig undan någon typ av ombyggnad t.ex. o då är de betydligt yngre likväl! Anledningen till att jag undrade var för att jag inte vet!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av hgsldf »

Förlåt om jag lät som en besserwisser, det är det sista jag vill.
/Göran
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Berlins S- och U-bahn under murens tid

Inlägg av C12C3C3C12 »

Glömde bort att skriva följande: BVG har givetvis ett museitåg av dessa gamla "kleinprofil" vagnar som gick på linje A i Östberlin :wink:
Skriv svar