Detta kan vi diskutera mer i detalj i Malmköping i sommar.
/Lars J
Gammelvagn på spåret
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
- Inlägg: 3074
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Gammelvagn på spåret
Kontrollerveven kan ju inte manövreras utan att man har en környckel/körhantag utlaggt i fram eller back. har föraren környckel/körhantag med sig till andra änden så är man skyddad för dubbelmanörvrering av kontrollrarna. Jag sätter en halv påse sand på att man inte hade vevar till båda ändarna på vagnar med segmentskontrollrar. en orsak är att det kanske inte fanns tillräckligt för båda ändarna. På Kamvalskontrollrna som Bl a A 11/A12 fick satt väl veven på i båda ändar hela tiden (här får någon expert på dessa vagnar komplettera).
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Gammelvagn på spåret
Blir det kjøring nå i helgen? Hadde vært gøy å få med seg på min lille tur til Stockholm.
På forhånd takk for svar
På forhånd takk for svar

Re: Gammelvagn på spåret
Information om trafiken med "Gammelvagnar" finner Du i underrubrik "Svenska Spårvägssällskapet".
Vänliga Hälsningar / Richard
Vänliga Hälsningar / Richard
Re: Gammelvagn på spåret
Är "alla" gamla tvåriktningsvagnar byggda på ungefär samma sätt med avseende på hur kontrollers, motstånd, motorer o.s.v. kopplas?
Utan att veta hur det faktiskt kopplas så verkar det väl rimligt att det kan bli totalkortis om ena kontrollern försöker köra och den andra försöker bromsa med samma styrka, d.v.s. samma uppsättning körmotstånd?
Skillnaden mellan körlägena och bromslägena är väl just att körlägena matar på spänning medan bromslägena jordar, dock på (ungefär) samma sätt, eller?
Utan att veta hur det faktiskt kopplas så verkar det väl rimligt att det kan bli totalkortis om ena kontrollern försöker köra och den andra försöker bromsa med samma styrka, d.v.s. samma uppsättning körmotstånd?
Skillnaden mellan körlägena och bromslägena är väl just att körlägena matar på spänning medan bromslägena jordar, dock på (ungefär) samma sätt, eller?
Re: Gammelvagn på spåret
Om kontrollerene er vendt hver sin vei, sier det "plopp" og så faller automaten. Det hendte visst også at den ene motoren gikk den ene veien og den andre den andre veien, men ikke så langt, liksom...
Om du prøver å kjøre hver sin vei, skjer det enten ikke noe først, og så smeller det voldsomt og så må man legge inn automaten og/eller skifte smeltesikring og kanskje vente på at strømmen skal komme tilbake.
Det er utrolig hva man kan få til med et par skiftnøkler og et par klåfingrede karer (nåja...), men det gikk bra. Derfor man til daglig bare har en vendenøkkel pr. vogn.
Med "multade" C-vogner (Kolsåsbanen) hendte det at de gikk hver sin vei (men da hele vogna).
Mvh Bjørn
Om du prøver å kjøre hver sin vei, skjer det enten ikke noe først, og så smeller det voldsomt og så må man legge inn automaten og/eller skifte smeltesikring og kanskje vente på at strømmen skal komme tilbake.
Det er utrolig hva man kan få til med et par skiftnøkler og et par klåfingrede karer (nåja...), men det gikk bra. Derfor man til daglig bare har en vendenøkkel pr. vogn.
Med "multade" C-vogner (Kolsåsbanen) hendte det at de gikk hver sin vei (men da hele vogna).
Mvh Bjørn
Re: Gammelvagn på spåret
Förekommer detta fortfarande, eller ställdes de museala vagnarna undan när Hamngatan stängdes av norr om Norrmalmstorg?Thomas Lange skrev:Utanför tidtabellen och oannonserat kommer medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet att köra museala vagnar (76 eller 335 som enkelvagnar) vissa lördagar och söndagar mellan kl 11 och 16. Officiellt har inte museivagnssäsongen startat ännu, men för att trafikpersonalen ska bibehålla sina färdigheter kommer de som vill och har tid att kunna köra lite då och då på helger. Turen (51) körs som förfogandevagn. Det som är noterbart är att man kör mellan Sergels torg och Waldemarsudde.
Då det snöar körs vissa avgångar via Norrmalmstorg för att bidra till att hålla den spårslingan öppen.
Sedvanlig SL-taxa gäller.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Gammelvagn på spåret
Ja, de får inte plats när Norrmalmstorg i princip alltid är upptaget av reguljära vagnar. Djurgårdslinjens trafik med museala vagnar planeras komma igång i slutet av april eller första lördagen efter att den reguljära trafiken på linje 7 återgått till Sergels torg.LÅ1 skrev:Förekommer detta fortfarande, eller ställdes de museala vagnarna undan när Hamngatan stängdes av norr om Norrmalmstorg?Thomas Lange skrev:Utanför tidtabellen och oannonserat kommer medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet att köra museala vagnar (76 eller 335 som enkelvagnar) vissa lördagar och söndagar mellan kl 11 och 16. Officiellt har inte museivagnssäsongen startat ännu, men för att trafikpersonalen ska bibehålla sina färdigheter kommer de som vill och har tid att kunna köra lite då och då på helger. Turen (51) körs som förfogandevagn. Det som är noterbart är att man kör mellan Sergels torg och Waldemarsudde.
Då det snöar körs vissa avgångar via Norrmalmstorg för att bidra till att hålla den spårslingan öppen.
Sedvanlig SL-taxa gäller.
Ju förr dess bättre.