Två utdrag ur trådens startinlägg:
Claes Thure Moberg skrev:6. När man kom fram till Kungsträdgården år 1977 och dammet från Almstriden hade lagt sig så sades det klart och tydlgit att detta endast var en temporär slutstation. Banan skulle byggas vidare till Nacka. Däremot hade man inte planerat för detaljerna. Att det skulle bli en dyrbar och omfattande tunnebyggnation insåg ju alla men det var man inte rädd för med tanke på det man hade klarat av under City och under Norrström. På något vis har även de här planerna stagnerat utan att komma längre och i dag är detta en högst aktuell "het potatis" i den politiska debatten.
Claes Thure Moberg skrev:Vad tror ni kommer att hända vidare - obs inte vad önskar ni utan vad tror ni.
Själv tror jag det kommer att hända väldigt lite under många år framåt. Både när det gäller utbyggnaden av större bostadsområden och när det gäller utbyggnaden av t-banan eller annan spårtrafik.
Claes Thure Moberg trodde då att det kommer att hända väldigt lite under många år framåt. Nu vet vi att det förmodligen kommer att planeras för T-baneförlängning från Kungsträdgården mot Nacka. Om det blir mer än planering kan vi ju inte var säkra på, men om inget oväntat dyker upp så är det väl troligt att man kommer att gå från planering till byggande inom de närmaste 10 åren.
Men om man också kommer att genomföra andra T-baneutbyggnader, korta förlängningar eller helt nya linjer det är en svår fråga. En förlängning från Hagsätra till Älvsjö borde ju genomföras nu när Älvsjö omgestaltas. Men det är det tyst om.
Den Årstagren som nämndes i ett inlägg strax ovanför detta var bortglömt i genomgången i trådens startinlägg. Fattas det fler? Den kommer med all säkerhet inte att byggas, och absolut inte i det reservatet.
Trådskaparen trodde inte heller på utbyggnaden av större bostadsområden. Där tror jag att han har fel. Beror dock hur man tolkar ordet bostadsområden. Men tryckt på Stockholmsområdet kommer att vara stort, så bostadsbyggandet kommer att
behöva ökas. Och jag är övertygad att det kommer att ske. Både som förtätning och som byggande i orörda områden.