T-banor som inte blev av

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Sedan var det väl så att det var Stockholm som byggde Bollmora fast det låg i Tyresö kommun genom någon sorts deal.
En lagändring rentav, den s.k. Lex Bollmora. Det var den numera upphävda lagen (1947:523) om kommunala åtgärder till bostadsförsörjningens främjande m.m., som 1959 ändrades så att det blev tillåtet för kommunala bostadsföretag att bygga utanför den egna kommunen.
Det är en intressant lag för i princip möjliggör den att kommuner "dumpar" "oönskade medborgare" till grannkommuner. Bygg ett hus i grannkommunen, ge den "oönskade medborgaren" bostad där, och hitta sen nåt skäl att vräka personen, så är personen juridiskt sett bostadslös i grannkommunen.

Görs detta någonsin i praktiken?
mapem
Inlägg: 94
Blev medlem: tisdag 22 april 2008 12:19

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av mapem »

När lagen kom till var Stockholms grannkommuner ekonomiskt svaga och hade inte resurser att bygga själva. Stockholm ägde massor med mark i grannkommunerna och genom Lex Bollmore kunde man bygga där. Numera är situationen en annan, grannkommunerna är stora och starka och har egna bostadsbolag (i den mån de inte är utsålda till privata bolag) och allmännyttan i Stockholm har inte längre sin strategiska roll för bostadsförörjningen. Så lagen tillämpas knappast i dag.

Ett exempel, som är större och viktigare än Bollmora, är Botkyrkastaden dvs Fittja, Norsborg och Hallunda. Där kunde massiva stadsdelar byggas och dit drogs även tunnelbanan som ni alla vet. Före lex Bollmora utvidgades Stockholm genom att staden inkorporerade hela eller delar av grannkommunerna, men lagen gjorde det ovehövligt. Sträckningen till Botkyrka planerades när tunnelbanan fortfarande ägdes av Stockolms stad. Men sen tog ju SL och Landstinget över som bekant, när den skulle byggas.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Mick Dundee skrev: Den skulle ha slutat i ett område som heter Bög.
För alla som "lumpade" på Ing 1, I 1 eller något annat av Stockholmsregementena på den tiden "det begav sig" är Bögs gård en välbekant plats. Därför att hela det gamla Järvafältet var militärt övningsområde på den tiden. Själv var jag ingenjörssoldat i slutet av 1960-talet och vi deltog i många spännande och hårda fältslag i markerna just runt Bögs gård. Jag vill minnas att vi också erövrade sagda gård vid flera tillfällen - och lyckades försvara den mot den lede "fi".
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av djth »

De utbyggnader jag faktiskt tror kommer att ske är:

1. T-blå till Nacka. Logiskt och välbehövligt, även för att avlasta all trafik in till Södermalm och ge konstgjord andning till gröna linjen.

2. Spårväg Syd mellan Flemingsberg och Skärholmen. Området runt Flottsbro, Glömsta och Masmo är alldeles för attraktivt för att inte bebygga ytterligare.

I övrigt tror jag inte att tunnelbanenätet förändras nämnvärt under överskådlig framtid. Inte heller genom några "nedläggningar" av till exempel blindtarmen till Ropsten. Existerande infrastruktur kostar inte lika mycket att driva vidare som att bygga nytt, det gäller såväl ekonomiskt som politiskt. Det blir först när tunnelbanan körs automatiskt och har öppen spärrlinje, som det blir aktuellt att bygga ut. Då kan jag tänka mig en del förlängningar men framför allt ett helt nytt, fjärde system. Tyvärr blir det förmodligen inte förrän om 30-40 år.

Vid det laget kommer man att jobba på trafiklösningar som inte bara transporterar folk in till centrala Stockholm utan efter andra mönster. Räkna med fler snabbspårvägar i förorterna, vi kan kalla dem tvärbanor. När vi närmar oss år 2050 kommer vi (eller snarare våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn) nämligen att leva efter andra mönster än vi är vana vid i dag. "Centrum" och arbetsplatser finns lite här och där, resandet sker inte lika koncentrerat mot målpunkten Stockholm City.

Anledningen är enkel - vi kommer med den moderna teknikens hjälp inte längre att jobba primärt på fysiska kontor, vi kommer att utföra våra arbeten från våra hem eller mer närbelägna jobbenheter. Konstant uppkopplade mot allt och alla, det kommer att vara en självklarhet i livet att man umgås med vissa människor fysiskt och andra virtuellt. Utan att fundera närmare över skillnaden.

Detta är vad som kommer att rädda trafiksystemen från sammanbrott när befolkningen fortsätter att öka, sakta men säkert med start redan om ett decennium eller så.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av roggek »

djth skrev:Anledningen är enkel - vi kommer med den moderna teknikens hjälp inte längre att jobba primärt på fysiska kontor, vi kommer att utföra våra arbeten från våra hem eller mer närbelägna jobbenheter. Konstant uppkopplade mot allt och alla, det kommer att vara en självklarhet i livet att man umgås med vissa människor fysiskt och andra virtuellt. Utan att fundera närmare över skillnaden.

Detta är vad som kommer att rädda trafiksystemen från sammanbrott när befolkningen fortsätter att öka, sakta men säkert med start redan om ett decennium eller så.
Men snälla du, "distansarbete" finns redan, och hur många använder sig av det??? Inte särsklilt många, då skulle det finnas sittplats i rusningen åt alla.

Sedan har vi en hel del som jobbar med samhällsviktiga tjänster, där inte distansarbete är möjligt, t ex sjukvård, räddningstjänst och samhällsservice såsom affärer och banker.
Hur man än vrider och vänder på det, så måste tunnelbanan byggas ut, eftersom folks strävan alltid har varit att bo granne med Sergels Torg i första hand, och billiga lägenheter i andra hand...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av spårlasse »

Jo, man kan ju drömma om en värld där ingen behöver resa. Jag tror inte på en sådan. Däremot tror jag att längre resor kommer undvikas. En sådan utveckling ser vi redan. Många företag som är utspridda runt om i landet har tidigare ofta haft olika former av fysiska möten. Idag arbetar man mycket mer genom webbteknik etc. På så sätt sparar man rätt många timmar och långa resor. Men sådant fungerar "internt", det är mycket svårare om det handlar om kunder exempelvis.

Därför tror jag att för folk som bor på annan ort, kan möjligen den här typen av distansarbete fungera till viss del - och så sker ju redan. Men nu är det ju faktiskt rätt många som inte har arbeten där man kan sitta hemma. I den verkliga världen är inte alla konsulter eller jobbar på kontor.

Chefer vill också ha kontroll över sina anställda. Även om man kan acceptera visst distansarbete, kommer man givetvis inte acceptera att någon sitter hemma eller på ett lokalt kontor varje dag!

Vi har också problemet med säkerheten när det gäller denna typ av lokala arbetscenter. Många företagare är rätt rädda för att de anställda pratar för mycket med konkurrenter. Särskilt problematiskt är det ju att prata i telefon om man jobbar på sådana där lokala kontorscentrum.

Däremot kommer ju inte bilvägarna att utökas nämnvärt under överskådlig tid. Mest handlar det ju om att flytta runt köerna. Förbifart Stockholm kommer väl ge viss lindring, men knappast bestående. Eftersom köerna alltså konstant blir längre, kommer kollektivtrafiken att framstå som alltmer attraktiv, vilket leder till att allt fler kommer åka kollektivt. Detta ser jag som den riktigt stora utmaningen för framtiden!
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av djth »

Ja klart att utbyggnader krävs, nu i dag har åtminstone somliga jublat över att en av mina förutspåelser ligger inom räckhåll. :)

Men framtiden kommer att innehålla extremt mycket av det vi i dag kallar "distansarbete", fast då kommer det inte att kallas så utan bara vara helt normalt. Varför förflytta sig fysiskt om man kan uppleva samma sak virtuellt? Sjukhus, en del butiksverksamhet och annat kommer förstås att finnas kvar. Men kontor kommer i princip inte att finnas om 100 år.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av LÅ1 »

djth skrev:Men framtiden kommer att innehålla extremt mycket av det vi i dag kallar "distansarbete", fast då kommer det inte att kallas så utan bara vara helt normalt. Varför förflytta sig fysiskt om man kan uppleva samma sak virtuellt? Sjukhus, en del butiksverksamhet och annat kommer förstås att finnas kvar. Men kontor kommer i princip inte att finnas om 100 år.
Jag tror du underskattar den sociala biten!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av BSB101 »

djth skrev:Men framtiden kommer att innehålla extremt mycket av det vi i dag kallar "distansarbete", fast då kommer det inte att kallas så utan bara vara helt normalt. Varför förflytta sig fysiskt om man kan uppleva samma sak virtuellt? Sjukhus, en del butiksverksamhet och annat kommer förstås att finnas kvar. Men kontor kommer i princip inte att finnas om 100 år.
Distansarbete har det pratas om i många år. Visst någon dag eller så i veckan är nog realtiskt att tänka sig men folk vill träffas och arbetsgivaren vill ha koll på sina anställda. Sedan finns det en väldigt stor mängd av arbeten där det inte funegrar att arbeta på distans.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av AdrianLangemar »

Tekniken för distansarbete finns redan, men ändå är det trängsel i trafiken...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av M_M »

Fast det är nog fortfarande inte sådär jättemånga som klarar av att "umgås på riktigt" via nätet.

Något som talar mot distansarbete är att det går åt lika stor arbetsyta hemma som på t.ex. ett kontor för att utföra ett givet arbete, och om man ska distansarbeta vissa dagar så går det åt dubbel uppsättning av ytan.

Problemet är nog egentligen inte det sociala om man distansarbetar ett par dagar per vecka, utan snarast att verkligen få både sig själv och resten av ens hushåll att greppa att man verkligen arbetar och inte deltar i "hushållet" under arbetstid.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av LÅ1 »

Ja, den banan eller grenen intar väl topplatsen i en lista över T-banor som inte blev av. Visserliggen har det funnits T-banereservat på några andra ställen, men kan tänka mig att denna bana är den som kommit längst i planeringen innan den hamnade i den berömda malpåsen för att slutligen hamna i det cylindriska arkivet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av hej »

Göteborg planerade sin tunnelbana, stadsbanan, som av diverse olika anledningar inte blev byggd. Fanns det något motsvarande i andra svenska städer typ Malmö?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av LÅ1 »

Två utdrag ur trådens startinlägg:
Claes Thure Moberg skrev:6. När man kom fram till Kungsträdgården år 1977 och dammet från Almstriden hade lagt sig så sades det klart och tydlgit att detta endast var en temporär slutstation. Banan skulle byggas vidare till Nacka. Däremot hade man inte planerat för detaljerna. Att det skulle bli en dyrbar och omfattande tunnebyggnation insåg ju alla men det var man inte rädd för med tanke på det man hade klarat av under City och under Norrström. På något vis har även de här planerna stagnerat utan att komma längre och i dag är detta en högst aktuell "het potatis" i den politiska debatten.
Claes Thure Moberg skrev:Vad tror ni kommer att hända vidare - obs inte vad önskar ni utan vad tror ni.

Själv tror jag det kommer att hända väldigt lite under många år framåt. Både när det gäller utbyggnaden av större bostadsområden och när det gäller utbyggnaden av t-banan eller annan spårtrafik.
Claes Thure Moberg trodde då att det kommer att hända väldigt lite under många år framåt. Nu vet vi att det förmodligen kommer att planeras för T-baneförlängning från Kungsträdgården mot Nacka. Om det blir mer än planering kan vi ju inte var säkra på, men om inget oväntat dyker upp så är det väl troligt att man kommer att gå från planering till byggande inom de närmaste 10 åren.

Men om man också kommer att genomföra andra T-baneutbyggnader, korta förlängningar eller helt nya linjer det är en svår fråga. En förlängning från Hagsätra till Älvsjö borde ju genomföras nu när Älvsjö omgestaltas. Men det är det tyst om.

Den Årstagren som nämndes i ett inlägg strax ovanför detta var bortglömt i genomgången i trådens startinlägg. Fattas det fler? Den kommer med all säkerhet inte att byggas, och absolut inte i det reservatet.

Trådskaparen trodde inte heller på utbyggnaden av större bostadsområden. Där tror jag att han har fel. Beror dock hur man tolkar ordet bostadsområden. Men tryckt på Stockholmsområdet kommer att vara stort, så bostadsbyggandet kommer att behöva ökas. Och jag är övertygad att det kommer att ske. Både som förtätning och som byggande i orörda områden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: T-banor som inte blev av

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
Claes Thure Moberg trodde då att det kommer att hända väldigt lite under många år framåt. Nu vet vi att det förmodligen kommer att planeras för T-baneförlängning från Kungsträdgården mot Nacka. Om det blir mer än planering kan vi ju inte var säkra på, men om inget oväntat dyker upp så är det väl troligt att man kommer att gå från planering till byggande inom de närmaste 10 åren.
Själv är jag mer skeptisk på denna punkt och tror att Nacka för vänta mer än 10 år innan spaden sätts i jorden.
Skriv svar